Polestar valt straks niet meer 100% onder Volvo. Dus, eh, wacht, je creëert zelfs iets om het vervolgens af te stoten. Dat zie je in de biologie nou nooit.
Polestar is een bijzonder fenomeen in de autowereld. Aanvankelijk is het een raceteam dat rondje rijdt met diverse Volvo‘s. In samenwerking met Volvo ontwikkelen ze enkele concept cars, waaronder de Volvo C30 Polestar en Volvo S60 Polestar. Die auto’s zijn niet alleen explosief snel, maar kwalitatief ook heel erg goed.
Volvo neemt de ernstig afgezwakte S60 Polestar in productie en biedt daarnaast een hoop Polestar-upgrades aan in de vorm van sportieve accessoires en chiptuning. Maar ja, de paarse broeken besloten dat Polestar ineens een elektrisch automerk moest worden met een aanzienlijk mindere focus op sportiviteit.
Strategie pakt niet goed uit
En heeft die strategie een beetje goed uitgepakt? Nou, blijkbaar niet! Het gaat namelijk helemaal niet goed met Polestar. En nee, dat zijn niet alleen maar geruchten. Zo liet persbureau Reuters weten dat Polestar 450 banen schrapt. Dat doe je niet als je de toekomst zonnig tegemoet ziet. Volgens Daniel Roeska – analist bij Bernstein – zit Polestar op een pad dat nergens naartoe leidt.
Maar het is dus nog ietsje zwaarder dan dat. Dat blijkt uit een bericht van Automotive News Europe. U ziet, dit zijn allemaal geen bronnen die zich kunnen meten met de wetenschappelijke precisie van Ongehoord Nederland. Dit betreft vakliteratuur met journalisten dicht bij de bron. Volgens Automotive News Europe is Volvo aan het stoppen met het geld pompen in Polestar.
Volvo van eigenaar naar partner van Polestar
Polestar heeft dus niet echt de wind in de zeilen als je dit leest. Naar het schijnt is moederbedrijf Geely aan het kijken naar een manier om het bij Polestar anders in te richten. Op welke manier is dan weer niet helemaal duidelijk. Duidelijk lijkt wel dat Volvo een gedeelte van haar 48% aandeel in Polestar aan Geely lijkt te gaan verkopen.
Een paar jaar geleden leek Polestar een uitstekende toekomst tegemoet te gaan. De Polestar 2 was een prima Tesla Model 3-alternatief voor mensen die geen budgetproduct wensten. De Amerikanen hadden de motor en accu beter voor elkaar, de Polestar 2 was de betere auto.
Nu zijn we een paar jaar verder en is Tesla verreweg het meest waardevolle autobedrijf op deze planeet. Polestar blijft in verkopen achter. De Polestar 2 leek aanvankelijk een succes te worden, maar de concurrentie is tegenwoordig moordend in dit segment. Daarbij zijn elektrische auto’s veel minder in trek dan dat men had aangenomen.
Kijken we naar de verkopen begin 2024 dan zien we dat Polestar in januari 2024 ruim 110 auto’s op kenteken zet, waar dat er in januari 2023 slechts 43 waren. Dus het jaar begint wel beter dan 2023.
Update: Zojuist bericht Polestar zelf ook over de aandelenverandering. Polestar aandelen gaan wellicht van Volvo naar Geely en dat formuleren ze als volgt:
het Zweedse merk voor elektrische prestatieauto’s verwelkomt Geely Zweden Holding als potentiële directe nieuwe aandeelhouder. Volvo Cars evalueert een mogelijke aanpassing van zijn aandelenbelang in Polestar, inclusief een uitkering van aandelen aan zijn aandeelhouders, waarbij Geely Zweden Holding de belangrijkste ontvanger is. Volvo Cars zal een strategische partner blijven op het gebied van R&D, productie, aftersales en commerciële activiteiten.
Polestar statement over eventuele aandelen Polestar
Edge zegt
Ik heb nooit begrepen waarom je twee prima Volvo concepts neemt, ze zo minimaal herontwerpt dat het gewoon Volvo’s blijven, er een ander logo op plakt en dat dan als nieuw merk in de markt zet. Het zijn echt geen verkeerde auto’s, maar Polestar doet niets dat niet ook onder de merknaam Volvo had gekund. Dan had Polestar lekker het performance label kunnen blijven voor de Volvo’s die je het hardst richting de begrenzer van 180km/u slingeren.
berlinetta zegt
Jij beschrijft zo’n beetje wat de helft van de autofabrikanten doet: minimaal herontwerpen, ander logo erop en tadaa, een nieuw (duurder) merk is geboren.
anthwan zegt
Inderdaad, vraag me af waarom Audi zo lang wacht met het merk “Horch”
pomoek zegt
@edge en @ berlinetta:
Polestar is voor 50% eigendom van Geely en voor 50% eigendom van Volvo. Dat dan weer voor bijna 80% in handen is van Geely.
Polestar heb ik ook altijd gezien als een Chinees merk. Wat Volvo inmiddels natuurlijk feitelijk ook is. Maar goed, Volvo heeft wel een lange “Zweedse” geschiedenis.
Waarom Geely niet gebruik heeft gemaakt van de waarde van Volvo en de Polestar 1 en 2 niet gewoon onder de Volvo badge uit te brengen is mij een raadsel. De Polestar 1 is een duidelijke referentie naar de 1800 en de 2 is een veel beter ontworpen auto dan de XC40 die er wat oubollig uit ziet.
Polestar is bovendien een merk die weinig mensen kenden voordat het op de markt kwam. Ik vermoed dat er nog steeds het merendeel van de NL-ers geen idee hebben van de band tussen de 2 merken. En een “luxe” merk in de markt zetten zonder “heritage” is gedoemd te mislukken. Zie de problemen die MB had met Maybach.
Ik zou, Als ik Geely was, de Polestar onder brengen bij Volvo, past prima, het is tenslotte ook ooit als Volvo concept begonnen.
Robert zegt
Ik heb ook nooit goed begrepen waarom de merken (van met name) Volvo en Polestar zo nodig naast elkaar moesten bestaan. Ja, Unilever doet het ook met tig soorten wasmiddel, om de concurrentie ook een stuk wind uit de zeilen te nemen, maar ik vraag me serieus af of dat in de automotive industrie ook zo werkt. Je ziet het ook bij bijvoorbeeld Seat en Cupra: de een moet het vroeg of laat afleggen tegen de ander.
mashell zegt
Dat si toch precies de strategie van het Volkswagen concern: je eigen concurrent zijn.
SpiderIV zegt
” je creëert zelfs iets om het vervolgens af te stoten. Dat zie je in de biologie nou nooit.” ………….. jawel hoor, toch niet helemaal goed opgelet bij die lessen Willem ;-) . In de dierenwereld worden niet levensvatbare kids zeer zeker ook afgestoten / uit het nest gezet oid.