Nee, geen 440, 460 of 480.
Een automerk kan nog zo zijn best doen om een goede auto te maken, heel af en toe sluipt er een klein foutje door. Het hoeft niet bijzonder erg te zijn, maar als er een kleine kans bestaat dat het verkeerd afloopt, wordt er meteen een terugroepactie opgezet.
Nu is het Volvo dat aan de beurt is. Wereldwijd moet de Zweedse autobouwer meer dan een half miljoen auto’s terugroepen. In Nederland zal het gaan om 37.000 auto’s. Wat is er nu aan de hand? Ten eerste is de actie preventief. Er is nog niets gebeurd, gelukkig. Maar het is mogelijk dat er motoronderdelen kunnen smelten en misschien zelfs vlam kunnen vatten, niet bepaald een wenselijke situatie.
Het gaat om auto’s die gebouwd zijn van 2014 tot 2019. De auto’s in kwestie zijn de V40, V60, XC60, V70, S80 en XC90. Let wel, het betreft alleen de modellen met viercilinder dieselmotor. Mocht je een dergelijke Volvo hebben en merken dat de motor iets hapert of dat er een vreemde geur van de motor afkomt (naast diesel), dan raadt Volvo aan om je ze zo snel mogelijk te togen naar de dichtstbijzijnde Volvo garage.
Het is overigens niet de eerste keer dat Volvo een terugroepactie onderneemt dit jaar. In januari van dit jaar werden er al 219.000 auto’s (V40, V60, XC60, V70, XC70, S80 en XC90) gebouwd tussen 2015 en 2016, terugroepen vanwege mogelijk brandgevaar dankzij een defecte brandstofleiding. In februari van dit jaar was het eveneens raak. Er werden 167.000 auto’s teruggeroepen vanwege een mogelijk defect aan het elektrische slot van de achterklep.
sirprize zegt
Tja, overkomt bijna alle merken. Goed dat men het opmerkt en er iets aan doet om erger te voorkomen.
beardman zegt
@sirprize: Precies. Het kan altijd eens gebeuren, blijft niet wenselijk. Maar gelukkig wordt er gehandeld
kennone zegt
@beardman: is gewoon knetter harde karma omdat ze de 5 pitter bij het grofvuil hebben gedaan?
horzel zegt
Dat is bij VW wel anders, daar sturen ze je weg. Denk bijvoorbeeld aan de distributieketting van de 1.4 tsi. In Duitsland was er een terugroepactie, in Nederland wisten de dealer en importeur nergens van werd er gezegd ondanks dat internet er mee vol stond. Dat was voor mij reden om de auto in te ruilen. Na de auto ingeruild te hebben wisten ze het opeens wel.
geenidee zegt
@horzel: Hetzelfde bij BMW met de ketting van N47 diesels. Ik geloof dat het 8 jaar (!) geduurd heeft voordat ze het officieel erkenden als fabricagefout.
SpiderIV zegt
@horzel: tja in NL heb je PON!! Staat ook veel op internet over de bijzondere service die dat bedrijf levert. ?.
En toch worden die VW’s (al dan niet met ander label) massaal gekocht in dit landje. ?
gandini zegt
@spideriv: Dat heb ik inderdaad ook nooit begrepen. Is er hier iemand afgestudeerd in psychologie die me dat kan uitleggen?
theblazerunner zegt
@gandini: mooi interieur
sjonniedeluxe zegt
@gandini: omdat ze vaak als winnaars uit testen kwamen, wellicht?
gandini zegt
@sjonniedeluxe: Zoals die van ADAC bedoel je, waarbij er daarna naar buiten kwam dat er hier en daar met geld geschoven was?
rutgerg zegt
@horzel: ik heb wel eens gelezen en gehoord dat Pon auto’s goedkoper bij de fabriek koopt zonder garantie. Pon is dus de partij die dit soort fratsen moet betalen. Dat zou een reden zijn voor de zeer beperkte coulance en garantieregelingen van deze firma. Er waren volgens mij zelfs mensen die hun VW in Duitsland bij de dealer brachten voor zaken die hier geen garantie waren. Eenmaal gerepareerd ging de factuur toch wel naar Pon dus die kon de claim dan niet vt voren afwijzen zoals in NL zou gebeuren.
