We hebben slechts nieuws, goed nieuws en nog meer slecht nieuws voor jullie vandaag. Het slechte nieuws is dat de 508 pk sterke Volvo S60 Polestar verkocht is, maar het goede nieuws is dat Polestar (op uitdrukkelijk verzoek) meer exemplaren wil bouwen. Het slechte nieuws is weer dat er een prijskaartje van $300.000 (238.000 euro) aan hangt.
Als je sinds zaterdag (net als @alwood) alleen nog maar kan denken aan die knalblauwe S60 met 500+ pk dan weet je nu tenminste waar je aan toe bent. Met het verkopen van enkele organen zal je wellicht al een eind in de goede richting komen, maar om het volledige bedrag bij elkaar te harken zal je toch wat meer moeten doen lijkt mij zo.
De enige Volvo S60 Polestar die tot nu toe is gebouwd werd overigens in opdracht van een klant gebouwd en het is dus ook geen verrassing dat hij al verkocht is. Voordat deze auto echter uit Zweden vertrok mochten de heren van PistonHeads er nog even mee sturen, toen kregen ze de prijs te horen.
Is $300.000 veel geld? Dat is het zeker! Maar is het veel geld voor een auto die feitelijk een rijdende conceptcar is? Als je het zo bekijkt valt het allemaal wel mee. Deze auto schijnt overigens verkocht te zijn aan iemand in een land waar ze hoofdzakelijk met dollars betalen. Je kan zou dan natuurlijk meteen denken aan de VS, maar een of ander oliestaatje zou natuurlijk ook voor de hand kunnen liggen.
Onder de motorkap van deze vierwielaangedreven S60 Polestar ligt een 3 liter zes-in-lijn met een Garret 3171 turbo die in totaal 508 pk/580 Nm levert. Schakelen doe je uiteraard gewoon met een ouderwetse handbak.
Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u gaat in 3,9 seconden en de topsnelheid ligt ergens op 300+ km/u. Het gewicht van deze enorme smurf is zo’n 1.640 kg. Polestar noemt zichzelf overigens een ‘pirate tuner’, maar dan wel eentje die toegang heeft tot de allernieuwste techniek van Volvo. Zo beschikt deze auto bijvoorbeeld over een pre-productie Haldex 5 systeem.
Prachtig om zo’n wolf onder schaapskleren te zien. Dat soort auto’s waardeer ik het meest. Jammer van die schakelbak.
@bempi: Jammer? Lekker juist!
@kaasboerin:
Zeker vooral als je hem afragt ? Nee dank je.
@bempi: Wat is dat voor flut beredenering, waarom zou je hem met schakelbak afragen? Kun je niet schakelen ofzo?
@bassen: Precies. Of de koper moet dat wel kunnen. Geloof maar als ik niks nieuws zeg dat de meeste onder ons dat niet kunnen. :) en die bak in zijn schoenen zouden opfokken. zo 300.000 door de plee
@bempi: Een snelle auto hoort een handbak te hebben. Gewoon volledige controle over de auto zonder elektronica ertussen.
@Vanquish: Zonder elektronica knal je al in zn twee tegen een boom met dat vermogen. Maar ik snap de charme er wel van.
@bempi: Gelukkig kan je systemen uitschakelen. Dat maakt het alleen maar leuker, maar veel belangrijker, je verwacht geen onverwachte correcties van de auto zelf als je er echt voor gaat. Ironisch hè?
@jzaero: Grappig dat jij voor roekeloos rijden kiest ipv optimaal rijden. Wordt wakker je kan niet zonder tegenwoordig. Allemaal zeer ironisch. Idealistische autohelden zucht*
@bempi: Calm down. Ik heb het over wanneer je een circuit bezoekt. Ik neem aan dat je met een Polestar 508pk niet alleen maar met een gangetje van 50 door de stad blijft rijden maar ook weleens plezier opzoekt op een circuit. Tjah, ik noem het zelf lol hebben met een auto, maar goed.. Je moet überhaupt niet een M3, C63, RS4 of een S60 Polestar kopen als je bang bent voor dat vermogen. Uiteraard moet je niet overmoedig worden, maar die auto’s zouden niet op de weg toegelaten worden als ze ‘onmogelijk’ te rijden zijn nietwaar? TCS en ESP blijft bij mij vaak gewoon aan, tenzij ik gewoon een keer dwars wil op een rustig bochtje/terrein.
@jzaero:
Ah. Ja vanuit dat perspectief zat ik niet te denken, maar dan snap ik je wel. Desondanks zou het zonde zijn als zo’n auto gebouwd is voor ( alleen ) circuit rijden. In dat geval zou ik geen Volvo nemen.
