Volvo is behoorlijk ambitieus als het om plug-in hybrides gaat: ze hebben aangekondigd marktleider te willen worden.
Er moet nog wel wat werk worden verzet, want het was wat stil rond de Volvo hybrides. Twee jaar geleden lieten de Zweden al een C30 plug-in hybride zien, maar daarna werd het even stil. Nu zet Volvo echter vol in op elektrische aandrijving. Samen met het Zweedse energie-concern Vattenfall (die Nuon wil overnemen) zullen de hybride techniek verder ontwikkelen. De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto’s. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto’s van elektriciteit.
Deze zomer zullen al een aantal demonstratie V70’s worden ingezet. Dat is niet meer dan een voorproefje, want de technologie zal nog behoorlijk verder worden ontwikkeld. Nederland is na Zweden het land waar Volvo zal inzetten op plug-in hybrides. Volvo Nederland is dan ook in gesprek met verschillende energieleveranciers om op korte termijn hier ook demonstraties te kunnen verzorgen.
Er zijn ook nog een paar video’s: een animatie van de batterij en een animatie hoe elektriciteit gemaakt wordt (iets met bloemetjes en bijtjes). Hieronder wat meer info:
Volvo plug-in in 2012 in massaproductie
Volvo Cars en Vattenfall gaan samenwerkingsverband aan
Een oplaadbare Volvo via een normaal stopcontact? Vanaf 2012 is dat realiteit. De Zweedse energiemaatschappij Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn een uniek samenwerkingsverband aangegaan om plug-in hybride auto’s in massaproductie te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat techniek en infrastructuur, die de plug-in vereist, in 2012 gereed zijn.
Volvo Car Corporation en Vattenfall lanceerden in januari 2007 een project met als doel het ontwikkelen en testen van plug-intechnologie. Nu is de tijd aangebroken om dit naar een hoger plan te tillen. ‘We investeren miljoenen euro’s om in 2012 in Zweden plug-in hybriden, auto’s die door zowel elektriciteit als diesel worden aangedreven, in serieproductie te kunnen nemen. Dit is een belangrijke zakelijke ontwikkeling voor ons. Door de samenwerking met Vattenfall zijn we sneller in staat om onze klanten auto’s aan te bieden die bijzonder milieuvriendelijk zijn’, zegt Stephen Odell, President and Chief Executive Officer van Volvo Car Corporation.
Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn ervan overtuigd dat een serieproductie van plug-in hybride auto’s en de ontwikkeling van de bijbehorende infrastructuur nieuwe banen creëert. Beide bedrijven geloven dat het Zweden helpt om zijn toppositie te behouden op het gebied van geavanceerde milieuvriendelijke technologie.
Thuis opladen
Eén van de grootste voordelen van plug-in hybride auto’s is dat oplaadbaar zijn via een normaal stopcontact.‘We willen het belang van elektriciteit in onze samenleving een extra impuls geven, met name de sleutelrol die elektriciteit speelt in het oplossen van klimaatproblemen. Door het samenwerkingsverband willen we de marktintroductie van elektrische auto’s bespoedigen. Samen ontwikkelen we een volgende generatie technologie, gebaseerd op plug-in auto’s en oplaadmogelijkheden in en rondom het huis’, zegt Lars G. Josefsson, President and Chief Executive Officer van Vattenfall.De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto’s. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto’s van elektriciteit
Innovatieve milieutechnologie
Elektriciteit is bijzonder geschikt om auto’s aan te drijven. Een elektromotor heeft een hoog toelaatbaar vermogen en verbruikt grofweg een vijfde deel van de energie die nodig is om een traditionele motor aan te drijven. Vattenfall biedt klanten de mogelijkheid om een contract voor duurzame elektriciteit uit wind- of waterkracht af te sluiten, als alternatief voor de gebruikelijke mix van elektriciteitsbronnen. Lars G. Josefsson ziet veel voordelen voor oplaadbare plug-in hybrides, ook in gevallen waarbij de energie niet terug te leiden is naar duurzame energiebronnen.‘Door een elektrische aandrijving vermijden we de emissie van elke auto afzonderlijk. Het is veel eenvoudiger om de emissie van enkele grote krachtbronnen te beheersen dan die van miljoenen auto’s. In plaats van benzine of diesel wordt de energie uit enkele grote krachtbronnen gehaald, en Vattenfall levert grote inspanningen om de CO2-uitstoot van zijn elektriciteitsproductie te elimineren. In Zweden is nagenoeg alle elektriciteitsproductie van Vattenfall emissievrij’, legt Lars G. Josefsson uit.