Ik heb dit van horen zeggen (meerdere keren), zou zomaar onzin kunnen zijn, maar het zou wel een hoop verklaren
ghost zegt
@horzel: het zit je nog altijd enorm dwars? Die shit is inmiddels meer dan 10 jaar geleden, en nog hoor je mensen erover. Is vandaag de dag niet meer aan de orde. Ben het verder met je eens dat Pon beter had moeten handelen maar doen ze niet want Pon.
vaakbenjetebang zegt
@ghost: Zo gaat dat nou eenmaal. Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Alfa Romeo en Renault kunnen daar bijvoorbeeld van meepraten. Zelfs als ze een praktisch bombestendige auto bouwen (164, Laguna 3) gelooft niemand het en weet die oom op verjaardagen net absolute zekerheid dat het roestende elektronische huilbuien zijn. Tja. Dan is het niet raar dat de massaal verkochte TSI’s met hun vrij ernstige problemen en aanverwante kosten in het collectieve geheugen blijven hangen.
duderuud zegt
Het schijnt dat sommige leasemaatschappijen de VW’s om die reden in Duitsland inkopen. Denk ook aan RS3 remschijven en het olieverbruik van de 1.8 en 2.0 TFSI motoren. Pon doet net alsof het probleem niet bestaat…
monsieurleloure zegt
@duderuud: Als je het maar lang genoeg ontkent ga je er vanzelf in geloven.
pcooperworks zegt
En de S90 en V90 niet met viercilinder diesels hoeven niet terug?
pcooperworks zegt
@pcooperworks: was toch nieuwsgierig geworden, ook de S90 en V90 zijn de l*l:
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP190294
moveyourmind zegt
Volvo…
Ik bRol…
lexis zegt
Er zijn nog merken die hier problemen mee hebben zoals bv de 2.0 d van BMW die fikt oon regelmatig door lekkende egr klep. In bepaalde Aziatische landen is er al een recall geweest in Europa niet nodig blijkbaar. Vorige week nog een 3 serie gt op de e40 (België) volledig in de vlammen opgegaan. Komt allemaal door cost reductions en de race om gewicht te besparen. Ik heb een f32 met n55 en die stinkt ook serieus naar te warm pastiek na stukje rijden. Is normaal volgens dealer.
peug206 zegt
@lexis: de 206 van mij ruikt ook na het rijden. En maakt soms tikkende geluiden tijdens het afkoelen. Raar? Dat ding heeft een bedrijfstemperatuur van 90 graden. Lijkt me logisch dat je iets ruikt nadat ermee gereden is. Pas als het een scherpe brandende geur wordt moet je voorzorgsmaatregelen nemen. Dan is er iets fout. Maar de geur van wat plastic of olie is vrij normaal…
silenro zegt
@lexis: eerst jezelf verdiepen in een verhaal voordat je een merk compleet afbrand zonder enige reden.
theblazerunner zegt
@silenro: In zuid Korea zijn tientallen BMW in de hens gegaan door kapotte EGR klep
silenro zegt
@theblazerunner: ja is dat zo? Een EGR systeem behelst meer als alleen de klep. Gaat hier om de koeler waar overigens al maanden een hele grote recall op zit. Wanneer je je BMW inlevert bij de dealer en jou auto valt in de verkeerde serie, krijg je een nieuwe koeler en vervangende auto zolang als dat de jouwe stil staat. Maar ja, aangezien veel “experts” van mening zijn dat hun auto prima functioneert en ze de dealers allemaal oplichters vinden komen veel “slachtoffers” nooit bij de dealer voor de recall. Maar dan wel graag in de media roepen dat het zulke slechte producten zijn.
