Volvo zal over een maandje een S60 Polestar aanbieden, gewoon via de dealer. Het gaat om de D5-versie, die krijgt 20 pk en 40 Nm extra.
In Zweden heeft men de ervaring dat 20% van de kopers een gechiptunede versie aanschaft. Nederland gaat dit goede voorbeeld volgen, maar alleen voor de dikkere motoren (dus geen D3). De D5 mag aftrappen en zal over ongeveer een maandje te bestellen zijn met extra power (incl garantie). Standaard heeft de Volvo S60 D5 een vermogen van 205 pk en 420 Nm max koppel. Na de Polestar-treatment gaat dat omhoog naar 225 pk en 460 Nm. Geen spectaculaire stijging, maar volgens onze reporter ter plekke zorgt de upgrade voor een rustigere rijbeleving. De motor lijkt het makkelijker te hebben.
De prijs voor deze upgrade is nog niet bekend, maar zal rond de 1000 Euro liggen.
Bob zegt
Slimme marketingafdeling daar bij Volvo.
Laserblue zegt
Ik laat ‘m dan wel door MTE aanpassen …….
KaCh1ng zegt
1000euro? ziptuning doet het voor 500euro(+125optionele testbank) en geeft ervoor 42pk en 92nm :O !
autoblogger zegt
@KaCh1ng: yep, maar niet met fabrieksgarantie.
En dat is wel handig bij leasemaatschappijen enzo…
jack_abarth zegt
Aangezien dat 80% van de S60 rijders een leasewagen zal hebben, worden deze waarschijnlijk niet opgepept i.v.m. bijtelling.
Chilli_Red zegt
@ KaCh1ng : Ziptuning is dan ook ronduit rommel. Geen goede ervaring mee. Anderzijds, de Polestar chip heeft geen nadelige gevolgen voor de fabrieksgarantie.
g40freak zegt
@Chilli_Red: kan je wat meer info geven dan?
Wat zijn jouw ervaringen?
De reacties die ik heb gehoord gingen overigens allemaal over vag motoren (r32 en de 2 liter tfsi) waar allemaal een flinke portie extra vermogen uit kwam. de tfsi motoren (met vermogensuitdraai) kwamen allemaal zon 30pk sterker uit de tune kuur.
En reden ook duidelijk lekkerder. Ze hadden duidelijk meer koppel bij lage en midden toeren en trokken verder en feller door bovenin.
Laue zegt
Ik denk dat aftermarket chiptunerts het voor de helft doen, en beter.
Jesper zegt
@ jack_abarth: Je weet toch zeker wel dat je bijtelling betaalt over hoe de auto uit de fabriek komt? En dus niet over een chipkuur die achteraf wordt toegepast.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ KaCh1ng: Oh ja, Ziptuning! Fijne boys. Beloven 42 pk met een powerbox, zijn er meestal ehmmm 3…
En als je een software-update van Volvo nodig hebt (en dat heb je zo ongeveer elke maand met de gemiddelde nieuwe auto), Kan je elke keer weer langs de oplichters van Ziptuning!
De uitdrukking ‘goedkoop is duurkoop’ is nergens zo duidelijk als met tuning…
KaCh1ng zegt
@Svenska Aeroplan AB: heb er zelf geen ervaring mee , mr ik keek gwn naar tuningsites 20pk voor 1000Euro lijkt me veel
jack_abarth zegt
@jesper,
Oh oke, ik dacht dat het over de factuur geteld wordt. Overigens staat het er niet bij of het een achteraf chip is of niet.
Benjamin1 zegt
brutale move van Volvo!
Timmie zegt
Nou, aangezien ie dan boven de 211 pk komt, is dat een flinke schep belastingen erbovenop, althans in België.
Rdesign zegt
en wielen e.d.?
of gewoon niet? zou erg jammer zijn. ook nog niks gehoord van een R (design) uitvoering… :(
Chilli_Red zegt
@ G40Freak : Zowel mijn Mini Cooper S als mijn Golf GTI gebruikten na een “zip” behandeling best een slokje olie. Dit terwijl ze dit voor de behandeling amper deden. Je zou toch zeggen dat ik na het laten behandelen van 2 auto’s een redelijke mening kan geven. Een kennis van me die zijn 335Ci daar heeft laten doen is ook niet erg tevreden. Die heeft inmiddels al weer een fabrieks ( performance )chip.
Mijn huidige Mk6 GTD heb ik ergens anders laten doen, te weten bij ABT. Kost wel een aardige duit, maar nog geen enkele negatieve noot te melden na 18000 km.
Ik zou dus altijd een “chipper” adviseren die ook echt kennis van het merk in kwestie heeft.
g40freak zegt
@Chilli_Red: Nou ja, het is namelijk ook wel eens “leuk” om andere verhalen te lezen.
Op de site zetten ze uiteraard allemaal geweldige verhalen neer, dus was wel benieuwd naar jouw beweegredenen.
Maar de gechipte autos, los van ineens olie verbruik, merkte je wel verschil en reden ze beter???
Maar goed, mocht ik ooit weer eens een polo g40 hebben, ga ik wss ermee naar abt :)
Of eigenlijk eerst maar een g60 blok inbouwen en dan naar jd engineering.
Daar hoor ik ook alleen maar goede dingen over.
2fast1974 zegt
Goede zet van de Zweden. Het is al een mooie auto en nu krijg je er voor bijna niks ook nog eens 20 PK bij. Tja.. die bijtelling over 1000 euro?? 10 euro per maand! Doe mij die 20 PK maar. Ik hoop dat ze hem op de testdagen in Weert in deze uitvoering hebben staan.
http://www.autobedrijfrutten.nl/introductie-s60?gclid=CK7osLm-iaQCFVMqDgodQyW-Hg
RALM zegt
Zag gister voor het eerst die nieuwe S60 rijden, in het zwart met prachtige velgen eronder (halfzwart/halfzilver). Op afbeeldingen had ik mijn twijfels betreffende de proporties van het ding, maar in het echt ziet hij er super uit!
Sorcerer zegt
Nu nog een benzine-polestar met 400+ pk, net als die nieuwe C30 die ze nu hebben. 5-cilinder (bekende 2.5L-blok) met gigaturbo (en intercooler neem ik aan)! :)
Martijn zegt
volgens mij gaat het €750 kosten.
Ben echter meer onder de indruk van die V70 2.0T R-Edition, ding zit helemaal vol spullen en kost 42.495 met de juiste motor…….dat is pas lekker voor de bijtelling!!
LQDI zegt
Consumentenprijs 950€
werk zelf bij n volvo dealer in de receptie;)
LQDI zegt
In de btw uiteraard**
Tonnie zegt
Dan hoop ik nog steeds dat er eentje komt met een peekaatje of 400 =) ook nog uiterlijke wijzigingen verder?
Svenska Aeroplan AB zegt
Officiële tuning door de dealer met behoud van fabrieksgarantie. Doen ze bij Saab al een jaartje of 25…
Dus inderdaad, wat Bob zegt, slimme marketingafdeling daar bij Volvo.