En dat is best apart te noemen. Op 24 september jl. hoorden we nog dat de vorige CEO (Stefan Jacoby) even een maandje uit de running zou zijn wegens een lichte beroerte, maar dat hij na een maand (dus rond 24 oktober) terug zou keren. Vandaag ploft er echter een persbericht in de mailbox met de mededeling dat Jacoby aan de kant is geschoven en vervangen is door Håkan Samuelsson.
En het rare is: Een (duidelijke) reden wordt niet gegeven! Je zou je kunnen voorstellen dat de gezondheid van Jacoby het niet toestond dat hij terug zou keren op zijn oude positie, maar dan wordt zoiets over het algemeen wel vermeld. In het persbericht staat echter alleen maar:
Stefan Jacoby will leave Volvo Car Group after an amicable agreement with the Board of Directors.
Er gingen al langer geruchten dat Jacoby niet zo lekker lag binnen Volvo. Vooral met Hans-Olov Olsson (vicevoorzitter raad van commissarissen) zou Jacoby regelmatig overhoop liggen.
Het lijkt er dus op dat papa Geely besloten heeft om in te grijpen in een poging om Volvo uit het slop te trekken. Volvo stevent af op een verlies dit jaar en de verkopen staan ook onder druk dit jaar. Ook heeft Volvo al aangegeven dat de verwachtingen voor 2013 niet rooskleurig zullen zijn. Daarnaast verloopt de opmars in China ook niet zoals gehoopt.
Geely topman Li Shufu heeft in elk geval het volste vertrouwen in Samuelsson (ex-CEO MAN
“I see major opportunities for Volvo Cars to improve profitability, and accelerate our growth plan in China specifically. I am convinced that Håkan Samuelsson’s thorough experience and leadership will help us increase performance. We have a strong strategy and transformation plan in place which we will now execute. I would like to thank Stefan Jacoby for his valuable and strong contribution developing the strategy and taking the company through the first two years following the acquisition of the Volvo Car Group by Zhejiang Geely Holding.”
PS Blijkbaar had niemand er even aan gedacht om Håkan een jasje met passende mouwen aan te trekken. Wellicht was het een haastklus?
Update 20:45 – De beerput wordt opengetrokken. In plaats van gewoon ‘medische redenen’ aan te geven in het persbericht heeft Volvo de deur wijd openzgezet voor speculatie. Jacoby schijnt niet met Volvo-vetraan Hans-Olov Olsson door een deur te hebben gekund. Deze vertrouweling van Geely-CEO Li Shufu zag zijn kans nu schoon om Jacoby te wippen, aldus Reuters.
En alsof dat nog niet genoeg is: tegen Samuelsson loopt momenteel een onderzoek wegens corruptie in zijn MAN-tijd, zo meldt The Truth About Cars.
lamborgfan zegt
Halen.ze de verkopen niet? Stellen ze die van.d v40 dan zo hoog? Ik heb.er sinds deze maand al aardig wat.zien rijden namelijk!
lamborgfan zegt
@lamborgfan: ohw wacht ff dit gaat over volvo algemeen, ik daht. Alleen nederland.
Sorry voor de puntjes eb echt.een kut toetsenbord!
kickass zegt
@lamborgfan: Android?
appelsenperen zegt
@lamborgfan: Nederland is ook echt een Volvo-land, maar wereldwijd halen goede verkopen in Nederland niet zo veel uit.
appelsenperen zegt
@appelsenperen: oh, dat had je dus al toegevoegd. Laat maar ;)
robbie zegt
@lamborgfan: over de eerste 6 maanden werden 4,1% minder auto’s (wereldwijd) verkocht dan vorig jaar. Tsja en dat helpt niet als je wil groeien van 400.000 (2010) naar 800.000 in
20162020.Ook werd er in de eerste helft van 2012 een verlies geleden van 29,9 miljoen euro.
Supreem zegt
@robbie: 800.000 auto’s in 2020, niet 2016.
robbie zegt
@Supreem: check!
lamborgfan zegt
@robbie: Ah dat verklaart een hoop! Dank je wel.
hp525i zegt
Het is dus waar! CEO’s van multinationals kopen hun pakken toch bij de C&A ;)
whoppie zegt
@hp525i: Allemaal een beetje snel gegaan. Hij rijdt ook nog in een saab hoorde ik!
robbie zegt
@whoppie: lijkt me sterk. Hij zat al in de raad van commissarissen van Volvo sinds 2010.
smoked zegt
Stropdas matcht niet met het overhemd, ook een punt waaruit blijkt dat het waarschijnlijk een haastklus is.
agera zegt
“Daarnaast verloopt de opmars in China ook niet zoals gehoopt” Natuurlijk niet Chinezen willen Mercedes, BMW of Audi of nog duurdere auto’s. Volvo moet zich gewoon gaan richten op Europa en Noord-Amerika.
desjonnies zegt
Leuk.
Net politici.
Groeien in een markt die wereldwijd onder druk staat en die krimpt. = overproductie
Zelfde als dat gelul dat de Grieken het geleende geld gaan terug betalen.
Franse,Duitse,Britse eigenlijk alle economen zijn overtuigd dat ze dat nooit gaat lukken.
Maar onze politici weten wel beter.
Niet dus.
mashell zegt
@desjonnies: je kunt groeien door de markt anders verdelen. De totale omvang krimpt of blijft gelijk, maar jij verkoopt meer terwijl jouw concurrenten krimpen. Als je een briljant product hebt dan kan dat…
raphael zegt
@desjonnies: Hoe kom je daarbij? De markt wereldwijd groeit enorm hard. Zuid-Amerika, Rusland, China, India, Zuidoost-Azie, de VS, allemaal groeimarkten. Alleen Europa is aan het verzadigen en krimpt hard.
xilver zegt
Lol die man ziet er wel Volvo uit.
lastbiltekniker zegt
@xilver: Daarom ging hij ook bij Scania en MAN weg.
Supreem zegt
Haastklus? Waarbij ze zijn passende pak uitgedaan hebben en hem een te groot vestje aangemeten hebben? Dit is gewoon een stijlloze man, daar hoef je weinig anders achter te zoeken.
mashell zegt
Mijn PC is gehackt, ipv op autoblog kom ik nu op managerkostuumblog terecht :(
b0ss zegt
doe die meneer Håkan een nieuw pak ån..
pieter-jan_catteeuw zegt
Fraude is stoer – beloftes breken ook (300 jobs weg bij VCG volgens VIER) – beroerte is zwak.
Ik zeg, als we gaan proberen VCG te redden, dat de mensen (arbeiders en stoelzitters gelijk) een loons afstand doen ter waarde van hun transport-onkosten en dat men die mensen dan met aangepast collectief openbaar vervoer voorziet. Bijvoorbeeld die super lange bussen. OK, je bent uw mobiele vrijheid deels kwijt, maar het is beter dan het alternatief denk ik dan. Kan je nog steeds uw kot afbetalen. En Cambio zorgt ervoor dat je uw meetje in de westhoek nog kan bezoeken.
Natuurlijk heeft dit soort economie minder wagens nodig wat dan weer de verkoop aantast. Maar we zijn dan ook een export land – winst en al.
Peak Oil of een interest vrije munt zijn nog steeds taboe onderwerpen neem ik aan. Onze grootouders en hun talrijke kroost hebben tenmiste kunnen genieten van het krediet. Respect daarvoor. Dank u, echt. Fucking geweldig.