Onze zuiderburen krijgen er weer een mooie klus bij: er gaan straks in Gent Volvo EX30’s van de band rollen.
Als je Volvo-liefhebber bent én je bent anti-China dan zit je de laatste tijd in een lastige spagaat. Aan de ene kant is Volvo eigendom van het Chinese Geely en heet de bestuursvoorzitter Li Shufu. Aan de andere kant staat het hoofdkwartier nog gewoon in Zweden en vindt de ontwikkeling ook nog grotendeels in Zweden plaats.
De meest Chinese Volvo tot nu toe is de EX30, want die staat op het SEA-platform van Geely en rolt in China van de band. Dat zal een succes waarschijnlijk niet in de weg staan. Als je ziet hoe goed de XC40 het al doet dan kan het haast niet anders of de goedkopere EX30 wordt een daverend succes.
Dat is precies dat reden dat de EX30 niet meer alleen ‘made in China’ wordt. Omdat Volvo een hele grote vraag voorziet, wordt de productiecapaciteit alvast opgeschaald. Dit betekent dat de EX30 ook in het pittoreske Gent gebouwd gaat worden.
In Gent hebben ze wel ervaring met elektrische Volvo’s, want daar rollen ook al de XC40 en C40 Recharge van de band. Vanaf 2025 zal daar de EX30 aan toegevoegd worden. Dat duurt nog even, dus als je nu een EX30 bestelt komt die nog wel gewoon uit China, waar de productie al begonnen is.
Voor onze zuiderburen is dit natuurlijk een mooie opsteker. Waar VDL Nedcar nog steeds op zoek is naar opdrachtgevers en de helft van het personeel de laan uit stuurt, kan de fabriek in Gent voorlopig nog wel even vooruit.
MarcoM zegt
Ik ben benieuwd hoe deze EX30 het gaat doen in de markt, het instapmodel ligt op ruim 36k, de SEPP eraf en zit je op 33k. Zo te zien is het formaat ala Hyundai Kona EV eerste model.
martijnev zegt
Glazen bolleke:
Vermoedelijk valt dan het doek voor de XC40 in 2025, en zal ongeveer op hetzelfde moment de EX60 geïntroduceerd zijn, die dan vermoedelijk in Göteborg of in de nieuwe fabriek in Slowakije gebouwd zal gaan worden (naast andere ‘60’ modellen). Want Gent kan niet én de XC40 én de EX30 produceren (en de C40, die natuurlijk nog wel iets langer zal blijven dan de XC40), zoveel productiecapaciteit is er in Gent vermoedelijk niet.
De nieuwe line-up rond 2025 zal dan vermoedelijk zijn:
EX30, die dan uiteindelijk de vervanger is van de XC40, maar iets lager in segment
C40, op iets langere termijn vervangen door een nieuw model (EV60, EC60?)
EX60, vervanger van de XC60
EX90, met goedkopere varianten erbij dan alleen de huidige topversies