Volvo heeft een nieuwe manier gevonden om zich te onderscheiden van het grauw en brengt de zon in je auto.
Voordat je zegt ‘daar zijn ramen toch voor’: Volvo gaat zonlicht brengen met behulp van technologie. Dan niet in de vorm van een satelliet in de ruimte met spiegels waarmee ’s nachts de zon nagebootst kan worden, maar met kekke LEDjes. Het Zweeds/Chinese merk denkt met die LEDjes namelijk het licht van de zon te kunnen nabootsen qua frequenties en golflengten.
Dit zou volgens Volvo voordelen hebben voor het welzijn en welbevinden van de inzittenden. Het lijkt een voor de hand liggende gedachte. Als het buiten zonnig is, voel je je vaak toch net wat beter dan wanneer het grafslecht weer is. Tevens krijg je ook daadwerkelijk wat meer vitamine D in je lijf. Of dat laatste ook bij de kunstmatige LEDjes van Volvo werkt, meldt het bedrijf niet. Maar technisch gezien is het wel mogelijk. Hier en daar wordt dit al toegepast in gebouwen.
De LEDjes van Volvo vormen een scherp contrast met de Ambient Lighting in menig Duitse dikbolide tegenwoordig. Niet geheel verrassend, maken de Duitsers er weer een kermis van die aan de ene kant gaaf is en aan de andere kant grenst aan slechte smaak. Je kan vaak kiezen tussen twee-tot-de-macht-x aan kleuren. Zo niet bij Volvo dus. De LEDjes accentueren slechts subtiel de svelte materialen in het interieur.
Het systeem debuteert in de Volvo EX90 en de Polestar 3. In die eerste verzorgen 72 LEDjes die het zonlicht simuleren de hele interieurverlichting. Na al je woon-werkverkeer voel je je dus zo ontzettend goed, dat je ook thuis weer het zonnetje in huis kan zijn. Waarvan akte.
mjpamsterdam zegt
Ja Hoor , ik moet huilen ! Volvo is definitief Chinees ! Ik laat me maar overrijden door mijn eigen 240 uit 1989.
tenaci zegt
Ik hoorde laatst iemand zeggen: in de jaren ‘90 was de auto uitgeevolueerd. Daarna is er alleen maar technologische onzin toegevoegd. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, maar als ik zulke verhalen als dit lees is dan ben ik het toch wel met deze beste kerel eens…..
piebepost zegt
Toch zit er wel wat in al denk ik zelf eerder aan begin jaren 2000. Ja, natuurlijk, elektrische aandrijflijnen zijn best een revolutie. Maar als je naar auto’s met brandstofmotor kijkt? De huidige generaties rijden niet veel beter als hun voorganger, zijn niet veel veiliger, kwalitatief niet veel beter, het verschil zit in mijn optiek vooral in infotainment.
Kijk eens naar de Golf. De 2 was een revolutie van de 1, de 3 van de 2, de 4 van de 3 en de 5 van de 4. En sindsdien? Tsja, hoeveel beter is een Golf 8 nou t.o.v. een Golf 5?
Een Volvo V40 uit 2003 had in 2013 zijn beste tijd wel gehad. Een V50 uit 2004 is anno 2023 nog steeds een goede auto.
Aon zegt
Ik dacht in eerste instantie dat dat kleine rondje op het dashboard voor zon moest gelden.. Een heel ´lief´ klein zonnetje, dat het donder straalt.
sabrerator zegt
Omdat auto’s zelf volslagen oninteressante eenheidsworst zijn geworden, weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen.
mattr zegt
Veeel te felle LED lampjes bouwen kunnen die Chinezen wel
moveyourmind zegt
Eindelijk een cabrio voor kwezels die bang zijn dat hun haar door de war komt.
Of bang zijn dat de labrador wegwaait met het dak open.
flyerbunch zegt
VW komt ook met een nieuwe feature die lijkt op de dak hemel van RR, maar in dit geval is de gevel dak hemel om te toveren blijkbaar ipv kleine ledjes..
William zegt
Schermpje voor je, schermpje naast je, geen reservewiel, en idiote portiergrepen aan zowel de binnen- als buitenkant. Zo kunnen we 95% van al die nieuwe EV’s wel samenvatten.
En natuurlijke de eindeloze hoeveelheid gimmicks. Zo hebben de overbodige marketing types ook nog wat te doen.
dawwg zegt
En als je over 10 jaar een elektronisch probleem hebt, mag je of 20K neerleggen of ‘m naar de schroot brengen …
karhengst zegt
Mag je je voor een autoritje in gaan smeren met factor 50, nee dank je.
Al zou enige verkeersdeelnemers een wake up light niet misstaan. Ruik ik een joint venture met Philips?
I Love Porsche zegt
Even inlezen wat ’t verschil is tussen infraroodlicht (waar je door verbrandt) en zichtbaar licht.
racerx zegt
Even inlezen wat het verschil is tussen infraroodlicht (dat warm aanvoelt op de huid) en UV licht aan de andere kant van het spectrum (dat in staat is dieper door te dringen en als zodaning bruining en uiteindelijk huidverbranding veroorzaakt).
Rudeboy01 zegt
Wil je de zon in je auto…neem een cabrio!