Dat de buitenkant geslaagd was wisten we al, maar we krijgen nu ook een blik in het binnenste van de Volvo P1800 Cyan.
Polestar Performance was huistuner van Volvo, maar tegenwoordig hebben ze het vooral druk met andere zaken: het bouwen van elektrische auto’s. Naast Polestar Performance was er echter ook nog Polestar Racing. Die bestaat nog steeds, maar heet tegenwoordig Cyan Racing, vernoemd naar de kenmerkende blauwe kleur.
Restomod
Wat heeft dit met de Volvo P1800 te maken, vraag je je misschien af? Wel, Cyan Racing kwam twee maanden geleden met een heel gaaf project op de proppen. Ze hadden namelijk een Volvo P1800 uit 1964 grondig onder handen genomen. Het resultaat was een unieke restomod met 420 pk en een gewicht van 990 kg.
Beeldmateriaal
Deze Volvo P1800 Cyan hadden we al behandeld, maar Cyan Racing heeft nu meer beeldmateriaal gedeeld. Voor het eerst is ook het interieur, de motor en de ophanging te zien. Omdat dit zo’n leuk en uniek project is willen we jullie deze plaatjes niet onthouden.
WTCC
De motor die je op de foto’s ziet is dezelfde motor die ook gebruikt is voor de Volvo S60 TC1-raceauto. In 2017 won deze auto zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap in de WTCC. De 2,0 liter viercilinder met turbocharger produceert 420 pk en 455 Nm koppel. De mannen van Cyan Racing hebben de motor er bewust klassieker uit laten zien, zodat het blok niet al te veel uit de toon valt bij de Volvo P1800.
Carrosserie
Het gewicht van slechts 990 kg is te danken aan de carrosserie die is opgetrokken uit aluminium en carbon fiber. De koets is ook breder omdat de spoorbreedte flink is toegenomen. Dat laatste aspect is meestal niet optimaal bij klassiekers, maar Cyan heeft dit netjes opgelost.
Interieur
Net als het exterieur is ook het interieur een moderne interpretatie van het origineel. Cyan Racing heeft onder meer een met leer beklede titanium rolkooi, kuipstoelen en vijfpuntsgordels geïnstalleerd. Ook het buitengewoon fraaie instrumentarium is nieuw, hoewel het in klassieke stijl is uitgevoerd.
Chassis
Het chassis is eveneens volledig vernieuwd. Het doel hierbij was om een jaren ’60-rijervaring te combineren met moderne prestaties. De P1800 is daarom onder meer voorzien van een onafhankelijke achterwielophanging, adaptieve hydraulische schokdempers, een sperdifferentieel en een nieuwe stuurinrichting. De ophanging kan geheel naar wens van de klant afgestemd worden.
Zoals deze laatste zin al doet vermoeden, gaat het hier niet om een one-off. Cyan is bereid meerdere exemplaren te bouwen. Hoeveel je daarvoor moet betalen houdt Cyan nog steeds onder de pet. Het zal ongetwijfeld een lieve duit kosten, maar dan rijdt je we in de coolste Volvo van dit moment.
alcantara zegt
Rick heeft zich weer lekker uitgeleefd, fabrieksnieuw!
Leer en het stuurtje mooi gematteerd zoals het heurt.
grasvreter zegt
Wat een brute auto. Dit kleurtje zie je ook op moderne sportieve modellen. Staat erg goed.
tenaci zegt
Heel gaaf, maar liever niet in Ikea kleurtje. Oh ja, en zo’n mooie 5-cilinder lijkt me een nog lekker blok voor een restomod.
Robert zegt
Holy… Dit is gaaf, zeg. Echt het gevoel voor details en vakmanschap wat er is ingestopt.
Eén nadeel: dit is wel een auto uit de categorie ‘als je wil weten wat -ie moet kosten, kun je hem waarschijnlijk ook niet betalen’. Voor als een knappe creatie van Alfaholics of Singer al weer te gewoontjes is geworden.
polpol33 zegt
Erg mooi maar die wielen kloppen niet bij deze auto.
ouwedibbes83 zegt
@polpol33: zeker niet period correct en in mijn ogen ook niet fraai. 3-delige BBS velgen zou ik hier nog liever onder zien, of meer uit die tijd, van die veelspaaks velgen met dunne spaakjes als een fietswiel. Uiteraard verchroomd.
rotarypowah zegt
Of steelies, zoals onder de Eagle Lightweight GT.
polpol33 zegt
@ouwedibbes83: deze velgen doen het ontwerp vd auto geen eer aan. Borrani spaakvelgen zijn mooi maar anders minilite velgen in een modernere uitvoering.
leonlampe zegt
@ouwedibbes83: ieuw niet van die lelijke bbsjes hieronder alsjeblieft
toniominestrone zegt
@ouwedibbes83: er is niets meer poriod correct aan deze ,overigens fraaie creatie.
leonlampe zegt
@polpol33: ze hadden er van die clover rims onder moeten zetten
rotarypowah zegt
Doen ze moeite om alles zo origineel mogelijk te laten lijken, zetten ze er te moderne wielen onder. Snap wel dat ze die remschijven kwijt moeten kunnen, maar een wat dichter wiel zonder velgrand in een andere kleur was beter geweest.
Verder wel een gaaf ding natuurlijk.
oxidizers zegt
Best gaaf
tommot zegt
Iemand een idee waar dit qua prijs heen gaat?
larsyboy1997 zegt
@tommot: je hebt een P1800 nodig als donor. Daarna mag je nog een keer $500.000,- neerleggen
sizedoesmatter zegt
Dat stuur! Dat dashboard! Super!
De (netjes uitgevoerde) verbreding vind ik niet bij het originele model passen. Ook de stoelen had ik liever klassieker gezien.
Verder; ge-wel-dig!
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal. Twee zaken die ik anders zou doen. Iets klassiekere race kuipjes, en heel andere wielen. Deze zijn veel te groot en te modern. Ik zou voor een setje verbreed staal gaan (aluminium maar staal look) 16 inch en dan mooi wit gespoten. Komen we een stuk dichter bij het origineel.
baf07 zegt
Wat een tof ding! Oog voor detail spuit ervan af, waanzinnig hoe clean de motorruimte is.
Wouw!
sudbina zegt
Super gaaf ding. Alleen jammer van die begrenzer op 180kmpu en die wielen kunnen echt niet..
apenkop zegt
Cyan looks sus