Buick ook overigens. Ondanks herhaaldelijk verzoek.
Er valt een heleboel te zeggen over Donald Trump, maar niet dat het er saaier op geworden is. De kleurrijke man houdt er een nogal, eh, opvallend beleid op na, waarbij de Verenigde Staten voor alles gaat.
Zo vond hij en zijn achterban het nodig om de importtarieven van Chinese producten enorm te verhogen. Voor auto’s geldt een importtarief van 25% voor voertuigen die gefabriceerd zijn in de Volksrepubliek van China. Dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, want GAC (Guangzhou Automotive Company) heeft dankzij die importbelastingen besloten om ook in de Verenigde Staten een fabriek te openen. Echter, er waren ook Europese en Amerikaanse autofabrikanten die in China een fabriek hebben staan en in 2018 de vraag hebben gesteld of hun voertuigen vrijgesteld kunnen worden van het torenhoge importtarief.
Buick Envision
Buick is in Nederland al een hele tijd niet meer leverbaar. In de Verenigde Staten is het een merk dat tussen Chevrolet en Cadillac is gepositioneerd en in China is het een van de grotere volumemerken. Buick heeft om vrijstelling gevraagd, omdat het aantal verkochte Envisions heel erg laag is: in 2018 werden er 30.000 van verkocht in de VS. Sinds juli 2018 betaalt General Motors de extra belasting, zonder dat ze de prijzen van de Envision hebben verhoogd. Of General Motors (het moederbedrijf van Buick) nu sarcastisch is of niet is onduidelijk, maar ze geven aan dat het geld dat verdiend wordt met de verkoop van de Envision direct geïnvesteerd wordt in Amerikaanse productiefaciliteiten.
Volvo XC60
Volvo zit een beetje in een soortgelijke positie. Het merk is in Europa behoorlijk populair en sinds de overname door het Chinese Geely, produceert men ook Volvo’s in China. Volvo heeft al ingespeeld op de import-tariefverhoging door een gedeelte van de XC60-’s die is bedoeld voor de Verenigde Staten in Europa te fabriceren. Voor Volvo is het hele gedoe aanzienlijk vervelender dan voor Buick, daar de XC60 verreweg de best verkochte Volvo is in de Verenigde Staten. Overigens, de Volvo S60 wordt wél in Amerika gebouwd. Ook Volvo heeft nee op zijn rekest gekregen en zal voor Chinese XC60’s gewoon de volle 25% aan importtaks moeten betalen. (via: Reuters)
pomoek zegt
Ik trap er niet in Autoblog, vandaag ga ik niks vinden over Trump.
gove zegt
het the donald mooi voor elkaar gebokst
Tonnie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
En geef oom Donald eens ongelijk, we kunnen zeggen wat we willen, natuurlijk, hij heeft de economische wind mee, heeft redelijk schijt aan het klimaat, en heeft weinig op met een sociaal vangnet, maar wat hij beloofd doet hij. Binnen redelijk korte tijd, en de gemiddelde Amerikaan vaart er behoorlijk wel bij. Als deze regel er nu voor zorgt dat de S60 en V60 zoveel goedkoper zijn dat de XC60 en dat deze hierom meer verkopen hebben we allemaal gewonnen.
r525 zegt
@dutchdriftking: Heeft Mexico al betaald voor die muur dan ;)
“en de gemiddelde Amerikaan vaart er behoorlijk wel bij”. Tja, de economie liep al goed. Daar bovenop heeft hij nog even belastingen flink verlaagd, waardoor de staatsschuld nog even flink oploopt. Lekker cool lopen doen over zijn ‘goede’ resultaten terwijl hij latere generaties opscheept met nog hogere schulden. Niets om trots op te zijn, en heeft ook niets te maken met goed beleid.
cloverleaf zegt
@r525: wacht ff. Belasting verlaagd voor bedrijven. Niet voor de burger. Die wacht nog steeds op het zogeheten trickle down effect. En de agrarische sector is ook niet zo heel blij.
onnes zegt
@r525: ik begrijp dat het idee is dat a.s maandag de verhoogde import tarieven met Mexico van kracht worden. Als dat doorgaat zal dat de betaling van Mexico voor de muur worden. Althans zo zal het uitgelegd worden…
laptom zegt
@r525: Obama heeft de economie aangejaagd, Donald profiteert daar nu van. Door zijn importheffingen worden niet Amerikaanse spullen duurder. De Amerikanen zitten dus opgeschept met hun eigen rommel die ze vaak niet willen. Laat de marktwerking zijn gang gaan Donald, hij heeft alleen maar een korte termijn visie en luidt de volgende economische crisis alvast in met de torenhoge schulden.
Design_Driven zegt
Volvo is natuurlijk helemaal niet Europees meer maar Chinees. Niks mis mee, ik spendeer mijn tijd veelal in China in de auto-industrie daar maar hun zaak is natuurlijk wat zwakker dan die van Buick.
sirprize zegt
@sketcher: helemaal niet is wat overdreven natuurlijk. Het HQ van Volvo staat gewoon in Göteburg in Zweden en veel Volvo’s worden gewoon in de EU gebouwd.
vondick zegt
@sirprize: Maar is onderdeel van een groter concern dat het hoofdkantoor in China heeft. Wie betaald die bepaalt. Volvo is volledig Chinees. Ik vind het ook jammer.
mashell zegt
@sketcher: met die manier van redeneren betaan er geen serieuze Britse merken meer, allemaal Indiaas en Saudiesch. Ik zeg als je een merk al een nationaliteit moet geven dan is het wat mij betreft de plek waar het R&D centrum staat waar de meeste modellen voor jouw markt ontwikkeld worden, dat maakt Volvo Zweeds, Hyundai Duits en Ford Duits/Brits.