@bempi: Dat terzijde, met ironisch doelde ik op het feit dat een goede auto zonder systemen aan, mits met een goed onderstel, uitbreekt zoals jij dat verwacht als jij er voor gaat. Als er plots interferentie plaats vindt, kan dat tegen je gevoel werken, zeker als je hem snel erin probeert te zetten. Alhoewel ESP vaak niet al te dramatisch in grijpt. Optimaal rijden op een circuit doe je zonder ESP, dan ben je meestal nog het snelst, optimaal rijden op de weg is een ander verhaal. Maar daar doelde ik in eerste instantie ook niet op.
@bempi: Joh, zo incapabel is een mens ook weer niet. Vroeger reden ze ook wel eens rond in auto’s met veel te veel vermogen. Het was harder werken, maar niet onmogelijk. Wel leuk.
@bempi: Echte schaapskleren hoor, ik kijk nooit op als ik een smurfblauwe auto zie…
@mdemooistelettervanhetalfabet: Van een volvo verwacht je dat ook niet. Van mijn part is ie kanarie geel.
@bempi:
Wolf in schaapskleren? Meer een Tyrannosaurus in een Tutu :)
Weet iemand wat pirate tuner betekend?
@ferrari94tr: http://www.qooqle.nl/?q=pirate+tuner
@defqon1: Fijn maar nu weet ik nog niets.
@ferrari94tr: ze bedoelen tuners die niet samenwerken met/deel zijn van/goedgekeurd zijn door (in dit geval) Volvo. Kortom, alle niet-huistuners. Die verpesten soms door slechte tuning een auto, wat dan weer slecht voor het merkimago is.
@ar156sw: Bedankt, ik snap het
@ar156sw: Volvo en Polestar zijn echt al 16 jaar met elkaar getrouwd.
@bungabungastig: inderdaad, en daarom noemen ze andere tuners dus pirate tuners… niet zichzelf, dat lijkt met logisch.
@ferrari94tr: Is volgens mij een zogezegde “niet-officiële huistuner” ofzoiets…
Klinkt het meest logische…
Heerlijke Sleeper! Kost wat, maar dan heb je ook wat.
@defqon1: zeker een mooi bakkie maar echt een sleeper is het natuurlijk niet in zo een kleur.
@bartjuh: Daar heeft u een punt! Maar hij kan altijd nog gewrapt/gespoten worden in een saai kleurtje.
Zo duur hmm m5 is dan wel mooi in prijs
Als ik geld genoeg haad, zou toch nooit in mijn leven een Volvo kopen voor €238.000, maak nie uit of die 500+ of 1000 pk heeft;
@mark88: indd zeg
Het is eerder goedkoop voor een conceptcar (maken ze hier dan nog wel winst op?) maar wel prijzig voor een sleeper sedan.
Als dit echt is wat je wilt zal het z’n geld wel waard zijn (als je er echt genoeg hebt).
Gaaf ding, maar voor dat geld koopt bijna niemand hem. Er zijn hele andere leuke auto’s te koop voor dit geld!
Beetje duur
Je hebt natuurlijk wel iets unieks…
Maar, voor +/- 70k heb je een volledig uitgeruste T6 R-design… als je die nou naar een beetje betrouwbare tuner brengt en je laat er voor nog eens 40k aan vertimmeren, dan zit je qua prijs rond een M3, en kom je volgens mij ook qua prestaties een aardig end in de buurt?
Ach als elke Volvo Dealer ter wereld er 1 bestelt kan het vast wel goedkoper. Misschien kan @JanJanssen: die koper even bellen hoe het zit met de turbolag……
@E34M5Touring:
Lol, je was ‘m nog niet vergeten.
@jrk68: Nope, ben nu benieuwd geraakt snapt u.
Dan mogen ze de C30 ook wel gaan produceren
Is het een mooie wagen? Ja
Is het een lekker blok met mooie prestaties? Ja
Zou hij nog mooier zijn als V60 Polestar? Ja
Is hij het geld waard? Mja, neen… niet echt…
Even Off topic overigens: Wat is dat nu plots met liken van reacties? Ik dacht even dat ik op Facebook zat….
@Dimglor: New and improved AutoFaceBlogbook.
@E34M5Touring: Mja improved zou ik het nu niet bepaald noemen ;-)
@Dimglor: Ach het scheelt weer een hoop +1 gebeuren.
-edit: nutteloze bijdrage-
@Dimglor: Hybrid Cars meet Hybrid website.
@Dimglor: Ik moet er ook even aan wennen. Waan me ook op facebook
Als je geld over hebt is het een mooie bak om te kopen.
“Reactie is verborgen vanwege lage score. Bekijk.”
Waarom in godsnaam ik wil gewoon alles kunnen lezen en niet 100x klikken op Bekijk.
