Wanneer je net als ik niet overdreven veel binding hebt met klassieke auto’s, dan zou je deze Volvo Amazon uit 1967 misschien wel straal voorbij lopen. Echter, als je net een fractie langer kijkt, zie je dat de rode kuipstoeltjes en de zwarte velgen uitnodigen tot een nader onderzoek.
Ik kan je vertellen, deze auto voorbij lopen zou een blunder zijn, want wat een beest is dit. Tijdens de “Sweden’s Hottest Volvo” wedstrijd, werd aanvankelijk een selectie van 30 kandidaten gemaakt uit ruim 600 getunde Volvo’s.
Uit de 30 finalisten koos de jury vervolgens deze “VÖX-Amazon”, omdat deze naar mening van de jury het toonbeeld is voor de Zweedse auto industrie. Daarbij viert de Volvo Amazon dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Met 600 pk onder de kap is deze klassieker met recht Sweden’s Hottest Volvo. Onderdeel van de prijs is dat deze auto dit jaar wordt gepresenteerd op de 2006 SEMA show in Las Vagas.
(bron: Volvocars)
Alwood zegt
yeah zo hoort het!!! prachtige wagen zo’n amazone, doe mij alleen eerst maar een ‘gewone’ B20 :-D
sabberjoch zegt
ok zo moet het prachtige wagen prachtige velgen 3 dingen hoeveel pk heeft ie wat kost ie want ik wil hem en een nadeel wrom geen plaatwerk op de versnellingsbak
SimonMc zegt
Hoeveel weegt die dan?3 ton??
Rainier zegt
pppfffff…..Volvo wordt nog is echt HOT!!!!!!!!!!
Ontzettend mooie klassieker. Die 600 pk is wat mij betreft overbodig want zelfs met 40 pk zou ik nog in deze auto gaan rijden.
Vind vooral de spiegeltjes voorop erg goed…..weet iemand of die origineel zijn?? ik heb ze iig nog nooit gezien op een amazone.
sabberjoch zegt
nee nooit hij is volgens mij achterin goed gestript alles eruit
Greg zegt
Nare verrassing als je met je GTI denkt als eerste weg te scheuren met deze old timer naast je! volgensmij ben je dan rijp voor Dr. Phill :)
Benny zegt
wat een kicken kar zeg, de sema show is wel andere koek dan 100% tuning LOL !
Vincent#1 zegt
Whaha lijkt wel zo’n amerikaanse hotrod, maar dan op z’n scandinavisch kneuterig.
Völvofreak, jou mening even?
Jesko zegt
erg mooie bak, ze hebben ook op details gelet, zoals die versnellingsbak die je ziet.. dat is toch mooi!
Jesko zegt
dit stond ernaast: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5516&cache=no
JANUS zegt
Schitterend.
Die öpen versnellingsbak is echt te gek en dan die pook. Dat is pas een echte mannenpook.
LÖL !
Rick dos zegt
Dit ziet er gewoon gaaf uit natuurlijk! Of koel of phat enfin jullie begrijpen me wel!
Wat ik wel grappig vind, is dat ze de originele kleur hebben behouden! :)
sacha zegt
@Jesko: Beetje voortbordurend op vorig jaar:
Uit: http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/01/volvo_t6_roadster_op_sema_show
Hoewel het wel wat geraffineerder wordt zo…
Franqie zegt
Prachtig ding, die spiegeltjes zijn idd errug leuk! Doeba dieba, zoals mensen dat hier wel eens zeggen ;)
Collin zegt
Ziet er zeer goed uit
dit is pas het echte tuningwerk
Sema show is wat betreft tuning echt de top je ziet dat de auto´s die hier staan stuk voor stuk met zorg zijn ontwerpen en gecreeerd zelfs als je niet gecharmeerd bent van een ontwerp heb ik vaak wel bewondering voor de manier waarop het gemaakt is.
Maar deze Volvo zou ik zeker in mijn oprit willen hebben, enerzijds mooi origineel en precies op de goede plaatsen aangevuld perfect
TomRS6 zegt
Sehr strak
Alhoewel ik toch meer van de gecleande golf types 1 ben :)
http://www.sven-kalb.com/bilder/lowrider/Golf_Backhop.jpg
http://www.cleaned.be/gallery/pics/1455.jpg
Dink zegt
Heel gave Volvo . . . Tja, waarom niet he?
