Er gaan geruchten dat Volvo de fabriek in Gent wil sluiten. Voor onze zuiderburen zou dit wederom een tegenslag zijn voor de lokale autoindustrie. Door de zwakke dollar is het voor Volvo moeilijk om de Europese productie in Gent te verantwoorden, de auto’s worden voornamelijk voor export naar Amerika gemaakt…
Dit schrijft het Zweedse AutoMotorSport.se. Volvo heeft nog voldoende productiecapaciteit en de Belgische fabriek zou gesloten kunnen worden zonder dat er uitgekeken hoeft te worden naar alternatieve locaties. Op dit moment werken er 4500 man in Gent, waar de oude S60, S40/V50 en C30 worden gemaakt. De productie van de nieuwe V70/XC70 vindt plaats in het Zweedse Torslanda (via worldcarfans.com).
Met dank aan iedereen voor de tips!
Nick zegt
Onzin..de fabriek in Gent heeft de nieuwe mini-jeep gekregen, en door dat platform te benuttigen staat de deur open voor vele nieuwe modellen.
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
”Op dit moment werken er 4500 man in Gent, waar de oude S60, S40/V50 en C30 worden gemaakt. ”
Worden bovenstaande modellen zo goed verkocht in de VS van A?? Dacht persoonlijk dat het voornamelijk ging om de XC90, S80 en de V70 ging…
iemand??
Bram zegt
Ik weet wel dat Amerikanen Volvo over het algemeen een heel goed merk vinden!
Apache zegt
Valutakoers is iets veel te onvoorspelbaar om zo’n beslissingen op te baseren.
Willem zegt
Onzin, de bonden weten van niets … eenmaal als die begonnen zijn; dan is het serieus. De fabriek hier in Gent is een zeer productieve + als ze sluit, zal er dan geen oude modellen worden gemaakt misschien?
David38 zegt
Komt dit bericht uit hetzelfde prutsblad dat met de mededeling kwam dat er geen opvolger zou komen voor de XC90?
Lijkt me weer zo’n lulverhaal namelijk. Zweden is trouwens een nog duurder land om auto’s te produceren? Kunnen ze alle fabrieken in de Eurozone wel dicht gooien.
vla zegt
hieraan zien we weer wat voor een invloed Amerika op alles heeft :x vooral het milieu! en het wereldgemiddelde IQ ;)
dekster zegt
Ik hoop dat de vakbonden het toch weer niet in hun hoofd gaan krijgen om volgende week te staken om “zekerheid” te verkrijgen…
@vlaeminck
En wij dan, met onze sterke euro? Is dat zoveel beter? ;)
g55amg zegt
de dure euro is enkel goed voor de grondstoffen inkoop die nog altijd in dollars worden verhandelt ,de arbeidskosten in euro zijn duurder dan de dollar,maar belgie is nog altijd goedkoper met haar euro dan de zweedse kroon die ook an de euro is gekoppeld en de werknemers in zweden zijn wel dubbel zo duur als in zweden dus autoblog dit is onzin!!
g55amg zegt
mijn excuus moest staan de arbeidskosten in belgie zijn dubbel goedkoper dan zweden
mike zegt
heb er vakantiejob gedaan!
in de zomer zijn ze begonnen met volledig nieuwe gebouwen te zetten en ook met de productielijn te plaatsen van de minijeep (weet de exacte naam niet meer) in een nog helemaal ander nieuw gedeelte.
fabriek zal nog lang genoeg draaien!
Giovanni zegt
Heb een vriend die een hoge positie in het bedrijf heeft, en liet me weten dat ze het eerlijk gezegd zelf niet weten. Wel weet hij dat er zwáár zal bespaard worden, en dan ook veel zullen worden afgevloeid… Het gaat niet goed met Volvo Gent, dat is een feit. Hij ziet het op dit moment niet erg rooskleurig… De geruchten in het artiekel…kunnen wel eens waar zijn. Het plaatsen van nieuwe gebouwen is als voorzorg en eventuele investering ter verkoop ervan.
