Goed nieuws voor Volvo-rijders met een zware rechtervoet: de V60 Plug-in Hybrid is langs geweest bij Polestar Performance en krijgt extra vermogen.
De hybride-versie van de V60 stond al niet bekend als een langzame bolide, maar het kan natuurlijk altijd sneller. De V60’s die je nu op de weg tegenkomt beschikken over 285 pk, waaronder 70 elektrische paarden. Tel daarbij het koppel van 640 Nm op en je weet dat-ie goed van zijn plek komt, zodra je het gaspedaal intrapt.
De Zweedse huistuner Polestar heeft het desondanks voor elkaar gekregen nog net een beetje meer pk’s uit de 2.4 liter vijfcilinder dieselmotor te halen. De V60 is daarmee de eerste getunede plug-in hybride. Je kunt vanaf vandaag dan ook langs bij de Volvo-dealer voor de Polestar-behandeling. Dat kost je tot en met 31 augustus 795 euro (daarna 200 euro meer) en levert je een winst op van 15 pk, terwijl het koppel met 30 Nm toeneemt.
Volvo geeft voor de V60 Plug-in Hybrid een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 gr/km op. Die cijfers moet je volgens Volvo zelfs met de Polestar-badge in je grill kunnen halen. Daarnaast blijft de fabrieksgarantie gehandhaafd, dus waar wacht je nog op?
rd1991 zegt
Mwa zo weinig winst voor dat geld? Naah…
knipperlichtje zegt
Nogal lage winst voor een relatief grote turbodiesel, op een 1.6 tdi krijg je al 30 pk erbij. De procentuele stijging van het vermogen is dus maar 25% t.o.v. die tdi
karsvdtuin zegt
@knipperlichtje: blok is al 2x ge upgraded. Heeft al relatief veel pk’s. En eigk heb je die extra nm’s en pk’s niet nodig echt niet..
bruinbeer zegt
Ik gun het de mensen van harte hoor zo’n V60 Plug-in Hybrid. Maar ik vraag me sterk af waarom je deze bolide met weinig bijtelling mag rijden. Zo goed voor het milieu is het denk ik niet hoe de meeste mensen hem gebruiken. Is een Audi 80 1.6 diesel van vroeger niet beter voor het milieu? Of een oude auto op LPG? Ik vind het maar vreemde regels tegenwoordig…
toniominestrone zegt
@bruinbeer: politiek meneertje, daar begrijpen wij “leken” niets van, wat dacht je van de Mits Outlander, normaal wil je nog niet dood gevonden worden in zo’n dikkelippe hok met een drankprobleem, maar door de zogenaamde milieu vriendelijke regeling is het een ware plaag op de weg aan het worden, maar troost je, over een paar jaar zijn ze aan de straatstenen niet kwijt te raken en verplaatsen ze zich naar het oosten.
janfr1908 zegt
@toniominestrone: wij hebben hem en zonder elektro motor is die echt niet zuinig inderdaad 1:10-11 max maar vind het toch wel een erg mooie auto beter dan de prius etc
SDM zegt
@bruinbeer: ik snap niet waarom mensen nog steeds over “het milieu” praten in combinatie met bijtelling. De bijtellingsregels hebben niets met het milieu, maar met co2 uitstoot te maken. In het kort, een lage co2 uitstoot betekend lage bijtelling. De exacte regels staan duidelijk omschreven en zijn meetbaar bij iedere auto. Op die manier kan je de auto’s ook vergelijken. Het is mij echt een raadsel waarom hele volksstammen iedere keer beginnen te zemelen over milieu als er een auto met lage bijtelling voorbij komt.
toniominestrone zegt
@SDM: Dus Co2 uitstoot staat niet in relatie tot het milieu? Onder welke steen heb je de laatste 10 jaar gezeten?
Mathyz zegt
Iemand die hier meer over weet? Bijv. de verbeterde specificaties?
Twijfel of het de moeite is..
volvo_jr zegt
@Mathyz: ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat het verdere resultaat hiervan is!
Mathyz zegt
@volvo_jr: even afwachten, als er nou zeg meer dan 0,3sec (wat mij veel lijkt) van de 0-100 tijd afgaat is het nog wel de moeite waard.
mrs250 zegt
@Mathyz: en dat is een beetje het probleem met deze auto; mensen die er nul verstand van hebben denken dat ze ineens een Ferrari in handen hebben en gedragen zich er ook naar. 0,3s erbij, wat denk je zelf?
Mathyz zegt
@mrs250: haha waar heb jij het nou weer over joh
TimD zegt
@Mathyz: ik denk dat bijna niemand het gaat doen, wij hebben zelf ook een brief gehad en ik vind 795 euro voor 15 PK meer geen meerwaarde, terwel ik wel echt van het hoe meer PK hoe beter! Hij is al snel en dat is hij echt als je bekijkt dat hij onze A6 3.0 TDI 245 uit 2013 echt voor bleef op een sprint tot de 100km/h, daarna hEeft de a6 mogelijk door de grotere inhoud iets meer power on van 150-200 te trekken. Als ik me bedenkt, maak ik een 0-100 filmpje voor en na !
lexusfan zegt
Rijden deze nou al in nl rond?
berlinetta zegt
@lexusfan: Ik heb er deze week eentje zien rijden.
knipperlichtje zegt
@lexusfan: ik zie ze juist geregeld rijden, ze zijn van de normale V60 te onderscheiden met de “tankdop” vlak voor het rechtervoorportier, een lap chroom op de achterklep waar “plug in hybrid” op staat en badges voor de voorportieren + D6 AWD op de klep. Happy hunting!
Mathyz zegt
@knipperlichtje: linkervoorportier… En ik denk dat lexusfan in de war is met de polestar editie ipv de getunede.
FG zegt
@berlinetta: als je er deze week eentje hebt zien rijden leef je als een kluizenaar. Kijkend naar het rondrijdend blik op de weg word je werkelijk doodgegooid met de PiH. Bizar dat zoveel mensen deze jongen kunnen leasen. Verder ben ik ook zeer benieuwd naar meer specs van deze upgrade.
knipperlichtje zegt
@FG: ze worden niet zozeer geleast, maar in het bedrijf gestopt, in de lease is een PiH wel duur. Je ziet zoveel PiH’s omdat ze vorig jaar onder de streep maar zo’n 17.000 euro kostten vanwege de fiscale voordelen voor je bedrijf die met de auto meekwamen.