Carfreak zegt
awel dit vind ik nu dus echt een heel mooie auto, 1 van de mooiste stations die ik ooit heb gezien damned !!! zoiets zou ik zeker op de weg willen amai !!! kei chique gedaan man
Jesko zegt
@sacha: sorry, wist niet dat jullie die al kende, zit pas sinds een tijdje elke dag op dit forum :) had hem hier nog nooit gezien
sacha zegt
@Jesko: Die nieuwe die jij linkte is wel weer een stuk mooier dan die van vorig jaar.
slk55 amg zegt
Zet er normale velgen onder, en je hebt de ultieme ‘wolf in schaaps kleren’. Ik vind hem er erg netjes uitzien, niet te overdreven. is er wat bekend over de prestaties?
vØlvØ frǽk zegt
@ Vincent#1
mijn mening???
nouw ik vind deze echt prachtig! Ook die uitlaten aan de zijkant en de mooie motor ruimte, met veel chroom en netjes gepoetst. I love it!!! Hij is alleen net een beedje te veel verlaagt, iets minder extreem verlaagd zou volgens mij net iets beter uitzien..
wel handig eigenlijk, met 18 heb ik nooit genoeg geld voor een C30 :-(
Maar misschien wel voor een oudere volvo zoals deze :-P of een 740 met 512 pk…
Lampredi zegt
Wel geinig, maar zonde van een mooie Volvo.
P6 zegt
Even ter algemene info: De koosnaam voor deze Volvo-serie is Amazon. Het scheelt slechts ene E maar ook de associatie met dames-dwarszittend-op-paarden. Niet dat daar wat mis mee is overigens.
Volgens Volvo zelf heet deze serie 121, 122 of 123.
Of er toendertijd ooit ene Zweedse fabrieksmedewerker had lopen dagdromen van 600pk. in zo’n ding?!..
Klassiekerrally zegt
Gaaf, maar ’t interieur had van mij ook wel wat klassieker gemogen. Dan was ’t de ultieme ‘sleeper’ geweest…
C200 Kompressor zegt
Zit er wel een echte Volvo motor in???
Maartenunplugged zegt
ik vraag het me ook af, het is zo te zien een volvo 6 in lijn, maar om daar 600pk uit te trekken?
wurre zegt
@Rainier : die spiegeltjes op de voorvleugels waren ooit origineel. Maar niet echt bevorderlijk voor de voetgangers…
Oul@ zegt
Te erg, Gruwelijk.
Zo wil ik wel m`n spulletjes bij de Ikea ophalen!
Hilgert zegt
Tis inderdaad een nieuw type Volvo motor, 6 cylinder lijn, MET turbo!!!
Erg erg mooie auto dit. En al de mensen die zeuren over dat je klassiekers met rust moet laten zijn niet goed wijs. Niets is mooiers als een klassieker met moderne techniek onder de kap.
JaegerleCoultre zegt
Heerlijk……
ovlov zegt
De motor is een zgn. ‘whiteblock’ te vinden in Volvo 960/S90/V90 OF een S80-T6.
independant Throttle body injection en een heel mooi spaghettispruitstuk. Qua hardware lijkt het wel op een BMW e34 M5 met een turbo eraan.
De bak is volgens mij een M90 5-bak, ook van de 960/S90/V90-serie.
schitterend gemaakt!
Antoine zegt
dit is nou wat mijn dag helemaal goed kan maken , al doe ik nog zo me best ik kan geen enkel lelijk detail aan deze super klassieker vinden wat een geweldig ding! En natuurlijk zijn er nu mensen die zeggen dat je dat niet met een klassieker mag doen maar als dit t resultaat is , waarom niet???
Hilgert zegt
Wat mij ook nog opviel: het is een twee deurs geworden en die zijn nooit geleverd. Zo te zien hebben ze de portieren van een 2-deurs sedan gebruikt en de middenstijl naar achter verplaatst. Erg mooi gedaan!
route66 zegt
zoooooo die ”open bak” is heel orgineel en echt super stoer en zeer mooi echt waar ben er echt vol van hoor.
BITURBO zegt
Waaaaannzzinnnig gaaf! Bruut en toch sympathiek…dat is ware klasse en echt meesterlijk….veel respect voor de creatorzzzs!! Over “ik rol”gesproken…
SimonMc zegt
@Hilgert: ja, viel me ook op, we kunnen zeggen dat dit volvo’s shooting brake is ;-).
Ja, deze wagen is magnifiek getuned, zowel motorisch als optisch.
Ejay zegt
Ik denk dat ik mijn Amazon ook maar eens ga ombouwen. De coupé zal nog betere handling hebben :-D
Wout zegt
Even ter algemene info: Het is inderdaad Amazon, zo heeft Volvo in eerste instantie de auto ook genoemd, alleen liep het spaak met de export naar Europa, aangezien deze naam al door een Duitse bromfietsfabrikant (Kreidler?) geregistreerd was. Buiten Zweden zijn ze dus bekend geworden als P1200, 121, 122s, en, denk ik, 220 voor de Kombi?
En dan even uit mezelf: Erg leuk allemaal, ik vind persoonlijk de oudere grill mooier dan de nieuwere, hoewel de nieuwere mij beter lijkt staan op dit apparaat.