De plug-in hybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. De accu wordt uiteraard ook opgeladen tijdens het remmen. ‘De meeste autoritten zijn kort, bijvoorbeeld van en naar het werk. Wij bieden een product aan dat aan deze vervoersbehoefte voldoet. Om ook lange afstanden te overbruggen, wordt de auto, behalve met een elektromotor, uitgerust met een van Volvo’s efficiënte dieselmotoren.
Volvo presenteert in de zomer van 2009 drie demonstratieauto’s van het type V70. Ze worden ingezet om de behoeften van klanten te peilen op het gebied van de nieuwe technologie. Verder dienen ze om hun rijgewoonten vast te stellen en om te bepalen hoe ze hun auto op willen laden. Vattenfall zal diverse concepten met betrekking tot het thuis opladen van de auto en oplaadstations in openbare ruimten testen. De auto’s die in 2012 in serieproductie gaan, hebben een iets andere technologie, maar de presentatie van de demonstratieauto’s is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van plug-in hybride auto’s die afgestemd zijn op de behoeften van de markt.
Voordelen voor de klant
De prijs van de plug-in hybride zal hoger zijn dan die van auto’s met een traditionele aandrijving. De accu’s zijn duur, maar wanneer de auto elektrisch rijdt, zijn de brandstofkosten ongeveer een derde van de kosten van het rijden op diesel.Prioriteit voor Nederland
Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo’s plug-in. De productie start in 2012 en de auto zal zo snel mogelijk in Nederland geïntroduceerd worden. Volvo Cars Nederland onderzoekt op dit moment de mogelijkheden en is in gesprek met diverse energieleveranciers over het opzetten van een proef met demonstratieauto’s op korte termijn.
En als bonus nog wat extra PR-materiaal:
Volvo Cars streeft naar marktleiderschap in oplaadbare hybridetechnologie
DRIVe Towards Zero: Wederom zet Volvo zich in voor de ontwikkeling van geavanceerde groene technologieën. De Zweedse fabrikant zet een nieuwe stap voorwaarts in lijn met de overkoepelende visie. Onder de naam “DRIVe Towards Zero” produceert Volvo samen met de Zweedse energieproducent Vattenfall in 2012 al elektrisch aangedreven Volvo’s met oplaadbare hybridetechniek.
‘Zonder enige twijfel staat het milieu op dit moment bovenaan Volvo Cars’ agenda voor productontwikkeling’, aldus Stephen Odell, President en CEO van Volvo Cars. ‘De kooldioxide-uitstoot van onze auto’s wordt drastisch verminderd door het plan dat we nu doorvoeren. Onze agressieve elektrificatiestrategie bezorgt ons een leidende positie op het gebied van optimaal milieuvriendelijk personenvervoer.’
Productie elektrisch aangedreven, oplaadbare hybrideauto’s in 2012
Elektrisch aangedreven, oplaadbare hybrideauto’s brengen veel voordelen met zich mee: de kooldioxide-emissie ligt veel lager en de elektromotor biedt meer kracht waardoor de auto betere prestaties levert. Om ervoor te zorgen dat de markt overschakelt op duurzame alternatieven, is het een absolute voorwaarde dat deze eigenschappen niet leiden tot een compromis met betrekking tot andere kenmerken waar de consument veel waarde aan hecht.‘Ik wil zover gaan om te zeggen dat de elektrisch aangedreven, oplaadbare hybrideauto die we in 2012 lanceren een echte droomauto zal zijn. Dankzij de innovatieve oplossingen die we aanbieden, beschikt de eigenaar over een auto die naast echt rijplezier ook Volvo’s befaamde hoge veiligheidsniveau biedt’, aldus Stephen Odell.
Stephen Odell vertelt dat de industriële samenwerking tussen Volvo Cars en Vattenfall een compleet nieuw potentieel opent om in de toekomst veel efficiënter groene technologieën te ontwikkelen. Samenwerking is essentieel voor de autoproducent om nieuwe, duurzame technieken te realiseren.
‘DRIVe Towards Zero is onze visie, en met Vattenfalls expertise en samenwerking zetten we enorme stappen richting onze doelen. Met ons vernieuwde milieuplan voor de toekomst versterken we onze leidende positie op het gebied van milieuvriendelijkheid binnen het premiumsegment’, concludeert Stephen Odell.
Hieronder volgt een overzicht van de ontwikkeling van milieuvriendelijke alternatieven door Volvo Cars.
