De Volvo C40 Recharge is sowieso officieel super-hip. En héél erg Nederlands.
Volvo en Nederland zijn al jarenlang met elkaar verbonden. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat enkele modellen in Born van de band rolden. Het is ook precies het goede imago voor veel Nederlanders. Iets boven de middenklassers, maar niet zo protserig als Duits-premium. Ook prijstechnisch zijn de Volvo’s net iets interessanter. Modellen als de 440/460, S40/V40 en S40/V50 waren ons dan ook op het lijf geschreven. Daar komt nu een model bij: de Volvo C40 Recharge.
Volvo C40 Recharge
De Volvo C40 lijkt weer een enorm Nederlandse Volvo te gaan worden. Nee, de auto gaat niet bij VDL gebouwd worden, maar in Gent (België). De nieuwe Volvo C40 Recharge is zo’n auto die alle hokjes aanvinkt als het gaat om auto’s die geschikt zijn voor ons land. De Volvo C40 Recharge is namelijk een elektrische crossover-coupé met een premium-badge erop. Volgens Volvo zijn hun klanten gek op een hoge zitpositie en deze C40 voldoet daar ruimschoots aan.
Specificaties
Uiteraard ben je benieuwd naar de specificaties. Welnu, die hebben wij voor je! De Volvo C40 Recharge is 4,43 meter lang, 2,03 meter breed en 1,58 meter hoog. De C40 heeft twee elektromotoren: eentje op de vooras en een op de achteras. Beide zijn goed voor 204 pk en 330 Nm. Bij elkaar leveren ze 408 pk en 660 Nm. In tegenstelling tot een hybride kun je bij twee identieke motoren wél die maximum vermogens bij elkaar optellen. Ze leveren het immers op hetzelfde moment. De elektromotoren worden gevoed door een accupakket met een nettocapaciteit van 75 kWh.
Prestaties en actieradius Volvo C40 Recharge
Nu denk je: 408 pk! Dat moet wel een monster zijn. Dat klopt op zich ook wel, zij het met een kanttekening. De Volvo C40 Recharge sprint namelijk in 4,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van maximaal 180 km/u. Het is zeker snel, maar niet ‘400 pk snel’. Dat komt mede door het gewicht. Kaal weegt de auto al 2.150 kilogram, namelijk. Op een volle accu kun je 420 km halen, volgens de WLTP. Volgens de Amerikaanse EPA-methode is 210 Miles het maximaal mogelijke, 338 km. Beide waarden zullen volgens Volvo middels over-the-air-updates alleen maar beter worden in de toekomst.
Mocht je je afvragen hoe het verschil zo groot kan zijn: het zijn compleet andere tests. Bij de WLTP wordt er ook veel gereden met lage snelheden, terwijl de EPA test juist voornamelijk constant op één snelheid rijden is. Hoge snelheden met een grote, zware, hoge cross-over zoals de Volvo C40 Recharge, vergt meer energie dan relaxed door de randstad cruisen.
Herfst 2021
Mocht je denken: maar ligt dit model niet erg veel op de XC40 Recharge? Klopt. In principe zijn de auto’s verregaand identiek. Er zijn twee enorm grote verschillen. De XC40 kun je ook kopen met gewone benzinemotoren (al dan niet in PHEV-vorm). Daarnaast kun je voor de XC40 bij een Volvo-dealer terecht. De Volvo C40 Recharge kan online op de website van Volvo worden aangeschaft. Daarnaast is het ook gewoon mogelijk om de C40 te bestellen bij de Volvo showroom, waar je de auto uiteindelijk ook in het echt kan bewonderen. De productie van de C40 zal deze herfst aanvangen. Prijzen worden in de tussentijd bekendgemaakt.
Pascal zegt
Hadden ze deze niet beter onder het Polestar-label kunnen lanceren? Daar vind ik ‘m in elk geval extreem veel op lijken. Het lijkt me een goede Model Y concurrent waar de Polestar meer tegenover de Model 3 staat. Ikzelf sla alle modellen die iets te hoog op de poten staan graag over, vind dat absoluut niet mooi en heb liever iets laags.
2scan zegt
@Pascal: Model Y is wel een stukje groter volgens mij. Kleine 30cm
utregcity zegt
Ah, de Volvo Bayon!
aalt zegt
Oeh wat een lelijkerd…. uiteraard zullen er genoeg van verkopen…. maar en profil lijkt het ook wel veel weg te hebben van de (E-)C4..
Not my cup of tea…. en dan meer dan 2100kg leeggewicht… daar heb je die 400+pk wel voor nodig ja.
rezi zegt
Dus dan heb je een uitgebreid dealernetwerk en dan kies je er toch voor om een auto alleen online bestelbaar te maken? Voelt niet logisch. Daarnaast zou ik hier als dealer ook wel wat van vinden.
