De Volvo S60 Cross Country zorgt ervoor dat jij je nooit meer zorgen hoeft te maken over verkeersdrempels, graspollen, subtiele stoeprandjes en andere obstakels die twee centimeter hoger zijn dan dat andere auto’s aankunnen.
De S60 Cross Country is de verkeersdrempelkiller, sedan stylo, je weet zelf. Sterker nog, hij vreet verkeersdrempels op als ontbijt. Helemaal, inclusief het knapperige korstje: weg, foetsie, försvunnit, tik. Wist je dat verkeersdrempels in het Zweeds “farthinder” genoemd worden? Dat is dus geen woord voor iets wat het laten van een scheet in de weg zou kunnen zitten, maar Zweeds voor “verkeersdrempel”. En dit is dus de Zweedse drempelkoning, de farthinder kung, ook wel.
Nee echt, deze Volvo S60 Cross Country en drempels zijn dikke matties. Nooit problemen met die twee, topshit. En nu live op de beursvloer gefotografeerd door Wouter, bedankt!
:) zou hij ook over verkeersplateau’s kunnen? Gemiddeld genomen zijn die hoger…
Wat een totaal zinloos concept, wat heb je aan een verhoogde sedan?:S
@rcolt: Wat heb je aan een verhoogde station? Of aan een coupévormige SUV?
@rcolt: Dat staat er toch: verkeersdrempels! Het ziet er niet maar zal ongetwijfeld heerlijk rijden in gebieden met een overdosis aan drempels.
Gratis met “i’m a douchebag!” stickers?
@w0o0dy: is dat niet dubbelop? Als je deze auto rijdt is zo’n sticker is misschien wat onnodig. The Cars says it all… Captain Douchebag!
@w0o0dy:
Ho vriend we hebben het hier over een Volvo dat merk met dat mannen logo in de grill.
Een auto voor echte mannen, het type dat geen cockringen nodig heeft om zeker te zijn..
@tupperware: een vent die plastic add-on’s en hogere rijhoogte kiest maar tegelijk een rete-onhandige sedan… Kweenie hoor maar dit gaat nergens over. Je kunt je met de blote handen gedode wild niet fatsoenlijk kwijt, lijken ook al niet, die kettingzaag gaat nog net maar die grote hond dan weer niet… Junior accountants meuk dit. Teveel leasebudget voor een leuke kleine auto dus iets met “status”… Maar dan wel een beetje onderscheidend hoor!! Oftewel Douchebag-uitvoering.
Foto zijkant doet mij een beetje denken aan de Suzuki kizachi
Hier zie ik het nut echt niet van in…
Vind t nog steeds niks. Pleur t nog wat hoger, paar stickers erop en je hebt wel een mooie dakar auto.
Ik vind hem eigenlijk best heel stoer ogen. En of het zinloos is? Net zo zinloos als een gewone cross country. En niet iedereen is liefhebber van een station. En vooral in Scandinvië en Zwitserland zal hij het prima gaan doen.
Het is maar goed dat hij waarschijnlijk niet naar Nederland komt. Als hij komt met die d4 en alleen voorwiel aandrijving ben je echt een pannekoek als je er in gaat rijden
belachelijk omdat het geen stationbak is ..
sterk staaltje autoblog.nl logica ..
@lincoln: ehm, dat vul je zelf in. Ik vind de V60 CC net zo lame, maar da’s geen nieuws meer.
Verkeerdheuvels, drempels, paaltjes, bumpers van andere auto’s, slechte weersomstandigheden: allemaal handig te doen zo’n S60 XC. Ik vind het eigenlijk wel wat hebben.
Misschien komt het ook omdat Volvo een symphatieker merk is dan Audi. Als die kwamen met de A4 Limousine Allroad zou ik het wellicht niets vinden, zoals ik de X4 en GLE Coupe (…..) ook kotsopwekkend vind, maar deze Volvo kan mijn goedkeuring wel dragen.
@gtwillem:
bij Audi hebben ze geen sedans ..
alleen maar priemiejum sport coupeeees ..
@lincoln: get your facts straight! Audi noemt al hun sedan modellen ‘Limousine’.
Het enige merk dat officieel de benaming Premium Sports Coupe heeft gebruikt is volgens mij Subaru. In 1998 kwamen ze met een bijzondere versie van de Impreza: de Subaru Impreza Premium Sports Coupe 22B-STI (GC), gebasseerd op de gewone Impreza WRX STI Type-R Coupe Version V (GC) ;-)
@gtwillem:
En ook dat maken ze niet, limousine is immers een Frans woord voor burgertruttige sedans….