Fingers crossed…
Apache zegt
@ De Vlaeminck
Vuile racist.
mercedesfan zegt
Dat kan niet Gent is de belangrijkste fabriek van Volvo, dus die zullen ze gaan sluiten.
Onehp zegt
@g55amg: De belastingsdruk in Zweden is gelijkaardig aan die van belgië (veel te hoog ;-) ), en de lonen zijn zeker geen 2x maal hoger, dus dat klopt niet volgens mij als je zegt dat Zweden 2x duurder is…
Maar logische gezien zou het juist de Zweedse fabriek moeten zijn die in de problemen zit, want het zijn idd zij die de auto’s maken die het slecht doen in de US of A (V70 en XC70 halen slecht 50% van de verwachte verkoop daar) en waar ze niet aan verdienen door de dollarkoers…
Een herorganisatie zal wel het een en ander oplossen…
Giovanni zegt
Mercedsfan. Het gaat hem niet om over hoe belangrijk een fabriek is. Men kan dit “gemakkelijk” over brengen naar andere locaties… Eerst beginnen met afvloeiingen, transfereren … en uiteindelijk sluiten…
Onehp, als de hoofdzetel het niet goed doet, dan nemen ze dit er gewoon bij. Ge gaat geen hoofdzetel sluiten omdat het niet goed presteerd. Daar moeten anderen dan maar voor zorgen dat ze nóg beter presteren om dit dan te compenseren. Dus als het niet goed gaat met de fabriek in Zweden én Gent heeft een “dipje” dan is dit laatste de duppe. Ook het feit dat alles hier bij ons (België) ook zo duur is, wordt er meer en meer gespeculleerd om de fabrieken te verhuizen naar andere goedkopere oorden (Tschechië wordt gespeculeerd). Iedereen weet nu ondertussen al wel dat het niet goed gaat met de auto-industrie. Het is niet genoeg als je goed verkoopt in de US en slecht doet in Europa. De concurentie is te groot geworden en de kans dat je wordt overgenomen is dan ook reeël. Het is goed verkopen en goed produceren TEGEN een lage prijs. Dit in beide gevallen.
De volgende stap is zoals Onehp het net zelf zegt; een reorganisatie… dit is dan ook het begin van het einde…
Jan zegt
Onzin idd!! Dit bewijst het medeleven/solidariteit van onze Noorderburen. (?) De kleinste roddel en ze gaan er al van uit dat Volvo Gent zal sluiten. Als ‘redacteur’ van dit artikel zou je moeten weten dat de Dollar aan een dieptepunt zit en dat ze daarom niet plots zomaar hun grootste fabriek, die zeer goed uitgerust is trouwens, en bijna 5000 mensen tewerkstelt, en meer dan 10000 andere werknemers die indirect afhankelijk zijn van het bestaan van deze fabriek, dat ze deze dus niet ‘zomaar’ gaan sluiten. Ook zou je moeten weten dat de nieuwe SUV, de XC60 toegewezen in aan Gent, zodat ze er nu praktisch àlle modellen maken (niet toevallig?). Deze XC60 wordt verwacht een grote hit te worden en zal om zijn minst al tot 2016 geproduceerd worden, in Gent natuurlijk.
@ Giovanni: Dikke zever… Nieuwe gebouwen neerzetten om ze dan te verkopen, hoogstwaarschijnlijk zouden ze hieraan verliezen
heidekonijn zegt
Als het me goed bijstaat was er laatst “sociale onrust” en een (bijna-)staking voor meer loon. Toen men aan de fabriekspoorten vroeg hoe dat zo (omdat er toch niet slecht verdiend wordt bij Volvo) wisten de vakbondsmensen die voor de camera kwamen niets beters te zeggen dan “het kan altijd beter”.
Ik zou me kunnen voorstellen dat men hierop in Zweden eens is gaan kijken of het nog wel echt nodig is om in België te produceren. Met hier en daar een perslekje als schot voor de boeg.
