Volvo Polestar Racing won dit jaar de dubbel in het Scandinavian Touring Car Championship (STCC), en om dit te vieren komen ze met het Black R package. Word je al hongerig naar zo’n pittig Zweeds modelletje?
Zo ja, dan zou ik mijn importkanalen maar aanspreken. De Zweden zijn gierig, en houden alle exemplaren lekker voor zich zelf. Boe! Gelukkig steken de Volvo S60 en V60 Polestar wél de Zweedse grens over.
Hoewel wij het Zweedse toerwagenkampioenschap niet zo nauwlettend in de gaten houden, schijnt Polestar met Thed Björk dit jaar zowel bij de rijders als constructeurs met de overwinning aan de haal te zijn gegaan.
Het Black R package is te bestellen op de S60, V60 en XC60 met T6 of D5-motorisering (Gelukkig, want D2 R-designs hebben we al genoeg. Met hun neppe overdreven dubbele uitlaten). Deze leveren respectievelijk 329 en 230 pk (standaard: 304 en 215 pk). Het gaat hier overigens over de ‘oude’ zescilinder T6. De overige specs:
Engines
T6 AWD Petrol
• Max power: 329 hp (242 kW) at 5400-6500 r / min.
• Max torque: 480 Nm at 3000-3600 r / min.
• Acceleration: 0-100 km / h: S60: 5.7 sec. V60: 5.7 sec. XC60: 6.6 sec.
• Top speed: S60, V60: 250 km / h (limited). XC60: 210 km / hD5 Diesel
• Max power: 230 hp (169 kW) at 4000 r / min.
• Max torque: 470 Nm at 1750-2250 r / min.
• Acceleration: 0-100 km / h S60: 7.3 (7.4 aut) sec. V60: 7.3 (7.5 aut) sec. XC60: 7.9 (8.1 aut) sec.
• Top speed: S60/V60, 230 (225 aut) km / h XC60: 210 (205 aut).consumption combined: 4.5 to 10.7 l/100 km. Carbon: from 119 to 249 g / km (S60 D5 FWD XC60 T6 AWD). Environmental Euro 5.
Exterior
• Low sport chassis (lowered about 15 mm)
• Rims: S/V60: Ixion II 8 x19 “, tires 235/40. XC60: Ixion II 8 x 20 “, tires 255/45
• Mirror covers, R-design black
• Power retractable door mirrors with ground lighting • strip around the side windows, R-design
• R-DESIGN diffusor in the rear bumper
• R-design, double visible 90 mm tailpipes
• Grill in matte black with R-Design logo Interior
• Sport seats with lateral support and R-Design leather upholstery
• Inlays, R-Design • Interior mood lighting • Digital instrument cluster with 8 “color display
• Leather-wrapped steering wheel, R-Design • Sports Pedals R-Design • Sunroof glass, electrically operated • Shift knob R-Design
Met dank aan Axel voor de tip!
berlinetta zegt
Het gaat hier dus over de zescilinder T6 met AWD. Het valt me toch op dat de sprinttijden van Volvo altijd een stuk lager liggen dan bij bijvoorbeeld BMW.
agera zegt
@berlinetta: Wat maakt een sprinttijd uit voor een getrouwde man met kinderen, die kijken naar anderen, omdat ze allang die periode achter zich hebben gelaten.
berlinetta zegt
@agera: Ja, want een getrouwde man met kinderen zit ook altijd met zijn vrouw en kinderen in de auto en wil nooit meer plezier beleven.
agera zegt
@berlinetta: Huh?? Waar zeg ik dat de beste man geen plezier wil beleven zonder zijn gezin. Ik zeg alleen dat iemand die een Volvo koopt, snelheid en sprinttijden niet de belangrijkste eigenschappen zijn.
De V60 Polestar bijvoorbeeld een gezinsauto, maar ook uitermate geschikt om plezier mee te beleven.
berlinetta zegt
@agera: Nouja als je een auto met 329 koopt, zullen sprinttijden je vast wel interesseren ;)
eddythedriver zegt
@berlinetta: Het kan aan mij liggen misschien, maar in mijn beleving gaat het bij rij-eigenschappen om meer dan alleen sprinttijden, dat is meer iets voor petjes…
berlinetta zegt
@eddythedriver: En waar suggereer jij uit dat het voor mij alleen gaat om sprinttijden? Ik maak er alleen een opmerking over. Ik vind het knap dat een 335i met 25 pk minder en alleen RWD toch bijna een halve tel sneller naar de 100 is. Die halve tel langzamer in de Volvo zal zeker geen afbreuk doen aan de rijbeleving.
