Anders dan je geneigd bent te denken, gaat het voor de verandering een keertje niet over Takata-airbags.
Het Amerikaanse Autoblog heeft een memo van Volvo richting al haar dealers weten te onderscheppen, waarin mede gedeeld wordt tot nader order geen zevenzits XC90’s uit te leveren aan klanten. De oorzaak zou een probleem met de achterste gordijnairbag zijn, die de derde zitrij moet beschermen in het geval van een aanrijding.
Volgens onze naamgenoot.com heeft een woordvoerder van Volvo inmiddels bevestigt dat een recall op handen is. Het probleem zou hem niet zozeer in de airbag zelf zitten, maar in het paneel dat deze plofzak in de D-stijl bedekt. Deze zou in sommige gevallen niet voldoende openen, waardoor de airbag zich niet volledig kan opblazen.
Opvallend is dat het volgens Volvo veilig zou zijn om met deze auto’s te rijden, maar dealers wordt desalniettemin gevraagd nieuwe XC90’s nog even niet uit te leveren. Het zou gaan om alle zevenzits XC90’s, maar ongelukken hebben zich tot op heden gelukkig niet voorgedaan. Welke gevolgen deze terugroepactie heeft in Nederland -en dan voor de tijdige uitlevering van XC90 T8 Twin Engines in het bijzonder- is niet bekend.
UPDATE: dankzij @gtwillem weten we wellicht al wat meer:
Die ouwe van mij heeft zo’n T8 besteld. Hij is, off-the-record, op de hoogte gebracht van het euvel. Van wat ik ervan begreep is dat ze er van op de hoogte zijn, maar het achteraf gaan fiksen. Dus de T8’s zullen gewoon geleverd gaan worden, maar moeten daarna linea recta richting dealer om het ongemak te verhelpen.
Nogmaals, compleet onofficieel, maar ik houd jullie op de hoogte! Wat de importeur zegt schijnt nogal belangrijk te zijn voordat de dealers een officiële uitspraak doen… ;-).
UPDATE 2 – reactie Volvo NL (6 augustus – 09:00 uur):
Wij hebben kennis genomen van de recall van de Volvo XC90. Het is nog niet bekend om hoeveel auto’s het in Nederland betreft*. Zodra er extra officiële informatie van het hoofdkantoor kan worden gedeeld, dan doen wij dat uiteraard direct.
*Inmiddels heeft Volvo Nederland laten weten dat alle in Nederland geleverde XC90’s zevenzitters zijn en dus zeer waarschijnlijk onder de terugroepactie gaan vallen. Meer details volgen in de komende dagen.
a3aan zegt
Is dit nu het huidige beleid? Als fabrikant lever je beta producten uit en ga je door met testen van de auto, zodra je iets ontdekt doe je een recall?
gtwillem zegt
@a3aan: toen ik bij Peugeot en later Renault auto’s verkocht was dat de gewone gang van zaken, ja….
renaultje8 zegt
@a3aan:
Volvo heeft eindelijk door wat sommige Duitse merken premium maakt.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
siebren zegt
@a3aan: auto’s van tegenwoordig zijn dusdanig complex dat dit soort kleine kwaaltjes bijna niet te voorkomen zijn
garp zegt
@a3aan: vergelijk maar eens de onderdeelnummers van een eerste en tweede jaargang van een model.
dick1980 zegt
@a3aan: time to market is een belangrijke sleutel tot succes voor elk merk. Volgens mij heeft Volvo dat heel goed begrepen. Deze terugroep-zaken leveren minder kosten op dan een half jaar langer ontwikkelen en je marktaandeel zien verdampen omdat de concurrentie wel een auto klaar heeft.
m-tfsi zegt
Altijd vervelend dit soort dingen (voornamelijk voor de fabrikant)
Gelukkig zijn ze er ditmaal zeer snel bij en hopelijk wordt ’t een kwestie van paneeltje wisselen bij bestaande modellen.
bartes46 zegt
Stress bij alle lease rijders op dit moment wan ze zouden maar es de bijtelling mislopen haha
sleepyj zegt
@bartes46: nee hoor, zolang de auto’s maar typegoedkeuring krijgen en of gekentekend zijn. Geen bijtellingsschade, alleen wat langer wachten. Ging hetzelfde met de phev, de boot ging binnendoor bij Egypte om de auto’s er in Griekenland er even af te gooien. Dan staan ze namelijk op europees grondgebied en kregen ze typegoedkeuring. Anders hadden ze t niet gered voor het einde van het 0 procent jaar.
