En dan komt ook meteen de nieuwe generatie.
De volgende generatie van de über-SUV van Volvo – de XC90 – wordt ‘rond 2022’ gepresenteerd. Dan laten ze ook meteen een elektrische uitvoering zien. Daarmee wordt het de tweede elektrische SUV van het Zweedse merk, nadat het afgelopen oktober de XC40 Recharge P8 liet zien. Specificaties over de EV XC90 zijn nog niet bekend. Wat wel bekend is, is dat het op een geüpdatete versie van het SPA-platform gaat zitten. Dit nieuwe platform gaat overigens ook gebruikt worden voor de volgende 60-serie modellen en overige nieuwe 90-modellen.
Zowel de XC40 P8 als de Polestar 2 kunnen met twee motoren 408 pk en 660 Nm aan koppel leveren. Vermoedelijk zal de XC90 dezelfde specs hebben. De XC40 heeft een 75 kWh-accupakket, maar aangezien de XC90 groter is, is het niet onlogisch als daar ook een grotere accu in komt te zitten.
Naast een elektrisch model, wordt de volgende XC90 ook verkocht als plug-in en mildhybrid. Wie een diesel XC90 wilde heeft pech, nieuwe Volvo-modellen gaan de Zweden namelijk niet met diesels leveren. Wat ze wel krijgen, is veel autonome snufjes. Volledig zelfstandig rijden gaan de komende auto’s nog niet doen, wel moeten bestuurders straks hun handen van het stuur en hun ogen van de weg af kunnen houden. Mits de regelgeving dit toelaat, uiteraard.
Fans van de V40 hebben trouwens misschien geluk: Volvo-baas Håkan Samuelsson kondigt aan dat ze een nieuw model in de 40-reeks willen uitbrengen. Of het een vervolg wordt op die V40 is niet duidelijk, wel zei Samuelsson dat de Europese markt vraagt om een ‘kleine, premium auto’.
Via Autocar.co.uk. Foto: Volvo XC90 van BMW1, via Autojunk.nl.
kempenaer zegt
Heerlijk, een romig, koppelrijk, zuinig en schoon dieselblok. Komen ze straks met bio-diesel en dan is het helemaal milieuvriendelijk. In tegenstelling tot al die accu’s.
pa045 zegt
@kempenaer: de diesel is klaar. Uitontwikkeld. Een dinosaurus. Alle zooi om de motor heen die hem aan de huidige eisen moet laten voldoen, gaat stuk, vervuilt, enz.
mp014 zegt
@kempenaer: ik snap dus inderdaad niet waarom bio diesel niet op grotere schaal gebruikt wordt. Veel goedkoper en groener dan de normale diesel.
Te bedenken dat er hier in België mensen hun tank volgooien met rode diesel in de hoop nooit gepakt te worden….
laptom zegt
@mp014: misschien omdat we op de landbouw grond van bio diesel ook voedsel kunnen produceren.
sabrerator zegt
@mp014: nee, niet goedkoper. Ik betaal €1,669 voor een liter biodiesel (Neste MY). Dat is HVO, dus op basis van bio-restafval. Maar het zou mooi zijn als daar wat accijnskorting op komt en het in de buurt van dinosap komt.
thjvanvlerken zegt
Geen nieuwe diesels, we zullen zien
nikos zegt
Precies wat ik wil. XC90 puur elektrisch
VeniVidiVici zegt
@nikos: Weet je wat ik wil… Waterstof!
v60polestar zegt
@venividivici: heb toch liever die Yamaha V8 weer terug…
erwh zegt
@venividivici: en waarom zou je dat willen? Waterstof is omslachtige en dure manier om elektrische auto’s inefficiënt te maken.
Klimaat/milieu/rendement technisch kan je dan beter met een 6.8 liter V8 en draaikolk in de tank rijden. Heb je meteen meer lol.
911targa zegt
@erwh: waterstof is een manier van opslag van overtollige elektriciteit. Stel NL ligt vol 50.000 hectare (200.000 voetbalvelden) en zeg 100.000 windmolens. Dan kan het gebeuren dat he meer elektriciteit hebt dan nodig. Die sla je op in waterstof. Nu verbranden we nog oerbossen op winderige en zonnige dagen.
Daarom.
911targa zegt
@911targa: correctie: 50.000 ha is 100.000 voetbalvelden.
Blijft bijzonder: een van de drukste landen ter wereld (en niet de zonnigste) en dan die vol plempen met zonnepanelen en dan te bedenken dat we ook moeilijk doen over zoeklocatie woningbouw.
Politiek…..
Groninger zegt
@911targa: zullen we dan beginnen met het Johan Cruijff stadion vol leggen met die panelen?
pramm zegt
@911targa: er is al uitgerekend dat we voor 2050 geen significant overschot aan duurzame energie hebben. Sowieso lopen we in Nederland achter.
