Grinnik. Middels een hele droge opmerking maakt Volvo het abonnement voor de stoelverwarming van BMW belachelijk.
Gisteren ging collega @jaapiyo de wereld vertellen hoe het zit met de verkopen van premium auto’s. Daarbij keek hij uiteraard naar de Duitse inzendingen Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche. Maar uiteraard valt Volvo daar ook onder en het viel de woordentovenaar van Autoblog op dat Volvo het erg goed doet.
Het ziet ernaar uit dat Volvo dat zal blijven doen, want ze volgen niet de premium weg die BMW kiest, maar juist hun eigenwijze route. Zo heeft Volvo al heel snel alle vijf-, zes- en achtcilinders vaarwel gezegd. Ook diesels worden versneld uitgefaseerd. Tegelijkertijd zet het merk vol in op plug-in hybrides én volledig elektrische auto’s. Qua design is Volvo ook afwijkend van BMW: de Zweedse ontworpen zijn strakker en ogen tijdlozer.
Volvo maakt abonnement stoelverwarming BMW belachelijk
Maar Volvo gaat nog meer dingen anders doen. Tegen Bloomberg heeft de grote COO (Chief Operating Officer) van Volvo Björn Annwall een lichtje laten schijnen over de abonnementsdiensten. Daarbij maakte Volvo het abbonement van de stoelverwarming van BMW een beetje belachelijk:
We gaan aan mensen die 95.000 euro voor een auto betalen, niet nog een paar euro vragen om gebruik te kunnen maken van de stoelverwarming.
Björn Anwall, maakt abonnement stoelverwarming BMW belachelijk.
Schrijft Volvo dan het idee helemaal af? Nou, nee. volgens Anwall moeten dit soort aankopen achteraf significant zijn en dat is nu eenmaal niet het geval met stoelverwarming. Dat is gewoon een feature die in elke premium-auto standaard aanwezig dient te zijn.
Alleen voor grote upgrades
Zo stelt Björn Anwall dat een autonome rijfunctie wél in aanmerking kan komen om achteraf te kopen. Ook lijkt er een verschil te zijn tussen het achteraf activeren van opties en een abonnement. Zo kun je bij Polestar een update krijgen om flink meer vermogen onder de kap te hebben. Dat je kost je dik 1.000 euro, maar dan krijg je wel dik 60 pk extra.
Bij Mercedes doen ze het weer anders, daar kun je voor 1.200 euro per jaar genieten van extra vermogen voor je EQE 350 en 450 (geldt ook voor de EQE SUV). Deze upgrade is niet verkrijgbaar in Nederland (nog niet althans).
Het valt overigens maar te bezien in hoeverre BMW het abonnement voor de stoelverwarming gaat implementeren. Ondanks dat BMW denkt dat wij er wel aan zullen gaan wennen, blijkt niet alle wetgeving het er mee eens te zijn.
Meer lezen? Dit is de geschiedenis van de kleine Volvo!
rulefollower zegt
Sinds een paar dagen doen de virtuele maps op mijn e-tron 55 het niet meer. Gestopt na 3 jaar. Of ik even 250 euro over wil maken om het weer een jaartje te mogen gebruiken.
Helaas.
Volgende zal daus geen Audi meer zijn.
wimbers zegt
nooit voor betalen, gewoon CarPlay gebruiken
Papageno zegt
Of Waze of ABRP (a better routeplanner) (dus ja: groot gelijk er zijn zoveel alternatieven)
mashell zegt
ABRP is de Coldplay van de navigaties, enorm overhyped en helemaal niet zo goed.
baf07 zegt
Ik vind Coldplay toch echt wel heel erg tof…
Gulli zegt
Serieus, zoveel gezeik mee gehad toen ik twee jaar geleden met de EV naar Denemarken reed. ABRP ging continu uit van een veel te hoog verbruik waardoor we met 140km range al werden geadviseerd om te gaan laden. Dit ondanks dat ik netjes bij de start van de route steeds aangaf hoeveel range er op dat moment was, en hij weet welke auto ik rij etc etc.
Rond Hamburg (wellicht zelf ook niet opgelet en hadden we beter om Hamburg heen kunnen rijden) stuurde hij ons ergens de haven in om te gaan laden bij een laadpaal die niet bestond. Was ook geen plek waar je überhaupt een laadpaal zou zetten dus hoe hij daar ooit bij is gekomen, geen idee. Heeft ons wel een uur filerijden gekost om daar te komen, om vervolgens 4km ná Hamburg een paar prima snelladers langs de snelweg aan te treffen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat hij elke minuut over de kaart heen vloog naar de eindbestemming, en weer terug. En weer heen, en weer terug, 200km lang, elke fucking minuut. Daar word je goed simpel van als je dat de hele tijd in je blikveld hebt zitten, dat geschuif met die kaart.
