De Chinese bazen van Volvo willen Tesla het leven zuur maken met premium EV’s.
In de Europese EV-markt is er nog altijd een duidelijke marktleider: Tesla. Deze autofabrikant was er vroeg bij om volledig elektrische auto’s te maken. Inmiddels hebben de Amerikanen ook bewezen dat het mogelijk is om een autofabrikant te zijn die alleen maar elektrische auto’s maakt.
Andere autofabrikanten proberen dat trucje nu na te apen. Denk aan Geely. Deze Chinese autogigant is eigenaar van Volvo, Lotus en een stukje Daimler Mercedes. Volvo en Lotus gaan straks alleen maar elektrische auto’s maken, Geely-bedrijf Polestar doet dat nu al. Volgens Reuters wil Geely hier nog een EV-merk aan toevoegen: Zeekr. En nee, dat is geen spelfout.
Zeekr moet zich richten op premium EV’s, waarbij Geely bewust richt op Tesla. Een bron bevestigt de geruchten tegen Autocar en zegt dat Zeekr wereldwijd auto’s gaat verkopen. Geely-baas Li Shufu zou al langer de ambitie hebben om premium auto’s ‘zoals Mercedes-Benz’ te maken.
Wanneer deze Zeekr’s het levenslicht gaan zien, is nog niet duidelijk. De auto’s moeten rijden op het SEA-platform. Dit platform zegt je misschien niets, maar dit platform gaan we in de toekomst vaker zien. Zo zou Smarts SUV op dit platform rijden en zou Volvo interesse hebben getoond in SEA. Daarmee zouden de Zweden een SUV onder de XC40 willen maken, schreef Electrive eerder.
Volgens het plan gaat Zeekr geen showrooms of dealers hebben. In plaats daarvan krijgt de fabrikant ‘verkooppunten’ in binnensteden. Het merk gaat daarnaast ‘lifestyleproducten’ verkopen als kleren en accessoires, om zo nieuwe klanten te kunnen winnen. Geely wilde niet reageren op de Zeekr-plannen.
Foto: Geely’s Antwoord op Tesla van @Emping, via Autojunk.nl.
Charles Taycan 4S zegt
Succes ermee! Geen showroom dan hebben ze mij ook niet als klant….😜
lekkerdwars zegt
@Charles Taycan 4S: want we betalen als koper wat graag mee aan die glazen paleizen? ;)
Charles Taycan 4S zegt
@ lekkerdwars, Ja hoor! Geen probleem mee want de juiste prijs betalen voor een auto daar ben je zelf bij qua onderhandeling.😉👌
piebepost zegt
Denk je dat echt?
Charles Taycan 4S zegt
Yep! Weet t uit ervaring, altijd werkzaam geweest in de automotive !😉👍
piebepost zegt
Nou, klinkt goed. Hoe werkt dat dan? Vraag je dan eerst wat de inkoopprijs van de dealer is en zeg je dan: Voor diezelfde prijs wil ik ‘m, no strings attached?
pindakoning zegt
@lekkerdwars: denk een leeftijds dingetje. Ik ben jong, vind ik zelf;), en hoef mijn auto niet in zo’n glazen paleis te kopen
piebepost zegt
Ik ook niet. Ik ben 29, heb nog nooit een nieuwe auto gekocht maar heb mijn (destijds) 5 jaar oude Volvo blindelings van een betrouwbare veilingsite gekocht. Bij een nieuwe zou ik denk ik wel even willen proefrijden, maar daar heb je natuurlijk geen dealer voor nodig.
Cut out the middleman. Een goede zaak voor zowel fabrikant als consument en ik hoop dat vele sectoren de auto industrie zullen volgen.
flutterby zegt
@piebepost: tegenwoordig rijdt elke auto prima en in dat proefritje van een uurtje kan ik niets. Helaas nog nooit een dealer zo gek gekregen om wat langer een auto mee te geven omdat het niet mag van de verzekeraar.. of zo..
Richmond zegt
@piebepost: fabrikant verdient alleen maar aan de dealers.
piebepost zegt
Hoe dan?
cloverleaf zegt
@Charles Taycan 4S: ok doei!
Charles Taycan 4S zegt
Doei! @ cloverleaf
dwfc zegt
Charles,
Zoals Hayte schrijft openen ze wel ( weliswaar kleinere ) showrooms in grotere steden.
Polestar heeft eentje in het shoppinggebied centrum Antwepen, Brussel etc..
Ik neem aan dat ze deze strategie ook toepassen in grote steden in FR, NL en de rest van de EU
Op termijn zullen ze misschien hun Volvo netwerk inschakelen als de verkopen stijgen.