phevtreb zegt
@sleepyj: dat is echt een fabeltje hoor…
phevtreb zegt
@phevtreb: dat van die PHEV’s in Griekenland bedoel ik dan he, dat is een fabeltje.
sleepyj zegt
@phevtreb: het griekenland verhaal is volgens mij geen fabeltje. Er ging een schip via het suezkanaal om via Griekenland door te varen. Griekenland was het snelst te bereiken van de Europese landen. Ik kan morgen de interne informatie daarover wellicht terugvinden. (Ik ben werkzaam bij mitsubishi) ik weet wel dat het 100 procent een optie was, begin nu te twijfelen of het daadwerkelijk uitgevoerd is.
phevtreb zegt
@sleepyj: het is inderdaad overwogen, maar het bleek niet nodig.
Het is 100% zeker niet gebeurd, kijk het maar eens na.
sleepyj zegt
@phevtreb: wellicht heb ik de mmsn mail nog. Maar bedankt voor de toelichting!
gtwillem zegt
@phevtreb: dat was een fabeltje, inderdaad. De eerste PHEV’s kwamen binnen op Rotterdam Harbour. Dat was de snelste weg.
Er zijn geen Outlanders via een onbekende rivier verscheept langs Mongolië, Kirgizië, Turkijë en Griekenland. Daarbij: 31-12 in Griekenland is te laat voor NL. De meeste Outlanders zijn via Rotterdam binnengekomen. Sommige via Antwerpen en Bremen, maar dat is een klein aantal geweest.
sleepyj zegt
@gtwillem: het ging om de typegoedkeuring om kentekens aan te vragen. Ik weet alleen niet hoe je op Mongolië, Kirgizië, en Turkije komt? En hoe kan Rotterdam de snelste weg zijn? Voordat zon schip bij Rotterdam aankomt, komen er eerst nog andere Europese landen.
gtwillem zegt
@sleepyj: klopt. Maar het allerbelangrijkste is: wanneer komt de auto op Nederlands kenteken. Maakt niet uit via welk land het komt, de auto moet op Nederlands kenteken staan. De snelle tussenweg is een ‘matter of speech’. Het maakt niet uit hoe de auto er komt, zolang die maar in NL is om op kenteken te zetten ;-).
sleepyj zegt
@gtwillem: maar door die goedkeuring kunnen de kentekens al aangevraagd worden. Dan is de auto fictief al gekentekend. En dat kan dan schelen voor de bijtelling. Loopt een beetje offtopic, maar zo leer ik ook weer bij.
sydney zegt
@sleepyj: Ik weet niet hoe je erbij komt, maar een typekeuring is verre van voldoende.De auto moet simpelweg een Nederlandse kentekenregistratie hebben.Niets meer,niets minder.Al staat die auto van mij part op Saturnus.
Jipp zegt
@sydney: zonder typegoedkeuring moet iedere auto afzonderlijk van de importeur naar de rdw om gekeurd te worden….?!
RuVi zegt
@jipp: die auto’s hadden sowieso al een typegoedkeuring. Wat je wel kan doen is hem in het buitenland op kenteken zetten, eerste registratie datum is bepalend voor de bijtelling.
sleepyj zegt
@rudyv: dan was wat jij zegt wat ik bedoelde. Maar dan valt saturnus af, want dat hoort niet bij de EU.
trustmeiamanengineer zegt
Paniek voor de 7% bijtellers.
gtwillem zegt
Ha! Misschien kan ik eindelijk eens iets zinnigs melden op AB dan alleen maar onzin.
Die ouwe van mij heeft zo’n T8 besteld. Hij is, off-the-record, op de hoogte gebracht van het euvel. Van wat ik ervan begreep is dat ze er van op de hoogte zijn, maar het achteraf gaan fiksen. Dus de T8’s zullen gewoon geleverd gaan worden, maar moeten daarna linea recta richting dealer om het ongemak te verhelpen.
Nogmaals, compleet onofficieel, maar ik houd jullie op de hoogte! Wat de importeur zegt schijnt nogal belangrijk te zijn voordat de dealers een officiële uitspraak doen… ;-).
