Tesla heeft natuurlijk zijn eigen Supercharger netwerk. Bij Volvo vinden ze dat ook wel interessant en kiezen ze voor eigen snelladers.
De line-up van Tesla is met de Model S tot en met Y niet meer bijster indrukwekkend. Die auto’s kennen we inmiddels wel. Maar de Amerikaanse autofabrikant heeft een enorm sterke troef achter de handen. Het eigen Supercharger netwerk, dat langzaamaan opengesteld wordt voor andere elektrische auto’s. Met duizenden Superchargers wereldwijd een mooie inkomstenbron voor Tesla.
Volvo snelladers
Volvo ziet dat groene gras bij de Amerikaanse buren en gaat nu ook zelf snelladers aanleggen. Vooralsnog is de Zweedse autobouwer van plan een laadnetwerk in België en Luxemburg aan te leggen. Medio 2022 moeten er 30 stations het licht gaan zien. Bij deze snelladers kun je met een snelheid van maximaal 175 kW en bij sommige laders tot 200 kW laden. Om nog even die vergelijking met Tesla te maken: er komen niet meerdere laders naast elkaar te staan. Het gaat om één station waar maximaal twee EV’s tegelijk kunnen opladen.
Elektrische auto’s van alle merken kunnen bij de snelladers van Volvo terecht. Wel is het zo dat klanten van Volvo met een voordeliger tarief kunnen raden via de Plugsurfing-kaart of -app. Het merk werkt samen met concessiehouders om de laadpunten te realiseren. Momenteel zijn er al drie concessiehouders met een Volvo oplaadpunt. Het gaat om Reiff in Chaineux, Novabil in Doornik en Collé in Luxemburg. De komende weken worden er nog eens vier geopend. Namelijk bij Van Kasteren in Sint-Niklaas, Heremans in Heist-op-den-Berg, Scancar in Wilrijk en ACB Delta in Brussel.
Pascal zegt
De meerwaarde als elk merk dit gaat doen lijkt me niet erg groot, ondanks dat alle auto’s er wel terecht kunnen. Inmiddels lijkt het me toch handiger als iedereen een beetje gaat samenwerken en zie ik meer in algemene netwerken zoals Fastned.
banderas zegt
Mag FastNed hun stations wel wat groter en logischer maken. Het is niet altijd even makkelijk daar. Plus nog te vaak maar aan 1 kant van de snelweg, kan je alsnog weer omrijden. En graag een prullenbak erbij.
Pascal zegt
Ah ik moet zeggen dat ik er nog nooit ben geweest, ik sta alleen af en toe bij de superchargers van dat welbekende merk.
DeWitteCondor zegt
@Pascal: zou het niet ook een beetje een tijdsbeeld zijn? Het is allemaal relatief nieuw dus veel fabrikanten gaan zelf paaltjes neerzetten (zal wellicht ook stukje marketing zijn). Als straks de ICE meer uitgefaseerd is worden meer benzinestations (deels) omgebouwd naar laadstations (door bijv Fastned of de oliemaatschappij zelf). Dan zal die versplintering van laadpalen wel weer afnemen verwacht ik.
Pascal zegt
Je hebt vast gelijk. We zagen bij meerdere branches eerst een verspreiding en daarna weer consolidatie. Misschien is het ook wel te vergelijken met de verschillende benzinepompaanbieders, daarbij maakt het ook niet uit dat er wel 10 verschillende merken zijn; zolang je overal maar lekker kan tanken.
MarcoM zegt
Natuurlijk, waarom zouden we eens gaan samenwerken, dan krijgen we net zoiets als met de opladers van smartphones etc, allemaal het wiel uitvinden. Bedenk eens iets dat je met je bankpas kunt betalen in plaats van allerlei stukjes plastic van verschillende aanbieders en dan onduidelijk wat de stroom kost.
Volvo, jullie zijn toch zo “milieu bewust”……
flutterby zegt
@marcomanta: die pin terminals zijn veel te duur voor zo weinig en kleine transacties.
MarcoM zegt
@flutterby: ohh, natuurlijk, het draait om geld -:)
flutterby zegt
@marcomanta: tuurlijk, daarom zie je na enkele decennia nog geen weldenkend mens op waterstof rijden..
vondick zegt
Slecht idee. Dit soort infrastructuur zie ik liever in Europese handen, niet in Chinese handen.
flutterby zegt
@vondick: Volvo is een publiek bedrijf.
vondick zegt
Op papier
mashell zegt
Net als dat Audi station bij Nürnberg vorige week is dit toch echt de verkeerde weg. We hebben meer universele snelladers nodig en snel ook. Want zowel in Nederland als in Duitsland zijn af en de laadstations gewoon helemaal bezet.
stekkerkoning zegt
Daar kwam ik laatst ook achter @mashell. Lockdownachtige toestanden ten spijt, was het een paar weken terug volle bak bij Fastned in Woudenberg. Rond middernacht op zaterdag vier auto’s aan de verschillende palen. Even daarvoor waren de beide snelladers van Shell in Arnhem bezet.
Begint het dan echt tijd te worden om op te schalen en wordt Fastned alsnog het gedroomde succes?
stekkerkoning zegt
@mashell uit nieuwsgierigheid toch even nagezocht en wat blijkt: de premium laadervaring bij Audi in Nürnberg is niet louter voorbehouden voor e-tronvolk, maar kan zelfs worden ondergaan met een simpele Spring. Kijk maar eens naar de foto’s die al in Google Maps zijn te vinden: https://goo.gl/maps/rVchaPAoTAFUohja6.
