De Volvo Jakob (AKA ÖV4, een Zweedse vertaling van cabriolet met vier cilinders) was in 1927 het eerste model van het Zweedse merk. Ter ere van de tachtigste verjaardag van Volvo (en 15 miljoen personenauto’s) is er een hotrod op basis van de Jakob gemaakt.
De Jakob wordt nog deze maand officieel onthuld in het Volvo Museum in Göteborg, waarna de auto begint aan een tour langs diverse Noord-Europese landen en de VS.
Verantwoordelijk voor deze HotRod is Leif Tufvesson, die eerder verantwoordelijk was voor de V8 Speedster en de C70 Caresto. De motor in de nieuwe Jakob is een Volvo T5 met turbocharger. Er is een Flexifuel conversie toegepast zodat de auto zowel op benzine als ethanol kan rijden, het vermogen is 265 pk met 370 Nm max koppel. De overige technische specificaties zijn als volgt:
Chassis: Carbon-fibre chassis. Steel subframe to carry the engine.
Front suspension: Live front axle with built-in steering gear. Concealed control arms, spring struts featuring coil-over gas dampers.
Rear springs: Wishbone. Internally fitted, concealed control arms and spring struts with coil-over gas dampers.
Body: Hand-beaten aluminium body.
Colour: Similar to Volvo Jakob Blue. The exact name and colour code of the original have been lost over the years.
Interior: Hand-sewn light brown smooth and perforated hide. Foam padding. Classic vertical piping in the backrest.
Gearbox: 5-speed manual M90 gearbox (Volvo 960).
Brakes: Specially manufactured brake discs fitted to the wheel rims.
Front wheels: 10×22″ AEZ Forge rims.
Rear wheels: 8×19″ AEZ Forge rims.
Front tyres: Pirelli Scorpion special 225/55/19.
Rear tyres: Pirelli Scorpion special 295/40/22.
QuattroPorte zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Kevski Style zegt
Hebben! Echt helemaal mijn ding!
Kevski Style zegt
Overigens zou ik hem wel wijzigen op details, maar dat even terzijde….
jelleken zegt
dit is wel zeer mooi! enkel het valiesje hangt er wat verloren bij vooraan vindt ik, ging waarschijnlijk wel mooier zijn zonder, maarja, het is een showmodel :)… trouwens originele en mooie banden ook!
frank zegt
een dikke volvo ?!
wow sinds lange tijd dan eindelijk xD
jasper zegt
wtf doet die koffer vooropXD
Superleggera zegt
Deze zin loopt niet helemaal lekker: “Verantwoordelijk voor deze HotRod Leif Tufvesson, die eerder verantwoordelijk was voor de V8 Speedster en de C70 Caresto.”
ZwerverRoodbaard zegt
Voorkant ja, Achterkant GRUWELIJK (niet positief)
Turbopaultje zegt
Zeer fraaie showcar. Kan een ding niet vatten: Waarom heeft men in hemelsnaam dat foeilelijke carbon kleppendeksel genomen ?
autogek zegt
vooruit is nog steiler dan van een hummer!
voorkant is geslaagd, de achterkant minder
Tycho zegt
Helemaal schitterend, meer van dit soort gekheid!
CooperS-lightningblue zegt
Dik ding!
autoblogger zegt
@Superleggera: thanks, het is aangepast.
Ik heb de specs er ook nog even bijgezet.
Antonius zegt
heel mooi interieur, echt geweldig!
JaQ zegt
prachtige auto!
Silverarrow zegt
Mooi ding, maar dat interieur is wel erg kaal. Daar hadden ze best wat meer werk van mogen maken.
Alwood zegt
Heb echt helemaal niks(!) met hotrods… maar dit ziet er stiekem wel lekker uit :P machtig oog voor details moet die designer hebben :D
ook leuk! die Buell remschijven in de voorwielen. En waarschijnlijk dat het origineel een ketting om de achteras had lopen… de vorm van de achteras is bewaard gebleven maar nu zit er een diff in.
lincoln zegt
ha ha ha .. allemaal nederlanders/belgen die een Zweed willen vertellen hoe die een hotrod moet bouwen .. ha ha ha ha ha ..
dit moet het autoblog dieptepunt zijn ..
Dimsss zegt
Zeer apart maar zeker niet lelijk.. En dat tasje vanvoor had ik er wel niet opgezet. En euhm dat raam da recht of met 90° zo staat ziet er mij niet zo aerodynamisch uit.
Grtzz
Zoef zegt
Dat tasje is een bumper natuurlijk.
En ik mis spaakwielen.
Maar is echt wel mooi.