Die Like dislike troep is al erg genoeg , en dan ook nog reactie’s verbergen :S
@luuktb: ’ti woa!
@bmwfreak: Overduidelijk West-Vlaming… ;-)
@luuktb:
Groot gelijk, AB doet hiermee nog maar eens een stap achteruit lijkt me zo.
@luuktb: Ze hebben geluisterd! :p
Nu wordt er met kleurtjes gewerkt ipv reacties te verbergen ;-)
@Dimglor en @luuktb: we luisteren altijd ;)
Opmerkingen voor opmerkingen over de thumbs kun je hier terecht:
http://corporate.autoblog.nl/hq/server075/my_documents/2012/thumbs-up-en-down-op-autoblog
@autoblogger: is ondertussen ook al een kleurboek geworden…
lekkere auto, enkel voor dat geld zou mijn keuze toch naar iets anders gaan. Uniek is ie wel.
Facebook is taking over the internet! Tegenwoordig op elke site moet je al liken en disliken. Hier niet en dat vond ik net zo leuk aan autoblog :(
@barry: Je kan niet disliken op Facebook. Volgens velen is dat fout.
Jammer dat ie zo duur is. Maar dan heb je wel een monster dat ook echt goed goed hard gaat.
Maar waarom oh waarom een 6 cylinder, zou veel mooier zijn met zo een overheerlijk klinkende 5 pitter.
@The_12oach: maar hoelanh blijft zn 5 cilinder heel met 500+ pk, zonder heel het blok aan te moeten passen?
@dutchiehd: Verdomd weinig hoor. T5-R blokken kunnen dat prima hebben. Geloof me, zijn echt ijzersterke blokken.
koop liever een ferrari of een porsche van dat geld
@rsvbf1:
Knap van jou dat je voor dat bedrag een nieuwe Ferrari en een Porsche kan kopen.
Zou graag weten waar want hier in Holland begint de prijslijst van Ferrari zo rond de 270k.
@jrk68: 911 is toch niet over de 238000.. ferrari misschien wel.
Je kan ook bijna 2 GTR’s voor dat geld kopen..
idd wel duur speelgoed. maar ie is dan ook uniek … al kan ik niet begrijpen dat elk volgende model evenveel gaat kosten.. al het “uitzoeken en passen” is nu toch achter de rug?
Blijft veel geld voor een volvo.. maar mss is het feit dat het een volvo is nu wel juist handig.
Heeft idt beestje dan een typegoedkeuring als officieel volvo model?
Leuke prijs, als ie voor zoveel in productie gaat heeft de Duitse gevestigde orde geen enkele hinder, 300.000 voor een Volvo…
Bovendien, pleur es op met die like en dislike troep, daarvoor ga je maar naar facebook of zo. Lokt vroeg of laat toch alleen maar haat uit doordat iedereen expres duimpjes omlaag doet. Zie voetbalzone.nl.
@HDM: Ik ben het met je eens. Irriteer me nu al aan die like-knoppen.
@HDM: het is een testje, opmerkingen zijn welkom:
http://corporate.autoblog.nl/hq/server075/my_documents/2012/thumbs-up-en-down-op-autoblog
Veel te duur. Liever een E63
Gaaf ding, ik heb er een wallpaper van gemaakt. Ik denk dat vele dat niet weten omdat hij bij het begin al onderaan stond :S Maar mooi ding, alleen wel een afschuwelijke prijs, daar zou ik toch wel wat anders voor kopen. Dan maar minder origineel… Wat ik leuk aan deze auto vind is dat hij gewoon erg standaard is gebleven, met een normale kleur zou je dit prima als werk auto kunnen gebruiken. Kan je niet vaak van zulke racemonsters zeggen (uche C63 AMG Black Series & M3 GTS).
Lekkerrrrrrr! Ik zie dat er (Y)/(N) knopjes zijn toegevoegd haha, wel tof dit.
Maar nog steeds geen edit-knopje..
@atakan: edit-knopje had inderdaad veel handiger geweest.
Ik verlang al terug naar de “+1” tijden. Vroeger moest je een +1 echt verdienen, nu klik je gewoon op een knopje… :D
@Carreza: en waarom geen smilies meer??? :(
@Carreza:
+1 .. al mijn verrichte handelingen meer dan waard ..
Het eerste dat ik dan aan Polestar zou vragen, is een andere lakkleur. Dat smurfblauw staat hem echt niet!
Voor dat geld kun je ook 16,67 bugatti’s kopen…
0.1667 bugatti’s
*sparen gaat*
3.9 seconden naar de 100 met een handbak en 1640 kilo’s. Volgens mij lukt dat nog geen eens als je 700pk hebt, laat staan met 500. Maar wel een prachtig ding.
@jeanclaude: En jij zit op een autoblog? Krik je kennis ff op ;) Natuurlijk kan dat! Vooral met 4×4.
