![Volvo S80 2014 facelift](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/volvo-s80-2014.jpg)
Volvo Cars Gent doet huilie huilie omdat het Belgische parlement ervoor heeft gekozen om hun zes Audi A8’en te vervangen met BMW 5-series. Het is ook zo oneerlijk!
Volgens directie en vakbonden van Volvo Car Gent hadden de parlementsleden beter kunnen kiezen voor een Zweedse auto. Niet alleen kan Volvo “het parlement een op alle vlakken beter aanbod doen”, het is ook nog eens een signaal “naar onze Zweedse moedermaatschappij die jaar na jaar miljoenen investeert in België”. Immers, in de Gentse fabriek worden heel wat Volvo’s geproduceerd, en daar moet wel erkenning voor komen!
Sinds 2010 heeft het Belgische parlement vier miljoen euro bespaard op logistiek, vergoedingen voor parlementsleden en medewerkers die niet vervangen worden, en het wagenpark. Volvo Cars Gent juicht dit toe, maar ziet niet in waarom er niet meer wordt bespaard met een ecologisch verantwoorde keuze “en tegelijk een onderneming te steunen die straks vijftig jaar lang in België investeert, tewerkstelling en welvaart creëert, bijdraagt tot de sociale zekerheid, en belastingen betaalt”. Oftewel, een Volvo koopt.
Een Volvo S80, S60, XC60 of V60 Plug-in Hybrid zou volgens Volvo Cars Gent maatschappelijk gezien een meer verantwoorde keuze zijn. Hun toelichting:
De auto kost minder, verbruikt minder, heeft lagere operationele kosten (verkeersbelastingen, belasting op de inverkeerstelling) en stoot beduidend minder CO2 uit. Maar vooral zou een keuze voor Volvo een signaal zijn naar onze Zweedse moedermaatschappij die jaar na jaar miljoenen investeert in België, en naar onze 5.000 medewerkers en die van onze talrijke leveranciers, dat de auto’s die zij maken waardig bevonden worden om door de verkozenen des volks gebruikt te worden.
Ja, Belgisch parlement, wat hebben jullie daar nog op tegenin te brengen? Zomaar jullie prachtige Volvofabriek over het hoofd zien en overlopen naar de Duitsers? Landverraad! Hoog tijd voor nieuwe verkiezingen.
Update: Volvo schijnt niet eens ingeschreven te hebben op de autoselectie van het parlement. In hoeverre kan je het het parlement dan nog kwalijk nemen?
Update 2: Volvo Cars Gent informeert bij de leasemaatschappij waarom er geen offerte is ingediend.
BMW past beter bij Belgen (Mercedes eigenlijk nog beter).
Volvo is meer een merk voor zuinige Hollanders die op kampeervakantie gaan.
@alcantara: Dat is waar, BMW, Mercedes en in mindere mate passen beter bij de burgerlijke en bourgondische aard van de Belgen (ik ben zelf Belg). Bovendien is de argumentatie van Volvo niet meer in overeenstemming met de Europese gedachte. Het is niet zo omdat iets in België gemaakt wordt, dat de Belgen enkel dat Belgische ding kopen mogen.
@mercedesfan: Ik werk zelf bij Volvo Car Gent en ik vind dit ook niet kunnen, (Het is trouwens car en niet carS) de vice premier van China, CEO van greely en andere hoge piefen zijn enkele weken bij ons in de plant geweest en werden gereden in Mercedessen, daar zijn heel wat negatieve reacties uit gekomen die onze werkgelegenheid in gevaar brengen. Het gaat hier om boterhammen, niet om status
@tom307: is het niet Geely. Die Chinezen hebben het anders toch te moeilijk met de letter R.
Sportieve modellen heten daar ook L -pakketten . :)
@jpoers: Haha ik wou er eigenlijk gewoon vanaf zijn, wij zijn gewoon Vol van vo, het ging hem meer om het boterham gedeelte, in de auto-industrie werken is een enge zaak geworden.
Dan moet je geen gekke politieker hebben die zand in de ogen van diegene waar alles vanaf hangt strooit. (ik denk dat ze er trouwens hetzelfde over denken bij Audi-brussels)
@tom307: het is wél Volvo CarS Gent
@Mathias Vanwynsberghe: http://www.streekpersoneel.be/regio/jobs/jd/231349/volvo-car-gent/onderhoudstechnicus-m-v.htm?pagerpage=38 kijk maar naar de naam die we gebruiken voor vacatures.
