Het Zweedse merk is helemaal klaar met de zelfontbrander. Volvo stopt met de diesel begin volgend jaar definitief.
Volvo is een merk dat de laatste tijd best boude keuzes heeft gemaakt op het gebeid van progressie. Zo was het het eerste merk dat alle motoren met meer dan vier cilinders afdankte.
Ten tweede introduceerde het merk al in 2012 een plug-in hybride met de Volvo V60 D6, dit terwijl er niet eens een PHEV-versie is van de Audi A4 of Alfa Romeo Giulia. Ook het begrenzen van auto’s op 180 km/u is een teken in de duurzame richting. Daar komt er nu eentje bij, want Volvo gaat de dieselmotor afschaffen.
Het kan zijn dat je denkt: “Maar dat was toch al langer het geval?” en dan zit je er niet heel erg veel naast. Volvo Nederland was namelijk al een tijdje klaar met diesels. In 2019 stopte de importeur met het verkopen van zelfontbranders.
Sowieso al niet meer in Nederland
Dat was een vrij eenvoudige keuze. In Nederland is de diesel minder populair en met de PHEV-modellen had Volvo een veel interessanter aanbod. Dus het is het niet een heel lastige beslissing geweest. In het buitenland zijn de Volvo’s met satansap-motor aanzienlijk populairder. Zeker daar waar men nog echt flinke afstanden rijdt en de laadinfrastructuur nog niet helemaal op orde is.
Op de de Climate Week in New York heeft Volvo bevestigd dat ze de dieselmotor schrappen begin 2024. Voor de Amerikaanse markt maakt het overigens niet uit, Volvo verkoopt daar geen diesels.
Niet vreemd dat Volvo stopt met diesel
Dat Volvo stopt met de diesel, is niet vreemd. In 2016 gaf Volvo al aan te stoppen met de ontwikkeling van de dieselmotor. de Volvo S60 sedan was destijds de eerste Volvo die nooit met een diesel geleverd is.
Het is de zoveelste stap van Volvo naar een puur elektrische toekomst. Vorig jaar, aan het einde van 2022, gaf Volvo al aan te stoppen met de ontwikkeling van de benzinemotor. De volgende stap zal een belangrijke zijn: het moment dat Volvo alleen elektrische auto’s zal maken.
Robert zegt
Ik word oud.
Ik herinner me nog dat merken als BMW en Saab ‘van hun geloof afvielen’ en voor het eerst diesels gingen leveren…
jaapiyo zegt
524td?
beetec zegt
Was het niet de 524d en toen de 525td?
nicolasr zegt
Er was een e28 524td. Met als reclameslogan “De eerste diesel die rijdt als een BMW”. Later kreeg je de E34 525td en daarna de E39 525tds.En toen werden het teveel letters en hebben ze er weer gewoon ‘d’ van gemaakt.
baardmijt zegt
Bovendien was ’tds’ in Engels sprekende landen niet direct een aanbeveling.
Tedious…
crashingduke zegt
De 524td. Dat blok is ook nog een paar jaar leverbaar geweest in de Lincoln Continental en de Mark VII.
Dutchdriftking zegt
Blij dat ik nog een dieseltje heb. Ooit nog een V8 gaat nog wel lukken, maar over vijf jaar is er geen fatsoenlijke tweedehands diesel meer te vinden voor een redelijke prijs, of met een beetje een acceptabele kilometerstand.
outlook zegt
Mijn laatste twee diesels kwamen ook uit Duitsland 🇩🇪 Daar blijft het verloop nog even doorlopen
Johanneke zegt
Ik denk dat je nog wel een mooie volvo graafmachine met diesel kan krijgen hoor.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Die gaan allemaal om naar een brandstofcel op waterstof. Of volledig elektrisch met een wisselaccu welke opgeladen wordt met een diesel aggregaat.