Giovanni zegt
Jan, wat een zever vertel jij eigenlijk. Ik vertel je net dat ik een vriend heb die bij volvo Gent zelf werkt. Zoals eerder vermeld heeft hij daar een tamelijk hoge functie. Ik ga dat hier niet uit mijne duim beginnen te zuigen. Ik vertel je enkel maar wat hij mij verteld heeft. Jij maakt uiteraard je eigen theorie op, op basis van je logische redenering. Ik daarentegen vertel je hier zaken waarover intern bij Volvo wordt gepraat. Je doet maar wet je wilt me je “logica”. Zou eerlijk gezegt ook zo denken mocht ik van jou zijn. Het is niet normaal en het zou niet logisch zijn. Echter is de realiteit niet altijd gebaseerd op de logica. En je moet me hier niet met de vinger wijzen van onzin of dit en dat wat betreft die gebouwen. Jij weet precies ook niet veel van immobilieën! Als een overname bod wordt gedaan, wordt er gekeken naar de uitbreidingsmogelijkheden. Indien er al gebouwen staan, waarin ze niet meer moeten in investeren, dan is dat mooi meegonomen en wordt daar dan ook voor betaald! Man van welke planeet kom jij zeg! Ik krijg het ervan van mensen zoals jij dit hun mening doordrukken zonder dit even gewoon rustig te verkondigen (Dikke zever, van kleinste roddels, etc). Als je mensen intern kent, of daarbuiten die nauw zouden samenwerken met een bedrijf en je meld ons dit, dan zou ik je argumentatie nog kunnen “aanvaarden”. Maar op zo’n manier doe ik niet mee. Vertel maar wat je wilt, ik weet het mijne, en weet dat het een feit is en geen persoonlijke logische redenering.
Jan zegt
@Giovanni
En jouw arbeider-vriend weet “dat ze de fabriek in Gent zullen sluiten”. Sorry, ik geloof daar gewoon niets van… Daarenboven vind ik het “”met mijn theorie” vrij onlogisch dat ze een (veelbelovend) nieuw model toegewezen krijgen en nieuwe gebouwen neerzetten om straks te gaan sluiten. Ik denk dat jij echt niet veel kent van immobiliën en het zakenwezen. Als de trend is dat iedereen wegloopt uit België waarom zouden ze hun auto-fabriek dan nog uitbreiden met deze nieuwe gebouwen. Alsof dan bvb BMW plots zijn activiteiten zou verleggen naar Gent en intrek nemen in deze nieuwe gebouwen?! Je zou moeten weten dat, bij de effectieve verkoop van Volvo Gent, na volledige inrichting, deze gebouwen voor Volvo geen goeie investering geweest zouden zijn. De enige persoon die in kent die bij Volvo Gent werkt, weet daar helemaal niets van…
Trouwens ik had gewoon kritiek op de uitspraak “Volvo gent gaat de deuren sluiten”
Ik ben van mening dat je eerder positief kunt denken en op de logische veronderstelling uitgaan dat de dollarkoers binnenkort weer zal stijgen waardoor de koopkracht van de Amerikanen ook weer zal stijgen. Of dat de Vlaamse overheid er alles aan zou doen om dit bedrijf in België te houden, als dé belangrijkste werkgever van Oost-Vlaanderen.
Willem zegt
t’chill mensen, we blijven bij de bron van dit artikel:
Het zijn roddels; niets is nog niet waar. btw: Volvo Gent draaidt op volle toeren; het zou echt belacheljik zijn om die te sluiten. of om afvloeingen te doen.
Giovanni zegt
Mijn arbeider-vriend? Luister eens gij loser, als je zo gaat beginnen!! Eerst en vooral is hij géén arbeider. Leer lezen kalf! Blijf bij jouw belachelijke theorieën. We zullen allemaal naar jou luisteren is het goed Jantje? Zo heb je het waarschijnlijk graag hé. Jij bent maar aan het zagen over die dollarkoers terwijl ik niets heb verteld over die koers. Is zelf niet tersprake! Heeft er totaal niets mee te maken! Man man man, dat er zo pipo’s als jou hier nog rondlopen… Ik neem acte van mijn “arbeider-vriend”. K’zal het hem zéker en vast meedelen en dan kunnen we samen eens lachen met jouw belachelijke stelling én niet te vergeten, arrogante verwijtens…
Benny1 zegt
Aan de hand van valutakoers een fabriek gaan sluiten…. lijkt me erg sterk, zoals Apache ook al meldde.