DRIVe
Op dit moment heeft Volvo Cars zeven modellen die het DRIVe-logo dragen. Het label is ontwikkeld voor de uitvoeringen met een extreem lage CO2-uitstoot binnen hun modellijn. Hun speciale ontwerp zorgt voor een lage luchtweerstand en de aandrijflijn is geoptimaliseerd voor een minimaal brandstofverbruik. Het zuinigst zijn de C30, S40 en V50 1.6 D DRIVe met een brandstofverbruik van 3,9 liter per 100 kilometer (104 gram CO2/km).FlexiFuel
De FlexiFuel-modellen van Volvo Cars rijden op E85 (85 procent hernieuwbare bio-ethanol en 15 procent benzine). Bio-ethanol is geheel hernieuwbaar en te maken van verschillende grondstoffen, zoals suikerriet, graan en houtachtige materialen. Zowel de compacte Volvo’s (de C30, de S40 en de V50) als de grotere modellen (de V70 en de S80) zijn leverbaar in FlexiFuel-uitvoering. Er zijn drie motorvarianten: de 1.8F (125 pk), de 2.0F (145 pk) en de 2.FT met turbo (231 pk).Bi-Fuel: V70 2.5FT op gas
Biogas is een van de minst belastende brandstoffen voor het klimaat. Dit jaar wordt in Zweden, Volvo’s thuismarkt, met een voldoende dicht netwerk van gasstations, een op gas rijdende versie van de succesvolle Volvo V70 leverbaar. Een externe ombouwspecialist is door Volvo Cars aangesteld voor de montage van de gastank. Het bereik op gas is ongeveer 300 kilometer. De 2.5 FT FlexiFuel-motor kan lopen op benzine, bio-ethanol, natuurlijk gas, biogas en hythaan*, waardoor het totale bereik op biobrandstoffen oploopt tot meer dan 990 kilometer.* Hythaan is een combinatie van methaangas en 10 procent waterstof.
Start/Stop
Het modellengamma van Volvo Cars bevat ook motoren die zichzelf uitschakelen bij stilstand. Deze micro-hybriden realiseren een brandstofbesparing van 4 à 5 procent. In druk verkeer met regelmatig optrekken en afremmen is het systeem nog effectiever. De C30, S40 en V50 DRIVe-modellen zullen als eerste van Start/Stop worden voorzien. De ontwikkeling van het systeem gaat verder, waardoor de introductie in andere modellen zal volgen. Zowel de C30 als de V50 1.6D DRIVe met Start-Stop mogen hiermee rekenen op het 20% bijtellingstarief.
yns zegt
nicer dicer
Stefan-Venema zegt
Als ze er voor kunnen zorgen dat je binnen 5 min kunt opladen is het geen enkel probleem om een inplugger te rijden. Daarbij moet de actieradius ook minimaal 700-800 km zijn en genoeg vermogen bij niet al te veel gewicht…….
……onmogelijk, althans de komende 5 à 10 jaar.
mrB zegt
vijf uur opladen voor 50 km? dat is best wel heel lang. Dat kan tegenwoordig al veel beter
Sorcerer zegt
Stefan-Venema: wat een onzin, die actieradius die jij noemt. 700 km haal ik al moeilijk met mijn benzineslurper, tenzij ik echt netjes rij, niet te veel toeren enzo…
Een actieradius van 300 km zou al heel netjes zijn voor woon-werkverkeer (+ soms wat meer). En als je dan nog snel kunt opladen (idd 90% vol in 10 minuten ofzo) dan is dat helemaal ideaal; op vakantie kun je dan even een broodje gaan eten en opladen @ de pomp, aangezien zo nu en dan stoppen wel handig is)
Bovendien, ook handig aan een plugin-hybride is dat hij ook gewoon op diesel kan rijden als de stroom op is. Echter is dat 3x zo duur, dus als je een stopcontact kunt gebruiken dan doe je dat…
Dus: hybride + grote actieradius (iig minstens 150 km) = win!
Stefan-Venema zegt
Ik bedoel dat het voor mij interessant zou zijn met zo’n actieradius. Ik ga echt niet een benzine auto omruilen voor een elektrische als ik heb elke dag weer moet inpluggen. Wanneer je het vergeet en de oplaad tijd is 5 uur, dan ben je wel mooi de lul als je een afspraak hebt ofzo. 700-800 is natuurlijk overdreven. Maar het meot toch minimaal 300 km zijn én een snelle oplaad tijd: <30 min.
ernie zegt
wij willen geen electrocars! wij willen hydro-hybrides! al1 daar verdienen de grote jongens niets aan dus zetten ze dat niet door GVD!!!!!!
