Een actieradius van 100 km zonder gebruik van verbrandingsmotor + een CO2-uitstoot die 66% lager is dan bij huidige hybrides + een 1.6 FlexiFuel krachtbron voor bio-ethanol! Wat wil je nog meer?
Op de IAA zal Volvo het ReCharge Concept introduceren, op basis van de inmiddels populaire plug-in techniek. Het Volvo ReCharge concept wordt voorgesteld in een speciaal ontworpen Volvo C30. De C30 is in dit geval een hybride voertuig met individuele wielmotoren en accu’s die via een gewoon stopcontact zijn op te laden. Na het opladen kan de auto 100 kilometer op louter elektrische energie rijden, herina zal de viercilinder bio-ethanol krachtbron bijspringen waardoor de accu’s weer worden bijgeladen.
Volgens Volvo Car Corporation is het een doorbraak op het gebied van duurzaam transport: “Iemand die per dag minder dan 100 kilometer rijdt, zal hierdoor nog maar zelden bij de benzinepomp staan. In de Verenigde Staten geldt dat voor bijna 80 procent van alle automobilisten.” Goed nieuws dus, allemaal een Volvo kopen en de problemen zijn opgelost!
Elk wiel een elektromotor
Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen geen mechanische verbinding meer is.Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accu’s zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf. Vier elektromotoren, een op elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht. Een 1.6-liter viercilinder FlexiFuel dient als krachtbron voor een geavanceerde generator, die de wielmotoren aandrijft als de accu’s leeg zijn.
De Volvo ReCharge Conceptauto is een puur elektrisch aangedreven auto, waarbij een efficiënte generator (de Auxiliary Power Unit, APU) aanslaat zodra de energie in de accu’s onvoldoende is. De APU stuurt dan de benodigde elektrische energie naar alle wielmotoren. Omdat de verbrandingsmotor alleen de APU aandrijft, draait hij in een toeren- en belastinggebied waar de emissiewaarden en de CO2-uitstoot minimaal zijn.
Rijder kiest de energiebron
De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de energie van de accu’s is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op het dashboard. Zo kan hij de accu’s maximaal opladen wanneer hij op de snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de volgende stad over te houden.“Er is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accu’s kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is zodanig ontworpen dat mensen continu op elektrische energie kunnen rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat’, stelt Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept. “Bovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden van 0 tot 100 en heeft een top van 160 km/uur.”
Speciaal ontwikkelde elektromotoren
De belangrijkste elektrische componenten van het Volvo ReCharge concept – de generator van de APU en de wielmotoren – zijn ontwikkeld in samenwerking met de Britse elektromagnetische specialist PML Flightlink. Omdat elk wiel is uitgevoerd met zijn eigen elektromotor, zijn zowel de gewichtsverdeling als het mechanische rendement en de tractie optimaal. De wrijvingsverliezen, die je normaal in de mechanische tandwieloverbrengingen hebt, zijn hierdoor ook geëlimineerd. En omdat de auto geen transmissie heeft zoals een normale auto, is er geen versnellingspook in het interieur aanwezig.Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo ReCharge Concept voorzien van zeer efficiënte, door Michelin ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte voor de wielmotoren te creëren. Logischerwijs heeft de auto vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.
De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de accu’s. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de commando’s van de bestuurder via een viervoudig elektronisch stuursysteem verwerkt.
JLJ zegt
Ik rij ook zelden meer dan 100 km per dag, dus kom maar op met een V50 “ReCharge”.
pelezinho zegt
die wagen ziet er ook ng es bijzonder mooi uit
Casper zegt
Als de aanschafprijs niet te hoog is is dit ideaal voor de mensen die alleen in het weekend rijden met hun eigen auto.
(bijv. als de auto van de zaak op grijs-kenteken staat en je dus niet prive mag rijden met die auto).
autoblogger zegt
Ideetje: accijns op stroom?
Jeroen zegt
Wordt echt moe van die elektrische rotzooi
Daniel zegt
elektro motoren zie ik wel toekomst in geizen de kracht en het koppel,
maar straks is het weer drama met de hoeveelheid elektrischiteit die thuis word opgenomen. en problemen met oude brandstof… gevolg motor loopt niet goed. water in de tank etc. etc.