Desalniettemin. Die XC90 zorgt er wel voor dat die perfecte Outlander eruit gaat…
moveyourmind zegt
Ik breng morgen gelijk de XC90 terug naar de dealer. Ze geven het geld maar terug. Hoe durven ze! Bij een aanrijding had Brutus, onze Labrador, wel haar gevoelige snuitje kunnen bezeren.
gtwillem zegt
@moveyourmind: een Labrador ‘Brutus’ noemen is net zoiets als je medium SUV ‘Outlander’ noemen.
Bobo, Bommel, Banjer, Tosti of BigMac zou meer op zijn geplaatst geweest zijn….
granlusso zegt
@gtwillem: Zolang het maar een bruine labrador is en om het cliché maar even af te maken: hoeveel kinderen? Minstens 3 of 4 toch? En papa is arts en woont in Aerdenhout
dick1980 zegt
@granlusso: leuk detail: Aerdenhout heeft procentueel het hoogst aantal inwoners in de schuldhulpverlening. No shit.
kennone zegt
Dacht dat het probleem ergens anders lag dan de niet opende airbag.. Namelijk dat ze vergeten zijn om er een fatsoenlijk blok in te lepelen!!
prop zegt
@ gt willem,
Hopelijk kan je pa m nog afbestellen en bijv ff de Q7 eens van dichtbij bekijken – als je in dit segment winkelt moet je je geld duurzaam besteden
dick1980 zegt
@prop: vandaag een Q7 in de configurator geconfigureerd zoals m’n bestelde T8. De Oodie is toch mooi 36K duurder. En zit straks een bijtellingscategorie hoger. Ik zwaai straks met een brede glimlach naar al die overpriced zeecontainers met stofzuiger-neus.
prop zegt
@dick1980: doe je toch iets bijzonders. De restwaarde calculatie van de q7 etron bestaat nog niet net als de car configurator en ook al krijg je het voorelkaar dit verschil te creeeren in consumentenprijs dan is het altijd nog een 4 cyl met micro benzinebrandstoftank versus een 6 cyl hybride diesel beul met 1400km bereik met torsen quattro ipv volvo haldex.
Tenzij je een eigen zaak hebt dan is het verschil in bijtelling tegenelkaar weg te filteren. Ervan uitgaande dat je je xc90 dit jaar geleverd krijgt. Anders hebben zowel de Q7 als de xc90 beiden volgende jaar 15%
dick1980 zegt
@prop: laat ik nu net een eigen zaak hebben… ;-) Maar dan nog: de (ongeveer) prijsstelling is vandaag bekend gemaakt op 85K. Dus je pakt in de configurator een TFSI en telt er 2K bij op. Dat heeft niet zoveel met restwaarde, als met kostprijs te maken. Natuurlijk is de restwaarde relevant voor wat betreft de afschrijving, maar uit ervaring kan ik je vertellen: hoe duurder de auto, des te hoger de (initiele) afschrijving. Dus ook die ‘ronde’ gaat naar de Volvo. Ik weet dit niet helemaal zeker, maar de hybride Q7 krijgt vast geen Torsen quattro, want hij krijgt elektro-aandrijving op de achterwielen. En de T8 dus ook geen haldex, want idem. Ik krijg mijn XC90 dit jaar geleverd, dus ik zie met geen mogelijkheid hoe ik dit verschil (7% over 107K vs. 15% over 145K) ’tegen elkaar weg kan filteren’. Tel daarbij op het feit dat ik 13,5% milieu-investeringsaftrek (MIA) terugkrijg van de Belastingdienst, omdat de auto <50gr. CO2 uitstoot. Ik glimlach even rustig verder en tank wel een keertje extra. Dat wordt dus een erg duurzaam glimlachje… ;-)
RuVi zegt
@dick1980: die MIA gaat maar over een maximaal bedrag van 12k dus reken je niet te rijk….
dick1980 zegt
@RudyV: “Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 12.500 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek.” Ik lees: “Het bedrijfsmiddel kan voor 13,5% van de fiscale worden opgevoerd als aftrekpost, met een maximale aftrek van € 12.500.” Jij denkt dat het hier maximaal 13,5% van € 12.500 betreft, maar dat zie je volgens mij verkeerd.
RuVi zegt
@dick1980: nee dat zie ik niet verkeerd, dat is m’n werk.