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, ik hoop en verwacht dat idd ook wel anders kunnen ze een hoop klanten die zich een oremium auto kunnen veroorloven wel vergeten. Mensen willen verwend worden en aandacht krijgen, zeker in het hogere marktsegment. Heb mijn hele leven in de automotive gewerkt mn bij Mercedes…
dwfc zegt
Aan Porsche zou ik dit niet aanbevelen, kan me best voorstellen dat je dan na de corona periode wel een kudde
kalven over de vloer krijgt …
Charles Taycan 4S zegt
Denk t ook! Kalveren…😜👍
elemento zegt
Beste mensen….. ik word een beetje moe…. volvo gaat Tesla leven zuur maken. 2 dagen geleden… toyota zegt over Tesla dat automarkt moeilijk is. Volkswagen zegt …. Tesla…… waarom hebben wij elke 2 dagen een topic over Tesla
okdoei zegt
@elemento: aha, een nieuwe Autoblog gebruiker!
flutterby zegt
@elemento: omdat jij hier bent en het leest en reageert.
rogerzz zegt
Tesla’s leven wordt vooral zuur gemaakt door BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Volkswagen.. en daar komen er vast nog wat meer bij.
Maar die Chinese kreukelzoneblikjes waarvan de specificaties door 20 mogen worden gedeeld.. Als dezelfde powerbanks met op papier 100.000mah capaciteit niet eens 1x mijn iPhone kan opladen worden gebruikt dan sla ik even over. Overigens vind ik het ook bizar dat mensen in elektrische MG’s rijden, ik neem aan dat de bijtelling de voornaamste reden is, en niet (nooit?) met eigen geld worden gekocht.
detroitv8 zegt
@rogerzz: ik heb deze week een paar dagen in een Aiways mogen rijden. Dit Chinese merk is in 3 jaar opgestart en hebben de U5 ontwikkeld en gebouwd. 3 jaar, iets waar Tesla van mag dromen. Ja, er missen wat zaken zoals een vlot infotainment systeem maar ook Tesla heeft flinke missers. Als we niet oppassen zijn de Chinezen het Westen in een paar jaar voorbij.
Paul58 zegt
@detroitv8: die droom wordt een nachtmerrie als je weet hoe dit gedrocht eruit ziet;)
piebepost zegt
Knap van Tesla. Na een decennium eigenlijk nog maar net de kinderschoenen ontgroeit en nog steeds de benchmark voor ieder merk.
DeWitteCondor zegt
@piebepost: ik denk dat dat wel meevalt. Het artikel suggereert ook dat Tesla een premium merk is, wat het niet is. In elk geval niet qua materialen en afwerking. Dat EVs zo duur zijn betekent mi niet dat ze ook premium zijn. Andere fabrikanten zien Tesla echt niet als benchmark. Hooguit voor accutechniek, maar als die solid state eens een keer doorkomt onderscheiden ze zich daar ook niet mee.
Richmond zegt
@dewittecondor: Tesla heeft ev op de kaart gezet, daardoor zijn de anderen gaan volgen. Zij hebben nog steeds de beste actieradius en grootste laad netwerk. Dat is niet zomaar ingehaald.
Variomatic zegt
@benja01: neen, de anderen zijn niet gaan volgen omdat Tesla toevallig wat eerder was, de anderen werden door onhaalbare EU emissie-eisen gedwongen met EV’s te komen. Geen fabrikant die zo dom was om er op grote schaal eerder mee te komen (enkele modellen uitgezonderd) omdat dat teveel zou kannibaliseren op hun gemotoriseerde line-up waar veel meer geld in omging/gaat.
piebepost zegt
Toen Tesla met de Model S kwam, was het al jarenlang overduidelijk waar de regelgeving naartoe ging. De bestaande merken wisten dat natuurlijk ook, en waren dan ook al druk aan het prutsen met gebakjes als de Renault Twizy en de Peugeot C-zero. En die premium merken lagen zelfs nog volledig op één oor. Tesla is het merk dat als eerste liet zien dat het ook mogelijk was om volwaardige auto’s met een elektrische aandrijving te maken, en zette daarmee in één klap de complete gevestigde orde voor paal. Daarna moesten ze wel heel snel om geen gezichtsverlies te lijden, en is het op een blog als deze gemeengoed om grappen te maken over zaken als slogans die lijken op “vorchsprung dur technik” of hoe je dat ook maar schrijft.
piebepost zegt
Als Audi zegt Tesla het leven zuur te gaan maken, BMW ook, Toyota ook, Geely ook, dan kan WitteCondor wel vinden dat ze op de HQ‘s van de betreffende merken Tesla niet als benchmark heeft, maar ik denk dat de heren op diezelfde HQ’s zich weinig aantrekken van wat WitteCondor vindt.
jippie zegt
‘Volvo-baas’ tussen aanhalingstekens. Het is uiteindelijk gewoon Chinees.
hehe zegt
Ik las op Tesla fora dat ook Tesla bezitters het merk niet echt als premium zouden kwalificeren.
Nu wordt hier een auto aangekondigd op een platform kleiner dan de XC40.
In die markt zit Tesla ook nog helemaal niet.
Ook verkooppunten in de binnenstad doen mij eerder een hippe kleine auto vermoeden, zoals de Mini.
Zoveel vragen..
DeWitteCondor zegt
@hehe: eens. Tesla is niet premium (en nee, heb zeker geen hekel aan Tesla, maar laten we enigszins objectief blijven) en niet actief in dit segment. Erg vreemde vergelijking die hier wordt gemaakt.