Racer X zegt
En waar moet die elektriciteit vandaan komen? Juist…
Stefan Schuilenburg zegt
Dit is natuurlijk wel goed nieuws voor iedereen.. hopelijk wordt het een succes.
Renny zegt
Monteer op het dak nu nog zonnecellen en achter de auto nog enkele kleine windmolentjes en dit ding laad zijn eigen op. Jeehaaa, even wachten ik ga hier een octrooi voor aanvragen.
BennyB zegt
@ Jeroen… slaap dan maar een beetje.
De Wrightspeed X1 is ook elektrisch:
http://www.wrightspeed.com/x1.html
Radius van +-160km en sportwagenprestaties…
Maar de combinatie met de flexifuel bij Volvo is wel goed gevonden.
ragingwhabbit zegt
De toekomst! Dit is een hele mooie vooruitgang. De stroom wordt weer opgewekt door een brandstofmotor maar kan dus ook uit het stopcontact komen wat erg gunstig is. Ik denk dat volvo hier best veel kans mee kan maken als ze de aanschafsprijs laag houden en zorgen dat er overheids subsidies op komen.
bradley zegt
op zich zou ik zoiets wel overwegen, dit zijn mogelijkheden die direct toepasbaar zijn.
Een hydrogen 7 kun je niet kopen, omdat gewoonweg de structuur niet aanwezig is in Belgie.
mattie zegt
Leveren ze hem ook met zonnepaneel in het dak, scheelt weer een paar kilometer op een zonnige dag. 3 m2 zonnepaneel levert op een zonnige zomerdag, met het huidige rendement van ca. 15%, een vermogen van 450 watt. Meer dan een snor-scooter dus.
De manier waarop de elecktriciteit wordt gewonnen is dus nog een probleem. Komt het uit een kolen of gas centrale dan kun je net zo goed gewoon op benzine gaan rijden.
Nu nog wat aan het design van de elektromotoren doen en die auto is bij deze verkocht.
Jeffrey zegt
Ben eigenlijk benieuwd naar het stroomverbruik en de kosten per KW dus…Is dat effectief dan goedkoper dan benzine?
mattie zegt
@ Renny Windmolentjes hebben natuurlijk geen zin.
Nog anderhalve maand tot de solarchallenge, met 100+ en pieken van 130km/h door australie racen.
Alwood zegt
hier! eindelijk een auto die écht efficient in elkaar is gezet! :D hehe… véél beter over nagedacht dan zo’n domme prius. En dat aggegraat gaat wss nog veel langer mee en is goedkoper te produceren ook.
Als ze met de productie hiervan opschieten dan zitten ze écht goed bij volvo, en hij ziet er nog eens heel erg strak uit ook :D
Alwood zegt
mooie velgen trouwens, leuke knipoog naar de oude turbo’s :) en ik had niet verwacht dat het zo snel zou gebeuren maar dit is nu precies hoe elektrische (hybride) autos in elkaar moeten zitten…
en exact wat ik in gedachte had bij mijn reacties op het hybride topic van een paar maanden terug.
little zegt
@ Jeffrey: in het filmpje hoor je uitleggen dat de kosten van rijden op stroom 3 cent per mile zijn en bij de goedkoopste amerikaanse brandstof 13 cent. Da’s nogal een verschil. Supercoole car, ook nog veiliger omdat er meer ruimte voor crashprotectie overblijft. En wie rijdt er voor woonwerkverkeer nou veel meer dan 100km per dag?
Als je van deze auto nog ‘moe wordt’ (Jeroen) dan krijg jij kennelijk energie van benzine tanken en te veel betalen.
Bramzel zegt
Goed concept, denk dat dit zeker aan kan slaan. Hopelijk slopen ze die lelijke voorbumper er dan wel weer af, en geven ze die trommels in de wielen een andere kleur ;)
Japie zegt
Zou voor mij IDEAAL zijn,…Rij 99% van de gevallen niet meer dan 100km woonwerk per dag,…
Verneem net dat ze overwegen de zonnecellen weer te gaan subsidieren,…Ideaal om (te helpen) met laden van de auto.