“Well, you could whore yourself out to a thousand fat chicks for $300 or a hundred really fat chicks for $3.000.”
Hmnnn dit of een m5 en een leuke coupe of cabrio erbij. Nooit dat ik die volvo zou halen voor dat geld.
Schitterende auto, en of ie 3 ton waard is moeten potentiële kopers maar beslissen.
Maarre, de koper van dit exemplaar heeft dus een auto gekocht die al is afgeragd door een paar autojournalisten? Zou ik niet leuk vinden als ik zo’n auto kocht…
2 ton in euro’s voor een Volvo. Ik dacht het niet. Voor dat geld kun je ook een paar Nissan GTR stukmaken. Of een RS4 of RS6 kopen, beetje laten tunen en daarna nog een paar dikke vakantie’s vieren.
O, wat is dat nou? Hij blijkt verrassend goed op het gas te reageren. Ik kan me iemand herinneren op autoblog die bij voorbaat al wist te vertellen dat deze auto natuurlijk niet te rijden valt en dat er een enorm turbogat zal zijn. Goh, wordt je ff ge-owned hier *kuch* janjanssen *kuch* ;)
@jeffreym3: Edit: Waarom kan ik mezelf niet ”liken” ?
@jeffreym3:
tis gelukkig onmogelijk jezelf te vergayeriseren ..
natuurlijk een handbak ..
ten eerste is het geen Duitse auto ..
ten tweede is de koper een Amerikaan ..
Ik heb het gevoel dat the R serie van “vroeger” weer de hoek om komt. En die prijs zal wel zijn omdat het momenteel een one off is,.. als hij dan toch misschien in productie gaat zal de prijs een stuk aantrekkelijker worden,
Geld lenen kost geld…
@jeffreym3 [
Geen zorgen, ik heb je reactie al geliked ;)
@ytrewq: Cool! Omdat jij mij hebt geliked! Heb ik jou nu ook geliked!!!
Betekenen die likes onder de reactie dat er ook een top-10 leukste reacties kan gaan komen voor oud&nieuw?
Alles is mogelijk! Laat het je creativiteit iig niet in de weg staan zou ik zeggen.
@sir_smokalot: Kunnen jullie ook een dislike-button maken? Kwestie van niet dezelfde fout te maken als Facebook en alles iets te rooskleurig benaderen (+ je hebt een leuke voor oud&nieuw, lekker bashen :mrgreen:)
Dat mag je voorstellen in het draadje op ab corporate :)
Oooooeeee nieuwe feature op AB :D *voelt zich als een kind in een zandbak van 10m²*
@jeffreym3 geef maar een voorbeeld dan, er zijn maar een paar auto’s die een beetje in de buurt komen hoor, een Cadillac CTS-V weegt een stuk zwaarder, maar sprint in 4.4seconden naar de 100 met een handbak, daarna komt naar mijn weten de Audi rs4 maar die heeft weer 100pk minder en sprint in 4.8sec naar de 100, Even een ander vergelijk dan, een Porsche 911 GT3 RS 4.0 heeft ook 500pk, een handbak, maar weegt maar liefst 300 kilo minder dan deze auto, en toch zouden ze alletwee in 3.9seconden op de honderd zitten hahaha. En 300kg verschil laten verdwijnen door door de 4WD dan? dacht het niet hoor.
@jeanclaude: Je noemt ze zelf al haha. Tenminste, als die auto’s met hun enorme overgewicht al in de 4 seconden zitten. Dan kan deze, in vergelijking, ”lichtgewicht” het vast wel in 3,9 :) De RS 4.0 moet het afleggen wegens zijn gebrek aan 4wd. En ja, in 0-100 tijden kun je dit verschil in gewicht wel laten verdwijnen dunkt me.
Hahahahahaha wat een grafbak, sorry Volvo fanboys, maar dit geld voor zo’n bak! Koop dan een RS6 ofzo
@mightymike: Het concept van “zeer beperkte oplage” lijkt je te ontgaan. Of ga je ook miljonairs gaan uitlachen als ze een antieke Ferrari voor een paar miljoen hebben gekocht?
@SimonMc: Maar dat is dan een ferrari, die zijn sowieso redelijk zeldzaam, ik denk dat er van die S60’s nog een heleboel gaan rondrijden. Daarom niet als Polestar maar wel als een doordeweekse wagen die helemaal geen of nauwelijks aandacht trekt.
Waar de exlusiviteit van die Polestar dan ligt tegenover er zelf een dikke turbo opschroeven voor het nodige pk’s, dat ontgaat mij dan een beetje.
En ik dacht werkelijk dat Polestar een dochterbedrijf was van VOlvo O_o
Dit of de 245Turbo AUB!