Een bakkie tijdens het laden kost wel € 3,50 en dan is het ook nog eens bijzonder weinig wat je krijgt, zo luidt het snedige commentaar.
ty5500 zegt
@stekkerkoning: Gewoon uit interesse, waaruit maak je op dat andere merken hier ook kunnen laden? De laadpalen op men werk zijn bv. ook gewoon zichtbaar op google bij laadvoorzieningen hoewel deze in een ondergrondse parking staan waar je enkel geraakt met de bedrijfsbadge.
ty5500 zegt
Dacht dat je dit via google had afgeleid, maar zie dat de communicatie het inderdaad ook bevestigt.
stekkerkoning zegt
@ty5500 Google (plaatjes en commentaar), Shell Recharge-app (werkt met mijn laadpas) en het persbericht (staat de openstelling in vermeld). Het was vooral even zoeken naar de exacte locatie.
mashell zegt
Ik dacht dat het leuk zou zijn om de volgende keer dat ik naar Ingolstadt moet daar eens mijn e-tron te laden maar als ook het gepeupel er terecht kan is het niet zo interessant meer😁
monsieurleloure zegt
Een reactie van een echte Audirijder (-;
stekkerkoning zegt
Het was beter geweest om het een “eigen laadnetwerk” te noemen, hier wordt geen elitelaadclubje gesticht voor iedereen met een ev van Polestar of Volvo. De laders zijn vrij toegankelijk, werken met verschillende laadpassen en hebben vanzelfsprekend een CCS-stekker (geschikt voor alle ev-rijders, behoudens lui met de uitlopende Tesla Model S of Model X, een Nissan Leaf, of een zekere ev op leeftijd). Bij die in Reiff, dat is die van de foto, stond ik een paar maanden geleden te laden met een pas van NewMotion, ging prima vooruit met een vermogen van circa 70 kW, wat ook het maximaal haalbare is bij een Kia e-Niro.
Het is enorm strategisch van Volvo om juist in België en Luxemburg om daar snelladers te plaatsen. De snellaadpaaldichtheid is daar betrekkelijk laag; als de laadgelegenheid ruimer wordt, neemt de actieradiusangst af en toevallige bezoekers van de plaatselijke verdeler kunnen over de streep worden getrokken als ze zien dat er een snellader voor de deur staat, in ieder geval helpt dat het gesprek over elektrisch rijden op gang.
Een beetje meer inhoud over ev’s is soms wenselijk hoor, niet teveel populair gedoe voor onwetend publiek met een bezineverslaving.
stekkerkoning zegt
Ok tussen de regels door staat best vermeld dat de snelladers van Volvo voor iedereen toegankelijk zijn, maar toch wordt door het steeds benoemen van de Superchargers de schijn gewekt van een beperkte bruikbaarheid voor de gemiddelde ev-rijder zonder Volvo, wat ook wel uit de reacties blijkt.
Die prijsdifferentiatie is lang zo gek niet. Ieder automerk heeft wel een eigen laadpas die geplugd wordt en vaak wordt er ook in een snellaadnetwerk geïnvesteerd, zodat er bijvoorbeeld met een VW ID.3 kan worden geprofiteerd van lage tarieven bij Ionity.
Saabgek zegt
Toch wel heel apart dat ze kunnen raden naar het tarief. Zou dat voordeliger zijn dan als je het juist hebt?
flutterby zegt
Leuk dat Tesla de Superchargers open heeft gesteld maar de kabels zijn wel erg kort. Bij mijn eGolf met de laadpoort rechtsachter (ipv linksachter bij Tesla) moest ik niet alleen erg dicht op de paal staan maar stond feitelijk ook in het “verkeerde” vak.
Wat dat betreft zijn de “door rij” snelladers veel aantrekkelijker, zeker als je ook een aanhanger mee hebt.
Pascal zegt
Ik vind het knap dat het je is gelukt. Die kabels zijn daar zo kort dat je zelfs met je Tesla moet blijven opletten dat je wel echt heel dicht bij de paal gaat staan anders kom je al in de problemen.
invictus66 zegt
Vreemde actie, ze plaatsen dus laadpunten bij hun eigen garages. Lijkt me eerder een actie om hun eigen auto’s te promoten. Van Kasteren ligt bv niet bepaald op wandelafstand van een paar leuke winkels, het is dus wachten in je wagen of even bij de garage binnen wandelen.
stekkerkoning zegt
@invictus66 het zijn snelladers, typisch gebruik is een stop van 10 tot 30 minuten. Dat is echt wat anders dan parkeren en uit winkelen gaan.
Bij die van de foto zit er een frituur schuin tegenover, maar het is evident dat het gemiddelde autobedrijf in een weinig inspirerende omgeving valt te vinden.
martijnev zegt
Volvo rolt dit snellaadnetwerk naast België en Luxemburg komend jaar ook uit in Italië en tevens in de meeste andere Europese landen.
Pascal zegt
In o.a. Belgie, Luxemburg en Italie is het netwerk nog bedroevend slecht, dus wat dat betreft is dit eigenlijk alleen maar aan te moedigen.