Van Volvo kennen we al sinds jaar en dag de Bi-Fuel modellen, waarbij de auto’s af-fabriek worden voorzien van een gas-installatie. Eind vorig jaar kwamen daar de Volvo Flexi-Fuel modellen bij, die naast gewone benzine ook op Bio-Ethanol kunnen rijden en ondertussen ontwikkelt Volvo rustig door…
Tijdens de Michelin Challenge Bibendum 2006, die van 8 to 12 juni in Parijs zal worden gehouden, wordt een prototype gepresenteerd die op vijf verschillende brandstoffen kan rijden. De Multi-Fuel rijdt op bio-ethanol, aardgas, biogas, benzine en hythane (een mengsel van 10% waterstof en 90% aardgas). De Multi-Fuel daarbij aan alle geldende emissiestandaarden in de hele wereld, inclusief de strenge toekomstige Euro 5 norm. De aangepaste 2,5-liter vijfcilinder turbo motor levert ongeveer 200 pk en stoot zeer weinig CO2 uit, behalve wanneer er op benzine wordt gereden.
Volvo grijpt de gelegenheid tevens aan om de doorontwikkeling van het “Collision Warning with Brake Support System” te presenteren, dat we kennen uit de nieuwste S80. Dit systeem remt de auto af nog voordat de bestuurder heeft ingegrepen, in de situatie dat een aanrijding dreigt (via: autoweek.nl).
nashua zegt
Lijkt me een leuke oplossing en die bak moet nogal een bereik hebben, maar aan de andere kant: vijf verschillende brandstofsystemen, vijf ditto tanks (lees gewicht), vijf keer betalen voor een onderhoudje :) ?
Multi-trouble i say.
We moeten het ook niet te ver gaan zoeken.
w0o0dy zegt
het zal niet zo zijn dat er 5 tanks inzitten. Dit is meer om aan te tonen dat het mogelijk is één model te maken en over de hele wereld te verkopen waarbij de locale mogelijkheden en omstandigheden (beschikbaarheid van dit soort brandstoffen) niet veel uitmaken. In scandinavië zou de auto op Bioethanol rijden, maar in zuidafrika misschien wel op benzine en in NL op aardgas. En dat met één en dezelfde auto, dat is een goede ontwikkeling.
Alwood zegt
vind dit een hele mooie ontwikkeling, betere manier van geld uitgeven aan alternatieve brandstoffen…
ik zie dat waterstof nog steeds niet gebeuren. onderandere omdat het nog lang niet milieu vriendelijk (vriendelijker dan benzine) geproduceerd kan worden.
daarbij is het volgens mij ook nog steeds onmogelijk om een auto op waterstof een fatsoenlijke reikwijdte te geven omdat het ook in vloeibare vorm heel erg veel ruimte inneemt!
Henk Daalder zegt
Het nut lijkt me voor ons vooral dat je thuis kunt tanken. Zonder accijns te betalen
Maar liever zou ik een simpele kleine auto zien die bijv alleen op stroom loopt, kun je ook thuis tanken.
Al;s we er in slagen die goedkoop te bouwen, is het de ideale tweede auto.
dekster zegt
kan iemand me meer uitleg geven over wat mythane is?
Paul zegt
Hythane=HYdrogen + meTHANE, ofwel waterstof + methaan (aardgas). Marketing naampje.
Zoef zegt
wanneer ontwikkelt er eens een automerk een benzinemotor die op dieselbrandstof draait? Dat kan, met bijvoorbeeld directe injectie benzine motoren, waarin de dieselbrandstof verhit wordt tot 200-300 graden net voordat ie door de injector gaat. Bij zulke temperatuur verdampt dieselolie even vrolijk als benzine bij normale temperaturen.
dekster zegt
@Paul
dat weet ik ook wel maar ik vroeg me af wat de voor en nadelen ervan zijn
Piere zegt
Wel handig, kun je altijd tanken wat op het moment het goedkoopste is.
Of wat je passeert, want dat bio-ethanol enzo vind je niet aan elke pomp.
Paul Cohn zegt
De compressie van dieselmotoren is 2 tot 3 x zo hoog als van benzinemotoren. Dus áls al zelfontbranding van diesel plaatsvindt in een benzinemotor dan moet je nóg altijd ’n vergiet bij je hebben om onderweg onderdelen zoals kleppen en zuigers, krukas en lagers, bougies en nokkenas op te vangen. Die verlaten die voor zulke hoge drukken (krachten) te licht gebouwde benzinemotor spontaan.
Sjonnie zegt
@ Paul Cohn : Ze hebben die dingen wel eens getest lijkt me.
Die benzinemotor zal wel op die hogere drukken gebouwd zijn.
Paul Cohn zegt
Bij de feestelijke opening van opgewekt.nu, de tentoonstelling over energie-besparing en duurzame energie op NDSM in Amsterdam Noord stonden vele auto’s op alternatieve brandstoffen. http://www.opgewekt.nu/?page_id=25
En ze stonden er niet alleen: als jullie eventjes jullie toetsenborden in de steek hadden gelaten had je er ook in kunnen rijden: op aardgas, op alcohol, op plantaardige olie en op mengels daarvan: Fiat, Ford, Opel, Volkswagen, Volvo. In CNG-, Flexifuel-, en Multifuel-uitvoering. Alles was er, behalve jullie. Jammer, gemiste kans. Maar misschien ben je nog eens in de buurt: de auto’s zelf zijn weer terug, maar de levende tentoonstelling blijft nog 5 jaar staan: http://www.opgewekt.nu
pieter zegt
Ja leuk hoor al die alternatieve brandstof ideen.Toch zullen we de eerste 60
tot 80 jaar nog gewoon op diesel, benzine of gas blijven rijden.
Je kunt met waterstof als goede energiedrager!!!!! dus ook voor andere toepassingen als auto veel kanten op.Maar zolang De autofabrikanten en de grote olie maatschappijen flink geld kunnen verdienen door ons mobiele vervoer
extreem duur te maken zullen ze nooit en te nimmer op echt serieuze schaal aan alternatieve brandstoffen onderzoek doen!!!!Ze hebben maar een doel.
Eerst de aarde compleet leeg maken van olie en gas en dangaan ze nadenken.
En dat is de waarheid!!!!!.