Berbertje zegt
Vind hem wel heel vet :) net als eerst die v8 speedster
DJD zegt
hij is erg leuk als erbij. alleen vind ik het nu net een badkuip op wielen, maar dat maakt hem nu jiust leuk. lekker dik en weer iets voor op mijn verlanglijstje…
SimonMc zegt
Had toch liever spaakvelgen gezien om de klassieke vorm wat te benadrukken.
kowalsk zegt
op t eerste gezicht echt cool, zeker die koffer/bumber… maar nu ik m wat aandachtiger heb bekeken is -ie mij toch té klassiek. die voorruit, verschrikkelijk! helder glas in de lampen mag van mij ook wel… en die hoek tussen motorkap en zijkant iets subtieler.
GJVers zegt
Tjonge wat een dikke bak. Maar idd, het carbon kleppendeksel snap ik ook niet helemaal…
jef rc zegt
mat zetten en dan is hij af
Mardec zegt
Echt een mooi ding! Volvo is redelijk goed bezig de laatste tijd vind ik persoonlijk :)
Oi! zegt
strakke badkuip op wielen!
Wolluis zegt
Wijzen auto, leuk, strak en moderne look.
Rick dos zegt
Eén woord: Prachtig! Hier kan ik helemaal van genieten!
Mooi werkje weer. Maar goed, dat was de V8 speedster ook.
343bhp zegt
Zeer geslaagd, de velgen hadden misschien wat authentieker gemogen
Maar waarom doet Volvo dit in hemelsnaam? Imo totaal niet hun stijl, misschien doen ze het om een nieuwe doelgroep aan te trekken?
jan aka pueblo zegt
die valies vanvoor eraf, mss een klein beetje verhogen en dan aan m’n deur zetten
CCX zegt
Tsjien, ging hij daar niet meedoen met de Red-bull-zeepkistenrace ?
schnitzerken zegt
leuk hoor, maar waarom houden ze hun niet wat meer bezig met hun productiemodellen wat aan te passen. Eerlijk, die modellen lijken in de front allemaal zo op elkaar dat je bijna geen verschil ziet tussen hun kleinste model en hun grootste. Sorry maar ik ken de modellencodes van volvo niet.
Dit is wel een leuk concept, alhoewel er maar weinig leuke eigenschappen op zitten, hij is zo strak, net 4 platen ijzer aan elkaar gezet . . .
Ejay zegt
Is deze op basis van een ÖV4 of geïnspireerd door? Indien een originele ÖV4 is omgebouwd is het erg zonde. Indien het geïnspireerd is door dan is het natuurlijk een geweldige wagen.
sebastian zegt
@autoblogger
“Front wheels: 10×22″ AEZ Forge rims.
Rear wheels: 8×19″ AEZ Forge rims.”
hoe zit het dan met zijn gearbox? 1speed forward and 6speed rear…
sebastian zegt
@lincoln
je kunt het beter aan een zweed vragen, hoe je een hotrod moet bouwen. dit vind ik de eerste echt mooie hotrod… daar kunnen jullie amerikanen nog wat van leren :)
op een am. hotrod zie je zelden een harmonie van traditie en functie zo mooi uitgedragen als bij deze. bij jullie gaat het altijd een cartooneske kant op en dat is jammer.
marnik zegt
eenheid siert , WOWWW !!! nice job
bram zegt
stoer! ik vind de achterkant juist mooi, leuk hoe ze dat gemaakt hebben. Mooi voor bij een show.
Bas zegt
Helemaal met Alwood eens :) …1 zeeer geslaagde rod.
thomas zegt
Erg tof, ook die oude grille met oude logo. goed dat volvo hier geld in steekt. Is weer ’s wat anders dan een duffe jubileum uitgave. inderdaad: Hebben!!
M Freak zegt
Een enkele reactie die gaat over het interieur…Hot Rods moeten juist kaal zijn! Dat maakt ze zo puur :)
lincoln zegt
@Sebastiaan .. wat “custom made” betreft kan de hele wereld nog wat leren van zweden .. moet je voor de gein eens naar een car of bike meeting in vastaras gaan ..
lincoln zegt
@autoblog .. ik bied me bij deze aan een reportage te maken over de hotrod scene in zweden .. moet wel iemand effe spelling checken voor me ..
want van dat geleuter word ik knetter ..
dekster zegt
4cilindercabrioaandrijving?
Chip zegt
Echt een top bak!
Maar dan wel zonder die koffer aan de voorkant (wordt toch alleen maar vies) en het liefst met schuin glas.
Die achterlichten zijn trouwens wel erg mooi en slim bedacht, echt tof.
