Misschien wel één van de opvallendste trends in autoland: compacte auto’s overgoten met een premium sausje die voor teveel geld de deur uit gaan. Zelfs in kwakkelend Europa is daar nog vraag naar. En wat heeft Volvo in dat segment te bieden? Precies, helemaal niets. Maar dat gaat wellicht veranderen.
Volvo’s eindverantwoordelijke, de wel/niet naar Opel vertrekkende Stefan Jacoby, deed in een interview met Automotive News uit de doeken dat ze de concurrentiestrijd met de Audi A1 en de MINI’s van BMW eigenlijk wel zien zitten. Veel details werden niet gegeven, maar om een model onder de V40 te realiseren zouden ze opzoek moeten gaan naar een partner om kosten te delen en bij hun Chinese mama Geely moeten aankloppen voor compacte motoren (we sluiten hybride-aandrijflijnen ook niet uit). En de naam laat zich ook nog gissen, maar iets in de trend van V30 of V20 zou niet ondenkbaar zijn. Zeker nu de rol voor de C30 is uitgespeeld.
Volvo die een compact model opteert en daar een containerlading luxe overheen dendert, we krijgen spontaan flashbacks naar de 480. Stiekem zou het toch best wel leuk zijn als Volvo weer een écht eigenzinnig ‘kleintje’ zou baren.
Het zal alleen nog even voordat ze iets tastbaars kunnen tonen. “My priority is to bring the Scalable Platform Architecture online and to renew Volvo’s core ranges, the 60, the 80/90 and the SUVs. When I have managed this, I will look to diversification, going into niches, doing a sportback and also looking to smaller cars.” Aldus Jacoby.
bbroek zegt
zeker een verkorte v50
bbroek zegt
@bbroek:
jrk68 zegt
@bbroek: Dat lijkt meer op een Audi A3 die heel hard achterin een V50 is geknalt.
Pulizano zegt
Zo opwindend dat ik haast was vergeten dat het merk nog bestond.
zakar36 zegt
Hmm ben benieuwd. De C30 was altijd al een leuke auto geweest waar je heerlijk mee kon sturen. Volvo, verras me!!
sdk16420 zegt
En weer is Mercedes er te laat bij *denkt aan nieuwe A-klasse*
jordy14 zegt
@sdk16420: hoezo, ik snap hem niet.
screamer zegt
Jamaar… De C30 was/is toch concurrent voor de Mini en de A1 en dergelijke? ok hijs mss een tikkie groter, maar wel net zo apart en opvallend (vind ik dan)
Dus laat ze gewoon een nieuwe C30 uitbrengen, iets kleiner en lichter dan de huidige C30. dat helpt mss
Frankypanky zegt
Hm,
Moet ik denken aan een mini-premium iets, zoals dit?
Freewarefreak zegt
@FrankypankyV8: oops ik was die al bijna vergeten. Een kleine premium sedan haha
Tonnie zegt
Wordt de c30 niet meer gemaakt dan? Dat was echt wel een leuke kleine auto
potver7 zegt
@Thijsj: klein is een relatief begrip natuurlijk. De C30 is in de basis een verkorte S40. Ten opzichte van een Mini, 500 of A1 is hij aan alle kanten groter – behalve misschien op de achterbank en in de bagageruimte.
Wat Volvo nodig heeft is een compact model dat als zodanig is ontwikkeld, en niet te zwaar leunt op een bestaande Volvo-architectuur. Feitelijk een model onder de C30 dus.
Overigens gaan er inderdaad geruchten dat de levering van de C30 in Nederland eind-2012 of begin-2013 stopt.
potver7 zegt
Als ze nu nog op zoek moeten naar een partner dan duurt het nog wel minstens een jaar of 3-4 voordat er iets op de markt komt. Kortom ze lopen wel heel erg achter de feiten aan.
De hang naar kleine auto’s is nou niet iets van de laatste drie weken of zo, hier hadden ze gewoon veel eerder mee moeten beginnen. Zal wel te maken hebben met ontwikkelingscapaciteit – voor een relatief kleine producent hebben ze al heel wat nieuwe modellen uitgebracht de laatste paar jaar.
norge zegt
Een 480 was geen kleine auto ,meer een middenklasser coupe .
p993 zegt
Compacte luxe overpriced auto’s, daar past de huidige V40 toch ook in ?? Noem het ding aub geen echte stationwagen.
acab1 zegt
@p993: De V40 is groter dan een Golf. Je kan de V40 geen station noemen, maar hij valt zeker niet in de klasse van de Audi A1. Logisch dat Volvo ook marktaandeel mee wilt pakken in het A en/of B segment.
stanny zegt
@acab1: toch noem ik hem station..
masterstig zegt
@stanny: Dat moet je dan zelf weten, ons boeit het niet.
masterstig zegt
Ben benieuwd, even over de V40: Prachtige wagen van binnen en van buiten, erg stijlvol. Ik zou de V40 véél liever hebben (alle wagens die ik nu noem gewoon met ”normale” motoriseringen) dan de 1-serie (die neus, help! Over die Polo achterlichten nog maar te zwijgen…), de A-klasse (ik ben blijkbaar één van de weinigen maar ik vind het design niet zo heel geslaagd) en de A3 (hoewel ik dat ook wel een mooie wagen vind, maar wel wat saai. Is gewoon een mooi zakelijk model.) Ik moet wel toegeven dat ik niet in die modellen heb gereden, maar puur qua design/smaak zou de V40 het best bij mij passen.
bert_gort zegt
@masterstig
En je rijd niet zo’n duits massaproduct dat iedereen heeft
masterstig zegt
@Bert Gort: Ach, dat maakt me nog niet zo heel veel uit, maar onderscheiden is natuurlijk best leuk. Eigenlijk steun je nu wel de Chinezen, maar goed… Gewoon aan de Zweden denken, dan komt het wel goed (die Chinezen maken/designen de modellen niet, zijn alleen maar de houder van het bedrijf). :)
alfamail zegt
NOG KLEINER???????
Volvo V 0,1 ofzo?
mashell zegt
Waarom kleiner? Dat segment zit al zo vol met MINI, DS3, Mito en A1. Dat de V40 als zelfstandig model de S40, V50 en C30 kan vervangen geloof ik niet. De V40 is echter wel een goede basis om een leuke coupe C40, een echte stationwagen V50 en met wat meer moeite een vlotte sedan S40 van de maken. Een maatje kleiner ontwikkelen kost heel veel, levert niet veel op en doet afbreuk aan de merkwaarden opnde manier zoals je de A1 ook niet echt serieus kunt nemen als echte Audi.