Een stap in de juiste richting?
Volvo heeft vandaag een nieuwe versie van een ietwat verouderd model onthuld. Het merk heeft vanmiddag samen met taxidienst Uber de doeken getrokken van de productieversie van de autonome Volvo XC90. Na verschillende prototypes en testversies van de Zweedse SUV is hier nu eindelijk het eindresultaat dat personenvervoer naar een nieuw niveau moet tillen.
Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat Volvo en Uber een samenwerkingsverband aangingen. De bedrijven sloegen destijds de handen ineen om te proberen een nieuwe stap te zetten op het gebied van mobiliteit. Door bestuurders te vervangen door computers, camera’s en sensoren, moet het vervoeren van passagiers een stuk veiliger worden.
Uiteraard wordt de Volvo XC90, die gereed is gemaakt voor autonoom rijden, ontwikkeld door het automerk zelf. Zodoende profiteert Uber van de vele en effectieve veiligheidssystemen die het bedrijf heeft ontwikkeld. Het besturingssysteem voor autonoom rijden komt echter vandaan bij Uber. Het Amerikaanse bedrijf heeft in de afgelopen jaren zijn eigen systeem ontwikkeld en daarbij is het nodige controverse ontstaan.
Desondanks beweren de partijen dat de autnome XC90 veilig en betrouwbaar zal presteren. Er hoeft zelfs geen speciaal opgeleide medewerker van Uber aan boord te zijn. Uiteraard zal de auto alleen opereren in gebieden die daarvoor geschikt zijn. In het geval dat er iets misgaat, is de XC90 voorzien van talloze back-upsystemen die besturing en remmen kunnen overnemen.
Dat Volvo en Uber het project serieus nemen, dat mag wel duidelijk zijn. Uber heeft namelijk tienduizenden XC90’s besteld bij het merk. Het is nog niet bekend wanneer Uber de auto’s daadwerkelijk aan zijn vloot zal toevoegen.
smex zegt
Ben hier toch echt benieuwd naar, er zijn zoveel situaties op de weg waarbij geïmproviseerd moet worden. Vind het moeilijk te begrijpen dat dit zomaar overgenomen kan worden door een computersysteem.
amauryg zegt
@smex: Wat ik nu ga zeggen bedoel ik helemaal niet slecht, maar als enkel dingen zouden kunnen die jij en ik ons zouden kunnen voorstellen waren we naar alle waarschijnlijkheid ook nog niet op de maan geweest.
frederik zegt
@smex: Eens, en zeker niet één ontwikkeld door Uber. Ik zou ze mijn schoonmoeder nog niet toevertrouwen.
dare2think zegt
Heel slim van Uber om hiermee samen te doen met Volvo. Die staan als veilig en solide bekend, en Volvo doet meteen weer een hoop kennis op wbt autonoom rijden. Ben wel benieuwd of de leus ‘By 2020, no one will be killed or seriously injured in a new Volvo car or SUV.’ nu blijft staan..
bitd zegt
@dare2think: vorige keer mislukt in ieder geval. Reed zo’n Volvo iemand plat.
Dutchdriftking zegt
Stel dat het werkt, en je kan straks elke dag achterin de Uber naar het werk voor de zelfde prijs als het nu met je eigen auto is, dat zou voor een heleboel mensen een enorme uitvinding zijn! En op lange trajecten gaat het ding met passagier de autotrein op, zonder file’s naar het werk, hartstikke fijn! En wij idiote liefhebbers houden een lege weg over. Helemaal fijn!
enrique zegt
@dutchdriftking: Ik zie het eerder gebeuren dat auto’s elektrisch en autonoom gaan rijden naar hubs en dat mensen daar op een trein stappen voor lange afstanden. Zo’n autotrein is vrij onrendabel op het gebied van ruimte en wachttijden, terwijl voor lange(re) afstanden een normale trein (al dan niet met terugkomst van de 3e klasse) prima werkt. Rijden snel, frequent en de wachttijden zijn vrij kort. Range is ook geen enkel probleem meer als autonoom verkeer elektrisch rijdt en vooral van en naar hubs cruised.
En inderdaad zou het fijn zijn als de liefhebber op de bestaande (b desnoods, die zijn toch leuker om op te rijden) wegen kunnen blijven rijden. Ik denk echter dat er zo snel mogelijk gezorgd moet worden dat autonoom verkeer zo min mogelijk “hinder” ondervindt van menselijke bestuurders dus die stromen moeten gescheiden worden voor het beste resultaat.
galverink zegt
De ‘controverse’ was een dodelijk ongeluk. Met een Volvo, waarin de Volvo veiligheidsassistentie was uitgeschakeld en vervangen door een Uber systeem met beperkte level 2 capaciteiten en een totaal ongeschikte bestuurder.
En toch gaat Volvo door. Ik vind het een rare zaak.
pa045 zegt
@galverink: gast. Je loopt alweer 2 jaar achter.
trustmeiamanengineer zegt
Ik mag hopen dat de Volvo veiligheidssystemen nu wel ingeschakeld blijven.
duittenb zegt
Autonome systemen zullen pas echt autonoom zijn als ze net zo betrouwbaar zijn als bijv. remmen of het stuur. Tot die tijd blijven het hulpmiddelen.
Ik hoop dat ze er echt klaar voor zijn.