Lars Boelman zegt
Beide mannen die deze auto gebouwd hebben, komen bij Koenigsegg vandaan. Beide vaklui waar ik enorm veel respect voor heb. Ben paar maanden geleden (toen ik nog bij Koenigsegg werkte) bij ze op bezoek geweest toen ze deze auto aan het maken waren. In het echt een vreselijk mooi product met ongelooflijk mooie details er in verwerkt (hij heeft bijvoorbeeld wel vering op de vooras, maar je ziet het niet).
Voor zover ik begrepen heb, zijn alle onderdelen of Volvo of Caresto. Caresto heeft ondersteuning gehad van Volvo bij het ontwikkelen van dit model. Heel mooi om te zien hoe de materialen worden gebruikt en met welk oog voor detail het in elkaar is gezet.
Achtergrond info:
De man achter Caresto heeft bij Volvo op de ontwerpafdeling gewerkt, daarna bij Koenigsegg een groot deel van de ontwikkeling gedaan en toen voor zichzelf begonnen omdat het bleef kriebelen. Klinkt bekend…
De andere man achter deze auto heeft een Amazon op zo’n mooie manier verbouwd dat je op het eerste gezicht wel ziet dat er iets anders is, maar je niet kan zeggen wat precies. Tot er een oude naast staat en blijkt dat er niet een bodypanel nog gelijk is. Wanneer hij de 650pk sterke motor start, met vlammen uit de uitlaat aan de zijkant komend, besef je je dat nog beter.
Bliz zegt
Wow, enorm gaaf, alleen jammer dat de motor zo enorm is ingepakt.
sebastian zegt
@ lincoln, mis je geen chroom? :)
lincoln zegt
@Sebastiaan .. ik heb nix te missen op andermans auto,s .. ik ben ook niet van het soort dat commentaar heeft op andermans hobbies .. en als ik chroom wil zien dan ga ik wel naar een ander continent ..
Robert zegt
prachtige auto!
Tom# zegt
Waaah dik! Gimme gimme!
Zo-een wil ik wel op me stoep hebben staan! Echt mooie kleurencombo en mooie details zoals het koffertje voorop. Wat zal die een bult vliegen ontvangen..
]M[ zegt
Geniale auto, maar kan iemand me een goede definitie van een Hot-Rod geven? dit ding heeft idd gelijkenissen met andere auto’s die de naam ‘hot-rod’ dragen, maar wat maakt ’t zo bijzonder?
sebastian zegt
@lincoln
ha ha ha .. allemaal nederlanders/belgen die een Zweed willen vertellen hoe die een hotrod moet bouwen .. ha ha ha ha ha ..
dit moet het autoblog dieptepunt zijn ..
je hebt anders wel commentaar op andermans bevindingen…
sebastian zegt
@lincoln
als ik je nu zeg dat het mijn hobby is om mijn bevindingen hier te plaatsen. dan heb je commentaar op mijn hobby. cit: “ik ben ook niet van het soort dat commentaar heeft op andermans hobbies” ..
lincoln zegt
@Sebastiaan .. ?? huh ?? nu word het te moeilijk voor mij ?? huh ??
(m.a.w .. hier heb ik niet van terug) ..
lincoln zegt
@Sebastiaan .. joepie .. ik heb wel wat terug ..
en als nu een columncomentaarcomentator bent .. met oogkleppen ..
kan het dan wel ??
Ejay zegt
@ Lars Boelman, leuk, bij Koenigsegg, hoe komt een NL’er daar terecht als ik vragen mag? Wellicht een leuk idee om de progressie van je eigen wagen hier op autoblog bij te houden. Ik ben geïnteresseerd in ieder geval.
Is het deze amazon toevallig? http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/31/volvo-amazon-uit-1967-met-600-pk-op-sema-2006
Lars Boelman zegt
@ Ejay: Inderdaad die Amazon. Heb fotosessie met die auto gedaan voor een Zweeds blad. Heel gaaf op de testbaan van Koenigsegg.
Moet jammergenoeg stilhouden hoe ik bij Koenigsegg ben terecht gekomen (ze krijgen daar minstens 20 aanvragen per dag voor stage- en afstudeerplekken en open sollicitaties) en over mijn eigen project wil ik nog niks kwijt zolang de ontwikkeling nog gaande is. Het is een vrij simpel, maar heel vernieuwend concept en daarom is het gevaarlijk om ook maar iets er over vrij te geven. Sorry.
Harry Smulders zegt
Het is ons gelukt om deze bijzondere Hot Rod Jacob naar Nederland te halen. Vanaf 6 augustus is deze te zien in het Inspiration Center van Volvo De Beemd in Best.
Lars Boelman zegt
Mooi! Hoe lang blijft hij in NL?
Harry Smulders zegt
Hij blijft tot einde augustus