Volvo werkt gretig mee aan de komst van RoboCar. In Frankfurt wordt een tweetal veiligheidsvoorzieningen geïntroduceerd. De meest interessante, Collision Warning with Auto Brake (CWAB), is een evolutie van Collision Warning with Brake Suppport (CWBS), dat al op de Volvo S80 verkrijgbaar is. Het systeem combineert een laser en een camera in de strijd tegen kop-staart botsingen.
De laser heeft een bereik van 150 meter, dat van de camera is 55 meter. De gegevens van beiden worden gecombineerd, en wanneer de Volvo-bestuurder op een langzamere of stilstaande dreigt te botsen zorgt het systeem dat de auto volautomatisch remt.
Uiteraard ontvangt de bestuurder eerst een waarschuwing middels een geluid- en lichtsignaal (knipperende LEDs op de voorruit).
Op dat moment worden de remmen al in een ‘stand-by modus’ gezet, wat inhoudt dat de remblokken richting de schijven worden gebracht. Pas als de situatie kritiek is grijpt het systeem in.
Het andere systeem, Driver Alert Control (DAC), wordt gekoppeld aan het Lane Departure Warning (LDW) systeem. Hierbij wordt op basis van de bewegingen van het voertuig een inschatting gemaakt van de alertheid van de bestuurder. Acht het systeem de kans op concentratieverlies groot, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd door onder andere een tekstboodschap in het instrumentendisplay van de auto die vergezeld gaat van een pictogram van een kop koffie, ten teken dat de bestuurder geadviseerd wordt een pauze in te lassen.
DAC wordt ingeschakeld bij snelheden boven de 65 km/u.
Vanaf eind 2007 worden beide systemen leverbaar op de Volvo V70, XC70 en S80.
Het enige nadeel is dat de nieuwigheden bij zeer slechte weersomstandigheden niet meer goed functioneren, dus in een sneeuwstorm heb je er weinig aan.
Lout zegt
Zo’n systeem wordt toch al een tijdje door mercedes toegepast?
floryn zegt
super goed dat deze zaken op auto’s komen, want auto’s kunnen zeker nog een stuk veiliger. Het enige puntje van kritiek dat ik heb op fabrikanten is dat ze vaak zo overtuigd zijn van hun gelijk dat je zo’n systeem niet meer kan uitzetten en dat moet wel kunnen.
floryn zegt
next gen: “sir, would you like to have coffee with milk or without? I’m just ordering it for you already.”
Georgio zegt
Moet je dan eens proberen een linksplakker weg willen hebben.
Leooow zegt
dat zou pas een oplossing zijn idd :d dat je het zo kan ophalen :P
RA999 zegt
zolang je dat DAC maar uit kunt schakelen, het lijkt me knap irritant als je auto je er steeds aan herinnerd dat je een pauze moet nemen…
Georgio zegt
Bijna “goedt” Nederlands, sorry. De boodschap was duidelijk.
Rogier zegt
Ja en wat als je nou haast hebt of je gewoon een beetje lekker wilt scheuren.
Zit er dan niet meer in als je auto steeds afremt omdat je misschien wat te dicht op je voorganger zit.
g zegt
is dat niet enkel een anderee naam voor wat mercedes pro safe noemt??
RubenBaeten zegt
Hou op mensen, in godsnaam. Leer autorijden of rij niet.
Jan C. zegt
Dit systeem wordt al een tijd op Volvo-trucks toegepast. Het is een hulpmiddel, Volvo zegt zelf dat het geen garantie is om ongelukken te voorkomen.
Beaten zegt
Ik wordt echt moe van al die nieuwe systemen..
Mensen zouden eens ZELF beter uit hun doppen moeten gaan kijken..
Sorry hoor, maar de mensen die die dikke auto’s [met al die veiligheidssystemen] kunnen betalen hebben ook overal schijt aan in het verkeer!
Ze rijden rond met de instelling van *als ik nu een ongeluk krijg, is mijn overlevingskans toch wel groot* [bumperkleven is er ook een voorbeeld van]
Mensen voelen zich te veilig [en dus ook minder verantwoord voor hun eigen doen en laten in het verkeer]
klinkt misschien een beetje simpel, maar de kans op een ongeluk kan je zelf tot een minimum verkleinen door zelf op te letten..
Tom zegt
Ik weet niet hoor, maar als er één oorzaak is van al die files dan zijn het wel die super langzaam rijdende mensen. Als je 120 mag rijden dan ga je tog geen 70 of 80 rijden?:S Dan veroorzaak je juist ongelukken. Die mensen moeten ze van de weg halen. En als mensen dan gaan bumperkleven, omdat die onnozelen niet eens 120 durven te rijden, dan geef IK ze groot gelijk.
floryn zegt
@ Tom ik snap waar je het over hebt maar hoe vaak kom je dat nou precies tegen en hoe hard rijden die mensen dan?
ik kom ze bijna nooit tegen en 90 procent van de langzaam rijdende mensen rijden echt niet meer dan 10 km/h langzamer
Racer X zegt
Robocar mag er best komen, zolang ik ’t kreng maar uit kan zetten.
