Wie de bui al voelt hangen wat betreft de SUV-hype bij Volvo kan gerust ademhalen: ze denken nog aan de stationwagon-fanaat!
Deze week mochten we voor het eerst kennis maken met de gloednieuwe Volvo EX90. Deze volledig elektrische top-SUV moet de plek van de XC90 innemen. De eerste indruk is helemaal niet gek, het is best een fraai model. Daar kun je Volvo wel op vertrouwen. De XC90 is altijd ook een aardig fraai model geweest, helemaal vanaf 2015. Ook de XC60 en XC40 zijn prima SUV’s.
Volvo stationwagons
De XC-modellen van Volvo hebben wel een probleem voor de fervente Volvo-liefhebber: historisch gezien zijn crossovers en SUV’s niet hét perfecte model van Volvo. Nee, sedans en vooral stationwagons is al lange tijd wat Volvo cool maakt.
Dat geldt ook nog in de huidige line-up met de V60 en V90 als knappe en moderne stationwagons. Hopelijk is het geen gigantische verrassing dat Volvo ook mee moet met de trends en SUV’s en crossovers meer geld in het laatje leggen dan stationwagons. Dat is jammer voor de Volvo-fanaten onder ons.
Nieuwe line-up
Helemaal als je je bedenkt dat de Volvo EX90 nog maar het begin is van een reeks elektrische crossovers waar Volvo de nadruk op gaat leggen in de nabije toekomst. Er komt een kleinere SUV en daarna volgen nog twee elektrische crossovers als eerste aankomende EV’s van Volvo. Veel SUV-geneuzel dus, maar stationwagon- en sedanfanaten mogen gerust ademhalen.
Volvo plant nieuwe stationwagons en sedans!
Autocar vroeg namelijk aan de CEO van Volvo, Jim Rowan, of het allemaal enkel crossovers en SUV’s worden en het antwoord daarop is nee! Die vier eerste modellen moeten even voor geld gaan zorgen en daarna gaat Volvo hun pijlen richten op andere carrosserievormen. Volgens Rowan staan een sedan en een stationwagon sowieso op de planning. Kijk, dat horen we graag. Wel dus met de kanttekening dat het gaat om elektrische modellen.
Flexibel
Volgens Rowan is het eigenlijk logisch dat Volvo hun traditie van stationwagons in stand houdt. Helemaal omdat het kan met de platforms die ze gaan bouwen. Zo kan het SPA2-platform waar de EX90 op staat bijvoorbeeld allerlei vormen aannemen en kan de basis qua motoren en accu’s vrij makkelijk op kleinere platforms gebouwd worden. Dat geldt ook voor het SEA-platform van Volvo en Geely, die de basis gaat vormen voor de aankomende kleine SUV.
Het uiteindelijke doel wordt een brede line-up met modellen in allerlei soorten en maten. Voor alle budgetten en alle groottes. Volgens Rowan hoef je geen 40 verschillende modellen te verwachten en moet het overzichtelijk blijven. Wij verwachten dus dat de huidige line-up wellicht een mooie basis is voor de aankomende EV-line-up.
rwdftw zegt
Volvo stations waren ooit iconisch. Een kofferbak aangepast aan de standaard maat van een Ikea doos, Ruimte genoeg voor iedereen, speciale kleuren voor de allersnelste uitvoering, altijd een roffelende 5 cilinder in de neus en in T5-R uitvoering ook snel genoeg voor onze politie.
Ik heb een paar rondjes shotgun gezeten in een GLT op de Nürburgring. Dat ging best rap voor een zeecontainer.
Benieuwd of Volvo hieraan weet te tippen met een toekomstig model.
Hubert zegt
Jij behoort zeker tor de nieuwe generatie?
Er zijn betere Volvo stations verkrijgbaar met heerlijke 4 cilinders. Bijvoorbeeld 740 of 940.
Heb je tenminste ook nog eens achterwielaandrijving.
kennone zegt
Dan de 240, alleen al voor zijn looks! De visco koppeling van de koelfan vast zetten en je hebt er ook nog een heel gaaf geluid bij (en zo’n 10pk minder haha)
werf76 zegt
Heb je er weer zo een!
“Heb je tenminste ook nog eens achterwielaandrijving.”
Veruit de meeste weten niet om te gaan met achterwiel aandrijving. Laat staan er van genieten. Dat domme stoere geleuter altijd.
racerx zegt
Niks stoers aan, ik heb in mn leven 1 fwd auto gehad en ben blij dat ik weer rwd heb nu. Geen aandrijfreacties op de voorwielen hebben rijdt m.i. gewoon veel prettiger, daarnaast is een uitbrekende achterkant beter op te vangen dan een flinke portie onderstuur… vind ik dan.
Hubert zegt
@werf76,
Heerlijk licht sturen en veel kleinere draaicirkel omdat de voorwielen verder kunnen draaien.
Dus snap jouw frustratie niet, tenzij jij er alleen maar stoer mee gaat driften.
Ik rijd er op een normale manier mee, en heb nog nooit problemen gehad.
fastforward zegt
Mijn vader had een 850 GLT met die roffelende 170pk vijfcylinder. En een trage viertrapsautomaat. Qua geluid kon de opvolger, een 2002 V70 XC Ocean Race er niet aan tippen.
mc96 zegt
Dat waren toch echt D5’s in plaats van T5 R’s
AudiRS zegt
Klopt. En van de 1e gen nog enkele 2.5’s op gas.
Daarna D5 en een enkele T6.
shibby zegt
Dikke prima. Ik heb een 940 gehad met stoelen die qua comfort niet onderdeden voor een woonkamer en een 850 met een briljante vijfcilinder roffel én spoiler
kennone zegt
Vandaag nog een hele nette Cream Yellow 850 T-5R op het Paletplein in Tilburg zien staan. MOOI!!!!
Gulli zegt
Cream Yellow? Bedoel je misschien Vlageel®?
racerx zegt
Mooi, want een goed smoelende en (relatief) betaalbare EV station is zeer welkom wat mij betreft.
tjorque zegt
Breng ze maar gauw op de markt die eV60 eV70 en eV90.
Ik ben potentiële koper.