Eindelijk! Ze hebben In Göteborg het licht gezien en gaan een grote MPV bouwen in de vorm van de Volvo EM90.
Volvo was oorspronkelijk een merk dat groot geworden is met stationwagons. Dat veranderde na het millennium met de XC90, waarmee de focus kwam te liggen op SUV’s en crossovers. Tegenwoordig kun je nog wel een sedan of ‘Wagon kopen, maar de meeste keuze heb je als je ‘hoog wil zitten’. Sterker nog het aanbod verschraalt op dit moment want Volvo schrapt sedans en en stations.
Maar Volvo gaat nu dus eventjes compleet uit zijn comfortzone en komt met een MPV! De auto in kwestie heet de Volvo EM90 en het is volgens “Volvo een ‘bewegende ruimte waar u gewoon uzelf kunt zijn”. Dat is in een andere auto natuurlijk vrij lastig om jezelf te zijn.
Volvo EM90
Zonder gekheid, wij zijn stiekem wel heel erg blij met dit nieuws. Want denk eventjes mee: alle Volvo-kenmerken in een MPV. Gezien de naam gaan we er min of meer een beetje van uit dat de Volvo EM90 rond het zelfde formaat zit als de Volvo EX90.
Volvo weet te melden dat de auto ‘als een Scandinavische huiskamer’ aandoet. Nu is Volvo lekker bezig tegenwoordig als het gaat om interieurs, dus eentje met een ruimere opzet klinkt als ABBA in de oren.
Sowieso, het idee klinkt natuurlijk als niets anders dan een wederopstanding van de geflopte Mercedes-Benz R-Klasse. Een hele grote luxe premium MPV is iets waar wij autoliefhebbers van verstoken zijn gebleven. De enige auto die wij kunnen bedenken is de Lexus LM500h. Jij bent vergeten hoe die eruit ziet? Nou zo dus:
Kennen we dit recept niet ergens van?
Een groot verschil met die Lexus is dat de Volvo EM90 geheel elektrisch zal zijn. Wij gaan ervan uit dat er veel techniek van de eveneens geheel elektrische (flink vertraagde) EX90 gebruikt zal gaan worden.
Hoe lang moet je dan wachten op de nieuwe Volvo EM90? Nou, niet lang! De auto zal namelijk zijn debuut beleven aanstaande 12 november. Daarna is de auto te bestellen. Is er dan ook slecht nieuws? Jazeker, want de auto wordt in eerste instantie alleen in China geleverd.
Maar wacht eventjes, hoe kan Volvo zo snel een MPV op de markt brengen? We hebben een heel erg klein vermoeden, zeker als je even rekening houdt met het feit dat de EM90 voor China bedoeld is. In China bouwt Geely namelijk de Zeekr 009, dat is een grote luxe MPV en Zeekr is onderdeel van de Geely-groep, waartoe Volvo ook behoort. Die heeft overigens een 140 kWh accupakket, zes stoelen en 550 pk. Dus dat belooft wat voor de Volvo EM90.
Er zijn ook bewegende beelden:
Robert zegt
Die R-Klasse was vooral geen succes omdat normale stervelingen dat ding niet konden betalen en de markt voor deze auto daardoor wel heel erg ‘niche’ werd. Deze auto richtte zich op een doelgroep met een vervoersbehoefte voor >5 inzittenden én tenminste 5x modaal inkomen.
En ik vermoed dat dit de Volvo EM90 niet heel veel anders zal vergaan.
pomoek zegt
@robert, ik zit zelf ook niet op het ding te wachten, maar ik kan me best voorstellen dat het in China een succes(je) kan worden. Als ik de plaatjes bekijk die op internet rond zweven van dit model dan ben ik eigenlijk wel blij dat we dit niet op de Nederlandse wegen gaan zien.
Hoflander zegt
Die R-Klasse was toch ook vooral takke-lelijk…. Model X is duurder en wel een redelijk succes.
