Volvo werkt aan een systeem dat ervoor zorgt dat een auto zelf kan remmen in eventuele gevaarlijke situaties waarbij je niet meer kunt uitwijken. Het lijkt een beetje op de adaptive cruise-control, alleen richt men zich bij Volvo op het vol in de ankers gaan. Volgens mij is de volgende video nog niet zo erg oud, de Volvo die je ziet gebruikt reeds een werkend prototype van het nieuwe systeem…
Met dank aan Martijn voor de tip!
lexus zegt
mooie techniek
JPM zegt
Mercedes heeft dat natuurlijk al op hun nieuwe S-klasse zitten.
autoblogger zegt
Alleen werkt dat nog niet zo lekker;)
JPM zegt
@autoblogger
volgens mij doel jij op een filmpje waar een S-klasse in de mist crasht??
zo ja, dan is er niets aan de hand want mercedes was daar alleen vergeten het systeem aan te zetten.
Zoef de Haas zegt
Nu nog externe airbags om fietsers en voetgangers te ontzien.
Het is altijd de technologie die de ware veiligheid biedt, niet de reglementen. Die hollen altijd achterna.
Mats zegt
dit gaat wel ergeren denk ik, als je te dicht op een auto rijd en hij gaat remmen.
maar als het goed werkt en alleen bij noodgevallen dan is het geweldig!
Alwood zegt
lol, ze hebben wel naar mercedes gekeken en toen maar niet een echte S80 ervoor gezet :-P gewoon een kussen, demonstreerd genoeg!
onlinem3gtr zegt
maar wat ze zeggen dat de auto de controle overneemt. moet je denken als die compueter crasht en het eht gaspedaal verder induwt dan de rem!! he ;).
autoblogger zegt
@JPM: klopt, dat weet ik, vandaar ook de smiley achter mijn reactie.
larz zegt
is leuk verzonnen maar of je het ook echt moet gaan gebruiken?:P
dekster zegt
probeer daar maar eens de wasstraat me binnen te rijden
JeffreyG zegt
de mercedes s-klasse heeft dat ook al ja
was alleen tijdens de demonstratie het systeem eventjes aan te zetten :P
maar is een prachtige techniek
lekker veilig
ik zie hier zeker wel toekomst in
zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn
maar Renault, Saab en andere veilige merken moeten dit ook hebben willen ze hun vijf sterren waard zijn :P
Kenny zegt
Volvo richt zich op het volgas remmen? LOL
Bij de Sklasse rekent een computer automatisch uit hoeveel kracht de remmen nodig hebben om te stoppen, dus bij volvo gaan ze gewoon direct op de rem? Ik zou het wel weten, een benz of een volvo!
GeeJee zegt
Kijk zo kennen we Volvo weer… laat ze dit systeem maar lekker goed uitwerken, dan kan die achteruit-inparkeerhulp weer lekker in de ideeënkast :-)
silasse zegt
Jah een beetje gestolen van Mercedes maar jah…
doe ma
lenor zegt
maar wat als er een auto kort voor de auto oversteekt ? gaat de computer dan ook aan het remmen ?!?
Kenny zegt
Lenor, je moet het meer zien als een systeem voor de autowegen, waarbij je voorganger plots remt, of er een ongeluk gebeurt, of er ligt een obstakel op de weg. Je kan het ook binnen de bebouwde kom ook gebruiken, je hebt een bepaalde hoek waarin alles in de gaten wordt gehouden. Zal eens vragen of mn pa dat probeert :P
Alwood zegt
je verplaatst met zo’n systeem het probleem eigenlijk wel een beetje. het zal nog een tijd duren tot alle auto’s het hebben en als je in een auto zit die zelf kan remmen lijkt een goeie anti-whiplash mij ook wel nuttig :-P
Turbopaultje zegt
Volvo has the edge in safety again ! Nu nog in productie nemen.
Het Daimler systeem, BAS plus in de S Klasse werkt slecht. Is al bewezen door Crashtest op TV, die een en al bedrog was, omdat teveel staalconstructies de radarsignalen storen (6 van de 10 proeven ging mis) ……. Ooit gehoord van tunnels, geluidswallen of bruggen ?
De ADAC heeft het ook getest, uitslag: systeem werkt boven 70km/h niet snel genoeg meer om echt te helpen. M.a.w. je crashed nog steeds, alleen mogelijk iets minder hard als je een snelle reactie hebt….wat is the point dan ?
Beneden 70 km/h overleef je sowieso een frontale crash in een S Klasse….
Daarom is het Volvo systeem 300% beter, het schakelt de menselijke fout uit en zal tijdig ingrijpen en dat is met de huidige technologie zonder risico mogelijk.
E-Klasse zegt
@ TurboPaultje,
Mercedes heeft de distronic systeem alreeds in productie op de S-klasse sinds 2000-2001.
Initieel werd het uitgevonden door Mercedes en Bosch (denk ik) en was in premiere op de vrachtwagens vanaf 1996.
Sindsdien rijden er meer dan 100000 wagens wereldwijd met distronic, waaronder mezelf. Systeem heeft nog nooit gefaald en werkt perfect.
het is niet de distronic Plus, enige verschil is stopt tot stilstand i.d.p.v. tot 25-30Km/h. De Maximum snelheid is nu 200Km/h en werkt van stilstand en fileverkeer.
Gebruik het systeem 90-95% van de tijd en rij ongeveer 130000km op 2jaar.
Volgende wagen zekers terug met distronic of Plus versie. ;-)
Alwood zegt
is distronic niet gewoon de adaptive cruise control?
Turbopaultje zegt
yep, Distronic is gewoon een slimme cruise control en niets vergeleken met het safety systeem van Volvo:
1.Volvo remt automatisch maximaal om een ongeluk te vermijden, Daimler distronic remt comfortabel om de juiste afstand tot een voorganger te houden.
2. Distronic systeem is radarbased, Volvo systeem is image processing based, “state of the art” technologie.
3. BAS Plus is ook radarbased, maar gebruikt een andere frequentie, en gaat mank op de nadelen van een radarbased systeem.
Got it ?
Bas zegt
Yep ;)