De M voor Mobiliteit.
Volvo blijft zich druk bezighouden met zaken waarmee het kan ‘pionieren’*. Nadat het eerder dit jaar officieel begon met het schrappen van de zelfontbrander, onthullen ze vandaag een mobiliteitsservice, genaamd ‘M’.
Goed, nu is carsharen zeker niets nieuws, maar dat Volvo een eigen tak opricht voor het delen van auto’s, geeft wel aan dat mobiliteit nog immer aan het veranderen is. Dat gezegd hebbende is ons niet precies duidelijk hoe Volvo de boel voor ogen ziet. Uit het persbericht blijkt namelijk niet direct in welke mate ze zich van de concurrentie zullen onderscheiden.
Volvo laat in ieder geval weten dat ze zich richten “op de manier waarop mensen hun eigen auto gebruiken.” De Zweden willen dit naar eigen zeggen voor elkaar krijgen door voor iedere klant een profiel op te stellen, waarop de specifieke behoeften en voorkeuren staan vermeld. Dit moet het leven van de klant vervolgens vergemakkelijken, omdat dit kostbare tijd kan besparen, daar er niet uitvoerig naar een auto hoeft te worden gezocht. In theorie zou de auto waarnaar de voorkeur van de klant uitgaat, klaar moeten staan wanneer de klant er behoefte aan heeft.
Omdat Volvo dit niet helemaal in haar eentje op kan zetten, is het Zweedse deelautobedrijf Sunfleet ingelijfd. De twintig jaar ervaring die Sunfleet op het gebied van carsharen heeft kan Volvo goed gebruiken. Momenteel heeft het bedrijf een vloot van meer dan 1.700 auto’s en worden er jaarlijks 500.000 transacties gedaan.
Later dit jaar komt Volvo met meer informatie over M. Wel laat de autofabrikant weten dat de dienst, inclusief de app, vanaf de lente van 2019 beschikbaar zijn in Zweden en Amerika. Wanneer de dienst naar andere werelddelen komt, is vooralnog niet bekend.
*Uiteraard is het helemaal geen pioniersactie. Voordat Volvo haar eigen dienst aankondigde, gingen o.a. BMW, Daimler, Jaguar, Audi en Cadillac haar al voor.
2wheeler zegt
Volvo is goed aan het innoveren, erg knap. En ook broodnodig in deze markt. Wel jammer dat het merk niet naar manieren heeft gezocht om meer dan 4 cilinders in het vooronder te stoppen voor de vlaggenschip modellen. OT: persoonlijk geloof ik niet in carsharing, maar de volgende generatie heeft er denk ik veel minder moeite mee.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@2wheeler: dat is misschien jammer, maar misschien ook wel de grootste innovatie…
stamp zegt
@svenska_aeroplan_ab: prik door het nieuws heen. En lees: PON koopt Greenwheels. Peugeot vist achter het net. Alle rode Peugeotjes met groene sticker worden ingeruild voor rode Up!-jes en rode GolfjesVariant
stamp zegt
@stamp: maar dan dus Zweeds: Zweeds carsharing platform ruil wagenpark in voor Volvo’s. Gegarandeerde afzet van de nieuwe elektrische modellen van Volvo. Fijne proeftuin zo
Onehp zegt
@stamp: Sunfleet rolt al ten groten dele (exclusief?) met Volvos. Dus ze kennen elkaar al goed…
Edge zegt
Kan dat zomaar, die naam? Ik kan me goed voorstellen dat BMW hier een stokje voor gaat steken
peterpann3nkoek zegt
@Edge: dat kan denk ik pas als volvo modellen gaat maken waar de m als performance letter wordt gebruikt, nu gaat het om een hele dienst die aangeduid wordt als m en niet iets wat slaat op de modellen zoals bij bmw
Edge zegt
@peterpann3nkoek: Ik ben geen jurist of patent/copyrightexpert dus ik zou er naast kunnen zitten, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat BMW de naam “M” enkel voor toepassing op auto’s heeft vastgelegd. Vaak leggen dat soort grote bedrijven hun patenten vast voor gebruik op bredere schaal, en ik kan mij goed voorstellen dat je als Volvo dan wél in het vaarwater van BMW terechtkomt aangezien je beide in de personenautobusiness actief bent met je product.
peterpann3nkoek zegt
@Edge: ja dat zou kunnen, heb zelf ook geen idee haha maar ik verwacht dat volvo wel heeft uitgezocht of ze het konden doen en toen pas die naam zijn gaan gebruiken
wjeurs zegt
@Edge: ik kan me niet zo goed voorstellen dat je 1 letter in het alfabet kan vastleggen. Het komt van Motorsport (gmbh). Dat zou betekenen dat geen enkel merk de afkorting of typeaanduiding M mag gebruiken. Patenten gaan vaak verder dan de markt waarin het product verkocht wordt, dus een paar schoenen met een M erop zouden dan ook niet mogen… Maarja, ik weet niet zo goed hoe het allemaal werkt, maar het lijkt me sterk dat ze het NIET mogen gebruiken.
berlinetta zegt
@edge: Ik denk niet dat BMW hier iets tegen kan doen. Het is iets anders dan wat BMW aanbiedt met M en daarmee is het denk ik niet echt verwarrend voor het publiek.
