![Dit wordt de Volvo V30](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/Volvo_C30_V60.jpg)
Hij valt misschien niet direct in de categorie liefhebbersauto’s, saai is de C30 evenmin. Toch is Volvo bij dit model in gebreke gebleven. Als ik een stuiver had gehad, iedere keer dat ik iemand om een vijfdeurs had horen zeuren (jeweet). Die komt er dus eindelijk, in 2012! Exit V50, enter V30. Voor iedereen die de ‘jammie’ nieuwe V60 wel heel mooi, maar net wat groot vindt.
Het lekken van productplanningen is in tegenwoordig. Hartstikke mooi, hebben wij weer stof tot nadenken. Rondom een grotere uitvoering van de Volvo C30 was het al even stil, hij komt toch.
De Volvo V30 neemt ronde de zomer van 2012 het stokje over van de Volvo V50. Soort van. De V30 wordt een slag kleiner, mensen die graag groter zitten kunnen nog altijd voor een V60 kiezen. Van die V60 neemt de Volvo V30 als het goed is een paar belangrijke stijlkenmerken over. Het kekke maar weinig praktische achterklepje op de C30 vervangt Volvo door een volwaardig exemplaar a la V60. De Volvo V30 krijgt dus ook 4 volwaardige portieren. De auto bouwt Volvo op hetzelfde platform als de huidige C70, een gereviseerd C30/S40/V50 platform. Blauwdrukken ooit bij Ford gepikt.
Door het iets bescheidener formaat zal er ook een vriendelijker prijskaartje aan de nieuwe Estate hangen. Die combinatie moet volgens Volvo goed zijn voor flink wat extra verkopen. Het dubbele van wat ze op dit moment aan V50’s schuiven. Met genoeg hybride/14% bijtellers voorspel ik een rooskleurige toekomst.
beetje onodige auto maak er dan een sportback van zo als audi met de A3 en bmw met de 1 serie
@the-budel-guy:
Waarom onnodig. Met dit model krijg je straks geen verwijten als ‘copycat’ van de Audi sportback of de 1 coupé. Nee dit is gewoon volvo one of a kind. Uiteindelijk zal de inhoud en laadruimte bepalen of hij zijn naam eer aan doet of niet en of het aantrekkelijk genoeg is voor de leaserijders.
@majinstar: Hmm, weet niet. Ik vrees dat de stap tussen V30 en V60 dan wel wat groot wordt.
Dus misschien kunnen ze een V30 & V40 bouwen. V30 een vijfdeurs, dus idd zoals 1er en A3, V40 als echte station, met deftige koffer. Uiteindelijk kunnen die (met de C30 erbij) drie modellen veel onderdelen delen, dus financieel haalbaar…
@majinstar: ik personlijk denk dat dit een golf variant verhaal wordt een best mooie auto die je heel weinig gaat zien omdat de grotere modelen niet heel veel duurder zijn.
@the-budel-guy: dat slaat als koek op dirk… zie ook reactie majinstar. Als de V50 wegvalt al helemaal, natuurlijk hebben ze dan een andere kleinere, goedkopere station nodig. En namaken wat de concurrentie al heeft is wel heel makkelijk. Als je iets beters bedenkt dan de concurrentie te bieden heeft kan je veel meer winnen.
@Alwood: Iets beters? Er bestaat al tal van kleine stations, en zo succesvol zijn ze nu ook weer niet. Misschien dat het dat bij Volvo wel wordt, maar dan vooral door de naam…
@Esprit_de_Flandre: Ik kom niet verder dan de Škoda Fabia Combi. Wellicht dat jij me kan aanvullen.
@AutomotiveDesigner: Renault Clio Station, Seat Ibiza station (die is redelijk populier, k zie ze vaak rondrijden.)
@AutomotiveDesigner: Wat @rfw1994, plus 206 en 207 station, Polo vroeger en waarschijnlijk binnenkort weer, en waarschijnlijk nog een paar waar ik nu niet direct op kom…
@Esprit_de_Flandre: Volvo staat wel een klasse of wat hoger (qua prijs alleen al)
@the-budel-guy: Een Audi-man die vindt dat Volvo “onnodige” modellen lanceert. Och, iets met een splinter, een balk en een oog…
Als de achterklep van de C30 wordt vervangen door die van een V60, is het dan geen 5-deurs ipv een 4-deurs?
Voor de rest vind ik de C30 erg leuk en lijkt het me geen slecht plan om daar een break van te maken. De C70 is nog steeds de topper bij volvo, vind ik.
@As_long_as_it_is_fast: Maar de cijfers vinden iets anders ;)
@As_long_as_it_is_fast:
??
C30 heeft maar 2 deuren + jouw nieuwe klep is bij nog steeds maar 3.
@jack_abarth: Ja ik heb achteraf beseft dat het een leesfout was. Met te lezen over 4volwaardige portieren dacht ik dat ze de kofferklep vergeten waren en dat het dus 5 portieren moest zijn.
“Voor wie de V60 te groot vindt.” Excuse me?
@Gideon: stap eens in een XC90 ……
Jullie hebben dit wel laten zien maar niet over de hybrid v60
die al op hun site staat!?:S
@ferrarikiller09: scuze me? http://www.autoblog.nl/archive/tag/v60+hybride
@Alwood:
http://www.volvocars.com/nl/campaigns/hybrid/Pages/default.aspx
Nog een Chinois erbij.
