Een zelfgebouwde restomod wakkert bij jou de Need for Swede aan. Koop deze Volvo Amazon met turbopower op Marktplaats!
Bij de merknaam Volvo denken we tegenwoordig vaak aan China, doch nog niet zo lang geleden riep het merk vooral associaties op met kloeke, vierkante sedans en stations. Toch was er ook nog een heel ander Volvo voor de 240, 740, 850 en V70. Een Volvo met elegante koetsen en wulps design. En dan hebben we het niet alleen over de P1800.
Ook Volvo’s ‘normale’ modellen waren bijzonder (fraai). Zo was er de bekende kattenrug, intern bekend als PV444/544. Maar nog mooier (kwestie van smaak) was diens uiteindelijke opvolger (de modellen werden aanvankelijk naast elkaar geproduceerd); de Amazon. De interne bouwcode daarvan was overigens de 120-serie en de auto werd ook wel de Volvo Canadian genoemd in -je verwacht het niet- Canuckistan. Er was daar namelijk ook een fabriek die het model maakte (net zoals -naast in Zweden- in Gent, Durban en Chili).
De Amazon was ook extreem woke. Want hoewel het logo van Volvo in die tijd nog hetzelfde was als het symbool voor pure mannelijkheid, is de naam Amazon (Zweeds: Amason) natuurlijk een verwijzing naar de hete vrouwelijke strijders uit de Griekse mythologie. Zo was het hele gender-spectrum dus gecoverd door Volvo in 1956.
Qua looks is de Amazon zeker geen hoekig design dat later synoniem werd met het merk. Designer Jan Wilsgaard gaf aan dat hij inspiratie op had gedaan door een Kaiser die hij tegenkwam in de haven van Gotenburg. De ‘ponton’-styling, ronde vormen en het vele chroom doen inderdaad wel denken aan de Amerikaanse sleeën uit die tijd. Wel natuurlijk op een wat meer op de Europese leest geschoeid frame qua formaat.
De Amazon was de eerste auto met gordels standaard en later zelfs met driepuntsgordels standaard voor alle markten. Wat de toon zette voor het aankoopargument veiligheid dat Volvo in de decennia nadien zo graag benadrukte. De motoren waren helaas niet heel inspirerend. De dikste motor was een twee-punt-nul vierpitter en de versnellingsbak had maximaal vier verzetten. Aanvankelijk zelfs maar drie, ook als die handgeschakeld was.
Het exemplaar op Marktplaats van een AB-lezer is echter flink aangepast om dit gebrek aan power te compenseren. Onder de kap huist nu een 2.3 liter turboblok uit een Volvo 940 turbo (uiteraard). De motor is gekoppeld aan een ‘M90′ handgeschakelde vijfbak. De auto is op de rollenbank gezet en daar bleek dat er 221 pk op de wielen(!) geleverd te worden. Afhankelijk van met welk aandrijvingsverlies je rekent komt daar dus nog wat bij voor het aantal pk’s aan de krukas.
Dit is geen plug-and-play operatie, dus veel is aangepast om het allemaal te laten werken. Tevens is het onderstel aangepast om het vermogen op de weg te krijgen (stabi’s, remmen, velgen, je kent het wel). De meeste onderdelen komen van andere hete Volvo’s. Zoals de remmerij van een Volvo 240 Turbo.
Zoals de eigenaar zegt is hij vroeger in een vat met benzine gevallen. Maar hij neemt nu wel afstand van deze creatie. Voor een schappelijk bedrag van 9.999 Euro, kan je deze zelfgebouwde restomod kopen. Stuk goedkoper dan een Alfaholics, Singer, Totem, Kimera, Tuthill enzovoorts dus. Koop dan?
kniesoor zegt
EDIT: jajaja…kniesoor die daar op let
kniesoor zegt
Overigens : de 123GT versie van de Amazon had – wellicht tegen meerprijs – een overdrive op de 3e en 4e versnelling. Dus in zekere zin meer dan 4 versnellingen.
Robert zegt
Check: fixed
On topic: gaaf project, ik hoop dat niet alleen de techniek een upgrade heeft gekregen, maar bijvoorbeeld ook de stoelen en de verlichting. Een maat van me heeft er vroeger een gehad en rijden in het donker was nog wel een eh… enerverende ervaring, gezien het feit dat de auto nog ‘period correct’ was uitgerust met duplo lampen. Of kaarslampen. In ieder geval iets wat hoegenaamd geen licht verspreidde in het donker.
Dutchdriftking zegt
Helemaal tof!
bierbuik zegt
Cool ding, als ik een garage had en 10k te besteden dan was ik er direct naartoe gereden!
ouwedibbes83 zegt
Zo daar is serieus werk in gaan zitten om dat allemaal aan te passen. Ik ben benieuwd of hij al die power ook een beetje lekker op de weg krijgt en het fijn rijdt. Toch wel een hoop extra voor deze wagen.
Prijs is schappelijk, lijkt mij als je kijkt naar wat een nette Amazon nu doet en wat voor geld hier al ingestoken is. Door die rolkooi maak je m wel enkel geschikt voor een selecte doelgroep in mijn ogen. De Amazon staat hoog op mijn klassieker wishlist, samen met de P1800. Wat een metamorfoses heeft dit merk toch meegemaakt als je kijkt waar ze nu staan.
mc96 zegt
Dit vind ik nu een echte restomod. Een 240 turbo restomod zou trouwens ook heel gaaf zijn.
kennone zegt
Daar past heel makkelijk een 2JZ in. Dan kan je er echt een beest van maken.
Hawkeye72 zegt
Cool. Maar de combinatie van zelfgebouwd en restomod geven voor mij een negatief koopadvies….