De Volvo EX90 zal niet compleet zijn bij aflevering. En dat voor 99.195 euro.
Hommeles in Volvo-land. Zoals jullie weten is de fraaie doch loodzware Volvo EX90 een tijdje geleden voorgesteld. Het probleem is alleen: we zien ze nog nergens rijden. De productie van de EX90 startte namelijk afgelopen maand, aanzienlijk later dan gepland. Het was de bedoeling dat de eerste exemplaren begin dit jaar al uitgeleverd gingen worden.
Er waren echter de nodige software-issues. Die moesten ze in Göteborg eerst oplossen alvorens ze de auto’s konden meegeven aan klanten. Je verwacht dus dat de auto’s helemaal 100% af zijn. Is dat ook het geval? NEE! De auto’s die Volvo gaat afleveren zijn niet compleet.
Volvo EX90 niet compleet
Volvo heeft naar zijn klanten een lijst met voorzieningen gestuurd die eventueel nog niet aanwezig zijn op hun nieuwe Zweedse crossover. Een belangrijke functie die mist is die van Apple CarPlay en ‘bi-directioneel laden’. Apple CarPlay behoeft geen betoog, dat is een enorm fijne feature als je een iPhone hebt (en er zijn veel mensen die zo’n ding hebben). Het bi-directioneel laden is misschien een minder groot gemis, maar soms ook best handig. Zeker als je de EX30 van je vrouw wil bijladen zodat ze een verspakket bij de Jumbo kan halen.
Een andere feature die nog altijd ontbreekt is Lidar. Nu is Volvo daar niet alleen in, ook bij Lotus (voor de Eletre) is het er nog niet. Nu behoren beide merken tot hetzelfde Geely-concern, dus kan het ok daaraan liggen. Alhoewel, ook een merk als Nio heeft zijn LIDAR-systeem nog niet op orde.
Lekkende batterij
Tenslotte is er nog zoiets als een een lekkende batterij. De Volvo EX90 verliest ongeveer 3 procent van zijn capaciteit per dag als je ‘m gewoon laat staan. Dat zit zo.
De batterij van de EX90 blijft actief nadat de auto is uitgeschakeld, zodat de auto alert blijft. Dit betekent dat de batterijcapaciteit in de eerste 72 uur met ongeveer 3% per 24 uur afneemt. Als de auto langer dan 72 uur geparkeerd en uitgeschakeld blijft, gaat de auto in diepere slaap en verliest de batterij geen extra energie. Als de laadstatus lager is dan 8%, gaat de auto direct in een diepe slaap.
Volgens Volvo staat er een update op de planning die ervoor moet zorgen dat de batterij geen capaciteit meer verliest als de auto is uitgeschakeld.
De meeste issues zal Volvo oplossen middels OTA’s. Nee, geen Online Travel Agents, maar Over The Air-updates. Dus waarschijnlijk zal het binnenkort ineens wél gaan werken. Mocht het nodig zijn om toch eventjes langs de dealer te moeten gaan voor de updates, zal Volvo je daar ruim van te voren over informeren.
Check hier om te zien of je de Volvo EX90 of @wouter mooier vindt:
Allison Burgers zegt
Experimental-90
potjak zegt
” De Volvo EX90 verliest ongeveer 3 procent van zijn capaciteit per dag als he ‘m gewoon laat staan.”
Verliest dus 21 procent per week, daarmee is de accu na vijf weken helemaal dood…
Het staat er heel krom, in werkelijkheid verliest de batterij geen 3% capaciteit per dag, maar verbruikt de elektronica in de auto 3% van de opgeslagen energie per dag.
Marco Pachen zegt
En gaat die na 72h in diepere slaap dus max daalt de capaciteit naar 92% dus waar je die 21% per week vandaan haalt is me even onduidelijk?
mashell zegt
Carplay vind ik geen gemis, die knullige iPhone interface is op de telefoon al erg genoeg. Maar 3% lading (ik hoop dat het van de 13,8V batterij is en niet van de rijbatterij) ik wel heel knullig. Deze wagen is gewoon nog niet af en wordt op de markt gegooid om omzet te boeken.
Johanneke zegt
3% drain door een computer, wat voor bitcoinmining rig heeft zo’n ding dan? 3kwh per dag verliezen, das 3000wh, dus per uur 3000/24=125 watt. Een laptoppie pakt wat, 50 watt?
Aja is Chinees eh, moet 24/7 spioneren ;-)
banderas zegt
“Nu is Volvo daar niet alleen in, ook bij Lotus (voor de Eletre) is het er nog niet. ”
Lidar zit gewoon standaard op een Eletre en heeft een vergelijkbare Autopilot. Echter, dat de auto niet zelfstandig kan rijden heeft ook voornamelijk met wetgeving te maken he? Lidar is gewoon werkend.
Johanneke zegt
Dacht dat Doug Demuro in zijn video over de Lotus zei dat het erop zat maar nog niet werkte.
JelmerS zegt
Op mijn 2019 Tesla model 3 zit lidar, werkte eerst wel en na een OTA niet meer ten faveure van vision only waarbij alles veel en veel slechter geworden is.
Ik heb begrepen dat de laatste/huidige xc90 ook al een rijdend experiment moest zijn vanaf de eerste leveringen.
Mavi57 zegt
Tesla gebruikt geen LIDAR
William zegt
Bi-directioneel laden is vooral interessant voor landen als de USA. Erg veel elektriciteitskabels lopen daar nog bovengronds. Waardoor mensen na een storm of een vallende tak zonder stroom zitten.
Dan kun je de auto als thuisbatterij gaan gebruiken.
(Meestal hebben mensen daar meerdere auto’s dus ze kunnen dan een ICE auto gebruiken indien de EX90 niet meer voldoende rijbereik over heeft na een paar dagen het huis voorzien van stroom).
mashell zegt
Je zegt thuisbatterij, is bi-directioneel dan niet interessant voor iedereen met zonnepanelen? Mits dat Bidirectioneel laden wat meer kan leveren dan wat de boormachine gebruikt die je in de use-case voorbeelden ziet.
rulefollower zegt
1 fase, 16A is echt een noodoplossing.
3,7kW
mashell zegt
Dat is wat er binnenkomt in mijn woning, prima voor dagelijks gebruik.
Marco Pachen zegt
Die LIDAR hadden ze er sowieso beter vanaf gelaten! Lelijk! Als je dat ding zwart geel kleurt is het net een taxi bordje.
Onvoorstelbaar dat ze dat niet anders hebben opgelost met een design team dat wellicht groter is dan sommige autobouwers in totaal.
mashell zegt
Een design team kan toch ook alleen maar om technische beperkingen heen designen. Net als verbrandingsauto’s een zwart gat in het front hebben, lelijk maar technisch noodzakelijk. We zijn er aan gewend dus we zullen aan lidar sensoren boven de voorruit ook wel wennen.
Marco Pachen zegt
Volgens mij zit die LIDAR bij de meeste wagens in de neus of achter de voorruit toch? Mooier weg gewerkt als je het mij vraagt.