Hoewel dit niet geheel onverwacht komt, ontvouwt Volvo een duidelijke toekomstvisie. Na de switch op maximaal 4 cilinders in zijn verbrandingsmotoren heeft het Zweedse concern nu bekend gemaakt alle toekomstige modellen als PHEV te gaan maken.
S90
Met de aankondiging van deze ‘elektrificatiestrategie’ licht Volvo een tipje van de sluier op voor de toekomstige modellen. Zo komen er plug-inhybrideversies van de 60- en 90-modellen, op basis van het nieuwe Scalable Product Architecture (SPA) platform. Een XC90 T8 en twee V60 PHEVs zijn er al, maar ook komt er een S90 PHEV ‘andere modellen’. Bij ons weten is het voor het eerst dat Volvo zich openlijk over de S90 uitlaat. We verwachten de opvolger van de S80 in januari te zien.
Volvo breidt ook het gamma plug-inhybrideauto’s uit met de introductie van een nieuwe voorwielaangedreven Twin Engine-variant.
Eerste volledig elektrische auto in 2019
Naast PHEV’s plant Volvo ook pure EV’s, in 2019 zien we het eerste model.
Nieuwe reeks compactere modellen
Niet alleen de SPA wordt uigebreid, ook komt er in 2017 een Compact Modular Architecture (CMA). Op dit kleinere broertje van de SPA gaan we een zwik modellen in de ’40’-reeks zien. Deze V40-broertjes kunnen zowel plug-inhybride als louter elektrische aandrijflijnen herbergen, aangezien Volvo Cars verwacht dat modellen met elektrische aandrijving op de middellange termijn goed zijn voor zo’n 10 procent van de totale autoverkoop.
Een video waarin de CMA wordt voorgesteld vind je op autojunk.
Gezien de recente ontwikkelingen over het brede spectrum van de fabrikanten verwachten we dat er rond 2020 inderdaad wat meer keuze is op EV-gebied dan een Tesla of een Nissan Leaf. Audi, Porsche, en VW werken aan EV’s, en Volvo wil ook een stuk van de taart.
Foto: Volvo XC90 Twin Engine-onderstel
autokieker zegt
Heb gehoord dat Volvo aan het testen was bij een fastned station waarbij ze minstens 10kwh hebben geladen, meer dan de reeds aangekondigde versie dus!
volvologisch zegt
Volvo gaat vreemd met die hybride wagens, wat is er met de 5 -cylinders gebeurd?
Gelukkig doen ze het wel veilig!
Gulli zegt
Betekent dit dat ze van elk model dat er komt naast de reguliere benzine en diesels ook een PHEV-versie gaan maken? Of zijn er in de toekomst geen auto’s meer te krijgen met alleen een benzine- of dieselmotor?
gregorius zegt
@Gulli: Als je het eerst leest, denk je het tweede.
Nu ik het nog eens na lees, denk ik eerder dat het het eerste is: alle nieuwe modellen zullen ook een PHEV variant hebben.
Het enige wat ze daarmee zeggen is dat ze ook hun kleinere unit als PHEV gaan leveren.
Dus eigenlijk weinig nieuws.
Gulli zegt
@gregorius: Bij de buren lees ik net het volgende, dus ik denk dat er inderdaad van elke auto OOK een PHEV-versie zal worden gemaakt;
[Later zal Volvo een compleet nieuwe 40-serie presenteren, een modellenlijn die op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA)-platform zal komen te staan. Bij de ontwikkeling hiervan is uiteraard rekening gehouden met de komst van elektrische- en hybride-aandrijflijnen.
Volvo heeft voor ogen dat binnen twee jaar tien procent van alle wereldwijd verkochte Volvos over een vorm van elektrische aandrijving beschikt.]
knipperlichtje zegt
Een mooie vooruitstrevende strategie die ook van een pragmatische instelling getuigt. Volledig elektrisch blijft eng zolang als er geen superchargers op iedere straathoek staan. Het hele idee van een auto is dat je op ieder moment vanaf elke plek naar een specifieke andere plek kunt gaan, een EV kan dat op dit moment nog niet echt (en het OV al helemaal niet). Een phev kan wel altijd overal naartoe, maar kan ondertussen wel emissieloos van woning naar werk en omgekeerd. Voorwaarde is wel dat de accu voldoende range geeft en de elektromotor krachtig genoeg is om zelfstandig de auto vlot voort te bewegen. Dat hele concept van het grootste deel van de tijd emissieloos rijden, maar toch al je fossiele vrijheden behouden staat mij wel aan.
granlusso zegt
@knipperlichtje: Nu nog zorgen dat iedereen netjes oplaadt, zo min mogelijk gebruik maakt van de brandstofmotor en dat fabrikanten die motoren ook wat zuiniger maken. Dan wordt het gggv
Gulli zegt
@granlusso @knipperlichtje;
Dat zou de ideale situatie zijn, echt alleen in ‘uiterste nood’ je benzinemotor aanspreken. Maar hoe krijg je de burger in het gareel en laat je ze echt zo zuinig mogelijk rijden? Op hun blauwe ogen vertrouwen zit er niet in (kijk maar naar de Foutlanders die massaal misbruikt worden als benzineslurpers met lage bijtelling).