lexis zegt
@silenro: heb ik wel degelijk gedaan hoor jongen . En by the way de x3 d van mijn broer heeft ook gefikt. Gelukkig kunnen blussen. Maar BMW heeft lang blijven ontkennen dat er een issue was.
silenro zegt
@lexis: vandaar dat je ook begon over de EGR klep ??
lexis zegt
@silenro: bij de Bmw 2.0d motor vormt de egr en koeler een geheel. En trouwens het was inderdaad zo dat BMW claimde dat het de koeler de oorzaak was maar achteraf bleek dat de werkelijke oorzaak het lekken van de egr aan de basis van het oververhitten lag zie filmpje. Feit is dat veel moderne diesels totaal niet meer betrouwbaar zijn vooral door issues aan de uitlasgaszuivering na verloop van tijd.
lexis zegt
Interessant filmpje. Zelfde probleem ander merk.
https://youtu.be/NNmiOxaTJdw
bsxc2 zegt
Volvo levert gewoon slechte kwaliteit tegenwoordig.
sirprize zegt
@bsxc2: en dat baseer je op welke bron?
Dutchdriftking zegt
Tja, fouten maken we allemaal, het gaat er om hoe je deze oplost.
sjonniedeluxe zegt
Met een V40 D2 heb je natuurlijk al snel het idee dat hij inhoudt
sirprize zegt
@sjonniedeluxe: 115pk is zat om als die mueslidiesels met <85pk bij te houden.
zeevink zegt
Rijd nu een V60 van dec 2017. T3 full options. Waardeloos apparaat. Bouw kwaliteit is zo slecht dat zelfs een objectieve schade expert onderzoek heeft gedaan naar de auto en conclusie was slechte bouwkwaliteit algeheel. En Volvo wil hem nog steeds niet innemen laat staan omruilen voor een nieuwe. Let wel is een lease auto. Kortom dit is mijn laatste Volvo ever!!! Jammer want heb in verleden mooie Volvo gehad.
volvod5 zegt
@zeevink: noem eens wat. Slechte bouwkwaliteit algemeen? Ze zitten erg goed in elkaar die V60’s.
zeevink zegt
@volvod5: dan heb jij geluk, want mijn motor smoort, bak & motor begrijpen elkaar niet altijd (automaat). Rondom panelen en portieren die slecht op de auto zitten (met stellen komen ze nog niet in de buurt van hoe het hoort)
Achterklep loopt tegen bumper aan. En kan zo nog even doorgaan. En weet je het kan gebeuren dat een exemplaar minder goed is geproduceerd maar lever hem dan niet uit. Zoiets heet kwaliteit bewaken. En als je dan toch uitlevert zorg dan dat je het goed oplost ipv je kop in het zand te steken als Volvo Cars NL zijnde.
volvod5 zegt
@zeevink: da:’s wel minder ja. Raar dat ze dat dan niet oplossen. Maar je bent helaas niet de enige. Ik hoor meer van die verhalen. Mijn auto’s zijn nog nooit bij een dealer geweest dus kan er niet over oordelen. Wat ik wel meerdere malen heb gezien is dat ze bij van roosmalen in Best om 1800 met de demo autos stoplicht sprintjes doen terwijl ze allemaal nog een koude motor hebben. Reden voor mij om daar nooit een demo te kopen.
autojunkiexl zegt
“motoronderdelen”… juist… dat kan van alles zijn. Iemand een idee welke “motoronderdelen”?
marinepower zegt
@autojunkiexl: Rubber drijfstangen? PVC krukas, plastic zuiger, en een HPE cilinderwand? Ik hoop dat bepaalde afdichtingen slechts van kunstof zijn.
autojunkiexl zegt
@marinepower: Ja, we weten het niet :) Voor nu blijven we gewoon in het duister tasten.