Jelle zegt
Nog even en het systeem wordt standaard geleverd op alle auto’s. Kost wéér geld.
Tom zegt
Daar heb je misschien wel gelijk in floryn, maar je ziet ze toch wel af en toe en ook vaak kom je mensen tegen die heel *schijterig* rijden. Die bijvoorbeeld met een gangetje van 50 á 60 de snelweg opgaan.. of niet langs een vrachtwagen durven als er een wegopbreking is. En die soort mensen zie je tog wel heel vaak. En daar begin ik me steeds meer aan te irriteren. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Leozonderdeo zegt
zolang ze maar niet standaard op al die leasebakken komen te zitten
Mikeee zegt
Dat van die pauze-herinnering met kop koffie-pictogram (DAC+LDW) vind ik een prachtig idee.
In tegenstelling tot alle macho borstkloppers hierboven weet ik hoe cruciaal het is om tijdig kleine pauze’s in te lassen. Juist gij die denkt die pauze niet nodig te hebben veroorzaakt de misère voor den ander.
Ik heb mijzelf al jaren zo’n kwartier pauze elke 2 uur rijden opgelegd. Wat een verademing! Rust aan je kop tijdens het rijden. Ook minder irritatie jegens wegpiraten.
Alwood zegt
ja, hoe moet je dan mensen van de linkerbaan af duwen?! hoe kan je dan nog inhalen in nederland?! :P wat zou het snelheidsverschil zijn waarbij het systeem getriggered wordt?!
die DAC lijkt me trouwens wel heel leuk! vooral als ze het combineren met iets als een ingebouwde senseo ;)
en zolang je de systemen uit kan zetten is er nog aardig mee te leven. Als het maar nooit verplicht wordt!!!
RScosworth zegt
Hoe kan mijn auto een inschatting maken van mijn alertheid? Door snel voordat ik een botsing ga maken nog even een vragenlijst af te nemen ofzo? Ik zou deze troep overigens never nooit op mijn auto willen hebben, wat een onzin. Maar dat dan in mijn geval, er rijden wel dusdanig veel slaapkoppen over de Nederlandse wegen die dit systeem maar al te goed zouden kunnen gebruiken.
Ari_M5 zegt
@ Lout neej die werkt anders , die remt als de persoon voor je remt en geeft gad als de persoon voor je gas geeft, bij dese remt ie , en last een pauze in
Ari_M5 zegt
hij last een pauze in als het moet
realcar zegt
Zelfde discussie 17 jaar geleden over ABS. Moet het wel kunnen uitzetten en bovendien een goede automobilist heeft het niet nodig. Waarom? Tja een echte man rijdt toch beter dan die electronica. En nu? Je hoort er niemand meer over en een uitknopje heeft het ook niet meer. Zo zal dit ook met collision warning vergaan, over 15 jaar heeft elke auto het en hoor je niemand er meer over.
hoogheid zegt
Net als mercedes kopieeren ze techniek van de lexus
Wanneer komen de europese modelen eens zelf met een uitvinding
ZOEF zegt
mja…bij extreme weersomstandigheden werkt het niet…
Klinkt een beetje als een paraplu die alleen openkan als de zon schijnt, niet?
Alwood zegt
@realcar
dat uitknopje mag er bij abs niet meer opzitten :| en het heeft weldegelijk nog steeds hele grote nadelen. Geen nadelen die je dagelijks op de weg tegenkomt maar in bijzondere situaties zoals bijvoorbeeld veel zand kan ABS akelig in de weg zitten.
wat mij betreft worden daarom ook alle hulpmiddelen standaard uitschakelbaar. En ik ben eigenlijk wel blij in mijn auto zonder abs :D ABS zit ook op hoge snelheid vaak in de weg… beetje suf dat mensen er niet meer op letten
… dat suffe is dan wel weer een bewijs dat die hulpmiddellen de concentratie bij het autorijden weghalen.
Jan C. zegt
@hoogheid: (what’s in a name) aangezien het in trucks al eerder werd toegepast zou ik eerder de vraag willen stellen waarom kopieeren de zogenaamde luxe-merken vele zaken die eerst op vrachtwagens worden geïntroduceerd.
@alwood: “bijzonder veel zand” woon je in de Achterhoek? Er zijn niet zoveel zandwegen meer in Nederland, dus dat argument lijkt me voor de huis-tuin en keukenauto niet van toepassing.
@Zoef: ABS werkt ook niet onder extreme omstandigheden, althans, net als alle veiligheidssystemen moet je je snelheid en afstand aanpassen aan de omstandigheden. Het is een standaard antwoord, maar wel simpelweg de waarheid. Zolang mensen denken dat dit soort veiligheidssystemen betekenen dat je harder kunt rijden, want de ABS of dit Anti-botsing systeem redt me wel, dan gaat het fout.