@tom307: volgens volvo zelf is het overigens wel Volvo Cars Gent
http://www.volvocarsgent.be/nl/index.htm
@erce: Sinds een maand of 3 is er door het HQ beslist dat wij in lijn moeten staan met Volvo Car Corp. , intern mogen we niet meer spreken over carS http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars , bij gva en de tijd waren ze wel juist, http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Van_Landeghem_gaat_Volvo_Car_Gent_leiden.9393000-3100.art , ook de afkorting VCG mag niet meer gebruikt worden voor schrijven naar de pers.
Dit gaat later doorzetten.
@tom307:
Als volvo erop staat dat er volvo gereden word moeten ze de openbare uitbesteding maar winnen. Maw. goedkoper uitkomen dan BMW (of dus evenveel smeergeld in de zakken van de juiste ambtenaar steken).
Dat je job er vanaf hangt is vrij vervelend maar als je dat nu al weet… een gewaarschuwd man is er 2 waard.
@tom307: welke types worden daar gemaakt? Bovenstaande volgens mij niet. Die komen toch uit Zweden?
Straks moeten onze parlementariërs van BMW een Mini rijden.
@zwemk:
Op een paar hoge koppen na, is dat ook meer dan voldoende!
@zwemk: of een Donkervoort, Spyker, Burton… keuze genoeg!
@zwemk: haha, touche
Stiekem vind ik Volvo’s ook wel de betere keuze. Die auto’s zijn veel statiger dan BMW’s, die ook niet verkeerd zijn maar de stijl van Volvo missen.
@ej20g: Smaken kunnen verschillen, maar Volvo´s hebben doorgaans juist een meer bescheiden, politiek correct imago dan BMW´s. Juist om die reden zou het logischer zijn geweest als ze voor Volvo´s gekozen hadden volgens mij.
Maar een kanttekening die daarbij gemaakt moet worden, Volvo´s schrijven volgens mij wel harder af dan BMW´s, waardoor een BMW wellicht juist weer goedkoper kan zijn op de lange termijn!
@stephano: Haha ik wou er eigenlijk gewoon vanaf zijn, wij zijn gewoon Vol van vo, het ging hem meer om het boterham gedeelte, in de auto-industrie werken is een enge zaak geworden.
Dan moet je geen gekke politieker hebben die zand in de ogen van diegene waar alles vanaf hangt strooit. (ik denk dat ze er trouwens hetzelfde over denken bij Audi-brussels)
@stephano: dat is ook wat ik bedoel, dat klinkt mij in de oren als statig.:) Of de Volvo’s meer afschrijven weet ik niet maar het zou de keuze deels verantwoorden.
Waarom zou een politieker slim moeten doen?
Kan me perfect vinden in die redenering van Volvo. Het zou de overheid van trots en dankbaarheid getuigen om de bedrijven die fors bijdragen tot ’s land’s economie, een forum te geven. Al mag Volvo best wel wat werk maken van een echt topmodel. De s80 heeft niet dezelfde allure als een 5- of 7-serie, of een E- of S-klasse.
@lemans24: Ik ook, maar blijkbaar waren ze te lam en te lui om een offerte op te maken.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131128_00861157
Deze reactie begint meer en meer op een marketing stunt van VOLVO te lijken.
Ik vind dat Volvo 100% gelijk heeft hierin.
Waarom kiezen voor zo’n bejaarde S80? Dat ding moet eens nodig vervangen worden. Eigen schuld Volvo.
Waarom niet gewoon een stel toyota priusen? het mag wel wat zuiniger! (In Nederland dan)
Ik moet zeggen dat ik het wel met Volvo eens ben maar hadden ze dat niet moeten afdingen voordat ze al die investeringen gingen doen?
Bij Volvo weten ze tegenwoordig echt niet wat ze doen, door de nieuwe modellen te rond te maken krijgen ze steeds minder een premium uitstraling.
Je kunt mij voor gek verklaren, maar ik zou een S90 verkiezen boven een nieuwe S80 & dat komt omdat dat model eenvoud + stijl combineert.
Mercedes heeft gewoon alles wat je maar wilt. Klaar.
Blijf gewoon bij de A8, beste keuze.
@kapiteinaudi: Mwoa ik denk dat de S-klasse op dit moment de beste keuze is.
Als we dit betoog doortrekken naar Nederland (zelfde mening, ander land, het onze) betekent dit dat de ministers behoren te arriveren in een Mini Cooper Chili, Donkervoort D8 of Spyker Ailerion. Nice!
@gtwillem: Een bus met DAF motor…
Ja maar bmw doet nu ook huillie huillie omdat hun i3 maar 4 sterren bij EuroNcap krijgt dus hoezo huillie huillie…
Volvo vind dat ze volvo hadden moeten kiezen. Wat onverwacht…..
