Kijk, daar worden we vrolijk van.
De snelste editie van de S60 en V60 is nu nog krachtiger. Dat is mooi, maar dat de Zweden de zes-in-lijn motor gaan vervangen door een viercilinder pruttelgebakje, zitten wij niet zo op te wachten. De V60 heeft nu 367 pk. Dat is niet niks voor vier cilinders. De sprinttijd is ondanks het toegenomen vermogen hetzelfde gebleven: 4.7 seconden naar de 100.
De combinatie van turbo plus supercharger -die een indrukwekkende boost van 2.0 bar levert- zorgt ervoor dat het maximaal koppel van 470 Nm pas bij 3100 toeren beschikbaar is. Turbolag? We zullen zien. De auto is door twee cilinders minder 24 kg lichter geworden op de vooras. Dat zijn toch weer twintig pakjes suiker. Verder werd de achttraps automaat geoptimaliseerd. Maar echt heel blij worden we hier niet van.
De in gelimiteerde oplage gebouwde Polestars komen ook naar Nederland. Dus als je er een beetje snel bij bent kun je je nog slag slaan. Hoeveel je dat gaat kosten wordt later bekendgemaakt.
hanse1one zegt
Vandaag geloof ik niets….
Jochempie zegt
@hanse1one: Oh wacht.. aha..
dutchcorvette zegt
@hanse1one: ja Hanse 1one April. Grappig. (Voor de betweters onder ons, ik weet dat het “the first of April” is)
Jochempie zegt
Ik zie het probleem niet zo… de Polestar was toch in eerste instantie toch bedoeld als een gelimiteerd model? Dus ik zou zeggen, liever extra exemplaren met viercilinders dan helemaal niets.. Het maakt je Polestar met zespitter niet minder exclusief..
Dutchdriftking zegt
hmmm, ik hoop echt dat het een grapje is. Kunnen ze geen fijne 5-pitter ontwikkelen voor dit soort modellen?
mzonneveld zegt
@dutchdriftking: Audi heeft nog wel wat liggen met een gelijk aantal peekaas…
rufctr01 zegt
@mzonneveld: dat zou ik een grote afknapper vinden.
remcott zegt
@mzonneveld: Mercedes AMG en Ford ook wel in deze vermogensklasse, alleen vier cilinders.
theyoungsaablover zegt
Besparing op zuigers :p
SpeedfreakR zegt
Ook de velgen zijn nieuw
volvoturbo zegt
Check hier: https://www.polestar.com/nl/news/all-news/
rynnus zegt
@volvoturbo: Wat is daarmee?
volvoturbo zegt
@volvoturbo: directe url naar de bron van dit artikel: https://www.polestar.com/nl/2016/04/01/new-367-horsepower-volvo-s60-and-v60-polestar-now-available/
racerx zegt
@volvoturbo: ook dat bericht is op 01-04 geplaatst ;)
volvoturbo zegt
@racerx: klopt. Geen garantie dat de info ook klopt inderdaad. Time will tell….
racerx zegt
@volvoturbo: ik hoop van niet, die Volvo straight six is een prachtig (klinkend) stuk mechaniek.
knipperlichtje zegt
Prima zet. Het verlies van de zescilinder is jammer, de besparing van de viercilinder zal de prijs daarentegen flink omlaag brengen. De fiscus rekent namelijk 24.378 euro minder aan CO2-heffing voor de zuinigere viercilinder. Als volvo/polestar tegen dezelfde prijs kan blijven leveren is de polestar opeens een geduchte concurrent voor de S4 en C450. Overigens is het opvallend dat de viercilinder op papier al marginaal minder zuinig is dan de zescilinders van Mercedes en Audi.
martijn11 zegt
Hoe meer pk hoe beter
autofanaat zegt
Ik hoop dat dit een goede 1 april grap is, zou erg jammer zijn als et echt een vierpitter inkomt.
stijnnert zegt
Waarom 4 cilinders Volvo waar zijn de 5 cilinders gebleven
Hubert zegt
@stijnnert:
Ik koester momenteel mijn Volvo 5-pitter.
shootingbraker zegt
@Hubert: idem
kliko zegt
@Hubert: Ik ook. Toch wel een beetje de laatste der Mohikanen!
volvaudi zegt
@rynnus
Is het niet zo dat de 6-cilinder variant 350pk had en een oude 6-traps geartronic? 17pk meer is niet zo spannend maar die nieuwe 8-traps automaat vind ik wel super!
ds3thp zegt
Mocht het geen grap zijn, dan lijkt het mij nogal voorbarig om te oordelen dat “het niets is”
Daarnaast schijnt de standaard versie van dit blok (306pk) echt een ontzettend fijn blok te zijn met een prima automaat!!
kennone zegt
@ds3thp: schijnt.. Heb er aantal keren in gereden zowel in de xc90 als in de v60. Maar die 3liter was echt veel fijner, Vermogen over het hele toeren gebied, 4pitter is echt een nerveus blok en hij lijkt echt moeilijk aan zijn vermogen te kunnen komen. Ben van mening dat de 8 bak met zijn korte versnellingen het er ook niet beter op maakt bij de 4pitter. Was misschien beter geweest als ze deze aan de 3.0T6 hadden gehangen
kennone zegt
Neeee. Na het uitsterven van de 5 pitter was de 6 pitter het enige mooie wat Volvo nog te bieden had.. Vervangen ze hem ook met een olie drinkende slecht vermogen opbouwende 4 pitter. (Zal trouwens ook lekker lang mee gaan op 2 bar..) -1
wildbeest zegt
Mis de ouderwetse T5-R
sjeemsbond zegt
On topic – knap van Volvo om zoveel vermogen uit een 4 cilinder te persen. Jammer dat je het model niet echt met sportief kunt associeren.
Off topic – 24 pakken suiker…tenzij de pakken suiker van jouw huismerk 1,2KG wegen