Dat Volvo een busje gaat maken is eigenlijk superlogisch.
Als er een merk synoniem staat met het familieleven, dan is het Volvo wel. Kijk maar eens naar de folders: lachende mensen met kinderen. Dit in tegenstelling tot de Duitse automerken waarin ondervoede modellen in rare coltruien stoïcijns voor hen uitkijken.
Volvo heeft ook enkele malen flink zijn stempel gedrukt op het concept va de familieauto met de stationwagons. En met de XC90 toonde Volvo aan dat familie’s niet wachten op achtcilinders, knalharde onderstellen veel uitlaten, maar praktische interieurs, goede geluidsinstallaties en enigszins gunstige koolstofvezel-voetprint. Gek genoeg heeft Volvo alleen de bus (pun intended) gemist met de MPV.
Volvo busje komt zo
Maar goed nieuws voor wie een Volvo busje zou willen hebben, want die gaat er namelijk komen! Dat meldt Car News China. Uiteraard wordt de nieuwe bus geheel elektrisch. De basis zal de Zeekr 009 zijn (zij afbeeldingen onder). Zeekr is een Chinees automerk dat tot de Geely-groep behoort, waar Volvo ook onder valt.
Niet alleen de bodemsectie is identiek, ook alle ‘hardpoints’ zullen dat zijn. Het is dus niet een unieke auto op dezelfde basis, maar een Volvo interpretatie van de Zeekr 009. Ook de motor en accu zullen hetzelfde zijn. Dat betkent 550 pk aan vermogen door twee motoren: eentje op de vooras en een op de achteras. Daarmee zal het Volvo busje meteen de snelste MPV op de markt zijn.
Interessante aanwinst
Vooralsnog is er alleen het gerucht bekend dat de auto naar China zal komen. Volvo kondigde namelijk intern een aantal modellen aan waaronder een paar bekende namen, plus een nieuwe SUV en dus de MPV.
Het idee van een MPV van Volvo is wat ons betreft een interessante. Zeker als auto’s elektrisch worden, is het tijd om van de SUV af te stappen. Gemiddeld genomen is een MPV veel ruimer, lichter en dus milieuvriendelijker dan een gelijkwaardige SUV.
Meer lezen? Dit zijn de tofste Caresto projecten aller tijden!
pomoek zegt
Jazeekr.
Hubert zegt
Zal dit hetzelfde drama worden als de laatste versie van de Lancia Thema of nog erger : De Lancia Voyager??
piebepost zegt
Dat klinkt voor mij als totaal onvergelijkbaar, waarom zou dat?
Edge zegt
Over dat Zeekr gesproken, benieuwd wanneer die toffe 001 naar Nederland komt. En of dat dan nog steeds onder de Zeekr vlag is, of dat ze hem vanwege de bestaande naamsbekendheid hier toch maar Lynk & Co noemen.
DAT zegt
Waarom geen Volvo versie van de Mercedes superstationcar, de R-klasse?
Dat was echt een lelijke auto maar wel een beter concept dan alle MPV’s en SUV’s bij elkaar.
gregorius zegt
Omdat MB in principe het concept van de R heeft ver..uhm…. fout heeft gedaan. Wat mensen wilde: iets groter dan een E-klasse station; iets hoger mocht. Dus eigenlijk een S-klasse-station of een verlengde E-klasse-station. Nog altijf prima sturen en lekker luxe.
Maar wat ze kregen was een verlaagde ML gemaakt in de VS op het moment de kwaliteit van de auto die toen van de band in Amerika rolden nog niet altijd hetzelfde was als de Europese Mercedesen.
Volvo heeft volgens mij geen auto die ze kunnen ver-R-klassen. En v90 is al vrij uitgerekt en de XC90 lijkt ook wel aan zn max te zitten (al had ie best nog een halve meter langer gekund vind ik).
Wolflow zegt
Begrijp niet waarom het zo logisch is dat Volvo een busje gaat maken.
Hoewel er zeer veel Chinezen in totaal zijn is de gemiddelde gezinsgrootte laag
z3cabby zegt
Omgekeerde wereld; Zweedse bedrijven die Chinese producten imiteren.
Is wat gechargeerd, maar hier komt het eigenlijk wel op neer.
piebepost zegt
Hoezo? “Immiteren”? Dat is toch wel heel iets anders dan op basis van een bestaand platform, of dat nou Chinees is of niet, een auto ontwikkelen?
mashell zegt
Onder de noemer Polestar 3 heeft Volvo al een Chinese MPV op de markt. Die Polestar 3 lijkt immers heel veel op een Renault Espace.
piebepost zegt
Behalve dan dat het lastig is om de huidige Espace nog als volbloed MPV te betitelen.
Nemus zegt
Geloof me, die is echt veel kleiner dan je verwacht in het echt. En achterin wil je geen te lange benen, want dan zitten ze in je nek. Nee, de Polestar 3 is écht geen MPV.
De enige elektrische MPV op de markt nunis de briljante iD.Buzz die bewijst dat een MPV ook funky en sexy kan zijn.
Ik geloof dus wel in de reïncarnatie van échte MPV’s, die écht praktisch zijn en dus niet zo van die achterlijke SUV’s met een derde zitrij waarvoor je benen moet amputeren én al je bagageruimte moet opofferen.
leaper035t zegt
“Dit in tegenstelling tot de Duitse automerken waarin ondervoede modellen in coltrui stoïcijns voor zich uitkijken”. Deze zin beschrijft eindelijk wat mijn hersenen teachten te definiëren bij het bekijken van menselijke modellen die evengoed zen paspop konden zijn. Voor mij nu al dé zin van het jaar.
nnaverbranding zegt
Maar voldoen de binnenmaten om er in NL een camper van te bouwen? Dat is de meest interessante vraag.