vondick zegt
@mashell: Klopt, die bestaan dus ook niet meer. Je moet kijken waar het hogere management zit. Bij Jaguar Landtover zit dat dus inderdaad in India. Daar bepalen ze wat er genaakt wordt en hoe het gemaakt wordt. Aston Martin is nog een uitzondering, het bestuur is nog Engels.
mashell zegt
@vondick: hoger management doet in de autoindustrie vooral financiele zaken. Specificeren hoe de auto werkt, wat de toeleveranciers maken, dat doen de ingenieurs, daarom zijn die doorslaggevend voor het karakter van de auto. De ingenieurs zitten op het R&D centrum, daarom is die locatie voor mij de doorslaggevend voor de “nationaliteit” van een auto. Overschat het belang van managers niet, die zijn behoorlijk uitwisselbaar.
laptom zegt
@vondick: bestuur van Volvo zit gewoon in Zweden. De geldschieters zitten in China. Die maken het beleid niet. Net zoals Aston Martin.
vondick zegt
@laptom: Wie betaald die bepaald.
sirprize zegt
-Edit: klopt helemaa! Is inmiddels gefixt-
Je moet een gemiddelde Amerikaanse aannemer eens vragen wat hij er van vindt dat alle geïmporteerde producten enorm duur zijn geworden. Die zal niet blij zijn met Trump’s beleid. Ja de binnenlandse productie krijgt zo een boost, maar de VS heeft niet alle grondstoffen en producten in eigen land. Daarnaast kun je veel geld verdienen met handel, maar als je alleen verkoopt en niks koopt zullen klanten op den duur elders gaan winkelen. Handel is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en wederzijdse belangen. Op de lange termijn zal de aanpak van Trump dan ook slecht uitpakken voor de Amerikaanse handelseconomie. Dat zeg ik niet, dat zeggen slimme analisten die er verstand van hebben.
ericd zegt
Net zoals die in Engeland kan de op zich machtige autoindustrie klaarblijkelijk geen deuk in een pakje politieke boter slaan. Trump gaat gewoon door. Zo ook de Brexit.
ghost zegt
Wat ik van Trump doet er niet toe maar je kan zeggen wat je wilt, die man staat voor zijn woord. Kunnen hele volksstammen nog een voorbeeld aan nemen.
elcaminokid zegt
@ghost: een man van zijn woord? vind ik altijd grappig als ik die bewering lees.
Waar staat die muur, betaald door Mexico?
Waar is de ziekte en zorgverzekering die zowel beter als goedkoper zou zijn dan Obamacare?
Waar zijn de grote belastingsvoordelen voor de middenklasse? Enkel de superrijken hebben heel wat gekregen.
Waar zijn z’n belastingsaangiften die hij beloofd had in te laten kijken na z’n verkiezing?
En zo kunnen we waarschijnlijk nog wel even doorgaan…
mashell zegt
@ghost: dat moet je Trump inderdaad nageven, zelfs als staat het keihard op band, gekleurd op de foto dan nog kan hij glashard beweren dat het niet zo is en daar blijft hij dan bij! Er is maar
laptom zegt
@mashell: fake news
rhellema zegt
@ghost: en dat is dus ook wat al die hersenloze rednecks die op hem stemmen geloven, dat hij doet wat hij zegt. Kijk maar, jij trapt ook in die meer dan 10.000 aantoonbare leugens van hem.
ghost zegt
@rhellema: elke politicus of premier liegt. Politiek is een slangenkuil, allemaal roepen ze wat en maken er verder niks van waar. Vooral als de verkiezingen voor de deur staan is het gezellig met leugens…
rhellema zegt
@ghost: dat alle politicussen liegen ben ik met je eens, maar 10.000 aantoonbare leugens is wel heel veel van het goede en dat heb ik nog nooit iemand zien doen.
Overigens moet me wel even van het hart dat ik jou niet schaar onder de hersenloze rednecks. Ik las net mijn reactie door na het plaatsen en dacht toen even van “kut, dit had ik iets anders neer moeten zetten”.
Dus mocht je je aangevallen voelen dat was absoluut niet de bedoeling!
Esprit_de_Flandre zegt
De beslissing van GAC om in de US te produceren zal als een overwinning worden gepresenteerd.
Over 15 jaar echter zal GAC een serieuze concurrent geworden zijn voor GM. Het is niet alsof die omgekatte Daewoo’s die ze als Chevy’s verkopen zo interessant zijn hé…
GAC heeft tegenwoordig een paar kloeke SUV’s die zeker wel een markt kunnen vinden in de United States of Trump…
tvr1974 zegt
Een vergelijkbaar beleid voert o.a. Brazilie al sinds jaar en dag alleen betaald met op producten die niet geproduceerd zijn geen 25% maar 130%.. Vandaar dat de fabrikanten van auto’s die daar succes willen hebben ook daadwerkelijk een fabriek hebben in Brazilie… Nb geldt niet alleen voor auto’s maar voor vrijwel alles daar.. behalve tegenwoordig “producten voor Educatie” (sinds enkele jaren), maar een Iphone is daar gewoon een bijna dubbele prijs van hier… In een land waar het minimumloon op 800BRL (ca 175 euro momenteel) ligt!
mashell zegt
@tvr1974: op zich lijkt hoge belastingen heffen op dingen van buiten logisch voor een arm land, maar je kunt je wel afvragen of zulke heffingen er niet ook juist toe bijdragen dat het een arm land blijft.