@Pixed: Wat een intelligente opmerking…
@Esprit_de_Flandre: Oei, een (wannabe) Volvo-eigenaar met lange tenen? Het feit dat je¨reageert op mijn reactie zegt meer over u dan over mij.
@Pixed: Nope, noch eigenaar, noch wannabe, noch lange tenen. Het is gewoon een te oude grap, en als grap is ie nooit grappig geweest. De Chinezen hebben zich eigenhandig zoveel mogelijk het zwijgen opgelegd bij Volvo. Die mannekes zijn slim genoeg om ervoor te zorgen dat niemand ooit een Volvo “Chinois” kan noemen. En ik vind dat ze daarvoor erkenning verdienen. Nah!
btw: een chinois is een vergiet :P
Als de c30 4 deuren had gehad waren er ak veel meer van gekocht.
@Laue: nog meer???
snap helemaal niks meer van het gamma van Volvo dacht dat de V60 de V70 zou vervangen blijkt dat je die gewoon nog te koop is wat een rotzooitje dat gamma, tijd om een beetje duidelijk te gaan maken in welke klasse welke auto zich bevind. wel mooie auto’s zeker die V60 echt een plaatje! wel tijd dat ze eens met iets vernieuwends komen
@paulusrx7:
Volgens mij zat het zo, maar weet het niet 100% zeker.
C30 + S40 delen platform
V50 + S60 delen platform
V70 + S80 delen platform
@jack_abarth: nope ;)
C30, S40, V50, C70 delen platform
C70 facelift heeft licht gewijzigd platform
Vorige S60 deelde platform met vorige V70, XC90
Huidige S60 deelt platform met
V60, V70, S80, XC60, XC70
@Alwood: ter informatie : de S80 deelde het platvorm met de Xc90 , niet de S60 ;-)
@Volvo940polar: dat is de eerste generatie s80. Huidige generatie s80 deelt met s60/v60/v70 etc.
@Alwood: Ford Mondeo, LR Freelander, EUCD. Goed platform.
@Alwood: bedoelde ik ook
@paulusrx7: de V60 is de 3 serie Touring concurrent, de V70 de 5 serie Touring concurrent simpel toch?
V60 te groot? Er is geen laadruimte, geen zitruimte achter en ik stoot bijna mij hoofd als ik in de passagiersstoel zit. Het blijft een mooie auto maar groot, nee.
@joostvanrb: “Voor iedereen die de ‘jammie’ nieuwe V60 wel heel mooi maar net wat groot vindt.”
Lees: “wat te duur vindt.”
@joostvanrb: één oplossing: ‘back to the 200/700/900 series’
Dat waren pas onderscheidende volvo’s
Samengevat. De S40 en V50 verdwijnen (die zijn ook al vrij oud) en er komt een nieuw model dat V30 heet en wat minder hoekig is dat de V50. Als dat maar niet een halfbakken stationwagen wordt als de A3 sportback. Die is vlees noch vis.
Toch is de V50 best een bijzondere auto, kleiner dan zijn Focus 2 broertje, een tikkie duurder en toch goed verkocht.
Toekomst idee: S60 cabrio “voor mensen die de C70 te klein vinden” ahum…
XC90 krijgt waarschijnlijk geen opvolger
And.
Volvo Universe Concept (hopelijk) in productie
Eindelijk meer logica bij Volvo. Ik roep al jaren dat ze moesten komen met een S/V30, S60/V60 en S80/V70 (of V80). C, D en E segment zoals het hoort. S40/V50 zat tussen C en D
@Atenza: C/V30 > A3, 1-serie
S60/V60 > A4, 3-serie
S80/V70 > A6, 5-serie
.
Zo moelijk is het niet mensen ;)
yes.
dat is hem
VOLVO FOR LIFE
En als je het autootje oppakt en draait zie je aan de onderkant made in China staan?
@norge: het werd al eerder genoemd, maar nee. De V30 zal ook in Gent gemaakt worden (net als C30) ;)
Let maar op nieuwe generatie volvo’s ziet er als volgt uit.
30 serie: C30, S30, V30 en XC30 –> Premium C segment
60 serie: C60, S60, V60 en XC60 –> Premium D segment
90 serie: C90?, S90, V90 en XC90 –> Premium luxe segment (BMW5 serie etc)
Het zal wel de eerste variant van de opvolger van de C30 zijn? In 2012 is de C30 tenslotte ook al weer 6 jaar oud, vreemd moment om nog een nieuwe variant te introduceren.
Citrofiel heeft hier een punt.
V30 heeft ook geen enkele gelijkenis of enig verwantschap met deze 6jaat oude c30.
En ze weten heus wel wat ze doen bij volvo.
Let maar op.
De V50 is al krap van binnen, de V30 zal in de praktijk niet veel kleiner worden. Het ‘klinkt’ alleen kleiner (30<50).
@Tommy2: Zelfde platform :)
Het lijkt me een prima zet. De V50 is in de huidige constellatie een geval vlees noch vis en heeft ook nooit echt grote waardering gekregen.