Nederlandse prijzen van de nieuwe Volvo EX40 en EC40 zijn bekendgemaakt.
Die hele transitie naar elektrische modellen, levert de marketingmensen de nodige hoofdbrekens op. Want aanvankelijk wil je je met een EV onderscheiden, zowel qua design en naam, om zo de hogere prijs te kunnen rechtvaardigen en te zorgen dat de Early Adopters met slaapzak bij jouw showroom voor de deur staan.
Maar op een gegeven moment haalt de tijd het in en is de naam niet meer onderscheidend en krijg je een beetje vreemde situaties. Bij Audi had je ‘e-tron’ versies (elektrische Audi’s) en de Audi e-tron zelf (een elektrische Audi).
Die Audi e-tron heet nu Q8 e-tron, heel slim. Bij Mercedes hebben ze aangegeven van het EQ-label af te willen en Volkswagen wil gewoon elektrische Golfs maken, geen ID.3’s. Ook bij Volvo maken ze het zich wat makkelijker. Dat doen ze namelijk door de Volvo XC40 Electric en C40 een nieuwe naam te geven.
Volvo EX40 en EC40
Vanaf nu identificeren die twee zich namelijk als EX40 en EC40. Opmerkelijk dus dat Volvo juist wél het elektrische aspect onderstreept met de naam. Het is op zich wel een logische keuze van het Zweedse merk (dat reageerders Chinees vinden), want Volvo heeft immers al de EX30 (kleine crossover) en EX90 (hele grote crossover). Met de nieuwe namen voor de EX30 en EC40 is duidelijk waar ze staan in de range.
De naam XC40 blijft overigens gewoon behouden voor de benzineversies en hybrides.
Performance software én Black Edition
Is er nog meer nieuws? Jazeker! Volvo komt namelijk ook met Performance-software. Het klinkt als oridinaire chiptuning, maar daar houden we wel van! Deze Performance-software zorgt ervoor dat je 34 pk extra krijgt en dus 442 pk in totaal onder de rechtervoet hebt. Wat je ermee moet: geen idee, maar je hebt het als de Performance-software besteld. Voordeel: je kan het ook bestellen voor je huidige XC40 Electric.
Het laatste nieuwtje is dat je de XC40, EX40 en EC40 kunt bestellen als speciale Black Edition. Normaliter kiezen mensen al best vaak zwarte lak, zwarte bekleding en de rest ook zwart, maar in dit geval heeft Volvo het al gedaan. Deze Black Editions zijn altijd Onyx-black, hebben 20 inch hoogglans zwarte velgen en en Charcoal-interieur. Oh, en zwarte badges, grille en raamlijsten zijn ook allemaal zwart.
Volvo EX40 en EC40 prijs
Volvo heeft de prijzen bekendgemaakt van de EX40 en de EC40. Het goede nieuws is dat de EX40 in aanmerking komt voor subsidie. De vanafprijs bedraagt 45.995 euro, met een fiscale waarde van 44.830. De subsidie op een nieuwe elektrische auto is in Nederland 2.950 euro op een cap van 45 mille. Daar valt de Volvo dus strategisch net binnen.
EX40 prijzen
Voor die 45.995 euro heb je de Essential te pakken. De Core Single Motor kost 48.995 euro of 51.995 als Single Motor Extended Range. De Business Edition is er vanaf 49.995 euro of 52.995 euro in het geval van de Single Motor Extended Range. Gaan we door naar de Plus, die is er vanaf 52.495 euro in de Single Motor en 55.495 euro in het geval van de Single Motor Extended Range óf 59.495 euro met de Twin Motor Performance.
Dan zijn we er nog niet! Er zijn drie aanvullende varianten. De Plus – Black Edition: 54.995 euro Single Motor, 57.995 euro Single Motor Extended Range of 61.995 euro als Twin Motor Performance. De Ultra, die er alleen komt als Single Motor Extended Range (58.495 euro) of als Twin Motor Performance (62.495 euro). Als laatste de Ultra – Black Edition. Die is eveneens alleen als Single Motor Extended Range (60.995 euro) of als Twin Motor Performance verkrijgbaar (64.995 euro).
EC40 prijzen
Hetzelfde verhaal, maar dan voor de EC40. Volvo zet de EC40 wat hoger in de markt, daar zijn de prijzen dan ook naar. In vergelijking met de EX40 is de EC40 niet als Essential te krijgen. In dit geval begint het bij de Core. Dan heb je het over 50.495 euro voor de Single Motor en 53.495 euro voor de Single Motor Extended Range.
De Business Edition is er vanaf 51.495 euro of 54.495 euro als Single Motor Extended Range. De Plus begint bij 53.995 euro, 56.995 euro of 60.995 euro met de Twin Motor Performance. De Plus – Black Edition is er vanaf 56.495 euro, 59.495 euro of 63.495 euro.
Door naar de Ultra, die kost minimaal 59.495 euro (Single Motor Extended Range) of 63.495 euro (Twin Motor Performance). Als laatste de Ultra – Black Edition, die begint bij 61.995 euro of 65.995 euro.
Concurrentie
Samengevat begint de Volvo EX40 bij 45.995 euro en de EC40 bij 50.495 euro. De EX40 is ook leverbaar via Care by Volvo, het flexibele autoabonnement van het merk. In dat geval beginnen de prijzen bij 749 euro per maand voor flex of 699 euro per maand voor een fixed abonnement.
Wat doet de concurrentie op dat vlak? De Volvo EX40 en EC40 vallen in de smaak bij veel Nederlanders. Eens kijken wat andere merken te bieden hebben.