Levert de maan ook “zonne” energie trouwens?
VOLVO: IN productie dat ding!!!!!
wimbers zegt
laat maar komen hier downunder.
we hebben zon genoeg en mijn huis heeft genoeg solarpower om zelfvoorzienend te zijn op dit moment. dat zou gratis autorijden betekenen. hmm volvo en australie. eens kijken of ze dit ook in een v50/70 willen frutsen
Chris zegt
Dit ziet er zeker goed uit. Ze gaan er trouwens van uit dat het pas na 2015 op de markt komt :-(.
Thibaut zegt
Ik zie het al voor me:
“Wie heeft de wagen in het stopcontact laten zitten?!!! Weet je wel wat dat kost al die elektriciteit?!”
En nu nog elektriciteit, electromotoren en batterijen milieuvriendelijk produceren.
Eric zegt
Voor het produceren van de huidige Hybride auto’s,bv. een Lexus wordt er meer CO2 in de lucht gestoten voor deze wagen in de showroom staat dan een andere wagen. De kompensatie van hybride kan nooit deze uitstoot te niet doen. Waarom? Omdat de productie van de batterijen zoveel zwavel en Co2 in de lucht stoot. Ze maken de mensen maar wat wijs. Wil je milieuvriendelijk rijden, RIJ OP GAS!!!!!!!!!!
Ramshoek zegt
Leuk concept. Ben benieuwd naar zaken als het gewicht van de wagen, praktische zaken als ruimte in de kofferbak (waar zitten de accu’s). Daarbij, als de wagen meestentijds op de energie uit de accu rijdt en slechts zo nu en dan bijgeladen wordt door de motor, zou een licht en compact 1,2 liter 3 pittertje dan niet volstaan? Of een gasturbine zoals Volvo in de 90’er jaren al eens in een conceptcar heeft laten zien?
Zoef zegt
“Wat wil je nog meer?”
Autoblogger je hebt dringend het ironieteken nodig op je toetsenbord! Mensen zouden kunnen gaan denken dat je `t ernstig meent…
http://www.cpnb.nl/bw/2007/ironie-teken.html
Zoef zegt
“Elk wiel een elektromotor”
Zulke massa onafgeveerd gewicht resulteert ongetwijfeld in een stuitend onbaanvaste stuiterende wagen.
Zoef zegt
“Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie”
LIPO`s dus!
berucht om hun eigenschap van spontane ontbranding…
http://www.metacafe.com/watch/788668/worlds_most_dangerous_battery/
Pordon zegt
Goede vooruitgang en zie er wel toekomst in… en deze c30 is veeeeel mooier dan de normale
Juppe zegt
@ RacerX, Eric, Zoef en ws vele anderen…
Als iedereen zo blijft denken zal er wel niet veel veranderen.
Centrales wekken de energie veel efficienter op (lees: minder uitstoot), en al helemaal in het land van Volvo (waterkrachtcentrales, ~0 uitstoot). Daar komt weer bij dat een electrische auto deze energie ook weer efficienter gebruikt (rendement veel hoger dan bij een verbrandingsmotor). Dubbel winst!
Co2 uitstoot enorm hoog tijdens productie? Onzin, de uitstoot tijdens gebruik is vele,vele,vele malen hoger. En deze uitstoot heb je ook nog eens in dichtbevolkte gebieden.
Massa onafgeveerd gewicht? Tuurlijk, dat zal een onoverkomelijk probleem zijn. Alsof er niet genoeg auto’s rond rijden met starre achterassen etc.
Ontploffende LIPO’s? Yeah right, je kunt ook je best doen om ontwikkelingen tegen te gaan.
Mij lijkt het een fantastisch ontwikkeling! In productie dat apparaat! De volgende generaties worden nog beter!
Apache zegt
fettu staailing! sijn dat nou egt groenu remklouwun die 180° ront sijn? het ijnugu is die aksieraadiuus: un beetju wijnug. Maar goet: Volvoo roelt! dij own du kompetiesjen! Ik ben egt verlieft op du agturkant van dit konsept! manjiefiek fetkoel!