Debeerop1 zegt
De fabriek zal net als andere autofababrieken (zonder hoofdzetel) in West Europa sluiten; nu geef ik ze in Gent wel nog een 10tal jaar, omdat de fabriek inderdaad 1 van de efficiëntste van Europa is. Van een ex werknemer van VCG.
Citrofiel zegt
Waar staat er eigenlijk een foto van een V70 bij als het over de oude S60, S40/V50 en C30 gaat?
@ Alfa Lima Foxtrot Alfa; Goede opmerking! Jammer dat niemand antwoordt…
@ de vlaemink; :D
Jan zegt
@Giovanni pizzaman
Jouw vriend zou beter niet te veel lachen aangezien hij straks op straat staat en aan de dop mag… (naar hij zelf beweert)
Wat betreft die dollarkoers retard, ik verwijs hierbij naar het artikel:
“Door de zwakke dollar is het voor Volvo moeilijk om de Europese productie in Gent te verantwoorden, de auto’s worden voornamelijk voor export naar Amerika gemaakt…”
En ga jij nu maar ‘hopen’ dat die fabriek in Gent sluit, mooie ingesteldheid van jou en je vriendje…
Luc D. zegt
@Jan/Giovanni
Jan, het is nooit leuk om zulke verhalen te horen, maar om daarvoor mensen op een forum te gaan aanvallen is wat vergaand niet? Ikzelf en velen uit mijn kennissenkring werken over heel Europa in de voertuig productie (engineering en design).
En zo goed als 100 procent bevestigd een verhaal zoals Giovanni dat verkondigt. België is al lang niet meer geschikt als produktie land zo eenvoudig is dat. Moet iedereen in Vlaanderen nu massaal beginnen vrezen voor de toekomst? Nee dat nu ook weer niet. Met een ingenieur diploma ga je het hier nog heel goed doen. En echte vakmannen zullen ook nog nodig zijn, al zal dit eerder voor kwalitatief stukwerk zijn en niet meer voor low cost massaproductie.
Dit heeft ten dele te maken met dollar/euro koersen, maar zeker evenveel met de hoge levensstandaard/lonen in Vlaanderen.
Vakbonden mogen nog zoveel staken als ze willen, zolang arbeiders en hun bonden niet doorhebben dat hun werk elders goedkoper en beter gedaan kan worden zullen er meer en meer sluitingen volgen. Idd ik zeg beter, want hoezeer de media graag verkondigt dat de Vlamingen zo kwalitatief werken, dit is gewoon niet waar. Dat zijn troostende woorden van directeurs die de sluiting op een minder pijnlijke manier willen laten verlopen. Het vakwerk in Italië is bijvoorbeeld stukken beter en dat heb ik van heel dichtbij kunnen volgen. Momenteel vertoef ik in Spanje en hier wordt de kwaliteit zeker niet aan Belgische normen getoetst.
MCS 163 zegt
blij dat ik daar al een maandje weg ben :-)
Jan zegt
@Luc D.
U heeft zeker gelijk en ik besef ook wel dat het produceren van zo goed als alles goedkoper is búiten België (alsook in Nederland) maar wil dat zeggen dat al onze productielijnen daardoor zullen verdwijnen…?
Er is simpelweg geen enkele reden waarom men net deze fabriek zou sluiten:
Volvo cars gent is op dit moment een zeer gezond en efficiënt bedrijf, met volledig vernieuwde productielijnen van 10tallen miljoenen euros. Onlangs hebben ze nog 100den voltijdse arbeiders aangenomen (voor deze nieuwe modellen) en zijn er momenteel nog talrijke openstaande vacatures. Zoals ik al zei, de uitbreiding van de fabrieksgebouwen, en de toewijzing van een, hoogstwaarschijnlijk zeer populair, model, de XC60.