Uiteindelijk hebben we ABRP gebruikt om de globale route uit te stippelen en hebben we vervolgens de bestemmingen in Google Maps opgezocht en die lekker laten navigeren. En voor elke volgende laadstop maar opnieuw laten berekenen want de eerstvolgende die hij aangaf was weer veel te dichtbij.
Nee hoor, ik snap die liefde voor ABRP ook totaal niet.
audirs3 zegt
@rulefollower
Is bij elk ander merk ook, dat je moet betalen voor navigatie updates. De enige oplossing is gewoon Android Auto of Apple CarPlay gebruiken.
JanJansen zegt
Totdat blijkt dat het systeem werkt. Dan zullen ze er toch ook in mee gaan.
Dit is natuurlijk gratis reclame, doen de Chinezen handig. Maar als consument ben ik het er natuurlijk wel mee eens.
MrSkyline zegt
1200 euro per maand voor extra vermogen? Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Overigens vind ik een eenmalig bedrag voor meer vermogen niet vreemd, je belast het voertuig zwaarder en dat heeft een uitwerking op eventuele garantiekwesties. Abonnementen voor functies in een auto ben ik absoluut geen fan van, ik zal dan ook ieder merk mijden dat aan dit soort onzin meedoet.
bietje zegt
In het artikel staat (nu) 1200 per jaar, daar vanuit gaand:
Eenmalig is niet raar. Een beetje nette vermogens- en DSG-upgrade met wat extra tweak-opties voor een VAG auto door JD-engineering gaat ook wel richting dat bedrag. Dus dat is wel te verantwoorden.
Maar de rest van een autoleven 100 euro per máánd blijven betalen ?
Ik vind het bezopen en zal ook alle auto’s mijden die proberen met dit verdienmodel nòg meer geld uit hun klanten te trekken. Dan moeten ze gewoon meer marge op de auto’s zelf nemen.
Natuurlijk begrijp ik wel dat het goedkoper produceert als je alle auto’s gewoon van alle opties voorziet ipv min-of-meer maatwerk voor iedere klant die dit wel wil hebben, maar dat niet. Toch is dit niet de oplossing.
CYBRTRK zegt
Is per jaar en niet per maand, wat niet wegneemt dat het nergens op slaat
rrfm zegt
Hij zegt 100 per maand.
Je betaald jaarlijks 1200.
Als je er extra garantie bij krijgt voor de batterij of een aanzienlijke korting bij vervanging zou ik er nog in kunnen komen anders is het gewoonweg idioot om jaarlijks een bedrag te betalen voor extra vermogen bij een sedan (die al snel is)
gregorius zegt
Mooi verhaal.
Zat afgelopen week bij in de EQS SUV. Mega gladde verkoper die deed alsof ie aan het levellen was met me. Natuurlijk verkopen we de EQS alleen met lifetime meesturende achteras, we doen niet aan die abo’s.
De EQS zat mooi in elkaar, maar slaat nergens op. Geen seconde krijg je het gevoel dat je in een S-klasse zit; tenzij je achter in gaat zitten. Daar zitten mn kids en die maken alles vies. Daarnaast was er weinig ruimte: kan geen kinderfiets in (itt tot volledige Joolz buggy + 20 inch fiets + hondencarrier in de XC90.
De EQS heeft me 1 stap dichterbij de EX90 gekregen.
rutgerg zegt
Mooie auto die EX90, alleen jammer dat je alleen kunt kiezen uit zwart, wit, 4 kleuren grijs of grijsblauw…
gregorius zegt
zoals 99% van de auto’s die nu rondrijden.
rutgerg zegt
Klopt, maar dat er geen keuze is is wel jammer. Felblauw of donkergroen vind ik altijd wel fraai. Evenals donkerrood…
bischero zegt
Wrap it in olijfgroen en voila, problem solved, restwaarde zelfs verhoogd ☺️
cloverleaf zegt
die XC90 is nog altijd veel mooier dan de EQS. Hoe je dan voor zo’n lelijke overprijsde Joolz buggy kan gaan is dan wel weer een raadsel ;).
Zal lekker voor de EX90 gaan. Is misschien niet zo mooi als de XC90 maar in ieder geval vele malen mooier dan de EQS.
gregorius zegt
Hoogzwangere vrouw die iets wil. Zeg je al snel ja. Overigens prima ding (vrouw en buggy).
bischero zegt
Joolz werkt in de praktijk wel heel fijn en is bij ons elke euro waard gebleken. Andere keuzes van vrienden bleken dubbel zo duur in the end.
Gelukkig al een paar jaar van die ellende af trouwens. 😁
bietje zegt
…”die deed alsof ie aan het levellen was met me”…
Haha… BURN !
raoufff zegt
Volvo is wel momenteel het mooiste Chinese automerk op dit moment.
rutgerg zegt
Vind dit altijd dooddoeners… ja de aandelen zijn in Chinese handen, maar volvo’s zijn gewoon op en top zweeds. Worden daar ontworpen en gebouwd over de hele wereld.