Ik zie alleen maar kwalijke manieren vanuit de overheid om dit te sturen, en volgens mij zijn die allemaal vrijheids-inperkend (software-aanpassingen in de auto’s verplichten) of wordt autorijden weer voor de elite (brandstof zo duur maken dat je het wel uit je hoofd laat om die verbrandingsmotor te gebruiken, tenzij je geld zat hebt).
Misschien dat de meest vriendelijke oplossing zou zijn om alleen hybride-versies toe te laten waarin de verbrandingsmotor alleen kan worden gebruikt als range-extender en niet los te gebruiken is zonder EV of als boost náást de EV.
Ik kan bijna niet wachten tot er een revolutie in het creeëren van waterstof komt waardoor het niet meer zoveel stroom kost om het op te wekken. Dat zou alles zoveel makkelijker maken lijkt me.
parker zegt
@Gulli: ok, autorijden alleen voor de elite is dus de beste keuze. Ook geen files meer.
Crosscabouter zegt
@parker: laat mij raden: jij behoort niet tot t plebs?
Fijn voor jou….. Is t fijn daarboven?
gregorius zegt
@Gulli: tank-pas afschaffen.
Je werkgever die jou ‘meer betaalt’ omdat jij verder van werk woont, dat is eigenlijk een heel raar idee. Het kost een werkgever meer om een werknemer in te huren die per dag ook nog eens langer van huis is voor werk (en dus vermoeider zou moeten zijn).
Opladen kost je ‘minder dan de helft’ als je elektrisch rijdt. Kortom: veel rijders zullen opladen; en die wil je (als staat) elektrisch laten rijden.
postzegel zegt
@Gulli: foutlanders zijn fout door de bestuurders die niet stekkeren. En foutlanders die door loonslaven worden gereden hebben geen incentive te stekkeren. Echter, particulieren hebben zeker wel de juiste incentive. Geld besparen door te stekkeren.
granlusso zegt
@granlusso: Dan wordt het effectief*
clarkson zegt
Ik had niet verwacht dat fabrikanten zo groot inzetten op elektrisch rijden. Het verbaasd me echt. Ik had meer verwacht van waterstof in de toekomst.
Smokey zegt
@clarkson: Electrisch is toch de tussenfase tot waterstof? ( zegt men)
Volume waterstof is nog steeds onmogelijk, als ze dat niet onder de knie krijgen..
Ford komt ook met een samenwerkingsverband electrische auto, 2017 staat mij bij?
clarkson zegt
@Smokey: Een waterstof auto is in principe elektrisch. Ford heeft inderdaad al jaren een perfect waterstof systeem. Het is alleen nog te duur om te verkopen voor een normale prijs. Maar Ford heeft dat systeem al jaaaaaaaren. Dus ik vraag me af waarom ze dat al die jaren op de plank hebben gelegd? Ik denk dat de olie maffia er wat mee te maken heeft. Het is natuurlijk een flinke game-changer als waterstof vele male goedkoper en beter voor het milieu is al benzine. Niemand zal dan nog benzine kopen
autofanaat zegt
Ik wil vijfcilinders.
schuimbekje3 zegt
Misschien vinden ze het leuk om in de spits over de busbaan te mogen rijden in Oslo… Zover ik kan zien is er nog geen serieuze subsidie of voordeel in Zweden, dus wellicht voelen ze bij Volvo aan hun water (of lobby groepen) dat het er aan zit te komen. Hybrides zagen er ook heel duur uit. Voor 50.000 SEK heb je daar al een Legacy 3.0 Spec-B, dus ze moeten wel iets verzinnen om zulke auto’s duurder te maken.
Kan me niet voorstellen dat ze dit louter en alleen voor Noorwegen en de VS doen.
kennone zegt
8 jaar geleden maakte ze nog iedereen blij met de komst van een V8 tussen de mooie en vooral oersterke 5cilinders en nu gaan ze dit doen..?