We hadden het al verwacht: de Volvo EX30 vindt gretig aftrek in Nederland.
Volvo en Nederland zijn voor elkaar gemaakt. Degelijke, veilige auto’s die semi-premium zijn: dat sluit uitstekend aan op de behoeften van de Nederlander. De verwachtingen voor de EX30 waren dan ook hooggespannen. Een nieuw instapmodel van Volvo en dan ook nog eens een cross-over. Dat moest wel een bestseller worden.
Nou, wat blijkt? De EX30 is ook een bestseller. De verkoopcijfers van april zijn binnen en de EX30 staat nu voor het eerst op nummer 1 van de bestverkochte EV’s. De afgelopen maand deed de EX30 het dus beter dan de immer populaire Tesla Model Y. Volvo wist 1.459 exemplaren aan de man te brengen in april.
De Volvo EX30 was überhaupt een van de bestverkochte auto’s want dit model stond op nummer 2 overall. Alleen de Kia Niro deed het beter in april, maar die is er natuurlijk als hybride én als EV. Van de verkochte Niro’s was ongeveer de helft volledig elektrisch, dus dat zijn er een stuk minder dan de EX30.
De top 5 met bestverkochte auto’s van april zag er als volgt uit:
- Kia Niro (1.693 registraties; 6% marktaandeel)
- Volvo EX30 (1.459 registraties; 5,1% marktaandeel)
- Tesla Model Y (1.048 registraties; 3,7% marktaandeel)
- Volvo EX40 (814 registraties; 2,9% marktaandeel)
- Hyundai Kona (739 registraties; 2,6% marktaandeel)
En dit waren de bestverkochte EV’s van april:
- Volvo EX30 (1.459 registraties; 16,1% marktaandeel)
- Tesla Model Y (1.048 registraties; 11,5% marktaandeel)
- Kia Niro (820 registraties; 9% marktaandeel)
- Volvo EX40 (588 registraties; 6,5% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (400 registraties; 4,4% marktaandeel)
In totaal werden er 28.432 auto’s verkocht in april, wat 3,8 procent minder was dan vorig jaar. Ondanks deze daling werden er wél meer EV’s verkocht. Waar er in april vorig jaar 8.299 EV’s werden geregistreerd, waren dat er nu 9.092, goed voor een marktaandeel van 32%. Het gaat dus toch zo slecht nog niet met de verkoop van elektrische auto’s.
Bron: Bovag
rwdftw zegt
Het feit dat de Volvo op de persplaatjes al de kleur heeft van een volle luier zegt genoeg over de doelgroep.
Ik sla effe over, ik pak een 3.
utregcity zegt
Wat heb jij gegeten dan?
Papageno zegt
Als je met “ik pak een 3″een Tesla bedoelt; ik denk dat veel mensen geen Tesla meer willen omdat Elon zich gedraagt als een luier. NB ik zie graag meer kleuren dan 50 tinten grijs.
rwdftw zegt
Ik kijk naar wat een auto biedt voor wat het kost. Niet naar de eigenaar van het bedrijf. Het is niet netjes wat hij doet maar daar bemoei ik me niet mee. Als je dat gaat doen moet je ook geen BMW meer kopen want de familie Quandt was lid van de Nazi partij en was niet zo fris in de oorlog.
Als je de basisversie van de EX30 selecteert kan je kiezen uit 4 kleuren. Zwart, wit, grijs en iets heel lichtblauws. Je moet echt meer neerleggen om iets van kleur op het ding te kunnen bestellen. Frivool kan ik het niet noemen :).
utregcity zegt
En dan moet de uitlevering van de EX30 nog pas echt beginnen.
mashell zegt
Zie ze toch al regelmatig rijden. En dan denk ik “leuke wagen”.
Richmond zegt
Dat denk ik juist niet. Niet dat de Y beter is, maar van de EX30 of XC40 wordt ik ook niet blij
rwdftw zegt
Ik checkte even. Als je de basisuitvoering wilt hebben dan moet je een maand of 7-8 wachten. Duurder is sneller met een maand of 4-5.
Motomoto zegt
Even los wat je van het merk en de modellen of de afkomst/financiering vindt: Volvo doet al jaren geweldig zaken in Nederland. Keer op keer hits. Knap!
mashell zegt
Die man die achterin de kathedraal zit met zijn ogen dicht en handen gevouwen en af en toe mompelt “EX30 dank, Model Y oogpijn” dat ben ik.
Flutterbear zegt
Typische eerste maand van het kwartaal en een veel goedkopere auto.
JelmerS zegt
de EX30 is de kleinste van dit platform, liever de smart #3 of Zeker X, alleen ja dan mis je daan Volvo…
William zegt
EX40 is een ramp om in te rijden (eindeloos veel software die alarm slaat om niks, slecht werkt en niet uit te schakelen is). Die EX30 zal even ellendig zijn.
Je moet wel zeer masochistisch zijn om zoiets aan te schaffen of te leasen.
rwdftw zegt
Uiteindelijk is het electronica. Daar hoort een zekering bij. Klepje open, lijstje checken en alles met ADAS snok je eruit.
Zo dus : https://www.youtube.com/watch?v=V1OOLH4JbV0
MarcoM zegt
Toch vind ik het interieur er wat gewoontjes uitzien, kwestie van smaak denk ik. De Kona heeft tenminste nog fysieke knoppen, wel zo handig.
cupsport zegt
Ik heb er mee gereden en de tranen schoten in mijn broek. Nog nooit zo’n treurig, kaal en goedkoop interieur gezien. Geen enkele knop om noodzakelijke basis functionaliteiten te bedienen + een kilometerteller die in het midden zit waardoor je regelmatig niet naar de weg of het verkeer kijkt. Ik vind het een ronduit gevaarlijke auto…
dafmaf zegt
*Vindt* gretig aftrek.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk, is gefixt!
degrotemuis zegt
Krijgen de mainstream media en politiek toch al snel gelijk: een Chinese auto die als goedkoop in de markt is gezet op nummer 1 in de verkooplijsten. ;-)
Wel knap van Volvo dat ze met de duurdere versies die nu al leverbaar zijn zo goed scoren, met een nogal krap interieur dat de knusheid van een Model Y evenaart, maar dan gecombineerd met gerecyclede imitatie granieten keukenbladen in plaats van gerecycled fineer van opa’s oude tv in de Model Y.
De Zeekr X en Smart #1 en #3 op hetzelfde platform bieden meer voor hetzelfde geld of minder. Zou het komen door de hype rond de EX30 als goedkope EV voor de massa, de sterke naam Volvo, of omdat ze een beter dealernetwerk hebben dan Zeekr?
mashell zegt
Schrijf je ook gedichten? “gerecyclede imitatie granieten keukenbladen in plaats van gerecycled fineer van opa’s oude tv” is zo treffend en mooi!