Ik heb de toepassing in werking gezien en denk dat het een bijzonder goede oplossing is. Het zal niet alle ongelukken voorkomen, maar het kan je wellicht in een onbewaakt ogenblik redden.
Alwood zegt
@Jan C.
nope, maar mensen die in bossen e.d. werken rijden ook in auto’s… en laten die nu wel in het zand komen maar door domme regelgevind hun abs niet uit kunnen schakelen…
Daarbij kan abs ook best wel een nadeel hebben op hoge snelheid, waar veel meer mensen mee te maken hebben. Het zijn allemaal mooie systemen maar op een gegeven moment wordt vergeten dat de mens zelf toch echt het grootste deel van de veiligheid moet bewaken. Als je in slaap valt in een nieuwe Lexus GS crash je uiteindelijk ook. En in die GS val je een stuk sneller in slaap dan in een ouwe volvo 740!
Beaten zegt
Mikeee schrijft,
28 August 2007 om 18:44
In tegenstelling tot alle macho borstkloppers hierboven weet ik hoe cruciaal het is om tijdig kleine pauze’s in te lassen.
-klopt, daarmee ben ik het zeker met je eens. [ikzelf rijdt ook 80.000 á 100.000km op jaarbasis.]
waar ze ook iets aan mogen doen, zijn al die leaserijders die de regels aan hun laars omdat het toch *van de zaak* is.. met de voeten op het dashboard, telefoon aan het hoofd, of zelfs de laptop op schoot..
zelfde geld voor een aantal vrachtwagenchauffeurs dat al kaartlezend en porno-DVD kijkend, koffie aan het zetten is en ondertussen ook nog even een shagje draait.. [verder heb ik wel respect voor vrachtwagenchauffeurs, iemand moet het doen.. mijn vader is 30 jaar chauffeur geweest]
peter zegt
Prima voor normaal bezette snelwegen, maar in het overbezette snelwegrijden in NL gaat het niet werken. De veiligheidsmarges zijn al ingeleverd voor mobiliteit.
De lange slierten auto’s links en vrachtwagens rechts zijn nog redelijk stabiel maar net voor en na die situatie wordt er nog wat gewisseld van rijbaan en meestal met weinig afstand en veiligheidsmarges.
Men probeert hier krampachtig aan regeltjes vast te houden terwijl ons gezond verstand allang aan het duwen is richting rechts rijden als het links vol is, aandacht vragen als er niet opgelet wordt (kleven, knipperen bij linksplakkers) en administratieve snelheidsbeperkingen toetsen aan de werkelijke situatie (lees: 120 in de spits is onzin maar dat is het ’s nachts ook). En de overheid helpt niet met het flitsbeleid, bekeuren voor plakken en rechtsinhalen of dat soort symptoombestrijding. Het duurt niet lang meer voor ook de derde baan (vluchtstrook) door het publiek in gebruik wordt genomen bij grote drukte. File op twee banen terwijl er een ongebruikte, perfect gebouwde, baan naast ligt is vragen om ongehoorzaamheid. Als dat gewoon massaal gedaan wordt, wordt het vanzelf legaal. Dat is NL. Vraag de politiek niet om oplossingen maar maak de oplossing en laat de politiek er maar achteraan hobbelen.
Maar ik wijk af, het systeem wat Volvo heeft ingekocht is er al in de vorm van active cruisecontrol. En ook dat werkt in NL slecht: je wordt namelijk afgeremd tot het niveau van een langzamere weggebruiker. En iedereen die wel eens z’n cc gebruikt weet dat dat zo’n beetje bij ieder viaduct weer vervelende situaties oplevert: omhoog gaat de cc harder want die reageert sneller en omlaag komt de niet-cc gebruiker achterop want die remt niet af. Terwijl beiden denken dat ze constante snelheid houden.
Want wat doet dat ding als er weer eens iemand vlak voor je naar links komt? inderdaad: remmen. Dus de mensen achter je ook in de ankers et voila: weer een file erbij.
En nee, ik heb het niet over linksplakkers maar over slecht invoegen hetgeen steeds normaler beschouwd aan het worden is op de NL snelwegen. Eerst wisselen want dan heb je je doel bereikt: je zit op de andere baan. De gevolgen zijn voor een ander en dus niet belangrijk…..
RDS zegt
Leuk dat systeem maar wat gebeurt er als iemand jou snijd? gaat die auto dan vol in de ankers. GAAN WE PROBEREN!!
phil zegt
als we zo verder doen zal de wereld misschien nog veranderen. je weet maar nooit ;)
gianni zegt
dikke zever! pak dan de bus of de trein als ge zelf niet kunt opletten, binnenkort doet uw auto alles zelf en blijft er van rijplezier helemaal niet meer veel over
parisi zegt
@ gianni
hear hear