Dit zijn allemaal losstaande feiten die het verhaal vrij ongeloofwaardig maken.
Ik heb niet gesproken over langere termijn, maar moesten deze ‘roddels’ waarheid zijn is het alleszins niet voor binnenkort (= de volgende jaren)…
Maar goed het is jammer dat men, blijkbaar, nu al in de wandelgangen van VCG zich voorbereid op een sluiting terwijl misschien niemand daar echt zit op te wachten, en het voor Volvo financieel niet nodig is.
Vb. Porsche produceert al zijn wagens in Duitsland maar kan toch jaar op jaar gigantische winsten optekenen ( €1,1 miljard voor de eerste helft van het boekjaar 06/07) ook BMW, één van de meest gezonde auto-bedrijven produceert al zijn wagens in Duitsland (met uitzondering van een paar modellen de USA, maar dat is nu ook niet bepaald een ‘lageloonland’)
Ik ga ervan uit dat qua arbeiders is er natuurlijk geen groot verschil tussen de één of de ander. Vakwerk is dan weer iets anders…
tom zegt
ja laat et maar uit hoor ik moet daar vanaf januarie 4 maanden stage gaan doen!
–edit: misschien eerst eens een taalcursus doen dan?–
Debeerop1 zegt
Citrofiel,
Het is een fouto van de oude V70, deze werd zowel in Gent als in Torslanda gebouwd…
PQ zegt
@Jan: BMW produceert vrij veel wagens in de VS (door de lage dollarkoers tegenwoordig wel een lageloonland in vergelijking met ons), Zuid-Afrika en samen met Brilliance ook in China. Bovendien zijn er BMW assembly plants in landen als Rusland, Egypte, Thailand en Indonesië.
Stellen dat BMW zich beperkt tot Duitsland of zelfs West-Europa klopt niet.
nico zegt
ja bovenstaande modellen zeer goed verkocht in de VS
S60 vooral
DrDré zegt
Het kan aan mij liggen, maar ik dacht altijd dat de S60 ( en verwante modellen ) in Zweden gemaakt werden,, Of ben ik nu echt blond aan het worden (A)
anja zegt
ik zelf werk in een toeleveringsbedrijf van volvo en sluiten is geen sprake van .
er waren 3 mogelijkheden
1:de nacht afschaffen
2:meer dop dagen invoeren zodat de 3 ploegen kunnen blijven
3: de band trager zetten minder produceren
het is allemaal gekomen omdat de c 30 niet loopt europees
dus conclusie dat alles nu blijft zoals het is dus alle 3 ploegen maar er worden momenteel meer dopdagen ingevoerd.
na de maand mei als het nieuw model de jeep loopt (hopelijk)blijft alles zoals het is
maar loopt dit niet dan word 1 van de 3 mogelijkheden ingevoerd
dus van sluiten is geen sprake.
dus wie er niet werkt en geen vergadering over dit alles heeft meegedeelt spreek over dingen waar ge wel van weet voordat ge mens op stang jaagt dat ze zonder werk zitten dank u
anja zegt
anja schrijft,
30 December 2007 om 15:27
ik zelf werk in een toeleveringsbedrijf van volvo en sluiten is geen sprake van .
er waren 3 mogelijkheden
1:de nacht afschaffen
2:meer dop dagen invoeren zodat de 3 ploegen kunnen blijven
3: de band trager zetten minder produceren
het is allemaal gekomen omdat de c 30 niet loopt europees
dus conclusie dat alles nu blijft zoals het is dus alle 3 ploegen maar er worden momenteel meer dopdagen ingevoerd.
na de maand mei als het nieuw model de jeep loopt (hopelijk)blijft alles zoals het is
maar loopt dit niet dan word 1 van de 3 mogelijkheden ingevoerd
dus van sluiten is geen sprake.
dus wie er niet werkt en geen vergadering over dit alles heeft meegedeelt spreek over dingen waar ge wel van weet voordat ge mens op stang jaagt dat ze zonder werk zitten dank u