Blizzzzz zegt
Ze hebben het over een gewoon stopcontact dus 230 volt. Meeste mensen wonen niet meer dan 50 km van hun werk af, zo kunnen ze de auto opladen terwijl ze werken en volledig electrisch rijden.
Langere afstanden is geen enkel probleem omdat het hybride auto’s zijn en dus ook een dieselmotor hebben.
Ik vind het wel een goed idee, nu is het wachten op een volledige electrische en betaalbare auto die qua ruimte en styling niet veel verschilt van wat er nu op de markt is aan benzine/diesel auto’s.
Endlezz zegt
Mooie toekomstmuziek, maar zoals hiervoor al gezegd zijn er momenteel nog teveel nadelen aan verbonden. En als tanken pakweg 20min duurt, ben ik benieuwd hoe lang de wachtrijen worden aan tankstations als iedereen onderweg is naar z’n vakantiebestemming.
Ik koop alleszins pas een hybride of electrowagen als die op alle vlakken minstens even goed scoort als een evenwaardige wagen op klassieke brandstof (pk’s, koppel, actieradius, tank/oplaadtijd, duurzaamheid en prijs).
Zal nog wel even duren.
Laurens zegt
Een Euro6 diesel is in Nederland volgens TNO net zo schoon als een volledig electrische auto. Maar het zal wel een compromis worden in de polder, en een paar kerncentrales, en wat subsidie voor electrische auto’s. Vooral de tweede heeft dat wel nodig om rendabel te zijn, zeker als er maar heel weinig CO2 mee bespaard wordt.
Voor de GL Volvo kopersgroep maakt het allemaal niet uit, die weten toch van toeten nog blazen…
VonStroke zegt
Actieradius van rond de 300km inderdaad en een relatief deftige oplaadtijd. (2/3u) Wat ik wel belangrijk vind is dat er ook bewezen moet kunnen worden dat de elektriciteit uit propere energie afkomstig is. (wind/zon/water/kernenergie) Want anders is het een dwaze 0-operatie.
autoblogger zegt
ambitieus… 2012… LOL!
Edman zegt
Het is eigenlijk heel gemakkelijk… Flikker ’t hele concept achter de auto eens overhoop. Las een hele tijd geleden iets over BMW die het concept opnieuw had uitgevonden. Heel makkelijk, dat hele metalen body werk is niet nodig. Een strak gespannen doek is bijwijze van spreken voldoende. Ik geloof niet dat je elektro motoren moet aanpassen aan de auto, ik geloof dat je de auto moet aanpassen aan de elektro motor. Who’s with me?
VonRichthoven zegt
Misschien helpt het wel als men bijvoorbeeld op parkeerterreinen of parkeergarages van werkgevers oplaadpunten neerzet zodat je auto dan onder werktijd op kan laden.
Neluz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ghettoblaster zegt
@Edman. 100% akkoord met uw stelling. Het is belachelijk als u bekijkt dat er
pakweg 1200 – 1500 kg aan auto nodig is om een persoon van neem 100 kg te vervoeren. En de auto’s zijn de laatste jaren alleen maar zwaarder geworden…………..
RenesisHP zegt
@Edman en Ghettoblaster.
Met een strak gespannen doek kun je crashveiligheid ook weer opnieuw gaan uitvinden. Het grootste gedeelte van het extra toegevoegde gewicht bij hedendaagse auto’s kun je daaraan wijten. Autofabrikanten zelf willen best wel anders. De markt en reglementen laten dit echter niet gemakkelijk toe.
De tijd van “vrij” ontwerpen is al een tijd geleden.
René zegt
@Laurens: ik kan juist heel lekker blazen met mijn Volvo!
C30 T5 zegt
Slaat je auto dan ook op hol na een blikseminslag…of mag je dan juist niet rijden :)
Rene zegt
Hij verdwijnt wel van de radar, wat heel handig kan zijn in Nederland! ;-)
Citrofiel zegt
2012, een plug-in hybride. Tegen die tijd hebben andere fabrikanten al volwaardige elektro-auto’s! :roll: Nou ja, naast volledig elektrische auto’s zal er altijd een markt voor de kilometervreters blijven, die een grotere actieradius nodig hebben. Dan is een plug-in wel handig.
BananaFlip zegt
Eerst maar eens die stickers eraf.
Dan zien we wel verder.
Maar toch is het dapper van Volvo dat ze hier ook aan beginnen.
Toch ook wel een beetje overmoedig, meteen marktleider worden?
There’s a long way to go…