13,5% over €12.500 mag jij bruto aftrekken wanneer de auto tussen de 31 en 51 gram uitstoot heeft. Dat komt neer op een bruto aftrek van €1688. Vroeger was het over het hele bedrag maar dat is sinds een tijdje anders.
RuVi zegt
@dick1980: voorbeeldje van volkswagen.nl:
Rekenvoorbeeld Golf GTE
Voor hybride auto’s met een uitstoot tussen 31 en 51 gram CO2 per kilometer is het MIA-percentage 13.5% over een investering van maximaal € 12.500. Heeft u recht op btw-aftrek op uw investeringen? Dan rekent u met een investeringsbedrag exclusief btw. Voor de Golf GTE geldt dan:
Investeringsbedrag ex. BTW: > € 12.500
Aftrek: MIA 13.5% € 1.688
Totaal bruto aftrek: € 1.688
dick1980 zegt
@RudyV: dank voor je verhelderende antwoord, zeer gewaardeerd! (y)
RuVi zegt
@dick1980: geen probleem! zou zonde zijn als je ergens op rekent en dat het anders uit komt.
clarkson zegt
@dick1980: Als het mogelijk is zou ik dan ook gebruik proberen te maken van de versnelde afschrijving regeling. Als het lukt om de auto nog dit jaar op naam te zetten dan mag je tot 50% willekeurig afschrijven.
dick1980 zegt
@clarkson: MIA categorie E komt niet (meer) in aanmerking voor versnelde afschrijving (Vamil). http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/miavamil/plugin-hybride-personenauto-zonder-compressieontsteking-30-50-gram-co2-kilometer
clarkson zegt
@dick1980: Hoe lang ben je al zelfstandig ondernemer?
dick1980 zegt
@clarkson: 9 jaar.
clarkson zegt
@dick1980: Dan kan je helaas niets versneld meer afschrijven nee.
gtwillem zegt
@prop: Hij heeft naar de Q7 gekeken. Maar hij was er totaal niet over te spreken. veel te duur voor wat ie bood. 140k (opties zijn dúúr bijdat kreng) voor een auto die hij niet mooi vind gaat ‘m niet worden.
Daarbij is het niet dat hij hem moét hebben. Het is meer een leasert voor erbij, ter vervanging voor de Mitsubishi (hij heeft al een A5 Cabrio voor de mooie dagen, zakelijk een A7 Sportback en een 8 jaar oude A8 wintersportmobiel als ‘daily’ drivers). De XC90 zou meer de familie auto worden. En wellicht om de A7 te verkopen, als de Volvo beviel.
prop zegt
@gtwillem: oke daar kan ik niet tegen op. Een verfijnd wagenpark met genoeg keuze. ??
ej20g zegt
@prop: het over “duurzaam besteden” hebben en dan over een Audi praten in een item over Volvo. Draai je niet iets om?
purepet9000 zegt
Neeeee, daar gaat m’n 7%…
gtwillem zegt
@dizono: ik heb mijn pa even gebeld hierover. En ik heb logisch nieuws. Wederom onofficieel en niet te delen met de pers…
In de meeste landen zullen ze inderdaad de verkoop even stagneren tot het moment dat het opgelost is. Echter, er zijn landen waar de uniek lage uitstoot van belang is, waardoor Volvo mee wilt werken om de auto op kenteken te zetten. Echter, het edele Zweedse merk wenst niet onveilige auto’s op de weg te brengen. Dus vooralsnog lijkt de keuze te vallen om alle T8’s wél op kenteken te zetten, maar dat de dealers moeten wachten op de update alvorens ze de XC90’s daadwerkelijk uit te leveren.
Maar officieel kunnen ze nog niets melden aangezien het een nogal delicate kwestie is. Veel T8’s zijn klaarblijkelijk verkocht met de garantie dat ze voor de jaarwisseling worden geleverd. Dus dit betekent dat de kopers kunnen afzien van de koop van hun SuperHybride als Volvo zich niet kan houden aan de vooraf gestelde leveringstermijn.
Nogmaals: via een verkoper en niet via de officiële kanalen. Ik houd jullie op de hoogte, uiteraard.
dick1980 zegt
@gtwillem: precies. Ik bevestig dat.
RuVi zegt
@gtwillem: het duurt nog dik 4 maanden tot 31-12. Niks aan de hand
mrrallycross zegt
Daar gaan een aantal Nederlanders niet zo vrolijk mee worden