@lincoln:
volvo is niet meer van ford hoor, dus je hoeft deze dacia logan look-a-like niet te verdedigen hoor…
@gtwillem:
je gaat echt niet harder remmen of meer tractie in bochten hebben met een zwaardere auto, een suv (of crossover of whatever je het noemt) heeft mi een onveiliger weggedrag dan een equivalente personenauto.
@super: beweer ik dat dan?
Daarnaast is je bewering niet geheel correct. Een Outlander PHEV rijdt een heel stuk beter dan een standaard Outlander, terwijl die flink zwaarder is.
Kwestie van waar de extra kilo’s terechtkomen.
@gtwillem:
Dacht dat je dat implicieerde met “slechte weersomstandigheden” maar ms heb ik het verkeerd geinterpreteerd.
Maar ik zeg overigens ook niet of het wel/niet beter rijdt; alleen dat meer gewicht leidt tot slechtere remafstand, is een kwestie van fysica…
@super: 100% waar. En normaal gesproken houd ik niet van SUV’s: het gewicht biedt te veel nadelen. Maar een simpel opgehoogde estate/sedan biedt alle voordelen van een SUV zonder de nadelen.
Ik vind het gewoon een mooie auto! Net zo nuttig of zinvol als een XC60.
En toch vind ik het ontwerp wel geslaagd, is weer is wat anders.
Niks voor Nederland natuurlijk, maar ik denk dat deze in de VS en Canada als warme broodjes zullen verkopen. Al is het natuurlijk jammer dat de vijf cylinder niet meer hier te verkrijgen is.
En @CasperH, jouw schrijfstijl kan ik steeds meer waarderen. Ik hoop niet dat je je beledigd voelt als ik dit zeg, maar deze Jalopnik manier van autojournalistiek vind ik echt geweldig. Ik vind sowieso dat AB de laatste tijd met steeds leuker te lezen berichten komt.
Is het nog mogelijk om de veering in standje ‘laag’ te zetten?
Ik vind m wel dik
Anno 2015 nog steeds xenon verlichting?
@audirijder: het is Volvo he.. Daar duurt dat nog ff en als ze het hebben presenteren ze t alsof zij de eerste ermee zijn..
@audirijder:
Yep, kerstverlichting is voor nichterige boekhouders..
Volvo is voor nuchtere mensen..
Bij de eerste foto’s vond ik het nog meevallen, maar bij nader aanzien is het Uhhh geen aanzien..In landen waar je dit soort auto’s goed kan gebruiken ben je niet goed bij je hoofd als je hier een Subaru Outback voor laat staan.
Je hebt de S60, V60 en de XC60. Waarom moet er dan nog een tussenmodel komen? Voor als de kiezel op je oprit niet diep genoeg ligt om er met een XC60 2WD door te rijden maar je wel moeite hebt met je S60?
Een niche vullen is één ding. Een niche creëren is iets anders.
Deze doet geen van beiden..
@iJoost:
Tja, als het Duits geweest was had half AB het übergeil gevonden….
Niches creëren blijft voorbehouden aan BMW of Mercedes, dat vooroordeel krijg je er hier maar lastig uit….
@jrk68: LOL!
Ik zie echt het nut niet in van deze versie van de S60. En dan al helemaal niet als je m ook nog eens in 2wd koopt.
Terwijl ik wel een volvoliefhebber ben. Rijd zelf al 10 jaar Volvo, eerst een 850 20V en nu een V70 T5.
Maar ja, er zijn ook “cross-polo’s” en meer van die nutteloze dingen, dus er zal wel een klein gaatje voor zijn in de markt. Vraag me alleen af of je de R&D- en marketingkosten terugverdiend.
Heel mooi en heel logisch in bepaalde landen.
Ik ‘hartje’ zwarte bumpers!
Wat een prachtige zinvolle wagen, niet voor het kikker landje natuurlijk. Maar wel voor de landen waar ze nog echte natuur en echt leuke wegen hebben.
@norge: Dat vakje lijkt mij redelijk goed opgevuld te worden door de XC60 tenzij die landen met prachtige natuur natuurlijk redelijk diepe kuilen en erg laaghangende takken hebben.
@osmo: XC60 is te hoog en te zwaar, deze auto lijkt me iets beter over een bergweggetje heen te boenderen dan zo’n hoge SUV.
Geloof me, hier is een markt voor. Kijk maar naar Subaru die al jaren dit soort auto’s maakt die in bergachtige landen zoals Norge altijd goed verkocht zijn.
Wat een slecht geschreven artikel, zeg. Je komt al een beetje in de buurt van de hele slechte schrijfstijl van Jordy.
Anyways, ik vind het een geslaagde auto.
Prachtig ding mijn auto staat ook hoger op de. Wielen super handig!
Wat lelijk zo hoog op de poten
Leuk dat volvo nu ook matte kleuren heeft!!