Wout zegt
Owja, en de 131 (en 133?) voor de late GT modellen ;)
hassan zegt
het is wel mooi die volvo is die gratis
Ejay zegt
De oude grill is inderdaad een stuk mooier. Ik snap sowieso niet waarom ze de combi gepakt hebben? De coupé lijkt mij een stuk beter hiervoor. Alleen al qua hot-rod uiterlijk.
Verder is alle luxe eruitgesloopt, maar zitten de originele pedalen er nog wel in.
Henk zegt
Ik zal nog een beetje proberen te helpen, 1200 zijn ze mee begonnen. 121 voor de normale versies 122 voor de S versies met dubbele carbs. 123 voor de GT versies . het zelfde geld volgens mij voor de 2 deurs maar dan is het 131, 132S en 133GT en 220 is een combi.
Op mijn zijkant staat 121 op het kenteken 131 het is allemaal een beetje onduidelijk idd. 600PK is overgens goed haalbaar hoor. Ik zou voorlopig al tevreden zijn met 150, maar dat komt nog wel
Rik de Vrieze zegt
Bij deze staat m’n Beamer’tje te koop… =P
mark zegt
wat een ding zeg in positieve zin dan. wat een geweldige machine. ik zou er best een keer in willen rijden. ben zelf ook volvo gek maar zoiets heb ik nog nooit gezien.
SUPER
Volvofiel zegt
Mooie wagen…
klassieke lijnen, moderne power…
Volvo for life…
bart zegt
Dit is nog eens echte tuning !!
zo zie ik de volvo’s graag . de motor is wel degelijk van volvo zelf (b30) als ik mij niet vergis ,dat is een 3 liter met 4 kleppen per cilinder .
jochem zegt
helemaal te gek:D
mijn moeder heeft ook een amazon en die is voor mij als ik 18 ben eenskijken wat mij lukt:D
wens me succes:D
Willem vd Velde zegt
Schitterende auto, maar dat kunnen we allemaal zien, beetje jammer dat er mensen zijn die denken dat de auto 3 ton weegt, bullshit…. Hij weegt origineel 1200 kilo, wat dus even veel is als een Golf 5. Gestript, zoals deze weegt hij dus minder.
En zonde om dit te doen met een klassieker??? Er rijden er meer rond dan een 80’er jaren ford escort, dus wat maakt het uit om er 1 te verbouwen, mooi toch :-)
En idd, Kreidler maakte van 1953 tot 1959 de Kreidler Amazone en gooide dus roet in het eten wat betreft de naamgeving van de volvo, daarom is de naam ook Amazon in de volksmond, en geen Amazone ;-)
RFW1994 zegt
wauw wat een bak, ik vind de klassieke volvo’s echt mooi maar deze helemaal
luuk zegt
mijn Amazon ziet er minder strak uit en rijdt maar 145 km per uur, maar geloof me ik ben er net zo gelukkig in. Zeker als ik tank op LPG (18 euro en dan 450 km rijden)
Willem vd Velde zegt
Hoe rijdt jij er dan mee? Ik deed met de mijne ongeveer 250 km op een tank (80% van 55 liter)
Gijsiejjj zegt
volvomij een s90 3.0L v6
Gijsiejjj zegt
volgens mij een s90 3.0L v6 motor met standaard 204 PK
Windhoos zegt
Superstrak bakkie, niets ms mee! :-D
Windhoos zegt
ms=mis
Willem vd Velde zegt
@ Gijsiejjj: tis een lijn 6 motor, ze staan immers achter elkaar geplaatst ;-) Maar de 960 had em inderdaad met 204 pk.
De S80 had em dwars voorin geplaatst met 280 pk… T6 motor genoemd, stof voor google ;-)
gijs zegt
oude volvo s90 motor.
3L turbo
http://media.autobild.de/bild/6/8233a79ed88ab87cb132367358e32ed6_1.jpg
ik-ben-hier zegt
als het een motor van een 960 is (3.0L) dan heb je origneel 204 pk okee met turbo kan je veel maar met een orgineel brandstof galary meschien injectoren, kan niet anders denk ik dan kan je ver komen maar 600 is best veel zou er denk ik dat busje voor de stoel toch zo iets als NOS moeten weze denk ik (klein gokje)
hoe haal je er anders 600 uit
groetjes my
Willem_vd_Velde zegt
@ik-ben-hier: Volgens mij ben je niet echt bekend met motoren en turbo’s als je je dat af vraagt, en dit kan volledig zonder NOS, dat is alleen leuk op de 400 meter.
Even ter info mbt wat er mogelijk is, BMW haalde in de jaren tachtig in de formule 1 met 1500cc, 1500 pk tijdens de kwalificatie, ze raceden met 1200 pk. De kwalificatie was op 6,5 bar turbodruk als ik me niet vergis.