Helaas, pindakaas. Volgens de hoogste baas van Volvo komt het Zweedse merk niet met een concurrent voor de Mercedes S-Klasse of BMW 7 Serie op de markt. Volvo fanboys hoopten daarop omdat Li Shufu (CEO Geely) had geroepen dat die er moest komen.
Toen Volvo in 2011 de Concept Universe en Concept You liet zien, begonnen een aantal mensen al te dromen over zo’n Zweeds topmodel. Destijds probeerde CEO Stefan Jacoby de verwachtingen al te temperen, maar de geruchten bleven rondzingen.
De nieuwe CEO van Volvo (Hakan Samuelsson) heeft op de Shanghai Autoshow nogmaals bevestigd dat er geen topmodel gaat komen:
“We don’t have any ambitions to go into a segment where we would compete with vehicles that have V-8 or V-12 engines. We don’t believe it would fit our brand image.”
Het lijkt er dus op dat de grootste modellen in het gamma van Volvo de S80/V70 en de XC90 blijven. Gezien het feit dat Volvo zich volledig gaat focussen op viercilinders en hun nieuwe SPA (Scalable Platform Architecture) platform is dat ook wel verstandig.
Volvo blijft overigens streven naar 200.000 verkochte auto’s in China in 2014. Dat kan nog wel eens een zware klus worden, want vorig jaar stopte de teller op 42.000 auto’s en dat was 11% minder dan in 2011.
In 2020 wil Volvo wereldwijd 800.000 auto’s verkopen. Vorig jaar werden 421.951 verkocht en dat was 6.1% minder dan in 2011.
Esprit_de_Flandre zegt
Het is toch niet omdat Bayerische, Daimler en Volkswagen V8 en V12 gebruiken in hun topmodellen, dat Volvo dat moet doen? Beetje een drogreden dus.
Meer nog, V8 en V12 past niet bij de ‘brand’ zoals ze zelf zeggen, maak dat dan een USP van je topmodel: een bescheiden maar toch krachtige motor. En als er dan toch één of andere tuner een dikker stuk onder die lange motorkap wil plooien, kan dat geen kwaad…
kenner zegt
@Esprit_de_Flandre: snap het wel. Als je als CEO mag kiezen uit een bijv een s65 met v12, 7 serie of a8 met v8, of een volvo (denk dat ze hem s90 kunnen noemen) met viercilinder dan denk ik dat de meeste zullen kiezen voor de dikke duitsers. Gewoon voor de prestaties. Tenzij het natuurlijk de CEO is van treehuging bv
mashell zegt
@kenner: als de RvC een CEO een S65 aanbied dan is er iets ernstig mis bij het bedrijf. Een CEO hoort in een diesel of hybride vervoert te worden, dat is economischer en daarmee beter voor het bedrijf. Plezier beleeft de CEO maar in eigen tijd.
Esprit_de_Flandre zegt
@kenner: Neenee, de CEO kiest voor de S of 7 omdat er een V12/V8 beschikbaar is, maar zelf kiest ie voor de 6-cilinder diesel. De status van de topmodellen straalt af op de ‘gewonere’ varianten, wat altijd leuk (en noodzakelijk) is in het premiumsegment…
guusboum zegt
Jammer, die universe concept ziet er schitterend uit…
str8six zegt
@guusboum: zeg dat! Eindelijk eens een gedurfde, spraakmakend model uit Zweden. Maar helaas…
berlinetta zegt
Niks mis met een viercilinder in zo’n grote auto. Gewoon bouwen dus.
kaasboerin zegt
@berlinetta: Zoiets weegt al gauw 1900kg +.
Dan wil je wel wat koppel over zoveel mogelijk toeren, dit zodat je comfortabel kunt rijden zonder als ’n mongool de toeren in te gaan steeds. ‘Lui’ rijden dus. Moet je dus minimaal met 1/2 turbo’s komen op zo’n kleine blok.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Een 4 cil. XJ weegt 1672kg, door slim materiaal gebruik kan het dus wel wat lichter.
Ik zou me er niet gestraft voelen met de prestaties van die bak.
audifreak zegt
@jrk68: Klopt, sinds Audi met het Audi Space Frame kwam probeert iedereen dat, maar 4 cilinders zijn toch wel wat weinig voor een sublieme rijbeleving. Daar heb je minimaal een V6 voor nodig (zeker in deze klasse)
adii zegt
@audifreak: ja hoor daar gaan we wier …. Audi kwam eerst en iedereen wil het namaken .
berlinetta zegt
@kaasboerin: Met een goeie diesel kun je al heel wat bereiken.
btracing zegt
Prachtige concept, maken die hap! Volvo = Volvo, heeft z’n eigen aantrekkingskracht (hè Wouter?)
the-budel-guy zegt
Jammer. maar aan de andere kant wel verstandig. ze komen met de S80 al niet tussen de 5serie’s E-klasses en A6jes laat staan dat ze mensen er van weerhouden een 7 serie of A8 te kopen.
norge zegt
Geruchten blijven anders sterk aanhouden in Zweden dat het wel komt .
robbie zegt
@norge: het lijkt mij heel sterk.
a) CEO ontkent het (voor de zoveelste keer)
b) SPA platform is waarschijnlijk niet groot genoeg. Extra platform = extra kosten
c) Volvo zit al in zwaar weer (verliezen), investeren in zo’n prestige project is dan niet slim
Design_Driven zegt
@norge: Wishful thinking waarschijnlijk.
Carreza zegt
Volvo is sowieso niet aan mij besteed. Die concept vond ik overigens ontzettend lelijk, dus wat mij betreft een goed plan om hem niet te bouwen. Voor de liefhebbers allicht een spijtige zaak.
renezzzz zegt
Wat mij betreft mogen ze zo’n auto wel maken, maar denk wel dat het inderdaad verstandig is niet te doen. Het is een nichemarkt, waarin ueberhaupt al weinig verkocht wordt. Volgend jaar eerst eens de nieuwe XC90 afwachten (als die niet wordt afgeblazen), die zal qua formaat al groot zat zijn.
fit4fun zegt
Volvo heeft geen 8 of 12 cilinder motoren;
Ook in China groeit de SUV markt een stuk sneller dan de sedan markt;
Volvo heeft het geld niet om zulke prestige modellen te ontwikkelen;
Volvo kan in dat segment niet op tegen de concurrentie.
mashell zegt
@fit4fun: Maar China is een heel andere markt. Met weinig historie. Daar kan er zomaar zijn dat Volvo of Opel meer in de smaak valt dan Audi of BMW en zo meer status verwerft.
Orichy zegt
Laat Volvo zich maar concentreren op de S80, om een goed alternatief te hebben voor een BMW 5-serie, of Mercedes-Benz E-klasse.
Voordat men in een hoger segment stapt, waar men nog geen kaas van gegeten heeft.
Leer van de fouten van bijvoorbeeld Mercedes-Benz/Maybach, want het kan hartstikke fout gaan, zeker in onzekere tijden, als de huidige.
Advies aan Volvo, bouw lekker fijne 4-, 5- en 6-cilinder motoren, die eventueel ondersteunt met hybride technieken en turbo’s, een top prestatie leveren en bekijk over vijf, tot tien jaar, of een stap hoger nodig cq. haalbaar is.
svenboog zegt
Zou een Audi a1 concurrent geen goed plan zijn?
driftkicker zegt
Polestar zeg ik!