Ze vragen een signaal naar Zweden te doen. Wel, het signaal is dat we constructeurs steunen uit een land dat in de EU zit. Zweden zit niet in de EU en wordt het tijd dat ze dat wel doen.
Mijn schoonbroer rijd een Volvo V50 e-drive. Veel klachten ivm de lichten aan de binnenkant aandampen. Wagen is 2 jaar.
Mijn schoonvader rijd met een S40. Hier krijgen ze de pompjes van de koplampsproeiers niet gemaakt. Lekt steeds. Wagen al weken bij de dealer gestaan voor dit mankement….
En geef nou toe. Een 5-serie rijd gewoon veel beter dan een S80 of V70. Kan je aan elke journo vragen.
@ericc: “Het wordt de hoogste tijd dat Zweden tot de EU toetreedt”… Schiet mij maar lek, maar ik kan niet bedenken waarom dat de Zweden voordeel zou opleveren. On topic, het zou de Belgen gesierd hebben om voor Volvo te kiezen, toch een van de grootste werkgevers in België.
@ericc: Zweden is al bijna 20 jaar lid van de EU…
@ericc:
Je mening werd irrelevant het moment dat je beweerde dat Zweden geen EU land is.
China zit idd niet bij de eu, Zweden wel.
@Hupke: Bij de EU horen is ook met euro’s betalen wat in Zweden nog niet het geval is. Daar betaal je nog steeds met kronen.
Tuurlijk hoort Zweden bij de Europese Unie net als GB maar daar betaal je ook nog met ponden.
Volvo moet niet zeuren. Ook Audi heeft een fabriek in België dus als dit het argument is moeten ze gewoon bij Audi blijven. Bovendien zijn er van de Audi verlengde versies en speciale uitvoeringen te krijgen ( kogelvrij ). Deze lenen zich beter voor het vervoeren van toppolitici. Elke zoveel tijd is hier wel eens een eurotop in Brussel. Ander alternatief zou Mercedes zijn maar die is dan duurder.
@endofline: Volvo is ook als “security model” te krijgen hoor. Of dacht jij dat die Volvo’s van het Koninklijk huis tbv officiële gelegenheden ongepantserd zijn?
@Emile_Benz: Ik weet niet of je volvo ‘a fabrique’ in secure versie te krijgen is. Bij Audi, BMW en Mercedes wel. Dit zal hem dan ook wel wat doen in de prijsstelling doen.
Nu is het ook zo dat slechts een handjevol van die parlementaire wagens secure zal zijn. De meeste zijn reguliere modellen met een niet eens zo bijzondere motorisatie of uitvoering.. Onze parlementaire hebben proberen nu ook politiek correcter te zijn met lagere CO2 versies en dergelijke.
De keuze voor BMW zal te maken hebben met de importeur. D’Ieteren gaf zeker tot nu toe heel speciale voorwaarden omdat deze wagen nu eenmaal veel in het zicht lopen. (tv tijd/ journaal)
Tja zullen die chinezen iets guller moeten zijn een volgende keer als ze wagens willen slijten.
@endofline: Toppolitici? We hebben het over Belgie he……. Hebben ze eigenlijk al een regering? Ze hebben in ieder geval het record van het land dat het langst zonder regering heeft gezeten.
@koningcaris: Wel behalve Obama die zijn eigen wagen mee heeft gebruiken de europese politici zoals Angela Merkel en Francois Hollande de belgische parlementaire wagens bij een eurotop. Mij lijkt het dan ook beter met een 100 procent europees merk naar buiten te komen. Volvo is bij mijn weten niet meer in europese handen.
Ook belangrijk bij de secured versie gaat het steeds om de lange versie van de A8. Zo heeft de bewakingsagent die mee in de wagen zit meer plaats om zijn machinegeweer te hanteren indien het echt fout zou gaan.
Natuurlijk heeft Volvo gelijk, Volvo heeft altijd gelijk! Welke zichzelf respecterende bestuurder wil gezien worden in een paupersloep als een BMW of een Mercedes?! Ik bedoel, Volvo heeft uitstraling, eerder genoemde Duitse proletenmobielen stralen enkel grootkapitalisme uit. Geen woorden voor!