melcon zegt
Volvo Construction Equipment is onderdeel van de Volvo group (niet te verwarren met Volvo car group onderdeel van Geely). Die gaan dus nog heel lang heel veel gebruik maken van (Deutz) diesels. Uiteraard leveren ze en zullen ze ook in de toekomst wat EV en waterstof cel machines leveren voor waar het moet (die inderdaad ongetwijfeld met een diesel aggregaat geladen zullen worden). Maar op het totale verkoop plaatje is dat nog erg marginaal en betreft het voornamelijk kleine machines. Een EC950F, een L350H, een A60H of de R4 elektrificeren is wat optimistisch om het zacht uit te drukken ;-).
marcus zegt
Ik denk dat er binnen Volvo Trucks / Volvo Penta wel genoeg types Volvo Diesels zijn voor de CE afdeling. Daar komt weinig Deutz bij te kijken.
chrisvis zegt
Zweedse merk??? Chinese rommel dat zich probeert Europees voor te doen en velen geloven dit dan nog ook… is net zo Zweeds als MG en Lotus tegenwoordig Engels zijn.
gregorius zegt
De huidige XC90, XC60, V90 en V60 voor Europa worden nog netjes in Sweden gemaakt.
De XC40 wordt in Belgie in elkaar gezet.
Allen hebben ook een fabriek in China en India die ze in elkaar zetten.
Voor mn vrouw heb ik een XC90 en dat ding zijn uitermate goed in elkaar. Het ding is 0% sexy, dat wel, het rijdt heel relaxed, maar niet sportief. Maar alles voelt gewoon perfect (en ik heb er ook een BMW en MB naast).
De nieuwe EX90; tja, dat wordt China en de VS. Dat is nog maar eens afwachten of het wat wordt.
Richmond zegt
Ik vind de xc90 een van de mooiere volvo’s samen met de v60 en v90.
Johanneke zegt
Wees blij dat ie niet sportief rijdt. Ding is mega groot en zwaar. Dat sportief maken gaat gepaard met concessies. Check die BMW XM maar. Is niet comfortabel omdat ie sportief moet zijn, en zo zwaar als sugar lee hooper was.
gregorius zegt
Volvo’s 2.0 benzine blokkie rijdt eigenlijk al een beetje als een Diesel: snelle boost, genoeg koppel, maar wel het benzine gevoel. Ik ken m in T6 320pk vorm. In 400pk T8 vorm met de elektro erbij zal t vast nog chiller rijden (wel een hoop extra kilo’s); dus tja, heb je die 2.0 diesel nog nodig? Misschien alleen om extra zuinig te rijden.
slickrick zegt
Volvo blijft gewoon diesels bouwen , heel lang nog , voor vrachtwagens en de scheepvaart
melcon zegt
Klopt, dat is echter de Volvo group en niet Volvo Cars (in 1999 verkocht aan Ford, daarna aan Geely) waar het hier over gaat. Verwacht dus in de toekomst meer Chinese volvo’s, met een beetje geluk mogen ze nog een paar in Zweden en wellicht België blijven bouwen. Het is echt vrij aannemelijk dat productie vroeg of laat volledig verplaatst wordt naar China.
MarcoM zegt
Wat was mijn V70 met de D5 toch een heerlijke auto.
Houthakker zegt
Nou de huidige V60 B3 doet het ook prima hoor :-)
Hiervoor een Mondeo Diesel gehad, prima auto, maar de Volvo bevalt een stuk beter 😀
coupedriver zegt
“de Volvo S60 sedan was destijds de eerste Volvo die nooit met een diesel geleverd is”. Van de nieuwe generatie… buiten alles wat voor de 240 diesel gebouwd werd had je ook de 480 en eerste C70 die gelukkig nooit met diesel gemaakt zijn.
Nooit een diesel liefhebber geweest, integendeel, en ze zijn ook de reden dat ze helaas weldra de benzine motor mee de ondergang in trekken. Maar blijf hoopvol voor de CO2 neutrale synthetische brandstof. De oplossing.