87sandyd zegt
@Edge: Ik denk dat James Bond hier een stokje voor gaat steken
ericc zegt
Profiel van de klant: sportief, graag op tijd, beel luxe en wil gezien worden als ie arriveerd. ……krijg je een S63 AMG voor de deur ipv je V40!
jack_abarth zegt
Zoals al vaker gezegd zal ik het nog maar een keer zeggen. Ik verwacht dat binnen 10-20 jaar de fabrikanten overal verschillende auto’s stallen. Je kunt de deur openen met je vingerafdruk of iets anders wat uniek is. Vervolgens stop je je creditcard in het dashboard en rijd naar de locatie waar je naartoe moet.
En waarom?
-Het bezit van een auto heeft rationeel gezien toch geen nut, het is een ontzettend dure hobby.
-KM-rijden, dus je betaald naarmate je verbruikt wat eerlijker is.
-Door het elektrisch rijden kunnen ze instellen dat een auto ALTIJD aan een paal gezet moet worden, waardoor je nooit in een lege auto komt of dat je ‘m met een volle tank wegzet.
-Onderhoud is voor de fabrikanten beter te organiseren.
-Je hebt een auto opmaat naarmate je nodig hebt. Ga je forensen, pak een koektrommel. Ga je verhuizen, pak een bus. Ga je je boot te water laten, pak een terreinwagen.
Er zullen vast nog wel wat hobbels op de weg zitten om dit te kunnen bereiken, maar ik ben er heilig van overtuigd dat dit de toekomst is.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Last but not least, de fabrikanten kunnen circulair gaan werken. Is een bepaalde vloot aan vervanging toe? Demonteer ze, recycle ze volledig en bouw ze opnieuw. Dus ze hebben een gegarandeerde afname van nieuwe auto’s, en een gegarandeerde bron aan materialen.
steelboy zegt
@jack_abarth: Ik zie zo’n scnenario zeker zitten, het grootste probleem gaat denk ik zijn wat voor tarieven gehanteerd worden. Dat moet goedkoper zijn dan eigen bezit, anders gaat het m.i. niet werken. Met tarieven van 100 eur per dag, zit je voor 4 weken vakantie al snel aan 3000 euro en daarvoor koop je ook een prima derdehands V70 met 4 ton op de teller / ben je met een redelijke tweedehands aan brandstof/onderhoud/MRB/verzekering per jaar niet eens kwijt. Ook ben ik benieuwd of het aantal rijbewegingen daardoor dalen of juist toenemen (auto halen en brengen naar je huis).
hehe zegt
@steelboy: er zijn wel meer geleerden er van overtuigd dat dat scenario klopt, dus ik geloof het ook wel.
De auto is vaak 1 van de duurste aanschaffen van mensen (na hun huis) en staat 95% van de tijd stil.
Zodra auto’s autonoom worden, wordt sharing veel interessanter, want minder risico op schades.
Bij een taxi is de chauffeur erg prijzig, dus zodra die niet meer nodig is zakken die prijzen drastisch
berlinetta zegt
@jack_abarth: Ik zou dit wel toejuichen. Voor het dagelijkse vervoer of voor verre reizen kun je dan precies de auto uitzoeken die daar het meest geschikt voor is. Je betaalt alleen wanneer je het nodig hebt. Dat is nu niet het geval en dat is voor mij eigenlijk de grootste reden waarom ik geen auto heb.
Daarnaast zou ik dan toch een eigen hobby-auto willen bezitten voor de plezierritjes. Een leuk speeltje die je van tijd tot tijd kan aanpassen en verzorgen.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Inderdaad, en mocht de overheid nou bang zijn dat ze de MRB, BPM en accijnzen inkomsten mis gaan lopen voeren ze een basistarief in van bijvoorbeeld 0,15 €/km. Alles wat daar bovenop komt is dan voor de fabrikant en is variabel naarmate wat voor auto het is.
9114life zegt
@jack_abarth: en altijd je zonnebril moeten meenemen uit de auto i.p.v. op het dashboard te smijten en laten liggen. Pfff. Vroeger was alles beter… ;-))
ikleesookoverautos zegt
@9114life: buiten de auto schijnt de zon niet?
9114life zegt
@ikleesookoverautos: op mijn bureau op mijn werk niet nee ;)
kunstomdathetmoet zegt
Goede vraag van ISOOA. Waarom doet Volvo dit? Als je je autodeelnetwerk tot een merk beperkt (ook op de site van Sunfleet staan alleen Volvo’s), zijn de netwerkeffecten minimaal. Een groot marktaandeel en dito winstmarges zitten er dan niet in. Dus Volvo zal dit ook niet voor het geld doen.
F1Tim zegt
Hey jongens en meisjes, ik rijd in een M! ’t Is alleen geen BMW…