Dat Volvo en moederbedrijf Geely het aandurven om in deze tijden van SUV’s en crossovers een strak gelijnde coupé op de markt durven te zetten, is beslist prijzenswaardig. De Polestar 1 was aanvankelijk echter helemaal niet als Polestar bedoeld.
We mogen de Polestar 1 toch wel één van de hetere auto’s van het moment noemen. Deze coupé is de eerste auto van het “merk” Polestar, vandaar ook die naam. Bovendien komt deze hybride met een bijzondere abonnementsconstructie, al zijn ze ook bereid om de auto aan je te verkopen. Wees niet verbaasd als de prijs echter aan de forse kant is.
Het design van de 1 is in hoge mate gebaseerd op dat van de Volvo Concept Coupé, die alweer uit 2013 stamt. Omdat de kritieken destijds lovend waren, besloot Volvo een productiemodel op basis van de concept car te bouwen. Aanvankelijk was de Concept Coupé dan ook bedoeld als Volvo C90, maar dat liep effe anders.
Polestar ging namelijk met de beoogde C90 aan de slag. De (toen nog) huistuner gaf het apparaat een koets van koolstofvezel en aanzienlijk meer power, waardoor de C90 meer werd dan simpelweg een S90 met minder deuren. Daarom werd besloten om de auto als Polestar op de markt te brengen en het Volvo-logo van de grille af te schroeven.
Na de 1 volgen overigens meer modellen van het merk Polestar. Zo komt er een “2” (had je niet gedacht hè!) die de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3. Ook een “3” zou in de planning zitten. Verder is het goed om te vermelden dat Volvo en Geely samen 640 miljoen euro investeren in het merk Polestar. De Chinezen en Zweden laten er geen gras over groeien.
fmgarcia zegt
Elke dag een nieuw bericht tot de lancering! Straks krijgt hij het stoeltje van Kvyat zelfs nog dit weekend. Wat een ster deze auto!
ablogjunk zegt
@fmgarcia: Als er nou nog iets in stond wat informatief was.
De poolster die geen poolster mocht zijn. Die poolster met heel veel peekaa’s….. De poolster die je niet kan kopen alleen huren….oh nee toch niet. De poolster die niet te betalen is….de poolster…..poolster…..POOOOOLSTERRRR!!!!!!!!!
rufctr01 zegt
Van buiten echt schitterend, het dashboard vind ik mwah…
Misschien ligt het aan de foto, ik vind het nogal massaal ogen.
bitd zegt
Zijprofiel achterkant komt nog niet helemaal lekker binnen
ometom zegt
Dit soort projecten kun je alleen maar aanmoedigen. Ik vind m gaaf!
sntial zegt
Eindelijk geen vreselijke diagonale streep op de gril.
tru7hunter zegt
@sntial: Helaas niet. Met het volvo logo zou die onweerstaanbaar zijn.
dirkv zegt
@tru7hunter: Eens!
Dutchdriftking zegt
Toch had een fijne V6 deze auto pas echt afgemaakt.
gitaarknul zegt
@dutchdriftking: je bedoelt een 5 pitter turbo
Edge zegt
Wat niet is kan nog komen, toch? Wellicht dat Volvo op termijn, als de impact van de Polestar 1 gedimd is, alsnog zelf een C90 gaat aanbieden met een aantal benzine, diesel en hybrideaandrijflijnen.
pomoek zegt
Maar begrijp ik nu goed dat deze auto ook als productie model een koolstof vezel velletje heeft?
ukbob zegt
En nu wachten op de eerste eigenaar die er toch even een Volvo-gril met logo opschroeft :)
keesieboy2 zegt
Dit is toch veel mooier dan een Audi a5?
pvgggg zegt
@keesieboy2: mag ook wel, 3-4 keer zo duur
berlinetta zegt
Ik moet inderdaad wel zeggen dat Polestar weinig fantasie heeft. Dit is gewoon letterlijk de Volvo Concept Coupe. Wat was die trouwens schitterend! Net als de dame die er naast stond.
sr20det zegt
@berlinetta: nou niet zo miepen dan
mashell zegt
Maar is dit nou beter? Het lijkt erop dat Volvo er vrij laat achter kwam dat de businescase voor de C90 niet sluitend was en ze dus een manier zochten om de al gemaakte ontwikkelingskosten terug te verdienen. Dat werd dus de wat gekunstelde Polestar constructie. Ik vermoed dat we met een goedkopere, carbon vrije, Volvo C90 beter af geweest waren.
volvoadventures zegt
AutoBild heeft een prachtige Volvo C90 op hun website:
http://www.autobild.de/bilder/neue-volvo-2017-2018-2019-202-und-2021–9438393.html#bild6
dirkv zegt
@volvoadventures: Daar staan een paar hele mooie bij!
throwingstars zegt
Ben ik de enige die constant “DS” denkt bij het zien van dat merklogo van Polestar?