Knäckerbröd met Peking Eend. Lekker.
Zweeds en Chinees blijkt een prima combinatie te zijn. Uiteraard bedoelen we dat niet op culinair gebied. Dat zou net een fusion stap te ver zijn. We hebben het natuurlijk over de samen werking van Volvo en Geely.
Geely
Enkele jaren geleden ontdeed Ford zich van zijn luxe merken. Aston Martin werd overgenomen door een consortium van zakenmannen, Jaguar en Land Rover mochten bij Ratan Tata onder de paraplu staan en Volvo vond zijn heil bij Geely. Volvo heeft zich in die periode kunnen profileren als eigenwijs premium alternatief zonder Saab te zijn. Vandaag laten beide fabrikanten weten verder met elkaar te willen.
Twee soorten Geely
Nu moeten we even duidelijk verklaren dat er twee soorten Geely’s zijn. Je hebt het merk (Geely) en het concern (Zheijnag Geely Holding). Net zoals Volkswagen AG en de Volkswagen Group niet exact gelijk zijn. Onder de Zheijnag Geely Holding vallen diverse automerken: Geely, Volvo, Lynk & Co en Polestar.
Li Shufu
Op dit moment lijkt het meer om een vrijage te gaan vanuit de kant van Geely. Op dit moment kan Volvo behoorlijk zelfstandig opereren onder de Geely vlag. Heel erg leuk natuurlijk voor Volvo, maar wellicht dat Geely (het concern) er toch meer uit wil halen met Geely (het automerk). Daarom laat Geely topman Li Shufu weten dat hij graag met Volvo’s grate baas, Håkan Samuelsson, om de tafel wil gaan zitten om te kijken naar de mogelijkheden.
Logisch
De voordelen zijn natuurlijk vrij logisch. Samenwerken betekent schaalvergroting. Nog een groot voordeel zijn de investerings- en ontwikkelingskosten. Een nieuwe model ontwikkelen is bijzonder duur. Maar of je er nu 200.000 of 600.000 van gaat verkopen, dat maakt niet uit voor de ontwikkelingskosten. Dus als je deze kosten kunt delen met een zustermerk, heb je al veel gewonnen.
Gat in de markt
Het is niet op dat Geely hier een gat in de markt ziet. Heel veel merken werken op deze wijze. Alle grote succesvolle merken, met gekscherend Tesla, Morgan en Mazda als uitzonderingen. Op het gebied van aandrijflijnen zijn de twee overigens al sinds kort aan het samenwerken.
johnwaters zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dizono zegt
Volgens mij rijden er in Japan keicar Mazda’s rond die feitelijk gewoon Suzuki’s zijn en kun je in Amerika een Yaris kopen die niks meer of minder is dan een aangepaste Yaris. Tesla werkte samen met Daimler en leverde techniek voor de B Klasse electric drive. Zelfs die merken ontkomen er niet aan. Naar verluidt heeft ene Victor M. zelfs aangeklopt bij Morgan om de houten skeletten te mogen gebruiken voor de nieuwe Venetor.
Gulli zegt
@Dizono: Yaris=Mazda2?
kenju zegt
Mercedes heeft sowieso innige samenwerkingen met Renault-Nissan. De X-klasse is gewoon een Nissan Navara en de kleine dieslmotoren in de A, B en CLA komen ook van Renault.
cloverleaf zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baklava zegt
@cloverleaf: maar wel met chinezen
Onehp zegt
@cloverleaf … en dank je om knäckebröd correct te schrijven, in tegenstelling tot… beide net zo storend als bv. een Amerikaanse film die zich in Nederland afspeelt, spreken de acteurs een soort achterlijk incorrect deens-duits dat voor Nederlands moet doorgaan. Urk.
cloverleaf zegt
@Onehp: autocorrect.. ;)
Onehp zegt
Zoals een Morgan met een BMW motor ;)
lefty00 zegt
Knackerbrod met een d…
olivier420 zegt
與電暈一起美味 ?
mrporter zegt
De nieuwe Volvo Corona
Gulli zegt
Volgens mij niets mis met deze samenwerking. Zolang China de pegels levert en Volvo de know-how en het ontwerp komen er prima auto’s bij het concern vandaan. Ik hoop wel dat ze door die schaalvergroting kunnen gaan nadenken over een (elektrische?) opvolger van de C30. Maak dat ding nou eens!!
dafmaf zegt
Babi panggang betekent gewoon geroosterd verkensvlees en dat wordt zowel in China als Indonesië gegeten.
De variant met zoetzure saus op atjar is wel typisch Nederlands (in Portugal zag ik het bij een plaatselijke chinees op de kaart staan met in het Engels erachter Dutch Pork). Maar dat babi pangang een Nederlandse uitvinding is klopt niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Babi_pangang
mashell zegt
“Net zoals Volkswagen AG en de Volkswagen Group niet exact gelijk zijn.”. Ehh nou, eigenlijk zijn dat twee namen voor hetzelfde.
Dutchdriftking zegt
Liever een knappe Volvo van Chinees geld dan geen Volvo en lelijke Chinese imitatie troep.
kenju zegt
Geely zou zeker een bijdrage kunnen hebben aan Volvo. Lotus valt ook onder de Geely-vlag. Op het gebied van chassis doen ze leidende dingen in de industrie. Volvo doet het prima op het moment, maar op het gebied van innovatieinfrastructuur is het altijd een zwakke speler geweest.