Daimler benz is ook grotendeels in handen van Kuwait en chinese bedrijven… maakt een Mercedes toch ook middenoosterse chinees.
rutgerg zegt
Vind dit altijd dooddoeners… ja de aandelen zijn in Chinese handen, maar volvo’s zijn gewoon op en top zweeds. Worden daar ontworpen en gebouwd over de hele wereld.
Daimler benz is ook grotendeels in handen van Kuwait en chinese bedrijven… maakt een Mercedes toch ook geen middenoosterse chinees.
Een daf vinden we ook een Nederlandse truck… ondanks dat het een Amerikaans bedrijf is.
vondick zegt
Een DAF vind ik een Amerikaanse truck. Omdat dat het ook is. Waar zit het hoofdkantoor? Volg het geld. Het is veel belangrijker om te kijken naar waar het management zit dan waar iets wordt geproduceerd. Zij bepalen wat er met de producten gebeurd. Een westers management valt dus altijd te prevaleren. Zij handelen automatisch meer in ons belang. En Chinese bedrijven moeten hoe dan ook naar de pijpen van de partij dansen. Bij Daimler zit het het meerderheidsbelang nog altijd keihard in Duitsland. Een vol Duits merk dus. Daarna kijk je nog eens naar waar de productie plaatsvind.
Ik vind het onwijs jammer. Ik heb Volvo altijd een van de mooiste merken gevonden, maar voor mij vallen ze af. Ik gun de Chinezen niet zo’n groot aandeel van mijn spaargeld, dat investeer ik liever terug in mijn eigen maatschappij (lees EU).
red5 zegt
DAF opereert grotendeels autonoom van PACCAR. Nederlands dus. Zo willen de Amerikanen het ook.
bischero zegt
Haha, de board hangt gewoon aan het infuus joh.
mashell zegt
Psst. Kijk eens na hoe de aandeelhouders verhoudingen van Mercedes (zoals Daimler tegenwoordig heet) liggen. Daarvan kun je niet zeggen of het Duits is. Overigens vind ik het niet relevant waar het management haar kantoren heeft maar waar de R&D zit, daar worden de product beslissingen genomen waar jij als klant mee te maken hebt. Daf is dus gewoon Nederlands, Volvo Zweeds en MINI, Rolls Royce en Bentley harstikke Duits.
koeberg zegt
Ondertussen op de A2: “Uw abonnement op de rem vervalt over 3 minuten. Klik hier om het abonnement nu te verlengen.”
dieselrat zegt
😂
alcantara zegt
Maar je gaat die auto van 95k vervolgens wel begrenzen op 180 LOL
sportevo zegt
Ooit, zeker een jaar of 25 geleden, zaten de achterburen van mijn ouders (ik woonde toen nog thuis) in de tuin met vrienden interessant te doen en wij konden het gesprek aardig volgen. Daarbij spraken ze op bekakte toon de magische woorden: ‘een Volvo koop je niet, dat is een investering’.
Sindsdien denk ik daar altijd aan terug als ik aan Volvo denk. Niet op een heel positieve manier omdat ik het merk altijd link aan die achterburen. Gelukkig denk ik dan ook weer terug aan de 850 T5-R die mijn vader midden jaren 90 had, want dat was wel een leuke auto.
718s zegt
Gewoon een Tesla Performance model kopen, alles zit er op, dik 500pk, je rijdt iedereen de moeder, electronica en navi en app is byfar superieur tov alle andere merken en niks geen upgrades of genaaid worden.
frederik zegt
Nou je doet je nickname geen eer aan. Ik hoef die gehypte meuk van Elon niet, zeker nu hij helemaal in de wappie/dictator/volidiootmodus is gegaan.
reset zegt
Maar Volvo hoofdkantoor zit in Goteborg, Zweden. Assemblage in Gent, België en Göteborg.
Mercedes heeft ook fabrieken in China.
Deze productielocaties, van elke autofabrikant, zijn alleen assemblagelocaties. Productie van de onderdelen komen uit de hele wereld, inclusief China.
Het waren de westerse management ( en aandeelhouders) en westerse consumenten die de keuze hebben gemaakt om voor goedkopere producten te gaan. Met als resultaat elders te laten produceren. Dat is de voornaamste reden voor globalisering.
Je verhaal is een beetje gek. Als je had aangegeven dat je een beetje rechts bent is dat veel duidelijker (en ook helemaal prima).
ddr780 zegt
Ik denk dat de richtingaanwijzer ook buiten het standaard pakket valt. Ook hierop kun je je abonneren. Velen die het niet doen….