Maar bedenk je ook dat al die aangesloten elektrische auto’s ook een enorme opslag capaciteit hebben. En tegen die tijd hebben veel huishoudens een warmtepomp met een warmtebuffer in de kruipruimte en een thuis batterij, dus ook die eerst helemaal vullen. Pas als we dan nog duurzaam opgewekte elektriciteit over hebben, kunnen we het ons veroorloven om keten rendementen van 20 a 25% te veroorloven
911targa zegt
@pramm: even gechargeerd: jij blijft overdag thuis met je auto zodat je s nachts de verlichting kunt aandoen of naar je werk kan rijden?
We zullen het moeten doen met de mismatches: overdag wordt het opgewekt en s ochtends en s avonds hebben we het nodig.
Daarom waterstof.
Alternatief is mss het Markermeer vol te pompen en s avonds leeg te laten lopen. Waterkrachtcentrales, maar ook daar veel verliezen.
crepito zegt
@911targa: Oke en waarom zou je niet overdag op je werk opladen? Daar waar op parkeerplaatsen en -garages juist plek voor is?
laptom zegt
@crepito: 65% vd energie wordt overdag verbruikt. Juist wanneer er zon is. In de nachten heb je alleen een paar lampjes nodig bij de woonhuizen.
911targa zegt
@crepito: zoiets moet idd gebeuren, maar aanpassing van het netwerk.
Bij voldoende turbines en zonnepanelen kan er overdag teveel worden geproduceerd.
Dan draaien turbines niet op vol vermogen. Dit staat bekend als “energy curtailment”.
Er kan dus een mismatch ontstaan tussen productie (overdag) en verbruik op andere tijdstippen.
Daarvoor kan je waterstof gebruiken. Ja, inefficiënt, maar een turbine uitschakelen/niet laten produceren is inefficiënter.
Overigens doet die situatie zich al in Dld voor.
pramm zegt
@911targa: waar mijn auto staat maakt niets uit. Maar hij staat ca 22 uur per dag stil en zoveel mogelijk aangesloten. Daarbij is trouwens een gewoon stopcontact al meer dan genoeg. Dus mogelijkheden genoeg om te laden wanneer dat vanwege de productie van duurzame energie uitkomt.
edward330d zegt
Diesels gaan de Zweden niet leveren…. Volgens mij is Volvo inmiddels een kleine tien jaar in Chinese handen. Daarom ook de keus elektrisch en geen diesel.
laptom zegt
@edward330d: Die link zie ik nog niet.
edward330d zegt
@laptom: China is het land van de plug in hybride en ev. Volvo is van het Chinese Geely. De nieuwe XC90 komt alleen in plug in hybride en EV.
wijsneus zegt
@edward330d: Volgens deze logica zouden Duitse merken alleen auto’s moeten leveren met ten minste 300pk want Duitsland is het land van de Autobahn.
edward330d zegt
@wijsneus: u doet uw naam eer aan.
mpgc zegt
@edward330d: ironie is aan u kennelijk niet besteed.
911targa zegt
@wijsneus: in Dld worden iha ook sterkere auto’s gemaakt dan -zeg Italië- met als verklaring de in onbegrensde snelheid.
bmw1cabrio zegt
@edward330d: volvo heeft al jaren geleden aangekondigd dat ze vanaf 202x geen diesels meer gaan leveren, dus ze volgen hun strategie
edward330d zegt
@bmw1cabrio: ze zijn ook al jaren in Chinese handen.
joppe zegt
Grappig om eens de basis uitvoering te zien. Geen kenmerkende Koplampunits
juulzz zegt
@joppe: in Nederland nooit geleverd zonder Led :-)
juulzz zegt
@juulzz: excuses bedoel de T8 dan
bmw1 zegt
@joppe: Had deze gespot toen de XC90 net uit was en vond het wel een aparte uitvoering inderdaad.
pablo1971 zegt
Wat is nou de drijvende kracht achter dat zelfrijdende? De fabrikant die zo een dure optie kan verkopen, overheden die de illusie hebben dat er zo geen verkeersdoden meer vallen, of consumenten die te lui zijn om te rijden? Persoonlijk lijkt het me een ramp. Een lange rit is dan net zo iets als 10 uur in een vliegtuig moeten zitten of op de bijrijdersstoel. Blij dat ik onderweg wat te doen heb.
SimonMc zegt
@pablo1971: Waarschijnlijk een beetje van alle 3. Maar: computers worden niet moe, zijn nooit dronken, worden niet afgeleid,sturen geen appjes en reageren sneller dan jij ooit zal kunnen. Dus al bij al vind ik het een goede zaak.
toniominestrone zegt
@SimonMc: lopen alleen wel eens vast.
lippie zegt
2022?? Beetje laat denk ik. Tegen die tijd zijn alle specs van nu al volledig achterhaald toch?
stribo zegt
Protserige bak. En dat vaak allemaal voor één kop.. er kleeft altijd zo’n ‘ik zal hoe dan ook moeten laten zien dat ik geen Lidl klant ben’… (Verder absoluut een mooie auto, daar niet van)
tjorque zegt
Doe dan een V90!