De Zweedse fabrikanten Volvo en Saab slaan de handen ineen om de markt van plug-in hybride auto’s te kunnen voorzien. Volvo schotelde ons eerder al de C30 ReCharge Concept voor en Saab verblijdde *kuch* ons onlangs nog met de 200 pk sterke 9-X BioHybrid. Nu gaan de twee fabrikanten als consortium de technologie productierijp maken.
De komende twee jaren zal het consortium zowel aandacht schenken aan de hybride-aandrijflijn als aan de infrastructure die het elektrisch rijden en het opladen mogelijk maken. Bovendien zijn er plannen om 10 plug-in prototypes te laten rondkarren voordat de twee jaar verstreken zijn.
Met deze samenwerking willen beide fabrikanten de hoge ontwikkelingskosten drukken. Samen hebben ze namelijk al voor $1 miljard geïnvesteerd in Hybride Research & Development (via: motorauthority).
Chip zegt
Veiligheid kwam altijd van deze twee merken, tegenwoordig zijn ze niet meer zo toonaangevend.
Als ze nu eens veel investeren in het lichter maken van auto’s maar dat ze toch veilig blijven. Daar valt zoveel te winnen, in gewicht. Als je auto maar de helft van het gewicht weegt dan bespaart dat gigantisch veel brandstof.
evo zegt
Als je auto maar de helft van het gewicht weegt
Hoe wil je dat realiseren dan? Betekent dat een C30 zo’n 600/650 kg dient te wegen in jouw ogen. Waar laat je dan al die airbags, stereo, airco en al die andere luxegrut?
Busscher zegt
en waar laat je de veiligheidskooi dan :-p
SimonMc zegt
1 manier is om bv carbon te gaan gebruiken voor het gewicht te besparen.
Maar daarvoor moet je het eerst in massa’s kunnen produceren.Vanaf dat dat gebeurd, zal de prijs wel een heel stuk zakken.
Auto’s zijn zowiezo tegenwoordig een PAK te zwaar.
Ik geef als voorbeeld een mercedes 190E van 20 jaar oud.Die weegt rond de 1180 kg.
Nu zou je kunnen zeggen dat er toen nog geen hoogtechnologische dingen in zaten.Dat klopt, maar toen maakten ze ook nog niet echt gebruik van alluminium onderdelen, maar in plaats daarvan veel zwaarder staal.
Ook is het zo dat een mercedes van 20 jaar geleden “overengineerd” was, wat er dus op neerkomt dat bepaalde onderdelen te goed waren gemaakt, en dus ook te zwaar.Nog steeds kwam men maar aan 1180 kg.
Een auto van dat formaat tegenwoordig weegt gemakkelijk 200-300 kg meer.Niet waar?Een stomme renault twingo van tegenwoordig weegt al praktisch zo zwaar als zo’n 190 !
SimonMc zegt
Die laatste zin moet natuurlijk zijn: ” weegt zoveel als” of ” is zo zwaar “.
BaRa zegt
Waarom met foto’s van de 9-X, en niet van de 9-X Biohybrid?
BaRa zegt
@SimonMc: zet de 190 en de Twingo maar eens met de neuzen tegen elkaar, en check dan maar eens hoe ze respectievelijk vervormen. Bij een frontale of halffrontale botsing zal je dan maar blij zijn dat je in de Twingo zit. Veel oudere auto’s geven nauwelijks mee, en dan ben je als bestuurder of passagier deel van de kreukelzone. Bij nieuwere auto’s zoals de Twingo heb je zoiets als een veiligheidskooi. Meer gebruik maken van aluminium is niet noodzakelijk een betere oplossing: het geheel moet nog steeds een goede balans geven tussen stijfheid en veiligheid.
Bas zegt
…”zowel aandacht schenken aan de hybride-aandrijflijn als aan de infrastructure”…
Parkeerplaatsen met een stopcontact waar je voor een kwartje een Kwh’tje kunt kopen?
Zoiets moet het dan wel worden…ik zie de plugin hybride anders flink floppen.
Zeker hier in Nederland, de meeste van ons hebben geen oprit naast de woning.
Ik zie de kabels al uit de flat naar de parkeerplaats gaan…wordt een leuke chaos.
floryn zegt
grappig dat ze melden dat er al 1 miljard is geinvesteerd in research
ik heb nog niet zo veel resultaat gezien voor een miljard
toch zijn er veel kleine bedrijfjes die voor veel minder geld je hybride al plug n play kunnen maken…
chairman zegt
Waarom hybride als je gewoon veel te zware auto’s blijft maken.
Zo lang we kicken op auto’s die 200+ kunnen, ben je veroordeeld tot onbetaalbare of loeizware constructies om e.e.a. veilig op de weg te houden. Daarnaast is er die merkwaardige rage om een X aan de type-aanduiding toe te voegen, om dan vervolgens elke proportie uit het oog te verliezen. Een 4×4 lijkt voor de meeste van haar berijders alleen handig vanwege verkeersdrempels.
De laatste jaren vliegen de pk’s je om de oren. We kunnen blijkbaar steeds efficientere motoren maken. Ipv downsizen; doe maar die lichte 1,3 waar vroeger een 2 liter in lag, nee hoor, blazen met die hap. Blijkbaar kunnen de marketing jongens beter een overgedimensioneerde kolos verkopen, dan een optimaal ge-engineerde auto.
Dan is helaas zo’n maatschappelijk verantwoorde hybride (met een extra gewicht van een paar 100 kilo) nog steeds geen duurzame oplossing. Saab/Volvo (wordt dat dan Salvo?) moeten gewoon op dieet.
Had er trouwens boven het artikel niet moeten staan GM en Ford gaan samenwerken op hybride-gebied?
Dotternetta zegt
Ik hoorde van een collega dat er vanmorgen enkele personen bij Goedemorgen Nederland zaten! Ik neem aan dat we hier wel even een linkje van krijgen! Ik heb het helaas gemist.
3-Serie zegt
op het topic gewichtsbesparing: Als onafhankelijke fabrikanten -bijvoorbeeld Wiesman- een 1300 kilo auto kunnen maken met een dikke V8 en moderne techniek dan moeten de grote jongens dat toch ook kunnen?
En dat hoeft niet duur te zijn, kijk maar eens naar de C-cactus concept van Citroen. Deze woog inclusief accu’s niet meer dan een C4 van gelijk formaat en zou ondanks de hybride technologie ongeveer net zo duur moeten worden.
het is een kewstie van weglaten, nee geen veiligheidsopties, maar reduce to the max. Waarom een open dak als je airco hebt? Of electrisch te bedienen ramen? Of zwaar glas in het dak? Etc.
Ik denk als een fabrikant het voortouw neemt dat de rest zal volgen.
lincoln zegt
zie hier .. het geheime huwelijk van Ford/GM .. wie had dat ooit kunnen denken ..
Apache zegt
@ Chip:
“Veiligheid kwam altijd van deze twee merken, tegenwoordig zijn ze niet meer zo toonaangevend.”
Nu ik heb vandaag al heel wat stomme opmerkingen gehoord, maar dat is echt de stomste van allemaal. Baseer het eens, toon eens aan met representatief onderzoek? Het is daarom zeker dat ze in tests steeds de concurrentie in het schaamrood ver achter zich laten? Herrinner je je bijvoorbeeld die test van side-impact bij cabrio’s? Wie waren daar de enige goed scorenden? De C70 en de 9-3 cabrio! Niet de 3-serie of A4 cabrio’s of Eos en ander grut.