– appasj
Simon zegt
Mag ik me afvragen waarom deze – hoogstwaarschijnlijk niet ernstig snelle – C30 wél een mooie diffuser heeft, en zijn snelle T5-broertje niet?
Rick dos zegt
Dit was toch laatst door een of andere britse uni op een MINI gemonteerd?
sven zegt
Wat wil je meer ??
Een mooie wagen en niet van die electrische rommel !
martin zegt
@simon
misschien omdat dit een prototype is??
ik ben blij dat hij er nu nog niet zo uit ziet want een hij doet sterk aan een clio denken
maar volvo ik zou zeggen ga zo door!! :D
Japjood zegt
vrienden… saab heeft dit systeem al meer dan een jaar op de markt. In elke lantaarnpaal in zweden zit een stopcontact om die dingen op te laaien.
Niks nieuws onder de vierkante lullen.
phantom zegt
inderdaad, plug en play zou ik zeggen als die verdraaide accijns er maar niet bij op komt
polomen zegt
(Y) Goedzo: Kwaliteit, zuinig, mooi en goed vvor de portomonee!
Alwood zegt
tis inderdaad wel waar dat de elektromotoren beter achter de ophanging gemonteerd kunnen worden. Veel onafgeveerd gewicht is niet helemaal geweldig. Hoewel het in dit geval nog wel kan. Zwaarder dan een gietijzeren vooras van een rangerover lijkt mij dit spul niet :P en racen doe je toch niet met een elektrische wagen ;)
Pannekoek zegt
@ autoblogger
”Ideetje: accijns op stroom?”
Ja heeel veel, stom stroom (voor auto’s dan hé) !!..
Gewoon benzine, diesel etc. en cilinders!!!
En ook nog belasting op da stomme stroom!
Turbopaultje zegt
Dit is een concept dat hout snijdt. Volvo typisch doordacht. Nu nog een goede verkoopprijs en introductie in 2008/ 2009.
Dan zet Volvo alle andere fabrikanten gewoon ff heel serieus voor aap. Mss. wel zelfs incl. Toyota …..
Koen zegt
Goed concept, gebaseerd op de Hi-Pa drive van PML Flightlink, zeer laag ongeveerd gewicht (zie website van pmlflightlink.com) zeer zuinig, zeer krachtig, maar Volvo is in 2015 te laat met massa introductie (ZAP en anderen zijn er dan al). PML FlightLink stelt dat Volvo de remschijven op de wielen (zoals Volvo die nog toepast) kan weglaten zodat enkel op de motorwielen VEILIG en regeneratief wordt geremd. Dit vermindert ook weer het ongeveerde gewicht. De skeptische reakties op deze auto zijn bullshit. Dit is de meest geavanceerde auto ter wereld.
sofie zegt
binnen drie jaar komen de eerste elektrische sportwagens al op de markt uitgerust met de pml flightlink inwheel elektromotoren en management systeem
zap x crossover en the lightning sportscar ev, het aandrijsysteem is als proef al getest op de mini qed van pml en wordt blijkbaar al toegepast dus begrijp ik niet waar volvo zolang op wacht.Kijk ook eens even naar het nederlandse bedrijf e-traction die elektrisch aangedreven bussen bouwt welke 60 procent minder diesel gebruiken dan normale bussen dit is de toekomst dus kom op met die wagen
ronald zegt
Accu’s zijn helaas nog niet de meest ideale manier van energieopslag.
En de productie van energie? Daar is geen kernkracht of fossiele brandstof voor nodig; Er is nog veel te weinig gekeken naar geothermische energie, en die is volledig gratis en overal te verkrijgen als je maar diep genoeg boort.
We zijn dan ook niet meer afhankelijk van geisers, stuwdammen, wind, zon en getijden voor opwekking van ecostroom.
Er komen bij tijd best vriendelijkere electriciteitscentrales, en auto’s op elekticiteit zijn daarmee een ecologische stap in goede richting.
We hebben fossiele brandstof straks hard nodig voor de scheep- en luchtvaart, welke minder eenvoudig zijn te converteren naar elektro-aandrijving.
W C Eend zegt
Hoe meer er elektrisch gereden wordt, hoe minder weerstand tegen kerncentrales.