Maar Volvo was toch al gestopt met de de diesel? Klopt, maar nu dan echt.
Het is de ideale combinatie, eigenlijk: een Volvo met een dieselmotor. Over het algemeen zijn Volvo’s uitstekende auto’s voor de lange afstanden. Comfortabel, puike stoelen, lekker ruim. Ideaal als je met de familie in één ruk naar Sölden wil rijden voor de wintersport of naar Milaan voor de zomervakantie.
Met een PHEV of benzine sta je dan constant aan de pomp of aan de lader, terwijl je met zo’n zelfontbrander veel verder kunt komen op een volle tank energie.
Het is nu echt klaar
Maar het trieste nieuws kwam ons ter ore dat Volvo stopt met de diesel. Of beter gezegd, Volvo is er al mee getopt. In Torslanda (Zweden) rolde de laatste XC90 van de band met dieselmotor, een blauwe! Gek genoeg hebben we een foto van een exemplaar met zwarte grille en eentje met aluminium grille… Wel zijn blauw en zoals je weet: een Volvo met een leuke kleur kunnen we wel waarderen.
De grote SUV blijft ook in Zweden, want hij gaat linea recta naar het Volvo-museum in Gothenburg. De aller-, aller-, allerlaatste Volvo met diesel rolde een paar dagen later uit de fabriek in Gent, een V60.
Volvo heeft een bijzondere historie als het gaat om dieselmotoren. In het begin maakte men gebruik van Volkswagen bedrijfswagendiesels in de 244 D6 en later de 760 Turbo Diesel. De 340 DL was dan weer voorzien van een Renault-motor. In de jaren ’90 zagen we de bekende 2.5 vijfcilinder TDI van Audi in diverse Volvo-modellen. Pas in 2002 lanceerde Volvo zijn eigen dieselmotor, de D5 vijfcilinder.
Geen verrassing dat Volvo gestopt is met diesel
Helemaal als een verrassing komt het niet dat Volvo stopt met de diesel. Ze gaven dat immers al een paar maanden geleden al aan. In 2017 stopte Volvo al met de ontwikkeling ervan en in Nederland kon je ze al een tijdje niet meer krijgen. Logisch, in ons land zijn de PHEV-modellen zakelijk veel interessanter.
Overigens is Volvo er écht mee gestopt. Toyota is er ook mee gestopt (behalve voor de Land Cruisers, pick-ups, busjes en dergelijk). Daarmee zit Volvo in het rijtje van Porsche, Bentley en dergelijke. De benzinemotor is overigens ook niet veilig bij het Zweedse merk dat kwade tongen hardnekkig Chinees blijven noemen. De planning is om deze in 2030 ook te bedanken voor bewezen diensten. Dan is Volvo een merk dat enkel en alleen elektrische auto’s bouwt.
Meer lezen? Dit zijn negen hoogtepunten uit de dieselhistorie van Volvo!
goodvibrations zegt
Hier ook zo’n kwade tong ;-P. Gister nog een collega die stilstond vanwege een error in het infotainment systeem bij de Link & Co 01. Stond gewoon “volvo” tussen de systeem errors. En een andere collega met een XC40 kende het probleem en had er ook al 2 keer mee stilgestaan.. Ja echt heel erg Zweeds dat Volvo..
wat niet wegneemt dat het nog steeds best aantrekkelijke auto’s zijn als je het mij vraagt en ze zijn als merk niet slechter van geworden. Maar echt Europees/Zweeds vind ik het (helaas) niet meer. En de EX30 nog wat minder..
mashell zegt
Dus omdat de Chinezen Volvo software overnemen is Volvo Chinees?
goodvibrations zegt
haha scherp!
Redrum zegt
je bedoelde “gekopieerd”, denk ik
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend, wel jammer natuurlijk. De moderne diesel zou een enorme hulp zijn om de co2 uitstoot van verkeer omlaag te krijgen. En het rijd natuurlijk erg lekker.
Redrum zegt
Tuurlijk en dan bij regeneratie heel het boeltje terug uitbraken?
William zegt
In landen zonder BPM (en giga wegenbelasting) is de D5 (of later B5 genoemd) de beste keuze. De plugin is op die markten veel duurder, en die motorisering is veel zwaarder, complexer en storingsgevoeliger. Tweedehands ook een veel hoger reparatierisico.
Voor wat forsere SUV’s is een zuinige diesel ideaal, al helemaal in grote landen. Waar ook vaak de maximumsnelheid hoger ligt dan bij ons. Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld.
Oopelkadet zegt
Het is een soort apocalieps film aan het worden. Niemand wil elektrisch. Iedereen wil Diesel. In NL belast the overheid Diesel helemaal kapotski. Waarde van EV’s halveert moment uitrijden boot cargo hold. Willen de autofabrikanten allemaal failliet ofzo? Het zijn net schapen die moedwillig het ravijn in springen.
Redrum zegt
Of Autoblog is niet iedereen…
coupedriver zegt
Het zijn niet de fabrikanten, maar de politiekers die dit beslist hebben… Communist Frans Timmermans op kop… Het is niet de vraag of, maar wanneer uitlekt dat hij was omgekocht door de Chinezen!
Redrum zegt
Die had ik nog niet gehoord.