Gaat deze Volvo XC100 wel verkocht worden?
Volvo en de coupé-SUV, het klinkt als een vreemd huwelijk. Volvo heeft immers een beetje een… niet-hip imago. Niemand gaat in de kroeg bij zijn of haar maatjes pochen met z’n spiksplinternieuwe Volvo. Het is een verstandige keuze en het zijn zeker geen slechte auto’s, maar niemand gaat er een poster van ophangen, of een muziekvideo mee opnemen.
Dan hebben we de coupé-SUV. Mensen kopen deze bolides doorgaans omdat ze indruk willen maken. Omdat ze willen laten zien dat ze geld hebben, dat ze succesvol zijn. En dat zijn niet (alleen) de woorden van deze schrijver: onderzoek toont dat ook aan.
Een überluxe coupé-SUV met een Volvo-badge klinkt dan ook als een vrij slecht idee. Een beetje net als de Kia Stinger, eigenlijk. De Stinger is geen slechte auto, het heeft alleen niet de juiste badge. Volvo lijkt niet te hebben geleerd van de Kia Stinger, volgens Motor Trend gaan ze namelijk zo’n coupé-SUV over een paar jaar op de markt brengen.
Wat hun bronnen zijn vermelden ze niet, dat maakt het lastig de validiteit in te schatten. Volgens de site gaat de nieuwe Volvo de XC100 heten. Het wordt een volledig elektrisch model en gaat net als de XC40 het Recharge-label krijgen. Deze XC100 komt daarmee boven de XC90 te staan. De coupé-SUV wordt dan ook het topmodel binnen de gamma van Volvo, met een ‘extravaganter’ ontwerp en een focus op luxe. Een achterbank voor drie personen krijgt de XC100 dan ook niet, maar twee luxueuze stoelen. Een soort luxe-limo-Volvo, dus.
Info als hoeveelheid pk en actieradius heeft Motor Trend nog niet. Naar verwachting wordt de XC100 pas over drie jaar onthuld, de Zweden hebben dus nog genoeg tijd om over zulk soort zaken na te denken. Motor Trend noemt een geschatte prijs van 85.000 dollar. Ter vergelijking, de XC90 kost daar 48.350 dollar, dus schatten wij de prijs van die XC100 op zo’n 150.000 euro. Gaat dat niet iets te veel zijn voor een Volvo?
lincoln zegt
Waarom zou je überhaupt denken dat de XC100 gekocht gaat worden ??
Volvo dealers weten niet eens hoe geld eruit ziet ..
Werkelijk alles gaat op de pof/lease/leen/huur daar ..
mikje90 zegt
@lincoln: Zo’n kots lelijke X6 wordt ook gekocht door mensen, dus waarom niet een Volvo coupé.
lincoln zegt
Wat dacht je ??
Ik ga er vooral geen prototype leasebak met de haren bij slepen ..
axietaxie zegt
@lincoln: ben je niet in de war met Mercedes waar ze standaard vragen hoeveel maanden je de financiering wilt hebben?
Bij de gemiddelde Volvo dealer die ik ken worden juist relatief veel auto’s gekocht met eigen geld.
emping zegt
@axietaxie: een dikke 49 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland een leasebak.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-percentage-van-de-nieuwverkochte-autos-zijn-leasebakken-119448
camber24 zegt
@lincoln: welkom terug!!! Dit keer niet zo lang wegblijven aub. Stuk saaier anders.
sanderp zegt
@lincoln: Welkom terug, lincoln!
lecomte zegt
@lincoln: Heel simpel. Mensen kopen/leasen whatever het, net zoals bij Mercedes, BMW, Audi en andere merken. Hoe vaak heb jij auto’s contant betaald dan wel het bedrag over gemaakt boven de laat ik zeggen 75K? Nee ik mis je niet.
Dutchdriftking zegt
@lincoln Vergeleken met een Tesla dealer valt het toch nog wel mee?
nononsense zegt
Ik heb ook iets gelezen over een mogelijke XC120, formaatje X7/GLS, daar zie ik meer brood in
9000cse zegt
Als onderdeel van Geely zou het best eens zo kunnen zijn dat zij (Volvo) er wel brood in zien om zo’n auto te creëren voor de Chinese markt. Volvo heeft wereldwijd gezien immers maar een klein marktaandeel, maar die Chinese markt is wel van groot belang voor hen. En die markt is totaal anders dan de Europese. Denk daarbij aan bijv. de verlengde versies van Europese merken, die die modellen speciaal voor die markt hebben ontworpen. Daarbij denk ik dat Geely best wel zal weten hoe die Chinese markt in elkaar zit en wat de wensen zijn. Of een dergelijk model in ons land afzet zal vinden is van totaal ondergeschikt belang. Als het in China maar regent! Dan druppelt het ook wel in de US of A en da’s dan mooi meegenomen.
jer81 zegt
Of gewoon een opvolger van de zeer populaire V40… Nog een SUV, ik wordt er een beetje suf van.
pindakoning zegt
@jer81: in NL was de V40, gedeeltelijk door subsidie, erg populair. Hoe deed die het eindelijk internationaal?
clubbtraxx zegt
Subsidie op een V40? Echt niet… Wat bijtellingsvoordeel op D2 schraapdieseltjes misschien maar dat is geen subsidie.
Dutchdriftking zegt
@clubbtraxx: Dat is dus wel degelijk subsidie. En precies de reden waarom er zoveel van die trage V40’s met een R-line zijn verkocht in ons land.
piebepost zegt
De coupé SUV.. Ik kan niet eens wennen aan de “normale” SUV.
tymo zegt
Een luxe coupe SUV met een viercilinder begrenst op 160km/h. Nou de andere “priemejum” fabrikanten sidderen in hun holen van angst…
RiKe zegt
Mijn mening over iedere coupe SUV: doe maar niet.
phaeton zegt
Een soort XC90/Polestar 1/XC40 kruising. Kan best werken.
v60polestar zegt
Men koopt ook die suv coupe hokken van bmw en Mercedes, dus waarom zouden ze deze dan niet kopen aangezien Volvo tegenwoordig op het zelfde luxe niveau zit als de concurrentie, alleen dan voor een paar 1000 euro minder..