- Renault Scenic E-Tech 100% Electric – vanaf 42.470 euro
- Volkswagen ID.4 – vanaf 44.990 euro
- Skoda Enyaq – vanaf 44.990 euro
- Volvo EX40 – vanaf 45.995 euro
- BMW iX1 – vanaf 48.319 euro
- Mercedes-Benz EQA – vanaf 52.546 euro
- Audi Q4 e-tron – vanaf 54.835 euro
De Volvo EC40 is natuurlijk een EX40 met een aflopende daklijn. Concurrenten bieden dit ook, dus eens kijken wat ze doen qua prijzen.
- Skoda Enyaq Coupé – vanaf 45.990 euro
- Volvo EC40 – 50.495 euro
- Volkswagen ID.5 – vanaf 53.990 euro
- Audi Q4 e-tron Sportback – vanaf 56.885 euro
- BMW iX2 – vanaf 63.507 euro
Meer lezen? Deze auto’s kregen een nieuwe naam bij de facelift!
MarcoM zegt
En nu hopen dat ze wat minder stroom verbruiken, want blijkbaar slurpt de EX30 nogal wat, aldus de ANWB op YouTube en Instavlog.
nautique206 zegt
Dat doen alle Volvo’s; Phev, elektrisch maakt niet uit. Ook de Polestars zijn niet echt efficiënt
mjpamsterdam zegt
Wat is dat toch met die Black Editions ? Wil je dan Batman zijn ?
rollingstoned zegt
Tja, marketing. Dan ben je “stoer” en “sportief”.
DeWitteCondor zegt
Precies hetzelfde met uitvoeringen die doodnormale connectivity en infotainment hebben. Die krijgen dan gelijk het predicaat ‘ business edition’. Daar gaan de leasejongens lekker op bij de vrijmibo.
lekkerlinksrijden zegt
de IX2 is dus 15K duurder dan een IX1? Alleen een andere koets volgens mij want ze staan op hetzelfde platform. Of mis ik iets? Bij de Chinezen zijn de range meestal niet echt denderend of er moet een mega accu inzitten, wat dat betreft komt het niet in de buurt van Tesla
cdlop01 zegt
442pk vermogen, ongeveer 60pk meer dan basis Porsche 911…… nou kunnen weer veel verkeersongelukken tegemoetzien (en verkeersdoden) met dit soort projectielen in de handen van de leasekudde. Te absurd voor woorden, zeker voor een Volvo met eens een duidelijk veiligheidsimago….., lang, lang geleden.
rollingstoned zegt
Echt hè? Maar gelukkig is ie wel begrensd op 180km/u… /s
faalhaas zegt
Hoe kunnen fabrikanten even met de marges spelen en dan heb je subsidie? Verdienen ze zoveel dat het makkelijk kan?
cdlop01 zegt
Ja uiteraard, de prijzen worden veel te hoog gehouden door de subsidies, zo werkt dat….. .
hotze zegt
De fabrikanten verdienen genoeg blijkbaar, zeker Tezla maakt veel marge met goedkope productie (eenvoudig in elkaar te zetten, zo min mogelijk onderdelen, goedkopere onderdelen) dat ze makkelijk met de prijs kunnen schuiven. Schat in dat 80-90% nieuw de lease in gaat, wat niet in aanmerking komt voor de subsidie. In die zin kun je je afvragen of de fabrikanten er baat bij hebben. Maar het is ook benchmarken richting de concurrenten – zakt die in prijs, dan moeten ze meegaan om de verkopen op peil te houden.
TheMaster zegt
Is de Tesla Model Y, de best verkochte auto ter wereld, geen concurrent? Ik snap wel dat de Model Y groter, beter uitgerust, sneller, zuiniger, lichter qua gewicht, hoger trekgewicht, sneller opladen, etc, maar op basis van prijs is dit toch nog een concurrent?
cdlop01 zegt
De Tesla is de beste EV op de markt, komt geen merk bij in de buurt…… . Ze zien er vreselijk uit en inmiddels ook soort van Lease Kadett geworden, maar de beste EV, period.
mashell zegt
Geen idee waarom je in het Engels meent te moeten vermelden dat je ongesteld bent maar de Model Y is niet de beste EV. De Model Y is ergonomisch matig, heeft een achterhaalde aandrijflijn en is visueel een gruwel.
De beste EV is de Porsche Taycan en de beste in de klasse van de Model Y is de Kia EV6. Die heeft een modernere aandrijflijn, is ergonomischer, meer te personaliseren, heeft een beter dealer netwerk en is door een designer ontworpen.
Wat voor de Model Y spreekt is prijs prestatie verhouding, veel auto voor weinig geld. Maar net als bij Dacia moet daarvoor wel compromis bereid zijn.
lekkerdwars zegt
Exact, wie weet met opzet niet vermeld ;)
nathanael zegt
Alle Volvo’s krijgen nieuwe namen, de S60 is gestopt met de productie en zal binnenkort (lees: 2025/2026) worden vervangen door de EX60 / EC60 en hetzelfde geldt voor de de S90, aldus onze verkoper van de Volvo dealer.
duke3 zegt
Als je kijkt wat je krijgt tov de concurrentie dan zou ik niet aan zo’n Geely beginnen. Ik rij nu in een XC40 en die kan zich absoluut niet meten met de concurrentie. Op alle vlakken slechter. Het uiterlijk vindt ik de auto wel mooi. Echter het infotainment, wegligging, gerobotiseerde handbak, herrie in de auto, kraakjes, etc. doen gigantische afbreuk aan de auto. De auto is zwaar gedateerd. Het infotainment is zo traag en onlogisch dat zou je niet meer verwachten anno 2024.
tmenges zegt
Infotainment en Volvo is sowieso altijd al een mindere combi geweest. Kraken doen alle Volvo interieurs naar verloop van tijd , eigenlijk voldoet je xc40 prima aan de historische merkwaarden van Volvo.