Edge zegt
@Hoflander: De Model X is nou ook niet heel erg fraai. Ik denk dat voor de Model X ook het principe van de juiste tijd op de juiste plaats geldt. Dat ding is zo’n succes omdat het lange tijd de enige premium (althans, premium geprijsde) SUV met een volledig elektrische aandrijflijn was die kon meeliften op het groter wordende klimaatprobleem. Alle milieubewuste celebs wilden erin rijden. Alle CEO’s en managers die ineens moeten doen alsof ze wat om het klimaat geven bestelden er een. En alsof dat nog niet genoeg was, heeft de auto ook nog allerlei snufjes die je (in eerste instantie) alleen bij Tesla kon krijgen én coole vleugeldeuren. Daarmee spreek je ook de technerds en Jan Driekeermodaal aan.
karhengst zegt
Vergeet ook niet dat de Model X uitkwam in een tijd dat EV’s optimale fiscale voordelen genoten, waardoor de TCO flink lager lag dan wat de catalogusprijs zou doen vermoeden. Dit is appels met knollen vergelijken wat dat betreft.
mashell zegt
Het instorten van de verkoop van de Model X in Nederland bewijst je argumentatie.
HelldogBE zegt
De model S en X zijn beide ook globaal redelijk gecrashed niet?
Flutterbear zegt
Welke merken verkopen in die prijsklasse wel die aantallen? Volgens mij is 60-70k auto’s boven de 100k echt geen “crash”. Verder hebben ze zelf ook aangegeven dat de Model 3 en Y beter voor de financiën zijn en de focus daarop ligt gezien de “missie”.
Robert zegt
Die R-Klasse was voor veel mensen toch ook wel een guilty pleasure hoor. Voor mij in ieder geval wel. En de instappers met V6 diesel zijn net betaalbaar geworden. Alleen die running costs… die zijn echt nog steeds killing voor de modale portemonnee.
kennone zegt
Een ook takke-lelijk
pomoek zegt
Ja, maar ik had/heb wel een zwak voor de R-klasse. Een absolute guilty pleasure van mij.
Fernando zegt
Laat maar in China want hier in de EU is er geen markt meer voor.
PunicaOase zegt
Ziet er van binnen meer uit als de wachtruimte in een modern ziekenhuis..
xj220 zegt
Als ie 6 of 7 persoons wordt en qua prijsstelling gaat concurreren met KIA EV9 dicht ik deze goede kansen toe. Hebben thuis ook een 7 persoons Peugeot 5008 en heel veel betaalbaar aanbod (naast een Kia Sorento) is er niet (X5/X7 of GLS zijn niet te betalen). Ik word hier blij van!!
Flutterbear zegt
De EX90 is eerder de tegenhanger van de EV9. Als elektrische 7 zitter laat ik de EV9 trouwens links liggen, veel geld voor een enorm saaie auto. Kia’s verouderen helaas erg snel. De EX90 en Model X spreken mij dan meer aan. Zelf een gebruikte Model X voelt voor mij moderner dan de EV9, al heb je voor 115k tegenwoordig ook een nieuwe X.
marcomanta zegt
Groot, groter, grootst.
Vreddy_B zegt
China en misschien de VS? Al is de MPV daar natuurlijk ook op sterven na dood. Daar zijn natuurlijk super veel SUV’s op de markt met 6 zitplaatsen.
De R-klasse is inderdaad best tof. Maar prijs en gewicht (ruim 2 ton) is natuurlijk altijd een probleem geweest. Zelfs tweedehands zijn ze nog aan de prijs. Als je een gezin met 4 kinderen hebt en zo’n apparaat wil hebben. En je moet ruim 10-15K neertellen voor een auto van +/- 15 jaar oud en behoorlijk wat km’s op de klok. Is dat natuurlijk niet heel veilig.
mashell zegt
Een klassiek schuifdak in combinatie met een panoramadak, bijzonder.
Alfarobert zegt
Als een scandinavische huiskamer? Interieur van IKEA dus,haha
mp014 zegt
Ik denk dat dit eerder moet gaan concurreren met de IDbuz van VW en dan vrees ik dat die zomaar 10k basis duurder zal zijn en de ID toch wel wat leuker is. Ben benieuwd
martijnev zegt
Niet alleen voor China. Quote van Volvo’s website:
“De Volvo EM90 debuteert wereldwijd op 12 november 2023. Klanten in China kunnen vanaf dezelfde datum bestellen.”