Pascal zegt
Als dealer voel je de bui dan ook wel hangen ja. Als verkoopkanaal word je gepasseerd en vervolgens hebben deze auto’s ook nog eens slechts een fractie nodig van het bij ICE’s gebruikelijke onderhoud. Daar ben je als dealer mooi mee!
rwdftw zegt
Dealers krijgen per verkochte auto een paar 100 euro. Het geld wordt verdiend in de werkplaats. Dus zolang de auto’s maar naar de werkplaats komen is het de dealer verder prima.
Pascal zegt
De verkoop levert dan wel nauwelijks directe winst op, maar is wel het ultieme moment om een relatie op te bouwen met de klant zodat hij z’n auto bij jou komt brengen voor onderhoud. Als de klant ‘m al niet eens bij je koopt en vervolgens de hoeveelheid onderhoud die er uberhaupt nodig is ook nog eens zo’n 75% instort in verhouding met ICE’s, zou ik me niet verbazen als menig dealer zich inmiddels flink achter de oren krabt over hun bestaansrecht / winstgevendheid over een jaar of 10 als Volvo (bijna) alleen nog maar elektrisch doet. Misschien is er straks wel genoeg aan een paar strategisch geplaatste servicepunten en that’s it.
hehe zegt
@rwdftw: ik praat bij aankoop van een nieuwe auto zo een paar duizend euro er vanaf.
Lijkt me lastig als een dealer minder marge dan dat heeft, of worden kortingen doorgeschoven naar de importeur? Dat lijkt me ook vreemd
DeWitteCondor zegt
@hehe: dat calculeren ze al in, beetje korting als je geen inruil hebt of een klein verlies op inruilwaarde. Onderaan de streep blijft er weinig over. Het gaat bij dealers qua verkoop vooral om quota’s halen en als de dealer nog een Mokka moet slijten aan tante Truus om de quota voor het kwartaal te halen dan valt tante Truus misschien net met haar neus in de boter.
mashell zegt
Dat is een beetje het krampachtige wat fabrikanten hebben en hoe graag ze zo hip willen zijn als Tesla. Terwijl de Volvo klant die zo’n C40 wil ook heel waarschijnlijk zijn V40 wil inruilen, iets wat bij de dealer handig gaat.
mashell zegt
Omdat ik 3drie C30’s gehad heb, best fan ben van SUV coupe’s en helemaal voor elektrisch rijden ben zou dit mijn droomauto moeten zijn. Maar zeker weten doe ik het nog niet.
madmarky zegt
Kan aan mij liggen maar ik herken hier geen nieuw model in? Had net zo goed een facelift van de XC40 kunnen zijn, paar andere lichtunits en klaar.
mashell zegt
Bij een facelift blijven de ruiten gelijk. Hier is alles vanaf de B stijl anders. Maar dit is natuurlijk wel gewoon een andere carrosserie variant van de XC40P8.
tvklarenbosch zegt
Waarom zou je als automerk je belangrijkste verkooppunt passeren?
ouwedibbes83 zegt
@tvklarenbosch: kosten? Proberen of de klant het bevalt om online z’n electrobak te configureren en te bestellen? Ze kunnen m altijd nog ook via de dealer aanbieden, mss is t een try-out?
basman147 zegt
Of nog beter, kijken of je ze zo gek krijgt om een abonnementje te nemen en ze dan ongemerkt een nieuwe auto onder de kont te schuiven om de 4 jaar.
Is overigens geen try-out Hoorde vandaag op RTLZ dat Volvo idd van plan is in 2030 volledig elektrisch wil zijn en alle verkopen via het web wil doen.
harrie zegt
Mijn hemel je ziet gewoon dat de ontwerper hier met tegenzin aan gewerkt heeft.
Terecht, donder op met je suv coupe’s.
tvr1974 zegt
T ziet er iig beter uit dan een Tesla.. maar denk veeeeeel duurder. Daarnaast is ie dus alleen geschikt voor t lease publiek. Nu hoop ik dat er een politieke partij opstaat die daar is anders naar kijkt. Want waarom zijn juist de netto Dure bakken degene met laagste bijtelling? Daarbij zorgen deze zware electrische auto’s voor de meeste schade aan de wegen (onder de gewone auto’s) en betalen ze 0 wegenbelasting. Dus simpel en nu echt tijd voor km heffing
mashell zegt
De schoonste wagens hebben de laagste bijtelling (ooit was een Clio diesel er met 14% bijtelling en dus heel populair, maar dat was bepaald geen dure wagen). Wegenbelasting is niet de belasting van de wegen maar de belasting op het gebruik van de wegen. De schade aan de weg wordt vooral door vrachtwagens veroorzaakt en die betalen opmerkelijk weinig wegenbelasting. Maar kilometerheffing kan wel de oplossing zijn voor de oneerlijke en gehate bijtelling want dan kun je privé kilometers meten en die gaan dus belasten.
raceface zegt
Audi a2 anyone ?