erce zegt
@berlinetta: En een 335i is ook nog eens een sloot goedkoper. Echt, ik begrijp het idee achter die polestar dingen totaal niet. Duur, niet heel erg snel en in de vorm van een Volvo (maar dat is smaak)
mashell zegt
@erce: heeft alles met uitstoot te maken, de BMW is veel zuiniger en dat komt door de labels en CO2 belasting nogal hard terug in de prijs. De 4 cilinder T6 zonder AWD is juist weer goedkoper dan de BMW. BMW heeft de laatste jaren flink ingezet op eco techniek en daar plukken de klanten de vruchten van. Persoonlijk vind ik de Volvo heel veel aantrekkelijker dan de BMW, dat is vooral omdat ik de merkbeleving van BMW niet prettig vindt en het interieur van de 3 serie wel erg goedkoop oogt voor een auto van dat geld.
eddythedriver zegt
@berlinetta: in dat geval ligt de sprinttijd bij Volvo dus NIET ALTIJD lager dan bij BMW.
(ik neem aan dat ik het niet hoef uit te leggen?)
zakar36 zegt
@berlinetta:
Ik weet bijna zeker dat het niet gaat over de zescilinder maar over de nieuwe tweeliter 4 cilinder. De 6 pitter levert standaard 304 pk en de nieuwe 4 cilinder 306 pk.
OT: Persoonlijk zou ik voor de 6 pitter gaan en die dan gaan kietelen of wachten op de Polestar :)
berlinetta zegt
@zakar36: Voor zover ik weet, heeft alleen de zespitter AWD en heeft de vierpitter gewoon voorwielaandrijving. Ik denk dus dat het om de zescilinder gaat.
zakar36 zegt
@berlinetta:
Mijn excusses, ik las er overheen in het persbericht dat het een AWD betreft. Je hebt gelijk is dus de 6 pitter !!
sir_smokalot zegt
Goed punt, dat stond er niet tussen. Heb het toegevoegd.
3246cm252kw zegt
@berlinetta: volkomen gelijk zeker ook in alle volgende berichten!
jaguarjunk zegt
Heet het Black, zijn ze rood.
mashell zegt
@jaguarjunk: de spiegels zijn zwart, die zijn bij R-design meestal zilverkleurig (net als bij de S modellen van Audi).
agera zegt
Laat het maar komen, de ontwikkelingen bij Volvo de afgelopen jaren zijn zeer positief en vooruitstrevend. Richten zich tot een jonger doelgroep en met succes ze maken zeer fraaie wagens. Vind rood zelfs lekkerder ogen dan blauw.
Volvo is GEEN alternatief voor BMW, Mercedes of Audi het is een van de keuze mogelijkheden.
E34M5Touring zegt
Dr hadden 2 gele moeten staan. Met antraciet grijze wielen. In Estate uitv. Met een turbogat van 3sec. Dit is gewoon een leasekar met R pakket en chippie.
RuVi zegt
@sir_smokalot
D2 R-design heeft overigens geen nep uitlaten, functioneren beide gewoon.
Of je 2 dikke pijpen op een 1.6 diesel moet hebben is een ander verhaal, ik vind het er zelf wel lekker uit zien.
ferrari94tr zegt
@RudyV: idd, lelijke auto’s rijden er (haha R) al genoeg rond.
sir_smokalot zegt
Goed om te weten. Dacht dat t alleen sierstukken waren. Heb ’t aangepast.
Corrado16v zegt
Ik wist niet dat de Zweden ook mee deden aan het Duitse heren akkoord om te begrenzen op 250 km/u?
stephanotis zegt
Raar dat ze een paar dagen geleden een video op hun YT-kanaal plaatsten met een ZWARTE (@jaguarjunk) C30 Black R en V60 Black R, en dat die C30 nu is veranderd in een S60.
https://www.youtube.com/watch?v=w5MsK1uJdXk
wimbers zegt
jammer, niet op de D6 hybrid :)
toyotafortuner zegt
Heerlijk dik en mooi! Maar ik heb zo’n Poolster liever in het lichtblauw
volvod5 zegt
Dat ze die 1.6 modelletjes niet moet uitrusten met die dikke uitlaten ben ik wel mee eens. All show and no go. Maar nu heb ik toevallig zelf een wat oudere V50 die ook 2 van die uitlaat(jes) heeft. Daar verslikken de meesten zich toch in tijdens een sprintje. Ik rij meestal rustig, maar als er zo’n GTI petje zit te douwen, ga ik netjes naar rechts en rij ik vaak een stukje mee op, tot grote ergernis van het petje. Het hoeft er niet snel uit te zien. Als het maar snel is!