*Username probeert te blurren*
Volvo vergeet dat het nog altijd geen premiummerk is…
@sirtopgear: wat noem je premium? Duur? Kijk eens op de website wat een Volvo kost…
@driftkicker: premium staat voor mij nog altijd voor goed doordachte auto’s, geen compromissen enz…
@sirtopgear: durf jij zeggen dat een Volvo niet doordacht is? Ze komen uit hetzelfde land als Ikea ;-)
@driftkicker: en driften zal je ook niet doen met de gemiddelde volvo :p
@sirtopgear: ah nu snap ik het. Driften is premium. Thanks.
@driftkicker: lees opnieuw
@sirtopgear: hier een filmpje van een driftende premium Volvo tractor http://youtu.be/9yHl24QynOM
@driftkicker: Ik steek er geen moeite meer in…
Geef het gewoon toe :p
Ik rij vaak met verschillende auto’s en steeds als ik met een volvo, volkswagen (s60, touareg,… dus wel onderdeel van hun ‘hogere segmenten’) ofzo stap, sta ik steeds versteld over het verschil in ‘doordachtheid’ (kon het niet direct anders formuleren).
Simelweg fouten in het ontwerp en vaak ook subtielere zaken die je bimmer of merc niet zou aantreffen…
Sommigen zouden dat muggeziften heten maar ik kan zo’n zaken wel appreciëren…
@sirtopgear: heb je echt 3 dagen daar over moeten nadenken? Ik reed op vakantie met een Skoda huurwagen. Het viel me op hoe goed doordacht die was ivm mijn toenmalige BMW. Er zaten o.a. bekerhouders in. Die had ik niet in mijn BMW. Skoda is dus meer premium dan BMW, want beter doordacht. De kleine ondoordachte kofferruimte en moeilijk instappen in een Lamborghini zorgen er ook voor dat deze nooit op de premiumlijst zullen staan. :-p
@driftkicker: Al eens over nagedacht dat iemand mss niet altijd tijd of zin heeft om op elke notificatie te reageren ? :p :s
Wat mij betreft heeft een bekerhouder bitterweinig met ‘doordachtheid’ te maken? :s
@driftkicker: Bekerhouder is tevens ook een optie :s
Ik vermoed dat je binnen enkele zomers mss wat ervaring bij zult hebben en wat ‘doordachter’ reageert :p
Groetjes
@sirtopgear: Jij bent begonnen. Ik heb nooit gezegd dat Volvo premium is. En Volvo zelf ook niet http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/29/volvo-baas-we-zijn-niet-premium Ik vroeg enkel waarom je van oordeel was dat ze dat niet zouden zijn en ik heb nog geen enkel zinnig antwoord gekregen.
@driftkicker: Zit ik gdvdm met een 21 jarige snotneus te discussiëren die waarschijnlijk nog nooit zelf een auto gekocht heeft…
@driftkicker:
ja oelewapper .. kijk nog eens goed naar zijn nick-name ..
En zo denk ook over een op zn voorpootjes vooruitsleepende audi… :/
Audi A1 wordt ook in Belgique gemaakt. En de meeste parlementariërs zitten ook maar alleen in de auto, dus groot genoeg…
@Esprit_de_Flandre: Pff, als ik zelf politicus zou zijn rij ik met een dikke porsche. Ik doe nu eenmaal niet mee met dat politiek correcte geboomknuffel van onze linkse politici.
Er is al genoeg afgunst maatschappij in belgië, we moeten de nederlanders echt niet volgen in dat voorbeeld. En als de politici echt eco willen zijn kunnen ze nog steeds gebruik maken van hun gratis 1ste klas treinabonnement.
Maar de petrolhead politici zijn jammergenoeg dungezaaid. Karel De Gucht is zijn porsche kwijt. En kameraad Porsche (Michel Daerden) ligt al onder de zoden.
@endofline: Porsche, ok, maar dan van je eigen spaarcentjes, niet op kosten van de staat. Dat de staat een comfortabele wagen onder die gasten hun gat schuiven, tot daar, maar je moet ook niet overdrijven natuurlijk…
Aankopen door de overheid gebeuren volgens openbare procedures.
Blijkt nu dat Volvo helemaal geen offerte opgemaakt heeft en ze vroegen zelfs geen bestek op voor de vervanging van het wagenpark van de Kamer!!!
Twaalf firma’s zouden een bestek hebben opgevraagd en vier dienden een offerte in (BMW, Mercedez-Benz, D’Ieteren = Audi en Citroën).
Als dit zo is dan is het een ongelooflijke flater van Volvo en een nog grotere flater om zo te reageren zoals ze nu doen.
Tsja, geen (scherpe) prijs inleveren is geen werk binnenhalen. Zo werkt dat gewoon.
Kunnen die parlementariërs niet gewoon met de trein?