Turbo S zegt
0-100 km/h in 4,9 sec. is echt wel ‘400pk snel’. Die top van 180 km/h niet maar daar heeft Volvo nu eenmaal voor gekozen.
bernoulli zegt
Ik vind ‘m gaaf. Terwijl ik helemaal niet van dit soort auto’s houd.
fabian159 zegt
We riepen allemaal dat die SangYongg Rexton zo een lelijk ding was en nu komt elk merk met zo een onding…
roadster zegt
Die breedte van 2,03 is toch inclusief spiegels, mag ik hopen. Geen belasting betalen, maar wel 2 parkeerplaatsen in beslag nemen, is behoorlijk asociaal. En dat past niet bij Volvo.
LaLancia zegt
Net zo wanstaltig als de XC40. Zo jammer, Volvo was een van de laatste der Mohikanen.
kroon zegt
Jammer dit rommelige Chinese design. Owe. Wacht… Volvo is Chinees.
Wim zegt
De designer was Ian Kettle, een Brit. Momenteel werkzaam bij Tesla. Enige wat de Chinezen hebben bijgedragen waren de fondsen.
900T16S zegt
Plus dat hij wordt geassembleerd in Gent.
kroon zegt
Zo wil Volvo dat graag verkondigen. Maar in werkelijkheid is Volvo één van de vele merken van Geely. En deelt Volvo onderdelen en mensen met andere merken onder Geely. Volvo is een Chinees merk.
hehe zegt
@kroon: in mijn Volvo zitten veel onderdelen van Bosch. Is mijn Volvo dan Duits?
mashell zegt
@kroon: Volvo is een Zweeds merk want daar zit hun R&D centrum. Omdat Geely, heel slim, Volvo heeft gekocht hebben zij nu de beschikking over Zweedse techniek. Is Geely daarmee dan Zweeds?
bvdp zegt
Erg mooie auto, zeker en profile. Veel draaier in ieder geval dan zijn vierkante broer de xc40. Ben benieuwd of je er ook nog wat mee mag trekken.
vaakbenjetebang zegt
@bvdp: Meen je dat nou? Smaken verschillen, ik vind het juist en profil echt een vreselijk lelijk ding.
moveyourmind zegt
Wel een fraaie auto stukken mooier dan de XC40. Maar het mooiste is misschien nog wel dat hij in Europa geproduceerd wordt. Blijven er hier toch nog wat banen behouden.
vaakbenjetebang zegt
@bvdp: Meen je dat nou? Smaken verschillen, ik vind het juist en profil echt een vreselijk lelijk ding.
bvdp zegt
@vaakbenjetebang: toch leuk dat smaken zo verschillen.
vaakbenjetebang zegt
@bvdp: Absoluut, anders zou het ook zo ontzettend saai worden hè. Heb het hier al wel vaker geschreven: ik zie liever een auto of een detail wat ik oprecht lelijk vind dan iets wat me koud laat. Want als ik het echt lelijk vind, vindt iemand anders het waarschijnlijk ook echt mooi.
MarcoM zegt
Zat er natuurlijk aan te komen, Volvo faseert langzaam de ICE modellen uit en geleidelijk aan komen de EV’s op de markt. Baart mij wel zorgen dat de vanaf prijzen in Volvo’s EV landschap vanaf een dikke 55 ruggen zal zijn.
bsxc2 zegt
Volvo C4
E34M5Touring zegt
Ssang Yong Actyon. Whoefff…
jippie zegt
Ik denk dat als een automerk 10 a 15 jaar geleden met zo’n uiterlijk kwam, ze finaal uitgelachen werden.
hansdevries zegt
Nu nog steeds hoor, ik lig nog bij te komen
Z-man zegt
Mooi is anders.. denk dat hij het op de Chinese markt goed zal doen maar (hopelijk) in Nederland minder
piebepost zegt
Bah. Sowieso in mijn ogen een volslagen doorgedraaide carrosserievariant, die bovendien veel te gewrongen is voor Volvo’s designtaal. Geen gezicht en compleet nutteloos.
Dus die zullen we straks wel weer in bosjes zien rijden.
hansdevries zegt
Jammer dat naast “elektrische crossover-coupé met een premium-badge” het vinkje bij “ziet er best aardig uit” niet aangevi kt kan worden.
Net als de XC40 ziet ook deze 40-variant er niet uit. Wat een onooglijk ding.
reetschild zegt
Waar blijft de V40 Volvo.