Logische techniek, onlogische benaming.
Op dit moment komen er telkens meer plug-in hybrides bij, in het hogere segment. Op de IAA in Frankfurt konden we er een groot aantal verwelkomen van zowel Audi, BMW als Mercedes-Benz.
Volvo was een van de (vele) afwezige merken, maar die hebben natuurlijk hun Twin-Engine modellen van hun XC60 en XC90 al lang en breed in de showrooms staan. Mocht zo’n plug-in hybride net te veel van het goede zijn, maar wil je wel milieuvriendelijker bezig zijn dan met een gewone benzine-Volvo, dan is er goed nieuws: de ‘B5’-uitvoeringen zijn hier. Je weet wel, de milde hybrides van Volvo. Tevens lanceert Volvo een nieuwe basismotor.
Jazeker, B5. Het wordt er niet overzichtelijker op. Daar komen we zo op terug. Het begint met de Volvo XC60 T4. Dit is een XC60 met 2.0 viercilinder benzinemotor met 190 pk. Deze XC60 T4 is van jou als je 54.995 euro overmaakt aan de Volvo-dealer. De XC60 B5 is ook een 2.0 viercilinder benzinemotor, maar met een 48V elektromotor ter ondersteuning. Het maximum vermogen is 250 pk. De XC60 B5 is er vanaf 59.995 euro. De XC60 B5 vervangt de de XC60 T5, wat eigenlijk dezelfde motor is zonder 48V-ondersteuning. Mocht je de XC60 B5 wensen met vierwielaandrijving, dan is dat mogelijk vanaf 63.995 euro.
Overigens blijft de reeds aangekondigde XC60 B4 dezelfde uitvoering gewoon hetzelfde. Dat is eveneens een milde hybride. Ze hebben echter de piepkleine elektromotor gekoppeld aan een dieselmotor, niet aan een benzinemotor.
Het kan zijn dat de nieuwe Volvo motortypen een beetje verwarrend werken. Daarom even een korte reminder:
‘T’-modellen: benzinemotor
‘D’-modellen: dieselmotor
‘B’-modellen: benzine of diesel met 48V-ondersteuning
‘T’-modellen met ‘Twin Engine’: plug-in hybrid
‘P’-Modellen: volledig elektrisch
Gelukkig heeft Volvo geen reguliere hybrides in het modelgamma.
gandini zegt
Ach ja, gelukkig maken ze het nog niet zo bont als McLaren…
fendercd60 zegt
@gandini: en Mercedes en BMW.
reactief zegt
@gandini: Porsche is misschien nog erger. Met de Taycan Turbo (S)….
Volvo was de enige die ik kon volgen met namen.. Helaas pindakaas. Hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon simpel te houden.
stationcar zegt
@gandini:
Ja, of Audi, die ben ik ook echt helemaal kwijt…
Dit zit trouwens wel echt op het niveautje Audi, ik ga echt het Volvo alfabet niet uit mijn hoofd leren, dikke doei, dan zie ik maar niet wat er rijdt.
joostvd zegt
Heeft Volvo volledig elektrisch??
v60polestar zegt
@joostvd: Nog niet, er komt waarschijnlijk wel een volledig elektrische xc40.
polar zegt
@v60polestar: inderdaad een xc40. Dealer wist te melden medio 2020.
mennok zegt
@joostvd: Polestar
stationcar zegt
@joostvd:
Polestar, de P schattebol….
gregorius zegt
Wat is die nieuwe ‘basismotor’ dan?
Is dat een andere dan de 1969 cc benzine en 1969 cc diesel?
marcow zegt
De B5 heeft ook cilinderuitschakeling en een nieuwe achttrapsautomaat.
lambowambo zegt
Ik hou het voorlopig wel bij mijn ouderwetse T5 die daadwerkelijk nog een vijfcilinder is. Heerlijk blok.
kennone zegt
@lambowambo: en niet kapot te krijgen! Ook al voorzien van eem krachtkuurtje?
lambowambo zegt
@kennone: Nee nog niet. Destijds was de stap naar 220pk/320Nm al een upgrade tov mijn vorige auto dus vond ik het niet echt noodzakelijk, maar ik heb de auto nu 2 jaar dus het staat wel op de planning om er binnenkort iets mee te doen. Gewoon omdat het leuk is :)
kennone zegt
@lambowambo: schutten tuning kan ik je aanraden. Niet duur en de beste man weet wat hij doet.
lambowambo zegt
@kennone: Thanks voor de tip! ga het onthouden??
nls zegt
Om het helemaal gemakkelijk te maken; zowel de B4 als B5 zijn in België dieselmotoren.
poeperman zegt
@nils_lemmens: helemaal niet
kroon zegt
Netjes dat Volvo op alle modellen de mild-hybride mogelijkheid biedt!
De Duitse top 3 kan dit volgens mij nog steeds niet. Zeker Mercedes en Audi niet.
B4 en B5 typeaanduiding kan Diesel of Benzine zijn is niet zo handig…
Fraaie XC60 die in het blauw trouwens. Daarbij vergeleken zijn de X3, GLC en Q5 toch wel erg lelijk eigenlijk.
poeperman zegt
@kroon: tot je de deur opent… mannekes daar slaan ze de bal toch iets te verticaal. En de materialen, god, vreselijk, en dat van een BMW rijder
kroon zegt
@poeperman: Heb je in de oude generatie Volvo bekeken of had je geen bril op?
Volvo staat hier op een duidelijker hoger niveau dan BMW. Enkel de 7 serie kan misschien de afwerking en kwaliteiten evenaren. Kijk eens naar de harde kunststoffen in bijvoorbeeld een X3. Hoor eens hoe goedkoop de deuren klinken als je ze dichtgooit. Pak daar dan nog eens de matige NCAP resultaten bij en je kunt niet anders zeggen dan dat een BMW op niveau van Ford zit. Niks hoger. Misschien zelfs lager. Dat mensen daarvoor zoveel willen betalen bij BMW.
Zelfs Mercedessen in de categorie lager dan de S-Kasse zijn binnen minder netjes afgewerkt en minder hoogwaardig. De A-, B-,C-Klasse en alle SUV’s in dezelfde klassen, kennen veel klachten van rammels, te veel geluid en andere ellende.
Enkel Audi levert betere interieurs dan Volvo 2.0 modellen.
nautique206 zegt
@kroon: volgens mij leveren de Duitse 3 allang mild hybrids
kroon zegt
@nautique206: nee hoor.
nautique206 zegt
@kroon: zeker wel, audi a4, a6, a8 , Mercedes c en s, BMW 5 zijn al een aantal modellen. Misschien nog wel meer, heb er verder niet uitvoerig onderzoek maar gedaan
mashell zegt
@nautique206: kroon maakt de indruk een gefrustreerde Volvo verkoper te zijn die zich verveelt en wel mensen de BMW dealer aan de overkant van de straat ziet bezoeken.
agdesigns zegt
P1800 liep zijn tijd dus ver vooruit.
agdesigns zegt
@agdesigns: *delete* ok mis de delete knop :) ging niet om het type
marcus1963 zegt
Oké. Dan wacht ik op de XC60 P8
jack_abarth zegt
@marcus1963:
Hoezo, ga je ‘m leasen?