Volvo heeft vandaag aangekondigd dat de Recharge-modellen ook met een eigen set banden komen.
BMW (en ook MINI) staat bekend als een merk van de runflat banden. Banden die onder liefhebbers van autorijden niet altijd de voorkeur krijgen. Vroeg of laat worden ze dan ook verwisselt voor een setje die de eigen voorkeur geniet.
Volvo recharge banden
Ook Volvo gaat een eigen filosofie loslaten als het gaat om het beste rubber voor onder een auto. De volledig elektrische Recharge-modellen van Volvo krijgen vanaf modeljaar 2022 hun eigen Recharge banden. Dit zijn allseason banden die volgens de Zweedse autobouwer beter en efficiënter zijn dan zomer of winterbanden.
De maatregel is van toepassing op de auto’s geleverd in Noord- en Centraal-Europa. Per land zijn er toch nog verschillen. In landen waar winters gepaard gaan met veel sneeuw zal Volvo de auto’s nog altijd desgewenst uitrusten met winterbanden.
Desondanks is de aankondiging van Volvo een nachtmerrie voor verkopers van winter (banden). Bandenfabrikanten hebben immers hun eigen bedenkingen over wat het beste is voor een auto. Je dealer predikt over de nieuwe Recharge banden, terwijl een bandenboer ongetwijfeld weer een andere mening heeft. Uiteindelijk komt het aan op persoonlijke smaak. Volgens Volvo is een elektrische XC40 op Recharge banden zuiniger en kun je rekenen op een grotere actieradius. Keiharde cijfers noemt het automerk dan weer niet.
karhengst zegt
Volvo werkt dus aan banden met nog minder grip dan de energy savers van de gevestigde merken? Heb je dan 6WD nodig om al het elektrokoppel op de weg te krijgen?
weekert zegt
Banden worden denk ik sowieso een hot item de komende tijd met de overgang naar elektrische auto’s. Ik doel dan vooral op het afrolgeluid. Waar dat op hogere snelheden altijd al de grootste veroorzaker van geluid is, is het bij elektrische auto’s ook op lagere snelheden de grootste geluidsoorzaak. Iedere dB die hier gewonnen wordt is pure winst voor het comfort van zowel de inzittenden als de omgeving.
vpowert zegt
Benieuwd wat ‘eigen Recharge’ band precies betekent. Een band van een bekend bandenmerk met een Volvo Recharge markering? Of een volledig eigen ontwikkelde band? Heeft moederbedrijf Geely soms een bandenfabrikant gekocht?
cossiekiller zegt
je kan die banden terug opladen. 1mm rubber per uur bij een 3D lader.
marco22 zegt
‘De Recharge banden zijn de allereerste banden die het hele jaar door te gebruiken zijn en die ook een A-klasse energie-efficiëntie hebben. Bij een volledig elektrische Volvo XC40 kan het gebruik van Recharge banden het energieverbruik tot 8 procent verlagen en de actieradius vergroten.’ aldus het persbericht.
sportabgasanlage zegt
In die hele fijnstofdiscussie worden banden (en remmen) vaak vergeten en ligt de focus met name op uitstoot van uitlaatgassen. En dat terwijl banden en remmen zorgen voor minimaal de helft (!) van alle fijnstof. Sommigen onderzoekers zeggen zelfs dat banden 1000x meer fijnstof veroorzaken dan een verbrandingsmotor. Ik ben er van overtuigd dat zodra het aandeel EV’s hoog genoeg is, de wetgevers zich gaan richten op remstof en bandenstof.
https://www.ad.nl/auto/brits-onderzoek-autobanden-produceren-tot-1000-keer-meer-fijnstof-dan-benzine-en-dieselmotoren~a85db748/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
mashell zegt
Weet je waarom dat zo is? Omdat de fijnstof van diesel- en benzinemotoren is aangepakt, daar zijn fijnstof filters inmiddels verplicht. Omdat EV’s vooral remmen op de elektromotor om te regenereren zullen die ook een pak minder fijnstof uitstoten.
realhustler zegt
Ooit maakte men een auto, en alle onderdelen in eigen beheer met patent. Dus kon je voor onderhoud en reparatie alleen terecht bij de fabrikant.
Dat werd in de jaren 30 verboden, niet per se vanwege de auto industrie, maar toch, om monopoly vorming te voorkomen.
Op deze manier komt dat weer terug… Straks maken ze een maat die afwijkt van de andere merken…..
DeWitteCondor zegt
Ondertussen wil Jan met de Leasepet wel 22 inch onder zijn hippe urban crossover met stekker. Dat dan weer wel.
ericc zegt
Gisteren een artikel gelezen over de Polestar van Volvo. Een medewerker van Testaankoop (België) schreef over z’n ervaring van een paar dagen Polestar rijden. Als je dit artikel leest ga je zeker voor een benzine of diesel aangedreven wagen kiezen.
Een schande dat een wagen van +70 000 euro zo’n slechte range heeft.
wimof zegt
Heb net de TA video bekeken, wijkt in niets van mijn eerdere bedenkingen af, triest.
faalhaas zegt
Ja dat is allemaal leuk en aardig maar de gemiddelde automobilist doet na het 1e setje er knetterharde Nankangs onder.
jumpman zegt
Ben dan toch wel heel benieuwd met welke bandenfabrikant Volvo in zee gaat!
herve11f zegt
Blijkbaar zijn ze daar in het noorden het noorden kwijt.
vreekfonk zegt
Kan me voorstellen dat dit Nokian banden worden (nu ook het huismerk bij Volvo)