Al sinds jaar en dag staan Volvo’s bekend om hun veiligheid. Dat de remmen niet naar behoren werken, is dan ook een behoorlijke smet op het Volvo-blazoen.
Stel je voor, je rijdt in een woonwijk in je fonkelnieuwe Volvo XC90. Je bent op zoek naar een nieuwe woning, dus let even niet zo goed op de auto’s om je heen. Ineens moet je voorganger een noodstop maken, Op dit moment zou het AEB-systeem – kort voor Automatic Emergency Brake – in werking moeten treden. Je auto stopt automatisch, je schrikt je de pleuris en je kan weer verder met je leven.
Je voelt het al aankomen: dit AEB-systeem werkt niet meer zoals het hoort. Wat er precies aan de hand is, is niet duidelijk. Wel dat het niet met een simpele over the air-update kan worden opgelost en dat Volvo-rijders even naar de garage moeten voor de terugroepactie, zo schrijft onder meer het AD.
In totaal gaat het om 14.091 Nederlandse Volvo’s die worden teruggeroepen. Qua modellen gaat het om de XC40, S60, V60, V60CC, XC60, S90, V90, V90CC en XC90 met modeljaren 2019 en 2020. Het herstel is uiteraard kosteloos, getroffenen krijgen nog bericht van de fabrikant. Deze terugroepactie van Volvo staat nog niet in het terugroepregister van de RDW.
Volgens Volvo zijn er nog geen ongevallen gemeld doordat het probleem niet werkte. Het probleem heeft ook geen invloed op het normale remsysteem van de Volvo’s, de bestuurders kunnen vooralsnog dus gewoon blijven doorrijden. Alleen iets meer letten op de weg, dus.
Foto: Volvo XC90 R-Design van @PetPatPhotography, via Autojunk.nl.
Gulli zegt
Dat zal een flinke rem op de verkopen zetten denk ik
kniesoor zegt
Braking news !
MM93 zegt
Nieuwe software erin en weer door…
hanso zegt
Ze gaan toch nog maar 180 km/u dus zo hard hoeven ze niet meer te kunnen remmen.
baklava zegt
Tsja…chinese kwaliteit
retsok zegt
Nutteloze technologie, gewoon voor je kijken wanneer je rijdt…
slickrick zegt
@retsok: handig voor al die appende automobilisten tegenwoordig
mashell zegt
@retsok: ik hoop dat je nog geen rijbewijs hebt want deze opmerking getuigt niet van verkeersinzicht.
Je moet als automobilist voor, links naast, rechts naast en ook het verkeer achter je in de gaten houden. Het kan je overkomen dat terwijl jij naar rechts een zijstraat inkijkt om te zien of je iemand voorrang moet verlenen dat er van links een moeder met twee kinderen op de fiets die druk in de weer is met de app groep voor je auto schiet. Dan kunnen dit soort systemen heel veel ellende besparen.
PunicaOase zegt
@retsok: iedereen maakt wel eens een foutje of wordt afgeleid.. dit hulpsysteem is voor die gevallen..
lecomte zegt
Nou en, next.
freek123 zegt
Als rijdersauto is Volvo stevig onderschat. Mijn voorgaande Volvo’s vielen in Duitsland door de mand vooral qua remmen en wegligging. Na remmen vanaf hoge snelheid trad fading direct op. Volvo’s S60 stapten bij remmen ook zo’n 1,5 meter opzij. Volvo Duitsland kende het probleem en adviseerde andere rempats en ander binnen wielkasten vanwege de luchtstroming. Rustig tokkelend door Nederland is uiteraard geen probleem.